var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=93217;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","63"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("93217","0","מי עשה את השיתין ? הקב"ה או דוד ?","26/08/21 12:23","יח אלול","תשפ"א","12:23","מרדכי דב זינגר","לכא' סתירה בדברי ר' יוחנן.
כמו שמביא תוס' דף מט. ד"ה אל
דהכא סבר מששת ימי בראשית נבראו
דדריש מעשה ידי אמן מעשה אומנותו של מקום
ולקמן בפרק החליל (נג.) א''ר יוחנן
בשעה שכרה דוד שיתין קפא תהומא

ומתרץ שזה שני אמוראים אליבא דר' יוחנן.

ותמהני...

למה צריך להגיע לסוג של מחלוקת.
למה א"א להגיד...
באמת הקב"ה חצב אותם...וסיתמום פלישתים
עד שבא דוד וכרה אותם מחדש
כדאמרינן בבא קמא דף נא.
{שמות כא-לג} כי יפתח וכי יכרה
אם על פתיחה חייב על כרייה לא כל שכן
אלא להביא כורה אחר כורה
שסילק מעשה ראשון","807","","987","True","True","False","","366","212.76.115.190","0","0","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93220","93217","ראה רש"י לקמן נג ותשמח","26/08/21 12:27","יח אלול","תשפ"א","12:27","יום יום ידרשון","","919","","987","False","True","False","","95","95.86.103.203","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93229","93217",""כדאמרינן בבא קמא דף נא.","26/08/21 18:58","יח אלול","תשפ"א","18:58","יחיה","{שמות כא-לג} כי יפתח וכי יכרה
אם על פתיחה חייב על כרייה לא כל שכן
אלא להביא כורה אחר כורה
שסילק מעשה ראשון"

הנה התשובה!
הלא אם "סילק מעשה ראשון", נקרא מעשה ע"ש אחרון, לא ע"ש ראשון.
"מעשה ידי אמן", נאמר מפי שלמה בן דוד.
מדוע אפוא ייחס מעשה החציבה לראשון?!


התוספות מתרצים, באופן הראשון המופיע ברש"י שם, לקמן נ"ג.
יש לציין לשון המהדיר של רש"י המדויק, אחר שמביא טענות אחרות: "אולי הביאור השני הוא הוספה מאוחרת".","1493","","987","True","True","False","","59","141.226.162.158","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93222","93220","תודה. מעניין שתוס' לא חשב ע"כ.","26/08/21 13:06","יח אלול","תשפ"א","13:06","מרדכי דב זינגר","וז"ל רש"י שם
בשעה שכרה דוד שיתין.
ולא סבירא ליה שמששת ימי בראשית נבראו
ואי סבירא ליה (שמששת ימים נבראו) שמא נתמלאו עפר או צרורות וצריך לכרותן:

ייש"כ
באמת שמחתי-וברוך שכיוונתי","807","","987","True","True","False","","57","212.76.115.190","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93233","93229","לא כ"כ הבנתי את תרוצכם.","26/08/21 19:59","יח אלול","תשפ"א","19:59","מרדכי דב זינגר","","807","","987","False","True","False","","44","212.76.104.1","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93239","93233","מעלת כבודו","26/08/21 20:35","יח אלול","תשפ"א","20:35","יחיה","הביא לשון הגמרא בבא קמא נא, א: מאי טעמא דרבנן? דאמר קרא: כי יפתח וכי יכרה, אם על פתיחה חייב, על כרייה לא כל שכן! אלא, להביא כורה אחר כורה שסילק מעשה ראשון.

"סילק מעשה ראשון", המשמעות, שמעתה, המעשה נקרא על שם שני הכורה.
הכורה הראשון, הופך ללא ששייך כלל לבור זה, וכאילו מעולם לא עשה הכרייה הראשונה, ואם ישאל אדם "מי כרה הבור"? תשובה המדויקת תהא, להצביע על השני.
הבור כבר כלל אינו מתייחס אל הראשון.

נמצא אפוא בעניינינו, באם שיתין נכרו בכרייה אחר כרייה, הרי מדוע בפסוק שאמר שלמה, נאמר "מעשה ידי אמן"?!
הלא מעכשיו הם מתייחסים רק אל דוד, ותל"מ.","1493","","987","True","True","False","","54","141.226.162.158","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93242","93239","כריה אחר חציבה","26/08/21 20:56","יח אלול","תשפ"א","20:56","מרדכי דב זינגר","נכון שמבחינת נזקים זה מתייחס לשני.
אבל אם הקב"ה חצב ודוד כרה.
אין סיבה שלא תיזכר גם החציבה.","807","","987","True","True","False","","52","212.76.104.1","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93267","93242","לענ"ד","27/08/21 00:11","יט אלול","תשפ"א","00:11","יחיה","הרי שם בגמרא בבא קמא תניא: אחד החופר בור תשעה, ובא אחר והשלימה לעשרה - האחרון חייב; רבי אומר: אחר אחרון למיתה, ואחר שניהם לנזקין. מאי טעמא דרבנן? דאמר קרא: כי יפתח וכי יכרה, אם על פתיחה חייב, על כרייה לא כל שכן! אלא, להביא כורה אחר כורה שסילק מעשה ראשון.

לענ"ד, הפתיחה והחציבה, היינו הך!","1493","","986","True","True","False","","60","141.226.162.158","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93269","93267","מבחינה הלכתית אתה צודק","27/08/21 00:28","יט אלול","תשפ"א","00:28","מרדכי דב זינגר","אבל מבחינה רעיונית....
וַיָּ֨שׇׁב יִצְחָ֜ק וַיַּחְפֹּ֣ר ׀ אֶת־בְּאֵרֹ֣ת הַמַּ֗יִם
אֲשֶׁ֤ר חָֽפְרוּ֙ בִּימֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יו
וַיְסַתְּמ֣וּם פְּלִשְׁתִּ֔ים אַחֲרֵ֖י מ֣וֹת אַבְרָהָ֑ם
וַיִּקְרָ֤א לָהֶן֙ שֵׁמ֔וֹת כַּשֵּׁמֹ֕ת אֲשֶׁר־קָרָ֥א לָהֶ֖ן אָבִֽיו

למה לא שמות חדשים ?
הרי פנים/בארות חדשות באו לכאן","807","","986","True","True","False","","80","95.86.111.103","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93273","93269","בן יכבד אב","27/08/21 00:57","יט אלול","תשפ"א","00:57","יחיה","רש"י סוכה מה, ב: יותם בן עוזיהו - צדיק היה, וזכה בכיבוד אביו, ועליו נאמר בן יכבד אב, שכל הימים שהיה אביו מצורע, והוא היה שופט על הארץ, כדכתיב, ויותם בנו שופט וגו', לא נטל עליו כתר שם מלכות, וכל דינין שהיה דן - היה אומרן בשם אביו.

בקידושין לא, ב: ת"ר: מכבדו בחייו ומכבדו במותו; בחייו כיצד? הנשמע בדבר אביו למקום, לא יאמר: שלחוני בשביל עצמי, מהרוני בשביל עצמי, פטרוני בשביל עצמי, אלא כולהו בשביל אבא; במותו כיצד?...
רש"י: הנשמע בדבר אביו למקום - אם מכיר באנשי המקום, שמכבדים אביו, לחלוק לו כבוד, לקבל דברים שיאמר בשמו, אל יתלה הכבוד בעצמו, ואפי' יודע שיכבדוהו כאביו, אלא יתלה הכבוד באביו. שלחוני בשביל אבא - שהוא צריך לי...","1493","","986","True","True","False","","59","141.226.162.158","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93283","93273","גם מבחינה מוסרית אתה צודק","27/08/21 09:46","יט אלול","תשפ"א","09:46","מרדכי דב זינגר","אבל אחרי שראינו את הרש"י בדף נ"ג שמיקד אותי ע"כ הרב יי"י
שאין סתירה...ואין קושיא. מלבד זאת שרש"י זה לכאורא נעלם מעייני התוס'

אך ראוי לצרף כאן את הודעתך החשובה
לידע להודיע ולהיוודע
מתי ניבראו השיתין

ייש"כ","807","","986","True","True","False","","49","212.76.121.226","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93288","93283","לשיטת","27/08/21 12:14","יט אלול","תשפ"א","12:14","יחיה","מהדיר רש"י המדויק, אולי הביאור שני המופיע בלשון רש"י שם לקמן נג, א: ואי סבירא ליה, שמא נתמלאו עפר או צרורות וצריך לכרותן, הוספה מאוחרת שאינו מרש"י הוא!
להצעה הזו הגיע בכוח טענות אחרות, מלבד דברי התוספות כאן.","1493","","986","True","True","False","","48","141.226.162.158","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93294","93288","קח בחשבון שיגידו גם...","27/08/21 16:03","יט אלול","תשפ"א","16:03","מרדכי דב זינגר","שהמדרש ההוא... ברש"י...דף מא
....גם הוספה מאוחרת...","807","","986","True","True","False","","43","212.76.121.226","0","93217","סוכה|נ ע"א",""),new Message("93296","93294","שם","27/08/21 16:43","יט אלול","תשפ"א","16:43","יחיה","בדף מ"ו, ודאי מדובר בהוספה מאוחרת! כמבואר במהדורת ארנד הנ"ל.

אבל המדרש קיים במקומו, בנוסח זה או אחר, והבעיה היא, איך בני אדם מתייחסים אליו, וגם איך בני אדם מתייחסים לרש"י הקדוש.
אני מסכים אתו פה, ושם אני לא מסכים אתו... פה הוא קלע למטרה, ושם טעה, וכשגגה שיוצא מלפני השליט...
אני היודע, אני הקובע, אני, אני, אני, אני...

ישנו פתגם: Fools rush in where angels fear to tread

עיין עוד המצורף, מעשה המסופר מהגר"א ז"ל:","1493","pdf","986","True","True","False","","82","141.226.162.158","0","93217","סוכה|נ ע"א","0-pdf")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);