var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92134;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92134","0","רבי אליעזר לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו","04/08/21 04:24","כו אב","תשפ"א","04:24","אלעד סטופל","קצ"ע בהאי מעשה ששבת רבי אליעזר בגליל העליון בסוכתו של ר' יוחנן, ונשאל שאלה מרבי יוחנן האם ניתן לפרוס סדין על הסוכה ולא השיב לשאלותיו אלא נתן לו דרשות שונות. מדוע לא אמר לו בתחילה, כי אינו אומר דברים שלא שמע מפי רבו? מדוע נתן לו לסבול בחום?
הקושיא מתחזקת, שכן בגמ' דף כח. מסופר ששבת בגליל העליון ויתכן שהיה במועד אחר, כי לא נאמר שהיה בסוכות, ושם נשאל שאלות שונות ועל חלקן השיב מה ששמע מפי רבו ועל חלקן השיב לא שמעתי, ומדוע לא נהג כך גם כלפי ר' יוחנן.
אודה למי שיאיר עיניי.","282","","1005","True","True","False","","302","213.151.59.54","0","0","סוכה|כז ע"ב",""),new Message("92136","92134","ראה עיון יעקב","04/08/21 05:56","כו אב","תשפ"א","05:56","אבי גרינבלט","","539","jpg","1005","False","True","False","","123","77.126.91.236","0","92134","סוכה|כז ע"ב","0-jpg"),new Message("92182","92134","המשמעות","04/08/21 18:15","כו אב","תשפ"א","18:15","יחיה","שכל השאלה ע"ע פריסת סדין על הסוכה, הייתה לכבוד רבי אליעזר, זקן הדור גופו, השובת שם בסוכתו של יוחנן בקיסרי, שלא יסבול מהשמש, שהלא בשלב שלישי האחרון נאמר: הגיע חמה למרגלותיו של רבי אליעזר(!) נטל יוחנן סדין ופירש עליה.
הוי אומר שע"ז סובב כל נידון ההוא.

בגמרא לקמן נמסר: שתים עשרה אמר להם שמעתי, שמונה עשר אמר להם, לא שמעתי... מפני שאל מקצתם אכן התייחס וענה!
לא שייך להשיב בחלקם לעניין, ועל מקצתם להפליג בדברי הימים, מעניין השבטים, שופטים, נביאים ומלכים וכיו"ב.
אך כאן, הנה נשאל שאלה אחת שלא שמע מפי רבו, ולא הוצרך להתייחס ולענות כלל לגופו.
מסתבר שרבי אליעזר משתדל שלא להשתבח במידותיו הנדירות, מיוחדות ומופלאות.","1493","","1005","True","True","False","","49","141.226.13.82","0","92134","סוכה|כז ע"ב",""),new Message("92183","92134","וביותר קשה... ומתרץ הסטוצ'ינער זצ"ל","04/08/21 20:09","כו אב","תשפ"א","20:09","מרדכי דב זינגר","נאמר באבות דרבי נתן (פ"ו) שרבי אליעזר...
דרש דברים שלא שמעתן אוזן מעולם,
ז"א מדובר בדברים... שלא שמע מפי רבו ???

הסביר הגה"צ ר' חיים שמואלביץ זצ"ל
שוודאי דרש רבי אליעזר ופסק דברים שלא שמעתן אוזן מעולם.
אלא שלא היה מוציא את הדין טרם שבירר והבהיר לעצמו....
שכך היה רבו פוסק את הדין. ל ש י ט ת ו !

(שיחות מוסר תשלא, מאמר כג)","807","","1005","True","True","False","","60","31.44.135.180","0","92134","סוכה|כז ע"ב",""),new Message("92189","92183","יישר כח. יפה","04/08/21 21:37","כו אב","תשפ"א","21:37","אלעד סטופל","זה אולי מבהיר לי שאלה שהתלבטתי בה, אם רבי אליעזר לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו, מדוע איננו מוצאים כמעט רבי אליעזר אומר בשם... רבי, והרי כל המביא דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, אלא שכנראה לא הכל שמע מפי רבו, אלא שהצליח להבין מה רבו היה פוסק בענין גם מבלי ששמע דבריו בשאלה קונקרטית.","282","","1005","True","True","False","","49","213.151.59.54","0","92134","סוכה|כז ע"ב",""),new Message("92195","92183","עיין בסוכת חיים שמביא תירוץ נפלא...","04/08/21 22:58","כו אב","תשפ"א","22:58","דוד100","","1325","png","1005","False","True","False","","38","95.86.74.38","0","92134","סוכה|כז ע"ב","0-png,1-png,2-png"),new Message("92194","92189","במקרה שברור לכולם","04/08/21 22:05","כו אב","תשפ"א","22:05","אור חדש","שכל דברי התלמיד משם רבו אינו צריך להזכירו בפרוש, וכמעשה ברא וריוח, וכן בבי יוד רמב דה ולא יאמר","458","","1005","True","True","False","","55","147.161.8.148","0","92134","סוכה|כז ע"ב",""),new Message("92199","92189","אף מפורש","05/08/21 03:44","כז אב","תשפ"א","03:44","יחיה","ש"ך יורה דעה סימן רמב ס"ק מג: אבל שמועה ששמע מרבו - רשאי לאומרו בסתם, וכתב הב"ח, מיהו נראה דוקא שבידוע שלא למד לפני רב אחר, אבל אם למד לפני שנַים - צריך להזכיר שם אומרו, מיהו עכשיו, סתם מה שהאדם אומר, סוברים העולם שהוא מפי עצמו, והלכך הדין משתנה...

ובחדושי הריטב"א בכתובות כה, ב: שמעת מינה דבר נפחא ולא אמרת לי משמיה... ור' אלעזר שלא אמר משמו של ר"י, מפני שכיון שהיה תלמידו מובהק, לא היה צריך לכך, כי הכל יודעים שהיא תורתו של ר"י, וכההיא דאמר ביבמות (צ"ו ב') יהושע יושב ודורש והכל יודעים שהיא תורתו של משה.

נמצא להיפך, דווקא מידת ר"א שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם, סיבה היא שלא אמר דבר בשם רבו!","1493","","1004","True","True","False","","56","141.226.162.129","0","92134","סוכה|כז ע"ב",""),new Message("92268","92195","סתירה לכאורה מסיפור תנורו של עכנאי","05/08/21 23:54","כז אב","תשפ"א","23:54","אלעד סטופל","ועל כך בבן יהוידע:

כתב הרב חיד"א ז"ל בספרו שמחת הרגל מהכא מקשו על מה שאמר הרמב"ן ז"ל פרק הזהב גבי תנורו של עכנאי (בבא מציעא נט:) שהחכמים היו אומרים מפי השמועה ורבי אליעזר היה אומר 'כך נראה בעיני' לפיכך לא קבלו ממנו כל ראיות שבעולם ואילו הורה למעשה בזמן הבית היה נעשה זקן ממרא! עד כאן דברי הרמב"ן ז"ל דכתבו בשמו הנימוקי יוסף והריב"ש והדבר קשה דלא אפשר שיאמר רבי אליעזר 'כך נראה בעיני' שהרי לא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם! ולכאורה היא קושיא אלימתא וכבר חזינן מאי דתריץ הרב חוות יאיר ולא הרוה צמאונינו כדכתיבנא שם בפרק הזהב, עד כאן לשונו הגאון חיד"א ז"ל.

ולי אנא עבדא נראה דקושיא ליתא מעיקרא דבאמת בהך עובדא דעכנאי שינה רבי אליעזר שיטתו ומנהגו ולא נהג במידה זו שהיתה אתו אותה מעשה אחת היתה ופרסמה הכתוב בתלמוד דהא גדולה מזו עביד שם שהוא היה יחיד ונחלק על רבים ועשה כמה פלילות שיקבלו דעתו בעל כרחם וכן לא יעשה על פי דין תורתינו הקדושה שאמרה (שמות כג, ב) 'אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת' ואם כן אין לתמוה על מה שעבר על מידתו הנזכר וכי מידתו הנזכר עדיפה מהכלל הנאמן שבתורה ד'אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת'? ואיך לא השגיח בו וכל שכן היכא דהרבים מעידים שכך קבלה אצלם מפי השמועה איך עלה על דעתו לחלוק על השמועה מסברה דנפשיה? וראה והבט בדין שדנו אותו שברכוהו ומזה תדע קושי הדבר ששגג בו כמה היה והבן בדברי הרמב"ן ז"ל שכתב ואלו הורה למעשה בזמן הבית היה נעשה זקן ממרא! שרמז בזה לומר אותו היום יצא רבי אליעזר ע"ה מגדר ההלכה ובודאי שנתגלגל הדבר להיות לו כך בשביל איזה טעם כמוס כי לא על חנם בא לידי כך! ובחדושינו עשינו איזה טעמים בדבר זה שנתגלגל בכך ואיך שיהיה אין קושיא מהך עובדא לומר איך שינה מדתו לבלתי יאמר דבר שלא שמע מפי רבו? דגדולה מזו שינה בהך עובדא וזה ברור.

והנה בפתח עינים בפרק הזהב הביא התירוץ מן הגאון חוות יאיר ז"ל כך דכשהיו שואלין ממנו הלכה למעשה אז לא הורה דבר שלא שמע מפי רבו מה שאין כן כשדן עם חביריו בהלכה בתנורו של עכנאי היה אומר דעתו וכתב הגאון חיד"א דבריו קשים לשמוע דהרי הא דתנורו של עכנאי הלכה למעשה היה כדמשמע בסוגיין וכו' עיין שם.
ויש ליישב דבריו דהתם השאלה נשאלה תחלה מן החכמים ולא מן רבי אליעזר והם הורו לטמא ואחר ששמע רבי אליעזר תשובתם נחלק עמהם לסתור דבריהם בדרך שקלא וטרייא וזה בעל התנור כששמע דרבי אליעזר חולק על החכמים ומטהר הלך ועשה מעשה על פי דבריו של רבי אליעזר לטהר אבל הוא לא הורה לבעל המעשה בפירוש לטהר ואחר כך החכמים הביאו כל אותם טהרות שנעשו על פי דברי רבי אליעזר ושרפום.","282","","1004","True","True","False","","52","95.86.99.183","0","92134","סוכה|כז ע"ב",""),new Message("92269","92195","אכן יפה. יישר כח!","05/08/21 23:54","כז אב","תשפ"א","23:54","אלעד סטופל","","282","","1004","False","True","False","","38","95.86.99.183","0","92134","סוכה|כז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);