var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92716;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","70"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","47"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","44")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92716","0","להודיעך כמה מצוות חביבות עליהם","17/08/21 16:29","ט אלול","תשפ"א","16:29","עלי","לכאורה ניתן היה לדעת כמה מצוות חביבות עליהם גם בלי לספר לנו שרבן גמליאל קנה את ארבעת המינים הללו באלף זוז, מכך שלא ויתר והתנה עם שלושת החכמים האחרים שלבסוף יחזרו אליו ארבעת המינים, אף שיכול היה להשאיר בינתיים את ארבעת המינים אצל רבי עקיבא, ( והרי לא חשד ברבי עקיבא שאם ישארו אצלו ארבעת המינים עד למחרת שלא ימסרם לו תחילה כדי ששוב לאחר שיצא בהם ידי חובתו ימסרם שוב לחבריו לפי חשיבותם באותו אופן וחוזר חלילה ), שהרי לאחר שרבי עקיבא יצא ידי חובתו, וכבר כולם יצאו, אין הם זקוקים עוד לארבעת המינים לאותו יום למצוה, אלא ודאי שעצם החזקת המצוה ברשותו שיכול להלך עמם כל היום אפילו בלי לעשות אתם שום דבר אלא רק בשל חביבותם היא המעידה על כך ( מצד המנהג של אנשי י-ם, רמב"ם ה' שופר סוכה ולולב פ"ז הכ"ג ), ולא בשל ערכם הכספי, אם כן למה צריכה המשנה להודיענו גם על ההשקעה הכספית העצומה ? אלא ודאי שארבעה מינים בסכום כזה מצריכים שמירה מעולה ולא רצה רבן גמליאל להשאירה לאחרים, וזה מה שמודיעה לנו המשנה, שמחמת החביבות השקיע רבן גמליאל סכום עתק ולכן לא רצה למסור את השמירה למישהו אחר אפילו אם הוא רבי עקיבא...
למישהו יש הסבר טוב יותר או שמא אני טועה ויש מי שיתקנני ? אשמח לקרא.","209","","997","True","True","False","","395","87.71.107.117","0","0","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92723","92716","מכירה סינית?","17/08/21 19:32","ט אלול","תשפ"א","19:32","יחיה","ערוך לנר: בגמרא, להודיעך כמה מצות חביבות עליהן. חביבות עליו לכאורה הל"ל, דהא רק מר"ג משתעי,
ויש לומר, דממה שהוצרך ר"ג ליתן אלף זוז יש ראי', שהיו שם גם קונים אחרים שרצו לקנות בדמים יקרים, עד שהוצרך ר"ג לקנות באלף זוז, ובפרט ראב"ע ור"ע שהיו עשירים, ודאי ג"כ רצו לקנות, אבל ר"ג הוסיף על דמי מקחם, עד שקנה באלף זוז, ולכן במה דקאמר שקנה באלף זוז, קמ"ל שהיו מצות חביבות גם על חכמים אחרים...

מ"מ, ישנו הבדל בלשון הגמרא: למה לי למימר שלקחו באלף זוז? להודיעך כמה מצות חביבות עליהן...
תניא, רבי אלעזר בר צדוק אומר: כך היה מנהגן של אנשי ירושלים... מאי קא משמע לן? להודיעך כמה היו זריזין במצות.
כל מילה, הרי מדוקדקת. כמה מצוות "חביבות" עליהן, היא מעלה אחת, כמה היו "זריזים" במצוות - מעלה אחרת!","1493","","997","True","True","False","","61","141.226.162.158","0","92716","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92734","92723","אם שמת ליבך","17/08/21 21:27","ט אלול","תשפ"א","21:27","עלי","א. שאלתי - הערתי כללה את השאלה : מדוע הקפיד רבן גמליאל לדרוש חזרה מיד את ארבעת המינים מידי חבריו בסיום יציאתם ידי חובת המצוה, כאשר עד למחר אין הם זקוקים לארבעת המינים, ורצוני לשמוע מה דעתך אתה בעניין מסוים זה. היש לך הסבר טוב לכך ? אגב, מה היה קורה לו אחד מחבריו היה קונה את ארבעת המינים הללו או זוכה במכירה הפומבית ,או שמא היה 'מפסיד' בכוונה מפאת כבוד הנשיאות ?
ג. להצעת הערוך לנר, לפיה היתה מעין מכירה פומבית של ארבעת המינים הללו ור"ג זכה בה ולא האחרים אין יסוד בסיפור גם אם היא השערה יפה אפשרית ומעניינת. כמו"כ אינני בטוח שרבן גמליאל היה יותר עשיר מרבי אלעזר ורבי עקיבא.
ד. זריזין היו אנשי י-ם במצוות מפני חיבתן...
הערה כללית : כדאי חוץ מללמוד מה הסבירו הקודמים לנו, שבודאי קצות צפורניהם עבות ממותנינו, גם לחפש שאלות ותשובות לבד, כי מניסיוני, לעתים ( גם אם רחוקות ) עולה הסבר חדש ונאה...( מקובל בעולם ההייטק שמעשרה סטרטאפים רק אחד מצליח וזה נחשב טוב...אגב, אתה רואה שגם הערוך נר נהג כך...)","209","","997","True","True","False","","57","87.71.107.117","0","92716","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92748","92734","רבן גמליאל - נשיא ישראל","18/08/21 02:47","י אלול","תשפ"א","02:47","יחיה","גופו, מאנשי ירושלים במקורו היה, וודאי אפשר שנהג כמנהגם.
אף בגדולי ישראל שבדורותינו, מצאנו נוהג זה, וכמו הגר"א ז"ל (שלפי המסופר, גם נפטר כשלולבו בידו!).

בחדושי הריטב"א: מהא שמעינן שהנותן לחבירו ביום טוב סתם - על מנת להחזיר הוא, ואומדנא דמוכח הוא, אף על פי שלא פירש, שאין אדם מתערטל ממצותו ליתן לאחרים, בעוד שצריך לו, דהא סתם נתנו להם רבן גמליאל - ואפילו הכי אמרינן להדיא דקמ"ל דמתנה על מנת להחזיר שמה מתנה, ועל זה סמכו ליתן כל אדם לולב לחברו ביום טוב סתם, וכן עיקר.
א"כ, רבן גמליאל מעולם לא התנה ע"מ להחזיר מתנתו.
ברם, לשון רש"י הינו: דרבן גמליאל, על מנת שיחזירוהו לו נתנו להם... משמע בתנאי מפורש!

מסתבר שבמקום מצוות, אין חולקים כבוד לרב, עיין המצורף (גם בפעמי יעקב פ"א-פ"ג). כפי הנראה, האמת שחברי רבן גמליאל, לא יכלו להתחרות אתו במכירה, ולאו דווקא מצד כבוד הנשיאות. אף בערוך לנר, כן נראה.
הלא אם מראש, לא התכוונו החברים ברצינות לקנות, נמצא שגרמו לו לר"ג להפסיד ממון רב בכדי!

"להצעת הערוך לנר... אין יסוד בסיפור".
אבל הערוך לנר מבסס ומייסד דעתו על לשונם: להודיעך כמה מצות חביבות עליהן. חביבות עליו לכאורה הל"ל, דהא רק מר"ג משתעי...

"כמו"כ אינני בטוח שרבן גמליאל היה יותר עשיר מרבי אלעזר ורבי עקיבא".
יש לזכור שנשיא ישראל, מעין "מלך ישראל" היה, ואין לנו היום מושג במשמעותו.
ר"ג ירש אוצרות אבותיו מתחילת שושלתם, ואפשר שאפילו מצווה וחובה היא להעשירו יותר מכולם, ראה חולין קלד, ב: ואיבעית אימא: אדם חשוב שאני, דתניא: והכהן הגדול מאחיו - שיהא גדול מאחיו בנוי בחכמה ובעושר, אחרים אומרים מנין שאם אין לו שאחיו הכהנים מגדלין אותו - תלמוד לומר: והכהן הגדול מאחיו - גדלהו משל אחיו. רש"י: ואיבעית אימא אדם חשוב - כגון ממונה ראש ישיבה יכול לקדם ולזכות, שהרי עליו לגדלו ולהעשירו אפילו משלו, וכ"ש ממאי דאתי ליה מעלמא.

זריזין היו אנשי י-ם במצוות מפני חיבתן...
נדמה לי שבכ"ז, חילוק יש, בין מי שכל היום לולבו בידו, ובין מי שמוציא אלף זוז על לולב!

בעניין הערה הכללית, קיבלתי. יישר כוח!","1493","pdf","996","True","True","False","","53","141.226.162.158","0","92716","סוכה|מא ע"א","0-pdf")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);