var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=94531;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("94531","0","בא בארוכה או בקצרה","03/11/21 15:41","כח חשון","תשפ"ב","15:41","אליעזר מ ש","1] המחלוקות במשנה, עניינם, שכל החכמים מסכימים שפרק הזמן המינימלי מהמולד [האמיתי] עד שאפשר לראות את הלבנה בחידושה, משתנה מחודש לחודש, לפי התנאים האסטרונומיים. ובשני המקרים שבמשנה, הייתה מחלוקת בחישוב פרק הזמן הזה. לפי ר''ג - קצר יותר, ולפי החכמים שחלקו עליו - ארוך יותר. ולכן, לפי ר''ג, בזמן שהעדים אמרו שהם ראו בו את הלבנה בחידושה, כבר היה אפשר לראותה, ולכן הוא קבל את עדותם. ולפי החכמים שחלקו עליו, עדיין לא עבר מספיק זמן, ולכן לא קבלו את עדותם.
2] אמר ר''ג לחכמים: מקובלני מבית אבי אבא, שפעמים שבא בארוכה ופעמים שבא בקצרה. נראה, שהפירוש, שמרחק הירח מכדור הארץ משתנה. וכשהוא במסלולו קרוב יותר לכדור הארץ, הוא בא בדרך קצרה יותר מנקודה לנקודה ביחס לארץ. ובמשנה, נחלקו ר''ג וחכמים מה היה מרחק הירח מהארץ בשעות שלאחר המולד. לפי ר''ג , קרוב יותר, ולפי חכמים, רחוק יותר. וההסבר, שהמדד העיקרי לחישוב פרק הזמן המינימלי מהמולד לזמן שכבר אפשר לראות בו את הלבנה בחידושה, תלוי בהתרחקות הירח מהשמש, לפי מראה עינינו. וזה תלוי בשני דברים: 1] מהירות הירח במסלולו בהתרחקותו מהקו שבין כדוה''א לשמש, שבו הוא היה בזמן המולד. 2] קרבתו או ריחוקו היחסי מכדור הארץ. ככל שהוא יהיה קרוב יותר לארץ, הוא ייראה מתרחק מהשמש בקצב מהיר יותר. לפי ר''ג, באותם שני מקרים שעליהם מסופר במשנה, הירח היה קרוב יותר לארץ, שכך הייתה לו מסורת מאבותיו, שיכול להתקרב עד כדי כך. ולכן, פרק הזמן מהמולד עד שאפשר לראות את הלבנה בחידושה, היה קצר יותר.
3]באור זה לדברי רבן גמליאל, תואם לדעת חכמינו - התנאים והאמוראים, והאסטרונומיה החדשה. ולא תואם לאסטרונומיה הישנה, שהיא תיאוריית הגלגלים של חכמי יון, שאותה דחו חכמי ישראל.","610","","906","True","True","False","","441","199.203.37.197","0","0","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94694","94531","נראה שנחלקו בפירוש פרט מהדברים שנמסרו","10/11/21 13:05","ו כסלו","תשפ"ב","13:05","אליעזר מ ש","בתושב''ע.","610","","899","True","True","False","","63","188.120.131.46","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94715","94531","איפה דחו חכמי ישראל את תאוריית הגלגלים?","11/11/21 10:47","ז כסלו","תשפ"ב","10:47","Almuaddib",".","107","","898","True","True","False","","104","87.71.48.75","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94721","94715","כבר ידוע","11/11/21 12:33","ז כסלו","תשפ"ב","12:33","אביגדור","שאין אדם דוחה מה שאינו יודע...","571","","898","True","True","False","","74","213.151.61.85","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94858","94715","במחלוקת הראשונה בין ח''י לחכאמה''ע ...","15/11/21 18:04","יא כסלו","תשפ"ב","18:04","אליעזר מ ש","בפסחים צ''ד . וכן כתב המלבי''ם בפירושו לתורה בראשית א' ו' .וכן כתב הרמב''ם ב''מורה נבוכים'' חלק ב', שדעת חכמי אומות העולם במחלוקת הראשונה בפסחים צ''ד, שאותה דחו חכמי ישראל התנאים והאמוראים, היא תיאוריית הגלגלים האסטרונומית היונית .","610","","894","True","True","False","","64","188.120.131.46","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94722","94721","רגע","11/11/21 14:12","ז כסלו","תשפ"ב","14:12","אור חדש","מה זה?","458","","898","True","True","False","","86","147.236.159.194","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94723","94722","שמות דומים למושגים שונים בתכלית","11/11/21 15:05","ז כסלו","תשפ"ב","15:05","אביגדור","בחז"ל - מקרים מסוג א:
"גלגל חמה" ו"גלגל לבנה" פירושם פשוט העיגול שלהם שאנו רואים.
כך למשל: "רבי אומר הלבנה בתקופתה התחיל גלגל חמה לשקע ותחילת גלגל לבנה לעלות זהו בין השמשות" (ירושלמי תחילת ברכות). שברור שכוונתן לחמה וללבנה עצמם.

בחז"ל - מקרים מסוג ב:
הגלגל שבו קבועים כוכבי השבת. זה מזכיר את התפיסה היוונית, אבל מדובר על גלגל בודד, שיש בו לפי חזל גם שאלה האם המזלות קבועים בו או לא.
כך: "תנו רבנן, חכמי ישראל אומרים: גלגל קבוע ומזלות חוזרין, וחכמי אומות העולם אומרים: גלגל חוזר ומזלות קבועין". (פסחים צד:)

בחז"ל - הלשון "רקיע":
כיפה אטומה (התכלת שאנחנו רואים) שהשמש נכנסת דרכה בשביל להאיר.
כך למשל: "אמר רבא: שיתא אלפי פרסי הוי עלמא, וסומכא דרקיעא אלפא פרסי" (פסחים צד.)
אגב זו תפיסה אכדית-שומרית-כשדית ואפילו מצרית בערך.

בחז"ל - הלשון "רקיעים":
שבע שכבות שלכל אחת מהן יש תפקיד רוחני/גשמי אחר: אוצרות הגשמים, נשמות וכו'. חגיגה יב: (זה ארוך אז לא העתקתי).

לעומת זאת - אצל היוונים, גלגלים הם כעשרה כדורים שקופים שבכל אחד מהם קבוע כוכב לכת אחד (כולל השמש והירח), ובגלגל החיצון ביותר קבועים כל כוכבי השבת. במהלך השנים התיאוריה התקדמה לעוד ועוד פרטים.
הרמבם ועוד ראשונים מארצות האסלאם אחזו כשיטה זו. הרמבם גם הדגיש שהידע האסטרונומי של הגמרא לא מעודכן מספיק.
יש לדון לגבי הפרטים האם הרמבם אחז כתלמי או כאריסטו, שיש ביניהם חילוקים דקים יחסית.","571","","898","True","True","False","","73","213.151.61.85","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94734","94722","יפה ענה לך אביגדור. אבל עיין עוד ברמב"ם","12/11/21 07:59","ח כסלו","תשפ"ב","07:59","Almuaddib","בהלכות קידוש החודש, וענה לי - האם חז"ל דחו את תורת הגלגלים?

וביחוד שכאן עמיתנו, מדביק דחיה זו כבר לתנאים!","107","","897","True","True","False","","83","87.71.48.75","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94859","94722","הכוונה לגוף השמש ...","15/11/21 18:08","יא כסלו","תשפ"ב","18:08","אליעזר מ ש","כפי שנראה לנו , לאפוקי מכלל חומה ואורה כי לפעמים כשכתבו הלשון: ''חמה'' או: ''חמה מהלכת'' כוונו לחום השמש המתפשט בתחומי הרקיע הראשון[שסביב כדור הארץ,ה''וילון'' ה''גלגל'' ה'אוהל'' שכבות הויר = האמוספירה בלשון ימינו] כגון במאמר בפסחים צ''ד '' בארבעה שביליןהחמה מהלכת''. ולכן כתבו: ''גלגל חמה'' למראה הגוף העגול של השמש.","610","","894","True","True","False","","81","188.120.131.46","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94736","94734","לא הבנתי","12/11/21 08:51","ח כסלו","תשפ"ב","08:51","אור חדש","הרמבם, כפי שציין הרב אביגדור, אימץ שיטת הגלגלים, כבר ביסודי התורה
איך זה מוכיח משהו על חז"ל?","458","","897","True","True","False","","47","147.236.159.194","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94861","94734","הרמב''ם כתב במפורש במו''נ","15/11/21 18:21","יא כסלו","תשפ"ב","18:21","אליעזר מ ש","[חלק ב'] שדעת חכמי אומות העולם במחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם, היא תיאוריית הגלגלים האסטרונומית של חכמי יון, שחכמי ישראל דחו אותה.וכן כתבו עוד ראשונים, וכן כתבו הרב דוד גנז והרב היש''ר מקנדיא והמלבי''ם
2] בהתחלת ספרו: ''משנה תורה'' הוא מציג בקצרה את תיאוריית הגלגלים היונית ,כי זה מה שהיה מקובל במדע התכונה בימיו . וכוונתו, שהמצוה הכללית להתבונן בבריאה כי זה מה שמביא לאהבת ה' יראתו, שבכל דור תבין לפי מה שהגעת אליו. ואין כוונתו לפסוק כביכול שכולם צריכים לחשוב כך. וב''מורה נבוכים'' הוא מסביר שזו רק תיאוריה ויכול להיות שבמציאות השמים זה אחרת, שגם חכמי יון[הגדולים, שהיו לא רק חכמים בלימודיות. ויש לי בעזר ה', עוד הסבר מפורט הסטורי מדעי לכל זה] הבינו כך. ולמסקנתו במו''נ ח''ב פכ''ד, הוא מקשה קושיות מדעיות על הנחות היסוד של תיאוריות הגלגלים (2 התיאוריות, של אריסטו , ושל פטולימיוס) ומביא שגם לפטולימיוס היה קשה זה, ולא ידע תשובה , אלא אמר שזה משהו אלקי למעלה מהבנתינו. ומסקנת הרמב''ם שם, שתיאוריות הגלגלים האסטרונומיות היווניות לא נכונות במציאות. [אם כי אפשר לעבוד אתם למצוא מקום של כוכב] והוא ממשיך ומביא שם את הפסוק: ''השמים שמים לה''' וכו'' אפשר לראות שם את כל דבריו.","610","","894","True","True","False","","80","188.120.131.46","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94882","94734","הרמב'ם בהלכות קדה''ח כתב מפורש","16/11/21 15:00","יב כסלו","תשפ"ב","15:00","אליעזר מ ש","שכחומר עזר לחישוב, הוא משתמש בספרי חכמי יון, ושספרי חכמינו הקדומים מבני יששכר אבדו ולא הגיעו לידינו. הוא לא כותב שכך סברו חכמי ישראל, או שכך בהכרח השמים במציאות.","610","","893","True","True","False","","47","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94738","94736","אם התנאים היו דוחים שיטה זו, הרמב"ם היה","12/11/21 08:56","ח כסלו","תשפ"ב","08:56","Almuaddib","מאמץ אותה?","107","","897","True","True","False","","55","87.71.48.75","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94739","94738","למה לא?","12/11/21 09:14","ח כסלו","תשפ"ב","09:14","אור חדש","הרי הוא מפורש כתב* שבענייני אסט' חכמי ישראל לא ידעו כ"כ האמת וממילא לא היה מחויב לדעתם

* "ולא תבקש ממני שיסכים כל מה שזכרוהו מענין התכונה למה שהענין נמצא - כי החכמות הלימודיות היו בזמנים ההם חסרות ולא דברו בהם על דרך קבלה מן הנביאים אבל מאשר הם חכמי הדורות ההם בענינים ההם או מאשר שמעום מחכמי הדורות ההם. ולא מפני זה אומר בדברים שנמצא להם שהם מסכימים לאמת - שהם בלתי אמיתיים או נפלו במקרה; אבל כל מה שאפשר לפרש דברי האדם עד שיסכימו למציאות אשר התבאר מציאותו במופת הוא יותר ראוי באדם המעולה המודה על האמת - לעשותו:"","458","","897","True","True","False","","84","147.236.159.194","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94740","94739","תכלס","12/11/21 11:27","ח כסלו","תשפ"ב","11:27","אביגדור","חזל לא הזכירו את שיטת הגלגלים ולא דחו אותה.
כפי שהם לא הזכירו את שיטת ארבע המרות (היוונית) ולא דחו אותה.
כפי שהם לא הזכירו את שיטת ארבעת היסודות (היוונית) ולא דחו אותה.
כפי שהם לא הזכירו את שיטת המיפוי היוונית (קווי אורך ורוחב) ולא דחו אותה.","571","","897","True","True","False","","59","213.151.61.85","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94862","94740","חז''ל כן הזכירו את תיאורית הגלגלים..","15/11/21 18:32","יא כסלו","תשפ"ב","18:32","אליעזר מ ש","האסטרונומית היונית, ודחו אותה. בפסחים צ''ד, זה ביאור המחלוקת הראשונה שם בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם. כפי שבאירו הראשונים והרמב''ם, וכפי שביארו האחרונים, והרב דוד גנז, והרב היש''ר מקנדיא, והמלבי''ם.","610","","894","True","True","False","","79","188.120.131.46","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94866","94858","אבל חכמי ישראל הם הקובעים "גלגל קבוע","15/11/21 21:39","יא כסלו","תשפ"ב","21:39","Almuaddib","גלגל קבוע ומזלות חוזרין"!

היכן אתה מוצא שם שחכמי ישראל דחו את תורת הגלגלים?
.
.
מה שאתה מביא מהמלבי"ם, זה חביב - אך אולי כדאי להזכיר שהמלבי"ם חי לפני כמאתים שנה. לא בדיוק חז"ל. דבריו מגלים שהוא מעודכן בידע - או יותר נכון בתאוריות - המדעיות של זמנו.
אני מקווה שאתה מודע לכך שאין 'איתר', למרות שהוא כתב שיש. כן?
.
.
לגבי הרמב"ם במו"נ, חוששני שכלל לא הבנת את הכתוב שם.","107","","894","True","True","False","","94","87.70.39.150","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94865","94862","איפה הם דוחים אותה שם?","15/11/21 21:22","יא כסלו","תשפ"ב","21:22","Almuaddib","הרי חכמי ישראל בעצמם, במקום אותו אתה מזכיר, קובעים כי "גלגל קבוע ומזלות חוזרין" !

שאלתיך למעלה היכן חזרו בהם החכמים, ואתה מביא מקור לסתור דבריך?","107","","894","True","True","False","","83","87.70.39.150","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94881","94865","ראה להלן הסבר, בהודעתי האחרונה","16/11/21 14:55","יב כסלו","תשפ"ב","14:55","אליעזר מ ש","","610","","893","False","True","False","","82","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94880","94866","המלבי''ם בפירושו לתורה בראשית א' ו' כתב","16/11/21 14:15","יב כסלו","תשפ"ב","14:15","אליעזר מ ש","שכבר חז''ל השקיפו על זה שאין גלגלים במציאות. להלן דבריו מתוך פירושו: וממנו נעשו ביום השני שאר גלגלים המקיפים. וכל אלו הדעות נבנו על קורי עכביש שארגו הראשונים שיש גלגלים במציאות. (כוונתו לחכמי יון והבאים בעקבותיהם בימי הביניים ותחילת העת החדשה - ''האסטרונומיה הישנה'' שהייתה מקובלת עד לפני כמה מאות שנים) אבל בימינו התברר היטב, שכל צבאות השמים שטים באור ספירי זך ודק מאד, הנקרא:''איתר''(תיאוריה שהיתה מקובלת בזמן המלבי''ם, בימינו ידוע שיש במרחבי השמים חלקיקי חומר דק בין כוכבי, וכן ההליוספירה שסביב כל כוכב שמש, שהיא כעין האויר הספירי שעליו הם דברו) ואין גלגל במציאות. וכמו שכבר השקיפו על זה חכמי ישראל. ורשב''י במדרש אמר שהכוכבים שטים באויר. ע''כ.

2]ולגבי הרמב''ם במו''נ, הרי שכל אחד שמבין לשון הקודש, יכול לראות את דבריו במורה נבוכים חלק ב' פרק כ''ד, שהוא כותב את כל מה שאמרתי.

3] ולגבי המילים: ''גלגל קבוע'' שבדברי חכמי ישראל. הכוונה למרחב ולחומר הדק הבין כוכבי, שהם נייחים, ואין הכוכבים קבועים בכדור שמים שמסבבם. בדרך כלל במקרא ובחז''ל מרחבי השמים שבין הכוכבים, נקראים: 'שמים' 'רקיע' ו'שחקים', ולא: ''גלגל''. ורק האויר - ה'רקיע הראשון' שסביב כדור הארץ נקרא כך במקרא, כמ''ש בתהילים: '''קול רעמך בגלגל האירו ברקים תבל''. ורק כאן, חז''ל מכנים את המרחב והחומר הדק הבין כוכבי כך. כי דבריהם באו כהשגה כוללת על תיאורית הגלגלים היונית, שאמרה שכל המון ''כוכבי השבת'' קבועים בכדור שמים - גלגל שמסבב אותם. ועל זה אמרו חכמי ישראל, שכל המרחב הזה שאתם מכנים: ''גלגל'' הוא וחלקיקי החומר הדק שפזורים בו -נייחים, ואין הכוכבים קבועים בו, אלא משייטין ופורחין במרחבי השמים, וכמו שאומר מדע האסטרונומיה בימינו.

4] הבאור הנכון למחלוקת זו שבין ח''י לחאה''ע, מסתמך גם על כך, שהברייתא מאד קיצרה ואת כל השיטה האסטרונומית של ח''י אמרה בארבע מילים, וכך גם את השיטה של חאה''ע. וההסבר לזה, כי אלו שתי התיאוריות שהיו ידועות, שבהם נשאו ונתנו בימיהם. כמו שמובא בספר: ''אלמגסט'' לתלמי פטולימיוס [ =בטולימיוס] אחד מהגדולים ביותר שבין חכמי יון באסטרונומיה, והמסכם הגדול של שיטותיהם. [וגם חידש - כנראה] ושם הוא כותב את התיאוריה שהיא כמו האסטרונומיה בימינו, וכותב, שאותה דחו חכמי יון, והחליטו כתיאורית הגלגלים. ובאה הברייתא לומר, שדעת חכמי ישראל, היא כמו אותה התיאוריה השניה שאותה דחו חכמי אומות העולם שבימיהם- האסכולה היונית.","610","","893","True","True","False","","59","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95228","94866","הכוונה שמרחב שבין הכוכבים והחומר הדק...","24/11/21 20:27","כ כסלו","תשפ"ב","20:27","אליעזר מ ש","הבין כוכבי הם נייחים . כבר כתבתי הודעה ראשית : 'האסטרונומיה של חז''ל'' שבה ובהמשכיה הסברתי.","610","","885","True","True","False","","66","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95449","94866","'גלגל קבוע'=המרחב והחומר הבין כוכבי נייח","05/12/21 13:56","א טבת","תשפ"ב","13:56","אליעזר מ ש","ואין המון כוכבי השמים קבועין בגלגל או גלגלים שמסבבים אותם, אלא פורחין ומהלכין ומרחפין במרחבי השמים.
2] הרמב''ם כותב במפורש בח''ב ממו''נ שח''י חלקו על תיאוריית הגלגלים האסטרונומית של חכמי יון.","610","","874","True","True","False","","56","62.0.102.58","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94886","94880","המלבי"ם לא כתב את מה שאתה טוען שכתב","16/11/21 15:58","יב כסלו","תשפ"ב","15:58","Almuaddib","הרמב"ם לא כתב את מה שאתה מייחס לו, ובכלל - העקשותך לסרס את דברי קדמונינו מעלה בי חשד שאתה מושתל של הקרן החדשה כדי לעודד כפירה בבני ישראל, כאשר יגלו כי דבריך אותם קראו - בשקר ורמיה יסודם.

חזור בתשובה, בטרם יהיה מאוחר מדי.","107","","893","True","True","False","","68","128.139.251.9","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94893","94886","הרי צטטתי את דברי מלבי''ם שכתב:","16/11/21 19:05","יב כסלו","תשפ"ב","19:05","אליעזר מ ש","''וכמו שכבר השקיפו על זה חכמי ישראל''.והרמב''ם כן כתב במו''נ ח''ב שדעת חכמי ישראל לחלוק על תיאורית הגלגלים היונית.
2] הפרשנות שכתבתי, שדעת חכמי ישראל במחלקת הראשונה בינם לבין חכמי אומות העולם בפסחים צ''ד שהם באו לדחות את תיאורית הגלגלים היונית, כתובה גם בשסי''ם שטיינזלץ, ושוטנשטיין, ואלו דברים ידועים. אני לא מחדש הרבה, כמעט, למי שמתמצא בזה.[אם כי, למבינים, יש כמה וכמה חידושים בדברי]
3]ויש גם את הפירוש של הרב ד''ר ניסים וידל אסטרונום בכיר, בספרו: ''צבא השמים''.וגם הוא כמובן מפרש שחכמי ישראל חלקו על תיאוריית הגלגלים האסטרונומית היונית, ושזה פירוש המחלוקת שם. וזכורני, שבזמנו, כשהבאתי צטוט מהקדמתו לספרו, על ההתאמה שיש בין דברי חז''ל לדברים שהתגלו במדע המודרני, יצאת נגדי. האם גם הוא לא יודע מה שהוא אומר - לפי דעתך המוטעית, או ''שתול'' של איזה קרן לפי דעתך? [הרב ד''ר וידל, פרסם בזמנו מאמרים בעתון חרדי באסטרונומיה, והיה חבר בכיר במצפה הכוכבים גריניץ' בבריטניה, ומרצה בכיר באוניבסיטאות בארה''ב, וחבר בכיר במצפה הכוכבים מצפה רמון בישראל.
3] החשד שהעלת כלפי, הם דברי הבל מטורפים. אני מתנגד לקרן ההיא.","610","","893","True","True","False","","52","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94895","94893","הנה מה שכתב ד"ר וידאל:","16/11/21 20:07","יב כסלו","תשפ"ב","20:07","אביגדור",""נושא התכונה של הקדמונים (חז"ל) הוא שונה מאוד מן האסטרונומיה החדישה של ימינו... על הבדלי הדיעות בין האסטרונומיה של חז"ל לבין הידיעות כיום באסטרונומיה החדישה כבר כתבנו בהרחבה רבה" (צבא השמיים ח"ד בהקדמה).

"חז"ל מעולם לא התנגדו לתגליות המדעיות לכשעצמן אלא הרבה פעמים אף אימצו אותן (פסחים צד:, חשבונות הרמב"ם), הניסיונות להיאחז בפסוקים כדי להוכיח אמיתות מדעיות חדישות, או להיפך – להשתמש בתגליות מדעיות של ימינו בכדי להוכיח ח"ו את נכונות תורתנו הקדושה – הרי הם דברים שקשה מאוד לקבלם" (שם ח"א עמוד 154).","571","","893","True","True","False","","47","213.151.61.85","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94896","94895","אתה לא תצליח לזהות","16/11/21 20:32","יב כסלו","תשפ"ב","20:32","אור חדש","אמת שסותרת את שקריך גם אם תביא אותה בעצמך במודגש

תופעה מרתקת
גרסא דינקותא כ"כ חזק וככ אחוז בשקר עד שאין שום סיכוי קל שאור האמת יבקע את מחסומי החושך שבנו לך בילדותך

תנסה למצוא ת"ח שאתה מעריך
ונסה ללמוד איתו יחד את מה שהבאת עכשיו ושאל אם זה מסתדר עם שיטתך שחזל ידעו האסטרונומיה האמיתית","458","","893","True","True","False","","52","147.236.159.194","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94897","94896","חיזוק לדבריך","16/11/21 20:35","יב כסלו","תשפ"ב","20:35","אביגדור","בדיוק עיינתי היום בציטוט הבא:

הבסיס לכל בירור האמת הוא יכולתו של האדם לשנות את דעתו כאשר ייווכח שטעה. דא עקא, שלמרות שדבר זה הוא מן המושכלות הראשונים, מן המפורסמות הוא שכוחה של חזקה קמייתא להחזיק את האדם בדעתו גם כאשר יתברר לו הופכה.
דוגמה לדבר, מ"כת הסַיֶנטולוגיה" (או: הכנסייה הַסַיֶנטולוגית). כת זו נוסדה בשנות החמישים על ידי לפאייט רונאלד האברד. זוהי הכת הגדולה בעולם, למרות שבנו של מייסדה (רון האברד ג'וניור), שהיה בעצמו בכיר בכת זו, כבר הודה שהכת היא "ארגון פשע" ושאביו-מייסדה הוא "נוכל ורודף בצע". אכן, מייסדה, שהיה בעברו סופר מדע בדיוני, ושהרוויח מעסקי כת זו מאות מיליוני דולרים, כבר אמר "אם מישהו רוצה לעשות מיליונים, הדרך הטובה ביותר היא לייסד דת חדשה".","571","","893","True","True","False","","65","213.151.61.85","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94921","94897","תגובתי המסכמת","17/11/21 16:16","יג כסלו","תשפ"ב","16:16","אליעזר מ ש","ב''ה1] כתבתי מדברי הד''ר וידל בהקדמתו ל''צבא השמים'' כרך א', ששם כתב, על האחידות שיש בין דברי חז''ל, לבין גילויים חדשים במדע האסטרונומיה. אמנם, 'אביגדור' הביא מדברי וידל בכרך ד', והם עוד דברים. מכל מקום, הוא לא מורי ורבי המובהק.[ויש גם דברים שאני חולק עליו, ואכמ''ל] ודברי וידל שציטט אביגדור, מהקדמתו לכרך ד',(שלא היו ידועים לי) סותרים לכאורה את הדברים שכתב בהקדמתו ל''צבא השמים''חלק א' שמהם הבאתי.[אנסה בל''נ למצוא ולצטט משם] (ומכל מקום, הרי גם וידל בבאורו למחלוקת הראשונה בין ח''י לחאה''ע, מפרש שחז''ל חלקו על תיאורית הגלגלים היונית, וסברו שהמון: ''כוכבי השבת'' פורחין במרחבי השמים)
2] פירושי שכתבתי בהודעות הראשיות, הם דברים נכונים מאד, ומרחיבי דעת . ובינתיים לא ראיתי שמישהו משלשת הגולשים האלה, יש לו הערה עניינית לסתור את הפירושים שכתבתי.[הם נטפלו לתוספת שכתבתי , לא אמרו שום דבר ענייני על הפירוש עצמו]
3] זה שחז''ל חלקו על תיאוריית הגלגלים האסטרונומית היונית שהייתה מקובלת בימיהם, זה דבר ידוע. ותמוה ששלשת הגולשים האלה - [ ''אלמואדיב'' ''אביגדור'' והמכונה: ''אור חדש''] מתעקשים שלא לקבל את הפירוש הידוע והמפורסם הזה, שגם מופיע דרך אגב בשסי''ם הידועים לעם] ושאותו גם אמר הרב היש''ר מקנדיא, שהיה גם רב גדול בתורה, וגם איש חכם גדול במדעי הטבע - כידוע , ורופא , ומראשוני האסטרונומיה המודרנית. וכך גם מפורש ברש''י לפסחים צ''ד, שלפי חכמי ישראל אי אפשר לומר לשון זריחה ושקיעה בגלגל אלא במזלות . כלומר, לפי חכאה''ע כשאנו רואים בלילה עוד מזל= קבוצת כוכבים שעולה וזורחת לאיטה מעל אופק מזרח, פירוש המראה, שעוד חלק מהגלגל = כדור השמים הענקי שבו קבועים כל כוכבי השבת מסודרים במזלותיהם, עלה מעל האופק, ונראים הכוכבים הקבועים בו. אבל לחכמי ישראל, שהכוכבים משייטין או מרחפין במרחבי השמים, פירוש המראה שאנו רואים, שעוד כוכבים שמרחפים בשמים, נראים כעת שעלו מעל אופק מזרח. כלומר, גם לפי פי' רש''י, חכמי ישראל חלקו על תיאוריית הגלגלים היונית
4] טענתו של ''אביגדור'', שחז''ל לא ידעו את תיאוריית הגלגלים האסטרונומית היונית, [בהודעתו לעיל, שכותרתה: 'כבר ידוע'] מלבד זאת שהיא סותרת את פירושי הרמב''ם והראשונים והאחרונים למחלוקת הראשונה שבין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם בפסחים צ''ד, היא בלתי מתקבלת על הדעת. בימיהם, כל ילד משכיל ידע את עיקרי התיאוריה הזו. וזה לא דבר שלוקח הרבה זמן ללמוד אותו. וגם ידוע, שבין התנאים להיות חבר בסנהדרין, זה להיות בקי בחוכמות ובלשונות. ועוד, שבפסחים צ''ד מדובר על מחלוקת חכמינו עם חכמי אומה''ע, באסטרונומיה, ושחכמינו נו''נ בדבריהם של חכמי אומה''ע. ולפי הידוע לנו מההסטוריה של המדעים בעולם העתיק, בכל התקופה של חז''ל, וגם אח''כ, בכל האזור, לא הייתה כאן אסכולה אחרת של אסטרונומים, חוץ מחכמי יון.
5]אמשיך, אם ירצה השם, ובעזרתו יתברך שמו וברוב חסדיו, לפרסם כאן [בל''נ] מדי פעם, הודעות חשובות כאלה, מרחיבות דעת ומסבירות מאמרי חז''ל. - לפי מפרשים - ראשונים ואחרונים- או גם לפי חכמי ימינו במדעי הטבע השונים. [כמו, לדוגמא, שפרסמתי בעבר הודעות בעניין: ''בן שמונה'', שנסמכו גם על פירושיו במאמרו של הרב ד''ר הלפרין [מכהן כיו''ר הועדה הציבורית לנושא תרומת ביצית, ומנהל מכון שלזינגר לרפואה ע''פ ההלכה, ושבשנים 2001 עד 2014 היה הממונה על האתיקה במשרד הבריאות] [המאמר: ''מבוא לסוגית בן שמונה'' -זמין באינטרנט. וגם לזה הביעו הגולשים האלו התנגדות, בלי שום טיעון ממשי ענייני] גישתם של שלושת הגולשים האלה, היא, לדחות פירושים נכונים לכמה וכמה מאמרי רז''ל, שמבוססים היטב. ולטעון, שהנה יש כאן ''טעות'' כביכול בדבריהם, או שהם כביכול לא ידעו. תוך כדי שהם מתעלמים מפירושי ראשונים, או אנשי מדעי הטבע בימינו, ובלי טיעון ענייני של ממש.","610","","892","True","True","False","","75","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95020","94897","האם הראב''ע שכתב","19/11/21 12:09","טו כסלו","תשפ"ב","12:09","אליעזר מ ש","בפירושו לישעיהו מ' עה''פ: ''היושב על חוג הארץ'' שכאן מפורש במקרא שהארץ עגולה, הגם שאין צורך שזה יהיה כתוב במקרא, כי כבר נודע בראיות גמורות - זה ''כת''? האם מאמרי שפרסמתי כאן בעבר על: ''כדוריות הארץ במקורותינו סיכום מקוצר'' זה: 'כת'? האם מאמרו המלומד של הרב ד''ר הלפרין ''מבוא לסוגית בן שמונה זה 'כת'? האם 4 הצעות פירוש של הרב לוינגר משוויץ לזיהוי ה''קרש'' [חולין נ''ט] זה ''כת''?. הגישה שלך, שממאנת לקבל דברים נכוחים, והסברים נכונים, ומציגה, או מנסה להציג לקוראים, פירושים לא נכונים, היא הבעיה.","610","","890","True","True","False","","80","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94923","94921","הרב מרדכי הלפרין אינו גינקולוג","17/11/21 17:01","יג כסלו","תשפ"ב","17:01","Almuaddib","הרב מרדכי הלפרין אינו גינקולוג בכיר. למען האמת, הוא אינו גינקולוג כלל.

עד מתי אתה ממשיך לבדות מלבך ולהטעות את ציבור הלומדים?","107","","892","True","True","False","","64","77.127.6.61","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95229","94921","תיקון לסעיף 5","24/11/21 20:30","כ כסלו","תשפ"ב","20:30","אליעזר מ ש","לסעיף 5] ''או חלק מהגולשים האלו הביעו התנגדות'' . [אולי בינתיים הם שינו את דעתם בעניין זה].","610","","885","True","True","False","","62","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94928","94923","כוונתי לרב ד''ר הלפרין","17/11/21 18:40","יג כסלו","תשפ"ב","18:40","אליעזר מ ש","שמכהן כיו''ר הועדה הציבורית לנושא תרומת ביצית, ומנהל מכון ''שלזינגר'' לרפואה על פי ההלכה, ושבשנים 2001-2014 היה הממונה על האתיקה במשרד הבריאות. [ולא כוונתי למישהו אחר בשם זה] מאמרו של הרב ד''ר הלפרין: ''מבוא לסוגית בן שמונה'' זמין באינטרנט.","610","","892","True","True","False","","67","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94945","94928","אכן. זה הוא האיש, והוא אינו גינקולוג.","17/11/21 22:26","יג כסלו","תשפ"ב","22:26","Almuaddib","למה להמציא דברים כשכל אחד יכול לבדוק?","107","","892","True","True","False","","64","77.127.6.61","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95017","94945","העיקר שודאי שהוא מאד מתמצא בכל הנושא הזה","19/11/21 12:00","טו כסלו","תשפ"ב","12:00","אליעזר מ ש","שהרי הוא מכהן בתפקידים שהוזכרו. ומאמרו נכון.(ברוב דבריו) [מי שמתמצא בזה, אפשר לקרוא לו כך][ואם מישהו רוצה לחלוק על דבריו, נא יסביר מדוע] תיקנתי בהודעתי ל'רב ד''ר'' בלי תוארים נוספים.","610","","890","True","True","False","","46","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95042","95017","טוב שחזרת בך מטעות זו. בע"ה תחזור בתשובה","20/11/21 18:13","טז כסלו","תשפ"ב","18:13","Almuaddib","ותתקן גם את שאר הטעויות בהקדם.

שבוע טוב.","107","","889","True","True","False","","48","87.71.117.1","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95234","95229","כבר הסברת","25/11/21 08:48","כא כסלו","תשפ"ב","08:48","אור חדש","למה עיוותת דברי כל הראשונים בשביל לטעון את טענות ההבל המופרכות שלך?","458","","884","True","True","False","","63","147.236.159.194","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95453","95449","אם תצטט - נאמין לך. אני חושש שאתה מטעה","05/12/21 15:28","א טבת","תשפ"ב","15:28","Almuaddib",".","107","","874","True","True","False","","54","192.116.53.162","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95457","95449","סופו של בדאי","05/12/21 20:32","א טבת","תשפ"ב","20:32","אור חדש","כסופך שלך
לא מאמינים לשום טענה שתטען
עד היום תמיד רק שיקרת וסילפת בדברי הקדמונים
האמת רחוקה ממך כמרחק מזרח ממערב","458","","874","True","True","False","","87","77.139.145.160","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95458","95449","מה שהרמבם אומר","05/12/21 21:11","א טבת","תשפ"ב","21:11","אביגדור","אינני יודע למה אתה מתכוון בח"ב.
אם יהיה ציטוט נוכל לדון.

מה שהוא כן כותב בחלק ג זה:
רמב"ם במורה נבוכים ח"ג יד: "ואל תבקשני לתאם כל מה שאמרו מענייני התכונה [אסטרונומיה] עם המצב כפי שהוא, לפי שהמדעים באותו הזמן היו חסרים, ולא דיברו בכך משום שיש להם מסורת באותם הדברים מן הנביאים, אלא מצד שהם ידעני אותם הדורות באותם המקצועות, או שמעום מידעני אותם הדורות".
בעברית פשוטה - הרמבם מתעלם ממה שאמרו חכמי ישראל בגמרא, כי הם לא היו מעודכנים במדע החדש יותר - היווני, שהרמבם כידוע החזיק ממנו מאוד ("דברים שנתבררו במופת")","571","","874","True","True","False","","88","213.151.61.85","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95515","95457","אם ככה אתה קורא לרבינו היש''ר והרב גנז..","07/12/21 16:03","ג טבת","תשפ"ב","16:03","אליעזר מ ש","1] [תשובתי בעיקר למען הגולשים, כדי שלא יוטעו מדברי ההבל של המכונה: ''אור חדש'', שגם כשאני מביא לו מקורות מפורשים, הוא כאילו לא רוצה לראותם] רבינו היש''ר מקנדיא זצוק''ל כתב בספרו: ''גבורות ה' '', המדרגה הח', שחכמי ישראל צדקו במחלוקתם עם חכמי אומה''ע [המחלוקת הראשונה בפסחים צ''ד] ושדבריהם נכונים לפי המדע המודרני. וכך גם כתב הרב דוד גנז זצ''ל בשם חוקר גדול אחד. הם היו גם אסטרונומים, והיו עם ראשוני האסטרונומיה המודרנית, קפלר טיכו ברהה וגלילאו. דבריהם גם הובאו בשסי''ם לעם - 'שטיינזלץ' 'שוטנשטיין' ו'מתיבתא'(לא שאני מסכים אוטומטית לכל מה שמפרשים בשסי''ם ההם, אבל בזה הביאו נכון מאד, והדברים ידועים)
2] הרב יש''ר זצוק''ל, הוא גם מחשובי אנשי המדע היהודיים שהיו בזמן המעבר מהמדע הישן לחדש, [וכך הוא גם מוגדר ב'אנציקלופדיה העברית''אות ד ' ערך: ''דלמדיגו'' ,(לא שאני מסכים אוטומטית לכל מה שכתוב באנציקלופדיה ההיא, אבל בזה כתבו דברים נכונים מאד). אמנם, עיקר עיסוקו של רבינו , היה ללמד תורה ואב''ד, וגם חלק מזמנו היה רופא חשוב.
3] ולזה אקשר את דברי רבינו יצחק אברבנאל בפירושו לתורה שמות י''ב ב'- שהסנהדרין הגדולה היו מופלאים בתכונה וכו' ושמשה ואהרן למדו חכמה זו ושורשיה לא מעצמם אלא ה' לימדם .","610","","872","True","True","False","","84","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95513","95458","בש''ס שוטנשטיין[פסחים צ''ד] מביאים בהערה","07/12/21 15:48","ג טבת","תשפ"ב","15:48","אליעזר מ ש","שלפי רמב''ם במו''נ חכמי ישראל חלקו על תיאוריית הגלגלים האסטרונומית של חכמי יון . ומביאים מהיש''ר מקנדיא ומהרב גנז שהם כמו האסטרונומיה המודרנית ןהם צדקו. כך גם בש''ס שטייזלץ שם בהוספה למטה .
2] הרמב''ם בח''ג פי''ד מדבר על ההתפתחות במדידת הפרלקסה מימי המשנה ועד ימיו , כך שם בכל הפרק .","610","","872","True","True","False","","62","199.203.37.197","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95644","95458","ולגבי מו''נ ח''ג פי''ד כוונת הרמב''ם שם","09/12/21 16:29","ה טבת","תשפ"ב","16:29","אליעזר מ ש","למדידות הטריגונלציה והפרלקסה לכוכבים ולכוכב שבתאי, שעל זה הוא מדבר שם בפרק. וכוונתו, שבאותם מדברי חז''ל שאמרו לא לפי מה שקבלו במסורת מהנביאים, אלא על פי המדעים שבימיהם. אם נרצה לפרשם כפשטם, לא תמיד יתאים למה שנודע בימיו לתיאום המרחקים. כי מדידת הטריגונלציה התפתחה מימי התנאים לימיו. כגון, שאם בימי התנאים הגיעו לזה, שכוכב שבתאי רחוק לפחות כ9 או 10 מליון ק''מ מהארץ, הרי, שבימי רמב''ם, הגיעו למרחק מינימלי של כמאה מליון ק''מ - יותר ממהלך 7000 שנה. וחשוב לציין, שמדובר על המרחק המינימלי, המדידה לא אמרה מהו המרחק, אלא שזה לכל הפחות כך וכך.
2]וכן חשוב לציין, שגם בימי חז''ל, כבר פטולימיוס כתב, וכולם הסכימו, שהארץ בקושי נקודה כלשהי ביחס למרחק המינמלי המשוער ל'כוכבי השבת' - לזה הגיעו גם בימיהם.[היש''ר ב'גבורות ה', מדרגה ד'- כמדומני]
3]ועוד יש לציין, מאמר שמואל בברכות נ''ח: ''מאי כימה כמאה כוכבי'' שבין ששת או שבעת הכוכבים של ה'פליאדות', שנראים בעין רגילה בלי טלסקופ, יש עוד כמאה או מאתיים כוכבים, שהם עיקר כוחה.[שם ברש''י] ומובן מזה, שהמרחק המינימלי ביניהם גדול ועצום,שהרי כל כוכב גדלו המינימלי רב מאד, כמ''ש: [פסחים צ''ד] ש''כל הישוב כולו תחת כוכב אחד הוא עומד''וכו'. ובש''ס שטיינזלץ כתוב, שאיננו יודעים כיצד שמואל יכול להגיע לזה בימיהם[דורות רבים לפני המצאת הטלסקופ] וברור, שזה מסורת מהנביאים, ומזה נגיע שהמרחק מינימלי לכוכבים ההם גדול ועצום, עוד הרבה יותר ממה שהגיעה אליו מדידת הטריגונלציה.
3] כתבת:''בעברית פשוטה, הרמב''ם מתעלם ממה שאמרו חכמי ישראל בגמרא,כי הם לא היו מעודכנים במדע החדש יותר - היוני'', וכו' . ובכן, הרמב''ם בכלל לא כתב את מה שאמרת, אלא כתב שדברי חז''ל [ברור, שכוונתו לחלק מדבריהם, שהרי היו להם גם מסורות מהנביאים, כמו שהוא כתב שם לעיל בח''ב פי''א שיש למעלה עוד המון כוכבים. וכן כתב בהלכות קדוש החודש על מסורות שהיו להם] לא נאמרו בגלל שהייתה להם מסורת מהנביאים, אלא נאמרו ''מצד שהם ידעני אותם הדורות באותם המקצועות, או שמעום מידעני אותם הדורות''. כלומר, שחכמינו אמרו הידיעות ההם בתכונה, בסברא, לפי מה שהגיעה בימיהם חכמה זו. או שמעום מידעני אותם הדורות - חכמי יון. אמנם, חשוב לציין שלעיל בחלק ב' פי''א רמב''ם מביא לומר שתיאוריית הגלגלים היונית ודאי לא נכונה לגמרי לפי מקורותינו, שמביא את הפסוק: ''מונה מספר לכוכבים'' וכו' ו''היש מספר לגדודיו''. וכן מסקנתו בפכ''ד ח''ב שכנראה תיאוריית הגלגלים של חכמי יון לא נכונה במציאות, ו''השמים שמים לה' '' וכו' עיי''ש.","610","","870","True","True","False","","77","62.0.102.58","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("97296","95458","תשובה ראה עוד בפירוש האברבנאל על התורה","03/01/22 14:26","א שבט","תשפ"ב","14:26","אליעזר מ ש","פרשת בראשית, על הפסוק: ''ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים'' ששם מוסברת המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם בפסחים צ''ד, כמו שהסברתי. אמנם, האברבנאל מצדד בדעת חכמי אומות העולם שהיא דעת אריסטו כמו שהוא כותב שם.
2]אך מה שהביא הרב אברבנאל ממה שכתב רמב''ם במו''נ ח''ב פ''ח שדעת חכמי ישראל בטל, זה לא דעת הרמב''ם למסקנה, אלא דעת מפרש או מפרשים שהיו לפניו. ודעת הרמב''ם למסקנה היא בהמשך בפרק כ''ד. שמקשה מדעית על הנחות היסוד של תיאורית הגלגלים האסטרונומית היונית, ומסקנתו על דרך מליצת השיר ש''השמים שמים לה' '' וכו' עיי''ש בכל דבריו. ומפה, המראי מקומות לרמב''ם ועוד ראשונים, שהם פירשו כך את המחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם. שחכמינו דחו את תיאוריית הגלגלים האסטרונומית היונית, וסברו כמדע שבימינו שהכוכבים פורחים במרחבי השמים ולא קבועים בגלגלים שמסבבים אותם.
3] [ויש עוד להסביר כמה דברים ברמב''ם בפרק ההוא. וכן יש להגיה בדבריו על דעת פיתגורס וסיעתו שהיא דעת חכמי ישראל.(שלא הגלגלים בחיכוכם משמיעים רעש, אלא כוכבי הלכת הנעים בתוך ה'גלגל' שהוא המרחב והחומר הדק הבין כוכבי.(ראה להלן במ''מ מ''נחמד ונעים'') (ולגבי מה שהביא מאמר רז''ל על השמש, יש לזה פירוש מדעי בימינו ששונה מהרמב''ם. וידוע שהייתה שכחת החוכמות אחרי חתימת התלמוד, ובימינו אנו יכולים למצוא בעזר הבורא ית' פירושים חדשים לדברי התנאים על פי המדע שבימינו)ולמעשה, יש מקורות שפיתגורס סבר כתיאוריה ההליוצנטרית שכדור הארץ סובב סביב צירו ביממה ומקיף את הארץ בשנה.(זוהי התיאוריה השניה בחכמי יון, שרובם וגדוליהם שבאו אחר כך דחו אותה, כמו שהבאתי בהודעתי הראשית) וזהו עוד אסמכתא חשובה להסבר שכתבתי בהודעה הראשית. ראה בהקדמת: ''נחמד ונעים'' לרב דוד גנז, בדבור המתחיל: ''ניקולאוס קופרניקוס'', וכן שם בספרו פרק כ''ה. ]","610","","845","True","True","False","","52","82.166.196.208","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95519","95513","למה אתה שולח אותי להערה בשוטנשטיין","07/12/21 16:52","ג טבת","תשפ"ב","16:52","אביגדור","ולא מעתיק לי קטע מהמורה נבוכים,
או לפחות מציין למקומו?","571","","872","True","True","False","","58","213.151.61.85","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95530","95515","אתה טועה. עיינתי בספרו של הרב מקנדיאה","07/12/21 19:53","ג טבת","תשפ"ב","19:53","Almuaddib","ואין בנמצא בספרו כפי שאתה תולה בו מדעתך.

או שמא הדברים כתובים במקום אחר - במקומות בהם כתבת - אין הדברים כך.","107","","872","True","True","False","","106","87.71.87.186","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95532","95530","אל תשחית זמנך","07/12/21 21:56","ג טבת","תשפ"ב","21:56","אור חדש","בבדיקת מקורותיו
כבר הוכח לא פעם שמקורות שהביא לא טענו את מה שניסה לתלות בהם","458","","872","True","True","False","","70","147.236.159.194","0","94531","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("95891","95530","ראה ב'אילים' חלק א' עמוד 87 ובחלק ד'..","16/12/21 15:04","יב טבת","תשפ"ב","15:04","אליעזר מ ש","המדרגה הה'.","610","","863","True","True","False","","53","62.0.102.58","0","94531","ראש השנה|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);