var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=91019;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("91019","0","לא ברור לי אם זה 'מדעי'","02/07/21 11:22","כב תמוז","תשפ"א","11:22","עלי","קביעתו של רש"י בפרשו את דין המשנה :
עוברה שהריחה. העובר מריח ריח תבשיל והוא מתאוה לו ואם אינה אוכלת שניהן מסוכנין,
לא ברור לי אם קביעה זו יש לה בסיס מדעי כלשהו. לא ידוע לי שהעובר חש את תחושות ורגשות האם כמוה או אף חלקית ממנה. לא ידוע לי שחוש הריח שלו בכלל פועל כמתואר הרי לאפו לא מגיע שום דבר שהרי הוא מצוי ברחם המבודד.
לכאורה ראוי היה שכל אדם שהריח ריח מאכל או אף סתם מדמיין לעצמו ואוחזו בולמוס, אם יש בכך סכנת נפשות ( אפילו ספק ) יש להאכילו ואם לא - לא. השאלה היא כיצד נדע שמצבו מסוכן ? מהרקע הרפואי שלו ? מבדיקתו - כיצד ניתן לבדוק דבר כזה ?
נראה שהכל משוער ואומדן דעת ודווקא לא 'מדעי' אלא שלא לוקחים סיכון כלשהו.
במה שונים אפוא המעוברת ועוברה מכל חולה שיש בו סכנה ?
לענ"ד יש מצבים רפואיים רבים אחרים, שכיחים יותר, הכרוכים בסכנה אמיתית, בימי צום, אולם נשים מעוברות מתוחות יותר ורגישות יותר ולכן תגובותיהן קיצוניות יותר - אף לריחות, לכן חכמים התיחסו דווקא למעוברות.","209","","1051","True","True","False","","420","84.110.114.25","0","0","יומא|פב ע"א",""),new Message("91023","91019","כבר","02/07/21 12:01","כב תמוז","תשפ"א","12:01","אור חדש","דנו בזה קצת
ואוסיף שיש מלבד הבולמיה שהיא כנראה יותר פסיכולוגית ולא מסוכנת גם מצב של היפוגלקמיה שעלול להגיע באמת לסכנה","458","","1051","True","True","False","","78","147.161.13.73","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91026","91023","כאן התייחסתי","02/07/21 15:01","כב תמוז","תשפ"א","15:01","עלי","לעניינו של העובר - האמנם הוא 'מריח' או לפחות מושפע ישירות ממה שאמו מריחה ?
האם רש"י בפירושו מסביר מה חשבו התנאים או שזה מה שהוא חשב ?
בעל הטורים בפירושו לתורה מסביר את עניינן של שפרה ופועה כאילו כש'החיו' את הילדים הן ביצעו בהם הנשמה ( אם היה בכך צורך ) באמצעות צנרור הקנה באמצעות קנה חלול. פעילויות כאלו של מילדות אינן מוכרות לנו ( אף כי העדר מימצא ארכיאולוגי אינו שולל לחלוטין ) מהתקופה הפרעונית במצרים. האם פירוש הדבר שזהו ניסיונו של בעל הטורים מפעילותן של מילדות בדורו ? גם בדורו לא ידוע לנו על פעילות כזו, משא"כ בדורנו פעולות כאלו הן דבר יום ביומו בבתי חולים ( לפי זה בעל הטורים היה ממש 'ז'ול ורן' של הרפואה ).
ברור שהתפיסות הרפואיות והביולוגיות של העת העתיקה ( גם בתקופת הראשונים ) אינן דומות לאלו של ימינו. בכל אופן רש"י היה סבור שהבולמוס האוחז במעוברת משפיע ישירות גם על העובר ואינני יודע אם אפילו לכך יש יסוד בידע המדעי בן ימינו.","209","","1051","True","True","False","","99","87.71.86.114","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91088","91026","עוברה שהריחה","05/07/21 22:21","כה תמוז","תשפ"א","22:21","אריה א","רש'י כפרשן לא אמור להוסיף מידע שאינו נצרך להבנת הגמרה.
מצאתי שמדייקים למה כתוב עוברה שהריחה ולא ''מעוברת'' כרגיל בכל הש''ס? ומזה דייק רש''י ש''עוברה'' עובר שלה הוא שהריח. כמובן העובר אין לו עדיין חוש הריח אבל ידוע שיש לפעמים עוברות שמריחות ומתאוות לדברים שהן עצמן לא אוהבות...","1068","","1048","True","True","False","","38","79.77.104.87","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91090","91088","ב"ה זכינו בימנו","05/07/21 22:47","כה תמוז","תשפ"א","22:47","אור חדש","לכלי המופלא הזה, כדאי להשתמש בו ככל האפשר, בטח לפני שכותבים דברים ברבים
שלא לדבר על דיקדוק בסיסי- אשה עוברה= הריחה
עובר שלה= הריח","458","","1048","True","True","False","","52","77.139.145.160","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91091","91090","לא הבנתי","05/07/21 23:00","כה תמוז","תשפ"א","23:00","אריה א","אני לא אמרתי שלא מוצאים המילה ''עוברה'' לכוונה של ''עובר שלה'' אני כתבתי שכרגיל אשה שיש לה וולד בבטן קוראים לה מעוברת ולא עוברה. רוב ככל הדוגמאות חוזרים על העובר עצמו לא על האם... אולי לא הבנתי כוונתך.","1068","","1048","True","True","False","","26","79.77.104.87","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91093","91091","כתבתי שתי טענות","06/07/21 00:01","כו תמוז","תשפ"א","00:01","אור חדש","א: כנגד מה שכתבת "מצאתי שמדייקים למה כתוב עוברה שהריחה ולא ''מעוברת'' כרגיל בכל הש''ס?" הפנתי לכך שגם עוברה במשמעות של אשה מעוברת מצויה בש"ס ולכן דיוק זה כלל לא מוכרל

ב: חיזקתי דחיית הדיוק בכך שהדיוק סותר הדקדוק הלשוני, אילו היה עוברה חוזר לעובר הרי שהיה צ' לומר עוברה שהריח ולא שהריחה","458","","1047","True","True","False","","44","77.139.145.160","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91095","91093","ב' טענות","06/07/21 00:18","כו תמוז","תשפ"א","00:18","אריה א","א. אמרתי כרגיל בכל הש''ס (תשתמש בכלי הזה להודיע לי כמה פעמים נמצא שם מעוברת ''כרגיל'') באופן כללי קוראים לאשה שיש לה וולד מעוברת ולא עוברה.

ב. ופירוש דברי... שהמשנה שינתה מלשונה להודיע חידוש זה.

התכוונתי לדברי ה''תוס' יום הכיפורים'' של הרב משה אבן חביב זצ''ל.
ובזכותך הבאתי הדבר בשם אומרו! חן חן למר.","1068","","1047","True","True","False","","29","79.77.104.87","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91104","91095","אבל","06/07/21 08:06","כו תמוז","תשפ"א","08:06","אור חדש","אם לא תצליח לדחוף דרשתך על העובר גם לשאר המקרים בהם נקראת עוברה הרי שהדרשה אמורה ליפול

ממילא גם א"א לומר שהמשנה שינתה משהו בלשונה

מקור דברי רש"י בשני הסיפורים שלחשו לעובר לא שום דיוק לשוני לא נכון","458","","1047","True","True","False","","51","77.139.145.160","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91111","91104","תן דוגמה ברורה.","06/07/21 11:14","כו תמוז","תשפ"א","11:14","אריה א","באיזה מקום קשה לך דברי התוס' יום הכיפורים. הגיד מקום אחד או שניים ברורים.

עוד הפעם זה לא הדרשה שלי.","1068","","1047","True","True","False","","51","79.77.104.87","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91113","91111","בבקשה","06/07/21 11:32","כו תמוז","תשפ"א","11:32","אור חדש","בתוצאות הראשונה, רביעית וחמישית (שהם המקרים בהם אין הכוונה לעובר אלא לאשה עצמה כנדוננו) הדחיקה של קשר לעובר חסרת משמעות
לכן אין שום סיבה להניח שזה בעל משמעות דווקא בשישית, מקור דברי רש"י ברור והוא בסיפורים

אני קורא לזה דרשה שלך כי הבאת אותה כדבר ברור ונכון
אילו בעל המחבר היה חי כיום הייתי מקשה עליו
אך כיוון שחוששני שלא אוכל להשיג אותו לא נותר לי אלא להקשות על מי שקיבל דבריו
שהרי חזקה על המביא דבר כאמיתי שאכן זה התאמת אצלו וכדרשתם ז"ל על 'אמור לחכמה אחותי את'","458","","1047","True","True","False","","54","77.139.145.160","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91115","91113","תביא לנו לשון משנה לא לשון תלמוד","06/07/21 12:23","כו תמוז","תשפ"א","12:23","אריה א","כידוע לשון גמ' ולשון משנה שונים. והדייקנות של המשניות שונה מהדייקנות על התלמוד.
זאת ועוד לא מצאת מקום שקוראים לה ''עוברה'' אלא אשה עוברה.
ולולא דמסתפינה על התוצאה הרביעית הייתי אומר שהסכנה היא לעובר.. וזה נרמז במה שקראו לה האמוראים אישה עוברה. אבל לענ''ד אין דיוק זה נכון על לשונות התלמוד.","1068","","1047","True","True","False","","28","79.77.104.87","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91116","91115","מה עם זה?","06/07/21 12:59","כו תמוז","תשפ"א","12:59","אור חדש","גיטין כג

האמת שהטענה שלך שלש' משנה ולש' תלמוד שונים אינה טענה
הרי כ"ע לא הוכחת שבזה התנאים והאמוראים דיברו שונה, הרי שיש להניח שהלשון דומה וממילא אין דיוק, ואם תרצה לדייק דווקא, עליך להביא ראיה להוציא מההבנה שדיברו שווה ולא עלי להוכיח שלא

בכ"מ הדיוק לחלוטין מיותר להבנת רש"י כפי שהסברתי ולכן לא ברור לי מה ההתעקשות שלך עליו","458","","1047","True","True","False","","46","77.139.145.160","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91118","91116","תשובה","06/07/21 13:10","כו תמוז","תשפ"א","13:10","אריה א","אין לי תשובה ברורה ואני לא כופה הלכה לקבל את דברי המהר''ם חביב. (אגם שאני לא כ''כ מבין מניין לך הבטיחות שהוא כתב דברים לא נכונים)

1. מה שהבאת מגיטין (כג:) מובא בתמורה (כה.) ושם בשמ''ק על הדף גרס מעוברת.
2. זאת ועוד. אצלינו ''עוברה'' הוא שם הפועל משא''כ בברייתא שהבאת ''אם הייתה עוברה'' הוא שם התואר.","1068","","1047","True","True","False","","34","79.77.104.87","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91119","91118","[ללא נושא]","06/07/21 14:07","כו תמוז","תשפ"א","14:07","אור חדש","אני לא כופה שהוא טעה אלא מביא הקושיה על דבריו כפי שהבאת אותם (לא קראתים במקור אז בעצם הדיון שלי איתך בלבד)

זה שיש גרסא שונה לא מבטל את הגרסא הקיימת והעובדה שלרבים וטובים מלבד השטמק נראתה הגיונית

2- אבל זה בדיוק הדיון ביננו, האם עוברה כאן כמו במקורות הנוספים שציינתי מוסבים כתואר לאשה בלבד וכאילו נכתב 'מעוברת' או שזו מין מילת הלחם מוזרה שמשמעה 'האשה שהעובר שלה 'פועל כלשהו' ועבר לאשה ש'פועל כלשהו''
זו יצירה לשונית תמוהה חסרת בסיס וסיבה להאמר (אומנם לא שם פועל)","458","","1047","True","True","False","","48","77.139.145.160","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91120","91119","אולי תסתכל בפנים הספר.","06/07/21 14:15","כו תמוז","תשפ"א","14:15","אריה א","סליחה התכוונתי לומר שם העצם ''עוברה'' לא מצאת. רק שם התואר....

אני מבין את ההסתייגות שלך לדברי אבל כנראה שהיחס שלך לרש''י שונה ליחס שלי. קבלתי מרבותי שרש''י לא בא אלא לפרש ''מה שכתוב''....","1068","","1047","True","True","False","","22","79.77.104.87","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91123","91120","רש"י בהחלט","06/07/21 14:37","כו תמוז","תשפ"א","14:37","אור חדש","בא לפרש מה שכתוב

אך לעיתים מפרש במשנה משהו שיעזור להבין מה שכתוב בגמרא בהמשך

כיוון שבגמ' מפורש שלוחשים לעובר ובו תלוי אם הבולמוס יעבור או לא הרי שנצרכנו להסביר זאת גם בלש' המשנה, זאת עשה רש"י, אבל לא כי דייק זאת מלש' המשנה אלא כי זה כתוב במפורש בגמרא

עכשיו אני מוכן לקבל שבדיעבד אחר שרשי ראה מולו הן הגמרא הדנה בעובר והן המשנה שבפשטות מדברת על האשה הוא חיפש לדחוק שכבר במשנה נרמז שמדובר בעובר ואולי אף עבר במוחו שאלי בשל כך נקטו במשנה בלש' הפחות מצויה של עוברה ולא הרגילה יותר של מעוברת
אך רק בסדר הזה ולא להפך ורק בדרך אולי בעלמא","458","","1047","True","True","False","","53","77.139.145.160","0","91019","יומא|פב ע"א",""),new Message("91137","91123","רק כסדר הזה!! 100%","06/07/21 15:09","כו תמוז","תשפ"א","15:09","אריה א","את והב בסופה!!!","1068","","1047","True","True","False","","23","79.77.104.87","0","91019","יומא|פב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);