var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=93733;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("93733","0","במה נחלקו שמאי והלל","16/09/21 22:25","י תשרי","תשפ"ב","22:25","אור חדש","תניא אמרו עליו על שמאי הזקן כל ימיו היה אוכל לכבוד שבת מצא בהמה נאה אומר זו לשבת מצא אחרת נאה הימנה מניח את השניה ואוכל את הראשונה אבל הלל הזקן מדה אחרת היתה לו שכל מעשיו לשם שמים שנאמר {תהילים סח-כ} ברוך ה' יום יום
תניא נמי הכי בית שמאי אומרים מחד שביך לשבתיך ובית הלל אומרים ברוך ה' יום יום


אפשר לראות ב'עיונים' של הרב שטינזלץ שצירפתי הפירושים השונים שניתנו למחל' הזו
אומנם כולם קשים או מצד פשט הגמרא או בהבנת יסוד המחל'

ול"נ לבאר כך:
כל הסוגיות הבאות יש ללמוד מתוך הכותרת הבאה:
"תני רב תחליפא אחוה דרבנאי חוזאה כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים חוץ מהוצאת שבתות והוצאת י''ט והוצאת בניו לתלמוד תורה שאם פחת פוחתין לו ואם הוסיף מוסיפין לו"

לפי הנ"ל מחל' שמאי והלל (ובתיהם) תתפרש בפשטות כך:
שמאי ניסה 'להתחכם' על גזרת פרנסתו בכך שקנה כל צרכיו תמיד לכבוד שבת, כבר מיום ראשון כל שקנה היה לשבת ורק בגלל שמצא בשני עדיף וטרי יותר קנה שוב לשבת, ומה שנשאר מקניית אתמול אכל עכשיו (אך הקניה היתה לשבת! וממילא לא מורידה מקצבתו...)
הלל דרך אחרת היתה לו- שלש הבנות אפשריות:
א: כהריטב"א, שכל צרכי מצווה אינם בכלל הגזרה וע"כ כיוון שכל מעשיו היו לשם שמים ממילא גם בצרכי יום חול ראה צרכי מצווה
ב: לא סבר דרשת רב תחליפא אלא שכל יום יש שפע חדש מה' (וכשיטת ר' יוסי בתפילה) 'יום יום'
ג: לא ראה צורך להתחכם שהרי יש לקבל גזרת ה' ולהודות לו על הרעה כשם שמברך על הטובה


בע"ה מחר אוסיף על הקשר לעירובי תבשילין","458","png","963","True","True","False","","343","77.139.145.160","0","0","ביצה|טז ע"א","0-png"),new Message("93735","93733","קשה על שמאי","16/09/21 23:18","י תשרי","תשפ"ב","23:18","עלי","לדברי אור חדש, כי נניח שרצה במוצ"ש לאכול תפוח עץ, האם אמר שיהא זה לכבוד שבת ? והרי אין התפוח נשאר טרי עד השבת ( ויכולתי להמשיך כך בדברים כמו ביצה וכי יש ביצים יפות יותר ויותר והרי כולן דומות ואם מצא דג גדול וכי מובטח לו שלמחר ימצא דגדול ממנו, ושמא לויתן ? ) ועוד, מניין לו שימצא יפה למחר שיוכל להחליף ולומר שהראשון ייאכל והשני לשבת ?
ועוד קשה, מדוע הזכיר רב תחליפא רק מזונות ותלמוד תורה ולא אמר מראש שכל צורכי מצוה ות"ת כלולים ( לשיטת הריטב"א ) ?
ויכול הייתי להבין שרצו שלא להיות תחת קצבה מר"ה ושלא יפחתו משכרם לעוה"ב כי לא נטלו כלום מקצבת העוה"ז, אבל אם ה'פטנט' היה כ"כ טוב מדוע לא מצאנו שתלמידיהם של שמאי והלל נקטו כך ג"כ ?
וכי הקב"ה קצב להם קצבה, מה אכפת היה לשני צדיקים אלו להשתמש במה שקצב להם הקב"ה ? וכי מה הם חשבו שייעשה במה שקצב להם - שייזרק לפח או שיתנו לאחרים ?
ועוד התקשיתי מדוע צריכים המזונות להיות קצובים בעשרת ימי תשובה ולא מיד נקצבים ברה"ש ונחתמים ביוהכ"פ כמנהגנו בתפילה, ותהיתי שמא הכוונה שנקצבים מרה"ש של שנה מסוימת עד יוהכ"פ של השנה הבאה אחריה ( כלומר בס"ה לשנת חמה כידוע )
אשמח לקרא תשובותיך ותשובות המשתתפים בפורום.","209","","963","True","True","False","","75","87.71.28.28","0","93733","ביצה|טז ע"א",""),new Message("93738","93735","שנה טובה","17/09/21 00:56","יא תשרי","תשפ"ב","00:56","אור חדש","שאלתך בפסקה הראשונה לא הבנתי כלל

הריטבא מבין שאלו דוגמאות

במגמרא מפורש שהתלמידים עשו כרבותיהם

חסכון אינה מילה גסה

לפי גרסת הבח נקצב מר"ה לר"ה","458","","962","True","True","False","","65","77.139.145.160","0","93733","ביצה|טז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);