var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92048;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92048","0","למה אסור לישון ביום","02/08/21 12:15","כד אב","תשפ"א","12:15","אור חדש","לפי רשי האיסור מפני ביטול תורה

אומנם קשה על פירושו:
א: ואם נצרך לו השנה להמשיך ללמוד?
ב: למה דווקא שינה, מה עם טיול, ישיבת בטלה, פינת קפה ושיחת חברים, דווקא שינה עושה ביטול תירה?!?
ג: למה בלילה מותר לישון, אדרבה לא איברי לילא אלא לגירסא
ד: מה שייך בטול תורה לסוגיות הסמוכות הדנות בתפילין?

ולכאו יותר פשוט שאסר בדיוק מהטעם המבוטר כאן- מפני תפילין, או מפני החשש שיפיח בשנתו ולא סומך עך כך שבשנת יום שהיא עראי לא חיישינן
או מפני ביטול התפילין, שהבא לישון יוריד תפיליו וממילא נמצא מתבטל ממצווה זו, ששייכת דוקא ביום ולא בלילה כתורה ולא שייך בה טענת 'אשן כדי להניח' וכן לא מתבטלת משום מעשה צדדי נוסף

ואולי טעות סופר היא וברשי היה במקור מפני ביטות ת' וכוונתו היתה תפילין ולא תורה","458","","1004","True","True","False","","346","80.178.208.231","0","0","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92051","92048","לענ"ד","02/08/21 14:02","כד אב","תשפ"א","14:02","אבי גרינבלט","א. רש"י לא התייחס למצב כאשר לא ישן , לא יהיה מסוגל ללמוד.
ב. אולי היות ולשינה אין קבע ולבטלה , זה נתון לכוח הרצון ולא אונס שינה ואה"נ גם אלו במסגרת ביטול תורה אלא שאין עניינו כאן.
ג. כעין א.
ד. מעבר לענין השינה ביום והשינה בתפילין , לא נראה שצריך עוד קשר מעבר לכך ורש"י טרח לציין זאת היות וביטול תורה יכול שיגרור אחריו את כל שאר הרעות (זכור לי שהגרי"מ חרל"פ הסביר שרק ביטול תורה שמגיע בקלות יכול "לשבור" את המעגל של "מצוה גוררת מצוה").

יכול להיות כמובן כדבריך , כל הנ"ל בגדר סברות .

יש"כ על החקירה ברש"י.","539","","1004","True","True","False","","88","77.126.91.236","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92066","92048","לגבי שאלה ג'","02/08/21 19:39","כד אב","תשפ"א","19:39","דוד100","עיין בשפת אמת שמקשה קושיה זו ובחלקת יהושוע ס"ק מ"ז ובסוכת חיים וראה גם את ה'כליל תפארת'.
ולגבי שאלה א לדעתי אה"נ ובאמת מותר
ייש"כ","1325","","1004","True","True","False","","38","95.86.74.38","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92091","92048","ערוה"ש רלא-א","03/08/21 08:05","כה אב","תשפ"א","08:05","זילבר פדואל","והנה הרמב''ם לא הביא זה כלל, וטעמו פשוט: שהרי אביי ניים הרבה, מדקרי עליה רב יוסף ''עד מתי...''. ורש''י פירש שזהו שית פרסי, עיין שם. ואם כי לא ידענו מנא לן לרש''י זה, מיהו על כל פנים שמענו דאין הלכה כן, דזהו פשיטא דניים יותר משתין נשמי. וברור הוא, שזהו טעמו של הרמב''ם שהשמיט זה. ובוודאי בעניין כזה הכל לפי מה שהוא אדם. וגם ממסכת אבות פרק שלישי יש ראיה לזה, דתנן התם: ''שינה של שחרית ויין של צהרים... מוציאין את האדם מן העולם''. דב''שינה של שחרית'' עובר זמן קריאת שמע, אבל ''שינה של צהרים'' לא תנן. וכן ראינו לגדולי עולם שהיו ישנים ביום בשעה או שתים, דכך הוצרכו לפי חלישותם ולפי הנהגתם.","504","","1003","True","True","False","","49","","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92052","92051","רשי רק","02/08/21 14:15","כד אב","תשפ"א","14:15","אור חדש","מסביר דברי רב שלא חילק כלל אלא קבע איסור מוחלט ביחס לשנת יום דווקא
רשי רק מנסה לסבר האיסור המוחלט
כפי שציינתי, הסברו משאיר יותר שאלות מאשר תשובות","458","","1004","True","True","False","","70","176.12.250.241","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92053","92052","המאירי","02/08/21 14:27","כד אב","תשפ"א","14:27","אבי גרינבלט","כתב כהמשך ואולי כסייג בדברי רש"י שאין זה מתייחס ליום "השב"ת".
גם רש"י מתייחס רק לשינה מעבר לשינת הסוס.
ראית את פסק הטור בענין ?","539","","1004","True","True","False","","71","77.126.91.236","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92056","92053","יש בגמרא","02/08/21 16:08","כד אב","תשפ"א","16:08","אור חדש","מימרא של רב, מאד קצרה ופשוטה ללא חילוקים
יש רשי קצר על דברי רב
דברי רשי הפשטן באו לבאר דברי רב, כדרכו די בפירושו במקום להבנת הפשט
כפי שהערתי, ספציפית כאן, פירושו לא דיו שלא מבאר דברי רב אלא מוסיף תמיהות בדבריו

מה שייך מאירי וטור לשאלה בפשט גמרא עפי רשי?","458","","1004","True","True","False","","62","176.12.250.241","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92059","92056",">>>","02/08/21 17:41","כד אב","תשפ"א","17:41","אבי גרינבלט","בעזרתם אני לומד יותר את הפשט שברש"י הקצר (כבד"כ)","539","","1004","True","True","False","","63","77.126.91.236","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92062","92059","למדתי המון טור","02/08/21 18:49","כד אב","תשפ"א","18:49","אור חדש","וגם זכיתי להרבה מאורותיו של המאירי
במקרים שלשון רש"י היתה מסופקת אצלי נעזרתי במקורות יותר קלאסיים בברור דעתו (והב"י כמובן גם חשוב בהם בהיותו מעמיד שיטת רשי כבסיס בביאור הסוגיה)

אך איזה רמז מצאת בדברי רש"י כאן שדבריו לא כפשוטם וזקוקים לאוקימתות וחסורי מחסרא?!","458","","1004","True","True","False","","68","147.236.157.229","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92064","92062","הבנה","02/08/21 19:16","כד אב","תשפ"א","19:16","אבי גרינבלט","לא רמז.
אין לי ספק שרש"י לא פירש את דברי רב כאיסור בלי קשר לנסיבות.","539","","1004","True","True","False","","64","77.126.91.236","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92067","92064","לכאורה אכן הכוונה בהליכה לישון לשם לישון","02/08/21 20:16","כד אב","תשפ"א","20:16","אלף בית רשי","ללא מטרה נוספת אלא כהעברת זמן גרידא ואולי אף נרמז מזה קצת ברש"י בהמשך ד"ה הנכנס לישן. שאין כוונתו אלא לישן ואינו מהרהר לדבר אחר: אמנם ההקשר קצת שונה אבל שמא הכל בכלל,
ואף רמז הקושר ביטול תורה עם שינה אפשר למצוא אולי (תענית ז): אמר רב קטינא אין הגשמים נעצרין אלא בשביל ביטול תורה שנאמר {קהלת י-יח} בעצלתים ימך המקרה בשביל עצלות שהיה בישראל שלא עסקו בתורה
ויסוד הדברים אפשר שנמצא גם במשנה זו באבות
רַבִּי דוֹסָא בֶן הַרְכִּינַס אוֹמֵר, שֵׁנָה שֶׁל שַׁחֲרִית, וְיַיִן שֶׁל צָהֳרַיִם, וְשִׂיחַת הַיְלָדִים, וִישִׁיבַת בָּתֵּי כְנֵסִיּוֹת שֶׁל עַמֵּי הָאָרֶץ, מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם:","278","","1004","True","True","False","","70","96.20.220.141","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92084","92066","הקישורים שצירפת","03/08/21 07:39","כה אב","תשפ"א","07:39","אור חדש","לא נפתחים לי

לגבי מה שכתבת על א:
היכן מה שחילקת רמוז בדברי רב או רש"י?

אם כוונתך שידוע לך כללי ביטול תורה ולפי הכללים הידועים לך ממקום אחר פשוט שמותר לשם תכלית חיובית והאיסור בטלה שייך רק כשזה לבטלה לגמרי, הרי שלא למדת דבר מדברי רב ורש"י, מבחינתך אפשר היה למחוק דבריהם לחלוטין ועדיין היית נשאר בידיעתך ללא כל שינוי

אומנם, אנא מצא לי מקור ברור בגמרא לאיסור ביטול תורה בכל פעילות בטלה בכלל ובשינה בפרט (יש כאן מקורות לחיוב לימוד אם תרצה)

וא"ת דברי רב אצלנו הם המקור ל'איסור ביטול תורה' נמצא שלא רק שלא לא למדת ממנו דבר אלא להפך, דבריו שלפני שניה היו נראים לך חסרי תוכן, הופכים בקסם מופלא של דחיפת דברים לא קשורים בדבריו, לעולם מלא בחילוקים ופלפולים, וכל זאת ללא שום רמז לתלות הדברים בדבריו או בדברי רש"י

אני מציע לכל לומד רציני שמנסה לקנות תורת אמת לברוח כמו מאש מהמצאת חילוקים 'עמוקים' בדברי הנלמד כאשר המטרה של הלומד זה להפוך את הנלמד הקשה למשהו ידוע מקודם ולא להבין דברי הנלמד עצמו
רמז לכך שהלומד לא מחפש להבין נכון את הנלמד מצוי בתופעת הסברא המתהפכת, ממציאים סברא א להסביר, ואז שומעים שאלה על הסברא ופתאום הסברא מתהפכת ב180 מעלות, זה נורא!
אתה אומר משהו כדי ליישב או לתרץ, תגיד את זה בבטחון ברור שזו האמת, כאחותך האסורה, אם תוך דיבור אתה מהפך דעתך לגמרי סימן ששום דבר לא מבורר ולא מאומת אצלך, וא"כ, גם אחרי התרוץ השני דבריך מרחפים באוויר ללא כל וודאות ותורה כזו מגדל הפורח באוויר היא","458","","1003","True","True","False","","101","192.116.177.147","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92092","92084",">>>","03/08/21 08:18","כה אב","תשפ"א","08:18","אבי גרינבלט","מעריך שכיוונת בדבריך לתגובתי לפתיחת האשכול.
"מהמצאת חילוקים 'עמוקים'"... - טעית בכוונת דברי מתוך הניסוח שלי שלוקח בחשבון (כזה אני "לצערי"...) דברים שאינם מעצם הדיון אלא כתיבה המשתדלת מאד לכבד (ואפילו אני נכשל מדי פעם בזה ...) כל אחד ורגישויותיו הוא.","539","","1003","True","True","False","","52","77.126.91.236","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92099","92084","מחילה, אני מקווה שהקישורים האלה עובדים","03/08/21 13:53","כה אב","תשפ"א","13:53","דוד100","שפת אמת, סוכת חיים, חלקת יהושוע, כליל תפארת","1325","","1003","True","True","False","","27","95.86.74.38","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92093","92091","זה ברור שמותר","03/08/21 08:25","כה אב","תשפ"א","08:25","אור חדש","השאלה היתה מה הפשט בדברי רב שאסר

סתם לאסור ללא שום שימוק שנת יום זה וודאי לא משהו שיכול לתפוס להלכה ובטח לא למעשה

רש"י ניסה לנמק, הקשתי על נימוקו והצעתי נימוק אחר המיושב יותר עם סוגייתנו ועם שאר שאלותיי, אומנם גם לפמש"כתי כיוון שנחלשו הדורות וכבר לא הולכים כל היום בתפילין אז לא שייך עוד איסורו של רב ממילא","458","","1003","True","True","False","","60","192.116.177.147","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92103","92099","אתה צריך","03/08/21 15:44","כה אב","תשפ"א","15:44","אור חדש","לפתוח גישה לכל מי שיש לו את הקישור","458","","1003","True","True","False","","61","147.161.12.224","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92105","92103","שיניתי, תבדוק עכשיו אם זה בסדר...","03/08/21 17:28","כה אב","תשפ"א","17:28","דוד100","","1325","","1003","False","True","False","","21","95.86.74.38","0","92048","סוכה|כו ע"ב",""),new Message("92107","92105","עובד","03/08/21 17:51","כה אב","תשפ"א","17:51","אור חדש","אומנם יש לי סימן בלימודי
דבר אמת לא זקוק לתרוצים, אלא מקס' לביאור פשוט שבעצמו לא זקוק עוד לדבר
דבר שקר לעומת זאת מצריך המון עבודה עם האצבע, שהרי קשה מאד לדחוף פיל לתוך קוף המחט, וגם אחר התרוץ נוצרות עוד קושיות המצריכות עוד עבודה קשה","458","","1003","True","True","False","","43","147.161.8.73","0","92048","סוכה|כו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);