var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=916;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("916","0","מה המקור לדברי ר' יצחק (הרוצה שיחכים..)?","15/09/09 08:34","כו אלול","תשס"ט","08:34","שאינו יודע לשאול","אמר רבי יצחק:
הרוצה שיחכים - ידרים,
ושיעשיר - יצפין,
וסימניך: שלחן בצפון ומנורה בדרום.


מה המקור לדברי רבי יצחק? מנין לו שהרוצה להחכים ידרים וכו'?

ולולי הייתי מעיז הייתי גם שואל האם העצה של רבי יצחק עובדת בפועל???","48","","5340","True","True","False","","2404","77.127.63.69","0","0","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("917","916","ברור שזה פועל","15/09/09 09:11","כו אלול","תשס"ט","09:11","חננאל","המקור הוא "ויסע אברם הלוך ונוסע הנגבה".

ודאי שזה פועל השאלה איך הבנת את המאמר.

ישנם שני פירושים (שלא תוכל למדוד אותם, אם זה מה שאתה מחפש):

ערוך לנר מסכת יבמות דף עב עמוד א
וידוע ג"כ מה שדרשו אורך ימים בימינה ובשמאלה עושר וכבוד דהיינו למיימינים בה ולמשמאלים בה שלומדים לשמה או שלא לשמה וידוע דהדרום קרוי ימין וצפון שמאל דההולך למזרח דרום לימינו וצפון לשמאלו וזהו דקאמר הרוצה להחכים ידרים דהיינו יפנה לימין ללמוד לשמה דבזה שכרו אריכות ימים בעולם שכולו ארוך שאין בו אלא למוד תורה לאמתה כדכתיב כי היא חייך ואורך ימיך והרוצה להעשיר ע"י תורה יצפין יפנה לשמאל דבזה יהי' שכרו עושר וכבוד ולעולם יעסוק אדם בתורה ומצות אפילו שלא לשמה אבל ריב"ל סבר כמאמרם דאורך ימים למימינים בה וכש"כ עושר וכבוד ולכן קאמר שלעולם ידרים וילך לימין לעסוק לשמה שגם עי"ז יזכה לעושר וכבוד:

זוהר - רעיא מהימנא כרך ג (במדבר) פרשת פנחס דף רלט עמוד א
ועשה חסד לאלפים לאוהבי, מסטרא דאהבת חסד, ויש דאיהי חכמה לימינא דהכי אוקמוה הרוצה להחכים ידרים ובגין דא להנחיל אוהבי יש","81","","5340","True","True","False","","640","77.126.94.209","0","916","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("920","916","(כוזרי ויערות דבש)","15/09/09 10:31","כו אלול","תשס"ט","10:31","מכון הלכה ברורה","אמר רבי יצחק הרוצה שיחכים ידרים ושיעשיר יצפין וסימניך שלחן בצפון ומנורה בדרום.

...את המנורה למען ידבק בה אור החכמה והדעת, ואת השלחן למען ידבקו בו השפע החמרי, וכל הטובות הגשמיות, כמו שאמרו החכמים הרוצה שיחכים ידרים והרוצה שיעשיר יצפין.

[מבאר שהמנורה והשולחן ושאר הכלים אינם סתם עצמים אלא כלים שדרכם זורם שפע אלוקי לארץ . המנורה היא ממשיכה שפע של חכמה השולחן שפע חומרי].

(ספר הכוזרי, מאמר שני אות כו)


כבר נאמר [משלי ג'] "אורך ימים בימינה ובשמאלה עושר וכבוד", ופירש: התורה ועבודת ה' הם בימין, כדכתיב [דברים לג] "מימינו אש דת למו", וכל עניני חמדת עולם הזה הכל מצד שמאל, ולכך בשמאלו עושר וכבוד, וזהו אומרם [ב"ב כה ע"ב] הרוצה להחכים ידרים, ולהעשיר יצפין, כי צפון שמאל, לכך נאמר [איוב ל"ז] מצפון זהב יאתה, והכונה היא צד שמאל, וזהו אומרם [שבת סג ע"א] אורך ימים בימינה, למיימינים בה, הרצון שלומד לשם שמים בשביל להכיר ולהחזיק התורה וכח ה' וכחה של תורה, זוכה לתורה על בוריה, שהיא אורך ימים, ועץ חיים למחזיקים בו, אבל המשמאילים, שלומד תורה בשביל חמדת ממון, או שאר כבוד מדומה, אף שכרו כך בעושר וכבוד.

[הרוצה להחכים ילמד תורה לשם שמים. 'ידרים' היינו יימין, והימין מייצג את הדרך הנכונה. והמשמאילים, היינו המצפינים, הלומדים כדי לקבל עושר וכבוד, אכן את זאת יקבלו.]

(יערות דבש, חלק שני - דרוש ו)","70","","5340","True","True","False","","396","77.127.63.69","0","916","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("921","916","הסימן ("וסימניך") הוא המקור לפי הגאונים","15/09/09 10:39","כו אלול","תשס"ט","10:39","הראל","תשובות הגאונים - הרכבי סימן תקכט:

לרבינו חנוך ז"ל. והא דאמרינן הרוצה שיתחכם ידרים ושיתעשר יצפין. ודאי לצפונו של עולם ולדרומו של עולם שאנו מכוונין פנינו כלפי בית המקדש ובית המקדש למזרח ואנו שרויין במערב. ולפיכך המתפלל ורוצה שיתחכם יצדיד פניו כלפי דרום שהמנורה בדרום היתה שהיתה מאירה בבית המקדש והתורה קרויה אור דכת' כי נר מצוה ותורה אור. והרוצה שיתעשר יצדיד פניו כלפי צפון ששם היה השולחן ובו לחם הפנים. ואפילו בני בבל [שאי]ן ארץ ישראל מזרח מהן וכ[ן שאר] ארצות כך הן צריכין לדרומו של עולם ולצפונו שלעולם. שכיון שהמנורה היתה בדרום והוא היה דרומו שלעולם הרוח כולו מזומן להרצאה והמתפלל כנגדו זוכה לתורה בשביל שהיתה המנורה באותו רוח. וכן השלחן שהיה בצפון והוא צפונו שלעולם נעשה הרוח מזומן לעושר והמתפלל כנגדו מהנהו זכות השלחן שהיה בצפון ומועיל בתפלתו:


ובהזדמנות זו:
"ידרים" -
לפי הגאון הנ"ל וכן לפי רש"י - הכוונה היא שידרים בתפילתו.
אך הערוך (ערך דרום) הביא פירוש שהכוונה היא שיילך לחכמי הדרום וילמד מהם חכמה.","46","","5340","True","True","False","","324","77.127.63.69","0","916","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("918","917","כמה הבהרות","15/09/09 10:22","כו אלול","תשס"ט","10:22","שאינו יודע לשאול","1. לא הבנתי מה כתבת ש - המקור הוא "ויסע אברם הלוך ונוסע הנגבה".
על מה הדברים מוסבים ומה ההסבר?

2. לא הבנתי את תגבותך "ודאי שזה פועל השאלה איך הבנת את את המאמר".
נטיתי להבין את המאמר כפשוטו בהתחלה (ככת הראשונה שהרמב"ם מציין), אך לאור כך כלל לא ברור שזה עובד. ואם הכוונה לא כפשוטו - אז מה הכוונה?

3. לגבי הערוך לנר - הוא ממש מחודש בביאור הטקסט של הגמרא, ואסביר:
אמר רבי יצחק:
הרוצה שיחכים - ידרים, ושיעשיר - יצפין,
וסימניך: שלחן בצפון ומנורה בדרום;
ורבי יהושע בן לוי אמר: לעולם ידרים, שמתוך שמתחכם מתעשר,
שנאמר: אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד.


המילים "שנאמר אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד" הם בפשטות המשך דברי ריב"ל.
כשהתקשיתי בקושיה הנ"ל (מה המקור לרבי יצחק) חשבתי מעצמי לבאר בדוחק שהמילים הללו הם המשך רבי יצחק והמקור לשיטתו.
אך פתחתי דק"ס ופרשנים ולא מצאתי ביאור/גירסה שכזו.
כעת, זיכית אותנו בדברי הערל"נ שכך מבאר את הגמרא.
ישר כח.
אבל - אם לא נלך בדרכו של הערל"נ - הדרא קושייתי לדוכתא.

4. לגבי המקור מהזוהר - גם לא הצלחתי להבין אותו, וגם (מהמעט שהבנתי) לא הצלחתי להבין באיזה הקשר הבאת אותו.

תודה וישר כח!","48","","5340","True","True","False","","348","77.127.63.69","0","916","בבא בתרא|כה ע"ב",""),new Message("919","918","תשובות","15/09/09 10:28","כו אלול","תשס"ט","10:28","חננאל","א. חיפשת מקור לדברי רבי יצחק - אני הבנתי שכוונתך למקור בתנ"ך - והנה הוא (וכך הוא מוסבר ע"י בעלי החסידות).

ב. זה לא כפשוטו: מי שמדרים או באופן של הזוהר או באופן של הערול"נ יחכים. אבל אם הוא רק מזיז את הפנים שלו בתפילה לכיוון דרום - הרבה עשו כך ולא עלתה בידם.

ד. לפי הזוהר הדרום הוא עניין של חסד - בפשטות אדם שהוא בעל חסד זוכה לחכמה.","81","","5340","True","True","False","","294","87.70.75.103","0","916","בבא בתרא|כה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);