var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92032;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","47"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92032","0","שלוחי מצווה ...פטורין מן הסוכה","02/08/21 03:07","כד אב","תשפ"א","03:07","אלעד סטופל","וברש"י כתב: "הולכי בדרך מצוה כגון ללמוד תורה ולהקביל פני רבו ולפדות שבויים", ובפשטות משמע מרש"י שפטורים בשעת הליכתם ובשעת חנייתם, הגם שאינם עוסקים אותה שעה בגוף מצוות אלו, וראה הדיון בתוספות.
וקצ"ע:
א. מדוע מנה רש"י דווקא שלושת מצוות אלו? אם היה משמיט אחת המצוות ללמוד תורה או פדיון שבויים, ניתן היה לומר שמנה מצוה מדאוריתא וחידש שגם במצוה דרבנן (הקבלת פני רבו ברגל, שהרבה סבורים שאינה מדאורייתא אלא מדרבנן או מדברי קבלה בהתחשב בפסוק מהנביא שממנו נלמדת) יש דין זה? אודה למי שיאיר עיני מדוע הביא רש"י ג' דוגמאות אלו.
ב. בפשטות - דווקא מצוות תלמוד תורה שונה, שבה לא קיים הכלל העוסק בת"ת פטור ממצוה אחרת, שכן גדול תלמוד שמביא לידי מעשה.","282","","1008","True","True","False","","339","212.76.122.225","0","0","סוכה|כה ע"א",""),new Message("92034","92032","הלא מפורש ברש"י:","02/08/21 03:26","כד אב","תשפ"א","03:26","יחיה","פטורין מן הסוכה - ואפילו בשעת חנייתן.

רש"י מחפש מצוות שמאפיינן הליכה ודרך!
כלשון התנא "שלוחי מצווה" - הולכי בדרך מצוה...

האור שמח - הלכות תלמוד תורה פרק א הלכה ב: ובחי' למס' סוכה עמדתי לתמוה לשיטת רש"י (סוכה כה, א ד"ה שלוחי) דהולכי לדבר מצוה ללמוד תורה פטורים מן המצוה מחיוב סוכה, הא אמרו (ירושלמי שבת פ"א ה"ב) מי לא מודה רשב"י דמפסיקין ת"ת לעשות סוכה וליטול לולב, ולית לי' הלומד ע"מ שלא לעשות נוח לו שנהפכה שלייתו על פניו, ונחה דעתי מדברי הר"י מקורביל בתוס' כתובות דף י"ז ע"א (ד"ה מבטלין) דפי' דשמוש ת"ח גדולה מת"ת, ושמוש פירושו הוא הבנת טעמי המשנה וסברתו הנקרא בשם גמרא, וזה לשון רש"י ברכות מ"ז (ע"ב ד"ה שלא שמש), איזה ע"ה שלא שמש ת"ח, הוא הגמרא התלוי בסברא, שהיו נותנים לדברי משנה טעם, והיו מתאספין ועוסקין יחד, והיא דרך הגמרא כו', והולכין ללמוד תורה, זה שמוש ת"ח...","1493","","1008","True","True","False","","119","212.76.124.114","0","92032","סוכה|כה ע"א",""),new Message("92036","92034","וכי חסרות מצוות שמאפיינן הליכי בדרך","02/08/21 03:37","כד אב","תשפ"א","03:37","אלעד סטופל","הולכים להתפלל, והולכים ללוות המת וכו' - מה המכנה המשותף בין שלושת המצוות?
כתבתי שמשמע מרשי"י שפטורים גם בחנייתם, שכן כך כתב, אלא שרבים וטובים דנו מדוע פטורים גם בחנייתם.
זכורני ששמעתי בזמנו מהרב גרשון אדלשטיין שליט"א, שגם השינה הינה חלק ממצוה ויתכן שחנייתן זה גם השינה.
ובעולם הישיבות יש שהסבירו שב"ת אין הפטור של עוסק במצוה פטור מן המצוה מחמת שבכל רגע ישנה מצוה חדשה (כדברי הגר"א בשנות אליהו) ואם כן כבר אין זה נחשב עוסק במצוה, שכן בכל רגע מתחדש העיסוק ויש שהסבירו שהדבר אמור רק לגבי הגר"א שאצלו כל אות היתה לימוד חדש, מה שאין כן אנן, וכך שמעתי בזמנו גם ממו"ר ר' דב קב זצ"ל.","282","","1008","True","True","False","","71","212.76.122.225","0","92032","סוכה|כה ע"א",""),new Message("92038","92036","להתפלל,","02/08/21 03:55","כד אב","תשפ"א","03:55","יחיה","ללוות מת וכיו"ב, בדרך כלל מדובר בעירו, בעוד רש"י מבקש שלוחי מצווה, ההולכים בדרכי מצווה, הרחוקות וארוכות דווקא.

לעניין ת"ת, לא ברור מדוע להמציא סברות, כשהדברים מפורשים במקורות, כנ"ל באור שמח.","1493","","1008","True","True","False","","48","212.76.124.114","0","92032","סוכה|כה ע"א",""),new Message("92042","92038","מנא הני מילי","02/08/21 07:57","כד אב","תשפ"א","07:57","אלעד סטופל","אודה למי שיאיר עיני.
המשנה דיברה במי שהולך בדרך מצוה - שלוחי מצוה, ולמעשה הגמרא מביאה פסוקים שמהם משמע שעוסק במצוה גופא פטור ממצוה אחרת, ומנין ראיה שגם זמן ההליכה לקיום מצוה פטור מדין עוסק במצוה.
כמו כן, נדמה לי שראיתי בזמנו שהריטב"א מביא סברה לפטור שכן נראה כמזלזל במצוה בה התחיל לעסוק, ואודה למי שיוכל להביא הריטב"א, או אולי ראשון אחר (אם לא הריטבא כותב זאת).","282","","1008","True","True","False","","51","212.76.122.225","0","92032","סוכה|כה ע"א",""),new Message("92045","92042","סברת הריטב"א","02/08/21 08:25","כד אב","תשפ"א","08:25","אבי גרינבלט",""דכיון דפטור מן האחרת הרי היא אצלו עכשיו כרשות ואסור להניח מצוותו מפני דבר של רשות".
מאידך הריטב"א כנראה אינו חולק על התוס'","539","","1008","True","True","False","","42","77.126.91.236","0","92032","סוכה|כה ע"א",""),new Message("92055","92042","על שאלה הראשונה","02/08/21 14:53","כד אב","תשפ"א","14:53","יחיה","הלא עיקר דרשתם מן הכתוב בלכתך בדרך!","1493","","1008","True","True","False","","62","212.76.124.114","0","92032","סוכה|כה ע"א",""),new Message("92054","92045","אמנם","02/08/21 14:51","כד אב","תשפ"א","14:51","יחיה","לכאורה הריטב"א מדבר "אחרי" הפטור, מדוע "לאסור" מעשה המצווה האחרת, שהרי גם אם פטור ממנה, נוכל לומר שעדיין נתונה לו רשות לקיימה, ואין הריטב"א מסביר מדוע פטור מלכתחילה.","1493","","1008","True","True","False","","48","212.76.124.114","0","92032","סוכה|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);