var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9466;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9466","0","מעלת היחוס","01/05/11 09:12","כז ניסן","תשע"א","09:12","דוד כוכב","למה מרמזים דרושי רבי פרידא ורבי עזרא?
מי מהם אמר איזה דרוש?

על כך כאן.","125","","4751","True","True","False","","998","95.86.76.68","0","0","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9478","9466","מעלת המתעלמים מהיחוס","01/05/11 09:55","כז ניסן","תשע"א","09:55","Almuaddib","ראה את דבריו של רבי דוסא בן הרכינס לרבי עקיבא ביבמות טז.





וראה גם את זה.","107","","4751","True","True","False","","223","212.25.82.194","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9494","9466","מה שווה ליחוס וגזר?","01/05/11 11:38","כז ניסן","תשע"א","11:38","דוד שפירא","בשניהם החלק הטוב קבור באדמה...","180","","4751","True","True","False","","254","31.44.130.136","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9531","9466",""נחלקו" הגירסאות בסוגייה בדבר מעלת היחוס","01/05/11 20:15","כז ניסן","תשע"א","20:15","הראל","גירסת הדפוס:
אי בר אוריין הוא יאי,
אי בר אוריין ובר אבהן יאי

אך במסורת הש"ס שם וכן בדק"ס אות מ הביא גירסאות:
אי בר אוריין הוא יאי,
אי בר אוריין ובר אבהן יאי ויאי","46","","4751","True","True","False","","290","84.229.55.80","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9644","9466","מאמר בנושא עלה כעת לאתר","05/05/11 10:07","א אייר","תשע"א","10:07","מנהל האתר","כאן

[שימו לב כרגיל:
הרבה מאוד מאמרים המותקנים באתר - מותקנים באיחור של יום-יומיים, כי הם מגיעים אלינו באיחור קל]","1","","4747","True","True","False","","235","77.126.183.175","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9481","9478","מה אמר רבי דוסא?","01/05/11 10:03","כז ניסן","תשע"א","10:03","דוד כוכב","דוקא אתה הזכרת בעבר מנפלאות אבותיך והסבתא, אתה אמור אפוא להיות בצד של רבי עזרא, ולא בצד המזלזל ביחוס.","125","","4751","True","True","False","","114","95.86.76.68","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9485","9481","זוכר מה אמר עקביא בן מהללאל לבנו?","01/05/11 10:18","כז ניסן","תשע"א","10:18","Almuaddib",""פקד עלי לחבריך" ביקש הבן מאביו השוכב על ערש דווי.


זוכר אתה מה ענה לו אביו?





התורה אינה ירושה לנו, וכל בר בי רב דחד יומא יכול להביא דוגמאות רבות של חומץ בן יין.




זכורים לטוב דברי רבי מגיל התיכון, שכאשר נשאל על ידי חציפא אחד אם לבנותיו הוא מחפש שידוך עם ייחוס, ענה בהאי לישנא:

"אם הבחור בעל מידות טובות, ירא שמים, תלמיד חכם וכו', הייחוס ודאי שאינו מזיק".","107","","4751","True","True","False","","188","212.25.82.194","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9486","9481","לגבי היחוס","01/05/11 10:23","כז ניסן","תשע"א","10:23","המכריע","היחוס הוא חיסרון כשאתה מסתמך עליו כתירוץ לאי עשייה וקל וחומר כתירוץ להרשות לעצמך מעשים אשר לא ייעשו. והוא מעלה כשאתה עושה כל אשר בכחך לעשות, אזי יש בו תוספת מעלה כמבואר בחז"ל בעשרות מקומות. כמו דור עשירי לעזרא, שהיווה שיקול במינויו של ראב"ע, וכמתני' דהאב זוכה לבנו, ועוד הרבה.

עם זאת ברור שאין שום ריעותא במי שאין לו יחוס. כולנו בני אברהם יצחק ויעקב. ואפילו אם גם זה לא, עדיין יש בכל כל אחד להגיע רחוק מאד גם ללא יחוס. זה רק חיסרון של מעלה, לא פגם חלילה בעצם.","199","","4751","True","True","False","","190","95.86.92.183","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9488","9485","כמובן","01/05/11 10:36","כז ניסן","תשע"א","10:36","דוד כוכב","יחוס בלי כיסוי אכן רק מיגרע גרע, כמו שכתבתי פה.
ובמסכת אבות פרק ב משנה יב: רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר... וְהַתְקֵן עַצְמָךְ לִלְמוֹד תּוֹרָה, שֶׁאֵינָהּ יְרֻשָּׁה לָךְ.
אך כמו שכתבת אם הבחור בעל מידות טובות וכו' ולא רק שאינו מזיק, אלא שמוסיף.
וראה במסכת בבא מציעא דף פה ע"א שלמרות שכל המלמד את בן עם הארץ תורה אפילו הקדוש ברוך הוא גוזר גזירה - מבטלה בשבילו, בכל זאת דאג רבי דוקא לבני החכמים להשיבם לדרך אבותם.
וראה אותי, בלא יחוס, יש לי סיכוי לאיזה ג'וב קטנטן?","125","","4751","True","True","False","","113","95.86.76.68","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9489","9485","פקוד עלי לחביריך","01/05/11 10:37","כז ניסן","תשע"א","10:37","המכריע","דומני ששם זה לא היה הנושא הייחוס. שם הבן רצה להיעזר ב"קשרים" של אבא, כלומר פרוטקציה. זה ודאי פסול כהדרכת עקביא.","199","","4751","True","True","False","","187","95.86.92.183","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9499","9489","דומני שנשתכח ממך הסיפור","01/05/11 12:23","כז ניסן","תשע"א","12:23","Almuaddib","עקביא בן מהללאל חלק על כל שאר החכמים.

על ערש דווי, ציווה על בנו לחזור בו, ולקבל עליו את דעת הרוב.


לפי אחת הדעות, נתנדה עקביא בן מהללאל.




מאחר והיה צריך לצוות על בנו, ברור כי בנו אחז במסורת אביו. בין אם נתנדה האב - שאז גם על הבן האוחז במסורתו חל הנידוי - ובין אם לא, ברור כי הבן נמצא במצב של חזית מול שאר החכמים - הוא מקבל את דעת אביו כנגד כל השאר.


הבן אינו רוצה לחזור בו משמועת אביו, וכי עשה זאת סתם? הוא באמת מאמין לאביו, משוכנע בצדקת דבריו, ולחזור בו מדברי אביו, נראה לו פגיעה לא רק בכיבוד אב, אלא גם בחובת היושר האינטלקטואלי המוטלת עליו כחכם.

לאחר הסברו של אביו את משמעות הציווי לשוב בו, מבקש הבן מהאב שיבהיר זאת גם לשאר, כדי שהרחקתו של הבן - שכל כולה נבעה מכך שאחז בדעות אביו - תתבטל.


על כך ענה לו אביו את התשובה. לא פרוטקציה ביקש הבן, ולא "תסתדר לבד" ענה לו האב.

הבן ביקש מאביו שיבהיר את המצב - בין השאר כדי שלא ייחשב כמי שבגד באביו עם פטירתו. האב ענה לו כי אין בכך כל צורך. החכמים מבינים, וגם יבינו את הדבר, ולפי מעשיו יישפט, לא לפי דברים חיצוניים.



אגב, העובדה שרבי הכניס את המעשה הזה למשנתנו, מראה כי רבי דוקא צידד בבן - וכי אין שימור המעשה בגדר פקודה, למען יעמוד ימים רבים?","107","","4751","True","True","False","","174","212.25.82.194","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9495","9494","(חרגנו קצת מנושא הפורום)","01/05/11 11:48","כז ניסן","תשע"א","11:48","שיננא","אך תגבותך גרמה לי להוספת תובנה נוספת:
ייחוס זה כמו הרבה מאוד אפסים (0000000000).
אם יש משהו שווה לפניהם [היינו: שהמיוחס שווה משהו בפני עצמו] - אז הייחוס מועיל ומוסיף (10000000000).
אם לא - אז זה שווה אפס (0000000000).","146","","4751","True","True","False","","287","84.229.55.80","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9502","9495","כיוונת בתובנתך לדעת גדולים.","01/05/11 12:30","כז ניסן","תשע"א","12:30","המכריע","","199","","4751","False","True","False","","121","95.86.92.183","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9501","9499","לא נשתכח","01/05/11 12:29","כז ניסן","תשע"א","12:29","המכריע","במחילה מכבודך אפשר לקרוא את כל הסיפור בלי הפרשנות המפליגה שלך.
באותו מעמד היו שני קטעים. בקטע הראשון עקביא מורה לבנו לקבל את דעת הרוב.
אחר כך הבן מבקש הפעלת קשרים והאב עונה מעשיך יקרבוך.
רבי מביא את הסיפור במשנתינו משתי הסיבות גם יחד. ללמדינו; א. שעל כל תלמיד ללכת אחר הרוב גם כשאביו הוא היחיד. ב. שאדם יסמוך על מעשיו ולא על חברויות של אביו.
איני שולל את הפרשנות שלך שהיא דברי טעם לכשעצמם. אני רק אומר שאל תביא ראיה מהסבר שלא כתוב במפורש.

יש באמתחתי סיפור מאלף עם החזון איש בקשר למשנה זו שמורה שגם הוא לפחות הבין כמוני. אבל חוששני לערב אותו באמצע דיון אמוציונלי, שמא ייאמרו עליו דברים שמוטב לא ייאמרו.","199","","4751","True","True","False","","187","95.86.92.183","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9524","9499","הסבר מחודש ויפה","01/05/11 18:42","כז ניסן","תשע"א","18:42","שלמה שטרסברג","","205","","4751","False","True","False","","213","213.151.45.170","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9504","9501","אשב בדד ואדום","01/05/11 12:40","כז ניסן","תשע"א","12:40","Almuaddib","מאחר ואני חושש משבט לשונך ומקנאותך לפרשנותך - אפרוש לי מדיון זה.","107","","4751","True","True","False","","169","212.25.82.194","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9509","9504","חלילה וחס","01/05/11 12:51","כז ניסן","תשע"א","12:51","המכריע","כשם שקיבלת כך תקבל על פרישתך. מעשה נאה!
אבל הרי כבר כיבדתי את פרשנותך. היא בהחלט מתקבלת על הדעת ואפילו קנאי כמוני לא מצא בה כל פגם!
רק הוספתי פרשנות פשוטה שגם בה אין מימד השקפתי שיש לי לקנא לה.
ואשמח דוקא מאד שתמשיך אם תסכים (אם תשמור על רכות לשונך בדיון זה, רכותה שלי מובטחת לך בזה חגיגית...).","199","","4751","True","True","False","","159","95.86.92.183","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9546","9531","בתשב"ץ בספרו מגן אבות","01/05/11 23:58","כז ניסן","תשע"א","23:58","המכריע","ראיתי באיזה ספר ליקוטים על מנחות שמעתיק את כל לשונו כנראה על המשנה של האב זוכה לבנו, ושם מקיף את כל נושא הייחוס לשני צדדיו עם כל המקורות מחז"ל מאד יפה.

אגב ראיתי בספר ההוא לא זוכר בשם מי לבאר מדוע אש תאכלתו, על דרך ובת כהן כי תחל וכו' את אביה היא מחללת באש תישרף, כך אם אבותיו היו גדולים והוא לא הולך בעקבותיהם.

ובכלל דומני שהסוגיא ממצה את כל הנידון במילים קצרות, בר אוריין לבד - מספיק. בר אבהן כתוספת לבר אוריין - יאי ויאי וכנ"ל. בר אבהן לבד - אוי ואבוי. ממש כדברי הרב של אלמואדיב. התוס' מביאים גם את העובדה שר"ע לא נתמנה לנשיא למרות היותו ראוי מכל בחינה, מפני שהיה בן גרים. והרי כולנו יודעים את מעמד העל של ר' עקיבא בתורתינו הקדושה, וכולהו סתימתאה אליביה, ומשה לא ידע מאי קאמר, ואמר יש לך אדם כזה, וכו' וכו'. ועם זאת לדברים מסויימים היה במוצאו חסרון מעלה.","199","","4751","True","True","False","","161","95.86.92.183","0","9466","מנחות|נג ע"א",""),new Message("9559","9546","מגן אבות לרשב"ץ על אבות פרק ב משנה יב:","02/05/11 01:22","כח ניסן","תשע"א","01:22","דוד כוכב","כאן

התקן עצמך ללמוד תורה ואפילו היית בן החכמים דור אחר דור, אל תאמר התורה חוזרת לאכסניא שלה ואיני צריך לחזר אחריה, וכמו שאמרו בפרק הפועלים [פה א] ובמדרש משלי [בובר, פרק יט ד"ה טוב רש] ובמדרש תהלים [בובר, מזמור נט [א] ד"ה למנצח אל], מי שהוא חכם ובנו חכם ובן בנו חכם מכאן ואילך התורה חוזרת לאכסניא שלה, שנאמר 'לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר י"י מעתה ועד עולם' [ישעיהו נט כא], אל תאמר כן, שאינה ירושה הבאה מאליה אם לא (תחזיר עליה) [תחזור אחריה], ואעפ"י שהכתוב אומר 'והחוט המשולש לא במהרה ינתק' [קהלת ד יב], כבר אמרו במדרש קהלת [פרשה ד פסקה א [ט] ד"ה טובים] שלא אמר הכתוב לא לעולם ינתק אבל אמר לא במהרה ינתק, אין מתקשה עילויה, מתפסיק. וכן אמרו בירושלמי בראשון מפאה [פ"א הל"א טז - א] ובראשון מקדושין [פ"א הל"ח סא - ד], אין מטרחת עליה, מפסיק. וכן בשני משבועות [פ"א הל"ו לג - ג] וזה אמת הוא, כי מי שהוא רוצה ללכת בדרכי אבותיו החכמים יגיע למעלת אבותיו יותר מהרה ממי שאין אבותיו חכמים, וכמו שדרשו, 'בלב נבון תנוח חכמה' [משלי יד לג], זה חכם בן חכם, 'ובקרב כסילים תודע' [שם], זה חכם שאינו בן חכם. והמשל שאמרו אסתירא בלגינא קיש קיש קריא, כמו שנזכר כל זה בפרק הפועלים [ב"מ פה ב]. ואמרו במנחות בפרק כל המנחות [נג א], אי בר אוריין הוא יאי, אי בר אבהן ובר אוריין הוא יאי ויאי, ואי בר אבהן ולאו בר אוריין אשא תיכליה, על כן הזהיר שיתקין עצמו ללמוד תורה ולא יסמוך על נחלת אבות. ובאבות דרבי נתן אמרו [נו"א פרק יז מ"ג], אינה ירושה לך, שאם היתה ירושה היה משה מורישה לזרעו עד סוף הדורות. וכשאמר משה 'יפקוד י"י אלהי הרוחות לכל בשר איש על העדה' [במדבר טז כב], אמר לו [שם כז יח] קח לך את יהושע בן נון. ובפרק אעפ"י [כתובות סב ב] אמרו, 'והחוט המשולש לא במהרה ינתק' [קהלת ד יב], זה רבי אושעיא בר חמא ברבי ביסנא, וכן בפרק חזקת הבתים [נט א].","125","","4750","True","True","False","","160","31.44.143.153","0","9466","מנחות|נג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);