var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=90786;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","66"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("90786","0","סיפורי החורבן בירושלמי","24/06/21 09:44","יד תמוז","תשפ"א","09:44","אחיקם קשת","מתקרבים לי"ז בתמוז...
הערה קטנה:
בירושלמי לא נמצאים מעשי החורבן בכלל - קמצא ובר קמצא, אספסיינוס, הרעב, שריפת המחסנים, יציאת ריב"ז מהעיר, מבואתו לאספסיינוס. כלום.
אני מניח שאין כאן סיבה עקרונית, אלא מדובר בקטע שנשמט וכד'. אני לא רואה סיבה עקרונית יותר. הרי את מרד בר כוזיבא הירושלמי מפרט באריכות רבה.

ומכאן להשוואה בין מרד החורבן למרד בר כוזיבא במקורותנו. מרד בר כוזיבא נמצא מפורט בירושלמי, כמעט זהה לזה באיכה רבה (שככל הנראה נכתבה בתקופה דומה ובמקום דומה לתלמוד הירושלמי), ואילו בבבלי מובא בקצרה רבה, באור שלילי מאוד, הרגוהו חכמי ישראל, ולא מוזכרים חייליו וקרבותיו. בסוגיא אחת שמו גם הוסתר ל"בר דרומא".

ההסבר המקובל לכך הוא שהבבלי נוטה להסתיר את ענייני הלאומיות, אולי מתוך עיקרון, ואולי מתוך חשש מהגויים (אגב גם בא"י בתקופת האמוראים הגוים לא היו כ"כ נחמדים) (גם המהפכה העצומה של סידור לוח שנה קבוע, שארעה באמצע תקופת האמוראים, לא מוזכרת לא בבבלי ולא בירושלמי, כנראה מתוך רצון להעלים עניינים לאומיים).

במרד החורבן לעומת זאת, המעשים בבבלי מפורטים מאוד (ניתן עדיין להצביע על כך שלא מפורט המרד עצמו, הכתות הלוחמות, אין שבחים למורדים על מסירות נפש ועל הצלחות נקודתיות), ובדומה לזה במקורות רבים - שגם הם ארץ ישראלים: אדר"נ א וב, איכה רבה, מדרש משלי.
אמנם יש ביניהם הבדלים דקים (קשה להוכיח שמדובר בהבדלים מסיבות עקרוניות), כמו כמעט כל מעשה שמופיע במקורות שונים, אבל עיקר המעשה ועיקר המסר זהה בכל המקורות (לעיתים פרט מסוים חסר במקור בודד מתוך כל המקורות הנ"ל): הקנאים אשמים בחורבן, ריב"ז מתנגד להם בחריפות, הם לא מקשיבים לו, אין אף אחד מחכמי ישראל שמתווכח עם ריב"ז, הקנאים שורפים את המחסנים, יש רעב כבד, ריב"ז יוצא אל אספסיינוס. אין ביקורת על עצם יציאתו (אלא בחלק מהמקומות, כמו בגמרא, על פרטים מסוימים למה ביקש כך ולא אחרת).

מסתבר מאוד שאילו היינו זוכים לראות ירושלמי על אגדות החורבן, הן היו דומות מאוד לאלו שבאדר"נ ובאיכה רבה. אולי ההבדל בין הירושלמי לבבלי בעניין זה היה שהירושלמי היה יכול להביא פרטים קצרים שמופיעים באדר"נ ולא בבבלי, שיש בהם שבח מסוים למורדים על מסירות הנפש שלהם (אך גם זה מופיע באדר"נ רק בדרך אגב תוך תיאורי הרעב).","510","","1053","True","True","False","","660","95.86.74.208","0","0","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90836","90786","בירושלמי לא עסקו בחורבן","27/06/21 07:32","יז תמוז","תשפ"א","07:32","אמלתראות","חבר מציע:

הדרך היחיד להישרדות ולבנות היא בהתעלמות מחורבן, ורק היעסקות בבנין, וב'ראה בטוב ירושלים' וכן ראינו יהודים שמתעלמים מחיטוט בחורבן כי לבסוף זה מונע ומכניס מורך בלב.

הלואי היה לנו יותר יהודים כאלה. ולכן אפשר לראות שיהודים מחוגים מסויימים מתעסקים יותר בחלקי תורה מסויימים, ודיבורם גם בסוגי לימודים שונים. וכל זה מראה על פנימיותם.

וכן יש מושג בירושלמי, שמעשה שטן הצליח, וממשיכים הלאה.

וכן יש קובץ מהרב ד"ר מיכאל בן ארי מיוסד על נפק"מ אלו.

וכבר יש המון תגובות עליה","267","","1050","True","True","False","","79","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("91544","90786","אפשר ללמוד מפה ראשון","14/07/21 19:26","ה אב","תשפ"א","19:26","אמלתראות","במוצ״ש ערב ט באב, מגיע אליכם הביתה לספר את סיפורו של המרד הגדול מנקודת המבט של לוחמיו, אלו שנלחמו עד טיפת דמם האחרונה, מלחמה נועזת יצירתית ומאורגת.
מדובר בהרצאה סוחפת ומרתקת, השופכת אור חדש על המרד מהלכיו וגיבוריו.
אודה לשיתוף.

כרטיסים","267","","1033","True","True","False","","95","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90837","90836","קנאות ובוגדנות במלחמת החורבן","27/06/21 07:42","יז תמוז","תשפ"א","07:42","אמלתראות","קנאות ובוגדנות במלחמת החורבן מאת : ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי :שמעון בר גיורא ויוחנן מגוש חלב, יכלו להימלט על נפשם, הם ולוחמיהם, להתפזר, להעלם במרחב. הם לא בחרו בזאת.

הייתי נער צעיר כשנחשפתי לראשונה ל'מלחמות היהודים' של יוסף בן מתתיהו. הקריאה בו הדריכה את מנוחתי. בכרך ששמור איתי עד היום, ניתן למצוא את סממני הזעם. לא יכולתי להישאר אדיש לבוגדנות שלו, לחנפנות לקלגסי רומי, ולסאת השקרים הצפים מתוך דפיו. בכל מקום שנראה שהנ"ל אחז באחת מהמידות הללו, הוספתי בכתב יד: 'שקרן', 'חנפן', 'בוגד'. ההזדהות הטבעית שלי, היתה עם בני עמי, עם גיבוריהם המושמצים, עם מפקדיהם האמיצים, חדורי האמונה העוז והתושיה. הייתי בטוח שאיש לא מאמין לו, לבוגד. זה שחצה את הקווים בשעה שניתן היה להכריע את המלחמה, וזיכה את האויב בנקודות מכריעות, שהביאו למפלה של בני עמו, עמנו. התאכזבתי, ובכל פעם שאני עומד מול חומות ירושלים אני רואה את פני הלוחמים ומשפיל את שלי, אני לא יכול להסתכל להם בעיניים. גיבורי המרד שלחמו בחרוף נפש, תוך הסתערויות הרואיות על האויב הרומי. הסתערויות שהביאו את הלגיונות הרומאיים ליאוש ומפלות מבישות חוזרות ונשנות, עד שטיטוס עצמו ניצל בעור שיניו בשניים ממתקפות אלו. חיילי המרד שלא ישבו בסעודות של קמצא או של בר קמצא, שלא חיפשו מחסני מזון להתענג בהם, עד שטיטוס יפצפץ את חומות העיר וישחט אותם מדושני עונג. הפכו להיות: 'בריונים', 'כנופיות', 'רצחנים'.


תוכן עניינים
"כנופיות"
יוחנן מגוש חלב
נסיבות מכאיבות ביותר
תקופה מפוארת... בפן של שמירת מצוות
"מלחמת אחים" - פרי דמיון ?
רבי יוחנן בן זכאי
התבוסתנות והנהנתנות - גורמי הנפילה
"כנופיות"
לאחרונה, נוכחתי בהרצאה שעסקה באיתור המחנה הצבאי של שמעון בר גיורא. תוך כדי ההרצאה מלומדת, המוכיחה ששמעון בר גיורא פיקד על יחידה צבאית ממושמעת ומאומנת, כינה המרצה את חיילי בר גיורא 'כנופיות'. רתחתי, אך שאלתי את המרצה המלומד בנימוס, למה 'כנופיות'? ותשובתו הלא מלומדת: 'כך מכנה אותם יוספוס'.

מאידך על דרשני ימי בין המצרים חביבים אגדות 'קמצא ובר קמצא'. הדשדוש בהם הוא תמיד מן הנרטיב התבוסתני, זה השולל את המרד, כל שכן את גיבוריו. ה'היסטוריונים' שבהם, מסתייעים בתיאורי המרד של יוספוס.

את האמירה לא חשוב מי עשה את ההיסטוריה חשוב מי שכותב אותה, מייחסים לדוד בן גוריון, אך נראה שמי שהמציא את זה אינו אחר מיוסף בן מתתיהו. לדאבונם של יוחנן מגוש חלב, שמעון בר גיורא ושאר גיבורי המרד, לא התפנו הם לכתיבת היסטוריה. בזמן שיוספוס קיבל את אתנן הבוגדנות והתענג בטומאתה של רומא, ראשו של שמעון בר גיורא הותז בתהלוכת ניצחון, ויוחנן מגוש חלב התענה עד מוות בבית אסורים.

יוחנן מגוש חלב
אך בכל פעם שיוספוס מזכיר את יוחנן מגוש חלב, הוא דואג לצרף לו רשימת חרפות וגידופים, לעיתים מוקדש לכך, כחצי עמוד של 'מחמאות' מפוקפקות.

יוספוס יש לזכור, מעלים מאיתנו פרטים רבים אודות עצמו. האופן האמיתי בו נפלה יודפת? כיצד ומתי הגיע להסכם עם אספסיינוס? איזו תרומה של מידע ומורל, תרם ללגיונות הרומאיים המותשים? מה היתה תרומתו לנפילת ערי הגליל וכניעתם של חלקם, ללא קרב? ומאידך, איזו דמורליזציה הוא זרע בשורות הלוחמים של אחיו?

המראה של לוחמים עזי נפש, ובמיוחד של שדרת הפיקוד שלא בגדה, העמיד בפניו תמונת ראי מבישה ביותר. שמעון בר גיורא ויוחנן מגוש חלב, יכלו להימלט על נפשם, הם ולוחמיהם, להתפזר, להעלם במרחב. הם לא בחרו בזאת. הם ודאי לא בחרו ליפול לידי השפלים שבאויבי עמנו, כדי לקבל את חסדם תמורת בגידתם.

מה הפלא, שהוא עוין אותם ומשאיר את שמם לדראון עולם, כרצחנים ושודדים.","267","","1050","True","True","False","","211","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90840","90836","לא מתקבל על דעתי","27/06/21 08:07","יז תמוז","תשפ"א","08:07","אחיקם קשת","משתי סיבות:
א. הירושלמי לא מתעלם מחורבן ביתר, שאגב מבחינת מספר ההרוגים ותוצאת הרס הדרום היה חמור בהרבה מחורבן בית המקדש (כמש"כ הראבד הראשון).
ב. איכה רבה נכתב גם הוא בארץ ישראל, ובתקופה קרובה לתקופת האמוראים. סיפורי החורבן מופיעים בו בפירוט בדומה לבבלי. גם אדר"נ - בסיסו בא"י אפילו קודם לאיכה רבה (נכנסו בו הוספות מאוחרות יותר אבל לא נוכל לדעת מה ומתי). אם רוצים לחלק בין תפיסות ארץ-ישראליות לתפיסות בבליות, איכה רבה נמצא בתפיסה הארץ-ישראלית.","510","","1050","True","True","False","","89","95.86.74.208","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90841","90836","החוברת הנל סותרת את דברי חזל בחריפות","27/06/21 09:32","יז תמוז","תשפ"א","09:32","אחיקם קשת","כיוון שבן ארי מפיץ את דבריו במקומות רבים, אני סבור שיש חשיבות גדולה להבהיר לציבור שלא בקי במקורות חז"ל השונים:
החוברת הנ"ל סותרת במקומות רבים ומהותיים את דברי חז"ל.
ולא מדובר רק לגבי פרטים היסטוריים מסוימים, אלא לגבי כל מהלך המאורעות וההבנה מי אשם.


אפרט בקצרה עם המקורות בחוברת הנ"ל לעומת דברי חז"ל:

* בהקדמה - "ההיתלות במהלך של ריב"ז מתעלמת מהביקורת שיש עליו בחז"ל"
אין בשום מקור של חז"ל ביקורת על יציאת ריב"ז מהחומות ופגישתו עם אספסיינוס. יש ביקורת על פרטים מסוימים בתשובות שהוא ענה לאספסיינוס, וכן למה לא ביקש את ירושלים עצמה (ביקורת שהגמרא עצמה מסייגת). [גם ביקורת זו לא נמצאת באדר"נ ובמדרש משלי, ובאיכה רבה אף מפורש שריב"ז כן ביקש זאת אבל אספסיינוס לא הסכים].
* עמוד 29 - "מסתבר שלא הרעב הכריע את ירושלים"
סותר את האיכה רבה "בני אדם ששולקים תבן ושותים את מימיו יעמדו בפני חייליו של אספסיינוס?"
* עמוד 87 - "אם אכן שרפו המורדים את מחסני המזון" 
המורדים אכן שרפו את המחסנים, כפי שמפורש בגמרא, אדר"נ א וב, איכה רבה.
* עמוד 103 הוא מסביר את החשיבות בשריפת המחסנים. 
בגמרא ואדר"נ ברור שהמעשה הוא שלילי.
* עמוד 104 - "ריב"ז התנגד למרד רק משלב הרעב".
בגמרא מפורש שרבנן התווכחו עם המורדים עוד לפני שריפת המחסנים והרעב.


התיאור הכללי העולה מהחוברת הנ"ל רחוק מאוד מהדעות המקובלות אצל ההיסטוריונים (ניחא), רחוק מאוד מדעת חז"ל שבגמרא, ורחוק מאוד גם מדעת חז"ל במקורות הארצישראליים. הדבר בעייתי עוד יותר כשלא מדובר רק על סתירות על תיאורים היסטוריים, אלא גם על הדרך בה חז"ל ראו את הדברים, והמסרים העולים מחז"ל.


לגבי המשפט "הטלת רפש ואשמה בגיבורי המרד שהשליכו נפשם מנגד, היא פעולה זדונית של משכתבי ההיסטוריה שבכל דור ודור, אלו ההופכים את הגיבורים לבריונים, את הנועזים לשופכי דם אחיהם, את מוסרי הנפש על עמם לשונאי שנאת חינם" - הוא כמובן מתייחס גם למקורות חז"ל...","510","","1050","True","True","False","","84","95.86.74.208","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90838","90837","חלק ב","27/06/21 07:42","יז תמוז","תשפ"א","07:42","אמלתראות","נסיבות מכאיבות ביותר
נתונים אלו כופים עלינו לעיין מחדש במהלך המרד ונסיבותיו. הרתיחה שהביאה לפרוץ המרד מורכבת מנסיבות מכאיבות ביותר. העובדה שלמרד היו מנהיגים רבים, מלמדת על העדרה של מנהיגות מוסכמת, אך גם על העובדה שאין מדובר בקפריזה של יחידים. עדותו של מחבר 'עזרא הרביעי' שחווה את חורבן הבית, מלמדת על העריצות הרומית, זו שלא ידעה רחם, והצדק היה ממנה והלאה: " "אתה הרביעי (=האימפריה הרומאית)... החזקת בשלטון על העולם באימה רבה, ובעורמה שכנת בתבל זמן רב, ושפטת ארץ לא באמת, כי הצרת לענווים והזקת לנכנעים ושנאת אנשי-אמת ואהבת דוברי-שקר, הרסת את מעוזיהם של עושי פרי והשפלת את חומותיהם של מי שלא הזיקו לך...".

גם מיוספוס עצמו ניתן ללמוד על שיטות הדיכוי הרומיות. בבואו לדבר בשבחם של כת האיסיים, הוא מלמד דרך אגב על שיטות הרצח הנוראיות: "המלחמה הרומאית חשפה את כח נשמתם ... כי כאשר נדוש בשרם בגלגל ונמתחו כל אבריהם, כאשר נשרפו חיים או נשחקו עצמותיהם ..., ומעניהם נטלו עליהם לקלל את שם מחוקקם ...עמדו בניסיון ... ולעגו לאנשים אשר הקריבו אליהם את כלי המשחית...".

תקופה מפוארת... בפן של שמירת מצוות
סוף ימי הבית השני היו מן המפוארים בתולדות ישראל, במיוחד בפן של שמירת מצוות, קבלת מרות ההנהגה של חכמים משושלת בית הלל, והנחת היסודות לתורה שבע"פ. העול של השלטון הרומי פגע אנושות בחירות המדינית והדתית, תוך התערבות אנטישמית גלויה ורצחנית, בכל הסכסוכים שפרצו עם נכרים תושבי הארץ. חולשתה של האימפריה בשעה זו, יחד עם הלכידות של קבוצות רבות הביאו לפרוץ המרד. הפסקת קורבן הקיסר הייתה במקרה זה רק הזרז. המבקשים ליחס את כישלונו של המרד לקבוצה של 'בריונים', שכביכול גררו את האומה למרחץ דמים ולחורבן המקדש, עושים לעצמם עבודה קלה. המרד לא היה יוזמה מקומית או סקטוריאלית, מיטב המנהיגות המדינית והדתית חברו לשים קץ לכיבוש הרומי שהטיל צל כבד על המשך קיומה של היהדות, בגזרות שמד נוסח העמדת הצלם בהיכל, בטבח של ערים שלמות, ובעריצות שלטונם של הנציבים.

"מלחמת אחים" - פרי דמיון ?
בהקשר זה יש להעריך שכל הסיפור של 'מלחמת אחים' בירושלים, אינה אלא פרי דמיונו הקודח של יוספוס, שמאמין לדמיונותיו, עד שבאחת ההסתערויות של המוני לוחמים, הפורצים מן החומות, על לגיונות טיטוס המוכים בהפתעה, הוא מתאר בפליאה: "הללו (חיילי הלגיון) רצו להקל על עבודתם, והתפזרו קבוצות קבוצות, ולמטרה זו הניחו מרבית נשקם; כי הם דימו כי היהודים לא יעיזו לעולם לערוך גיחה, ואם יעשו כך – כוחם יתפצל ע"י הריבות הפנימיות שביניהם.לפיכך הופתעו והוטלה אנדרלמוסיה ביניהם".

מי שמכיר את מהלך הקרבות המתואר אצל יוספוס ומתעלם משלל הגידופים, עומד נפעם: מהארגון הצבאי בהגנת חומת ירושלים, המחולקת לגזרות, מהיצירתיות שהפתיעה את האויב והכתה בו פיזית ומורלית, ומהנכונות להקריב את החיים במבצעים נועזים, למען חרות ירושלים והמקדש. לו היה שמץ של אמת מתיאורי מלחמת האחים, העיר היתה נכבשת בשעות אחדות, כפי שטיטוס תכנן, ע"פ המידע הכוזב שקיבל מיוספוס.

רבי יוחנן בן זכאי
יחד עם זאת סביר שהיתה פגיעה באלו שהיוו איום הפנימי, החלישו את העמידה ע"י חציית קווים, או במי שביקשו למסמס ולהרדים את המרד באספקת מזון ושעשועים.

משום מה כל פעם שמזכירים 'שנאת חינם', אני מרגיש מעלי אצבע מונפת ומאשימה. 'קנאים', 'בריונים', 'מלחמת אחים', 'שנאת חינם', הם כתב האישום האולטימטיבי של התבוסתנים באשר הם, לדכא כל רגש לאומי של אהבת ישראל ואהבת ארץ ישראל. מי לא מכיר את האישום 'בגללכם כבר חרב הבית השני!' האפיזודה ההיסטורית הזאת, הפכה להיות ספינת הדגל של כל תיאוריות התבוסתנות. תוך שימוש מניפולטיבי וסלקטיבי בספרות חז"ל. לצורך העניין מגייסים את דמותו הכבירה של ריב"ז, שההתייצבות שלו לצד הרומאים באמצע המלחמה זוכה לביקורת קשה אצל חז"ל. הרוב מכירים את סיפורו של ריב"ז מהתיאור המאוחר בבבלי במסכת גיטין, מעטים מכירים את הסיפור המקורי המופיע באבות דרבי נתן. שם מוזכר שהתייצבותו של ריב"ז לצדו של הקיסר, היא זו שנתנה לו את חייו ולא נבואתו על קיסרותו של אספסיינוס (אגב, בימים אלו אספיינוס כבר ישב על כסא הקיסר ברומא). גם אם נעדיף את המתואר בבבלי גיטין, לא ניתן להתעלם ממסקנת הסיפור המטיח במעשהו של ריב"ז: 'משיב חכמים אחור ודעתם יסכל'. לעומת כן, לא ניתן למצוא בחז"ל מילת שבח אחת, על ההתמסרות לאויב באמצע המלחמה.","267","","1050","True","True","False","","45","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90992","90837","ב''ה, חלק מדברי יוסף בן מתתיהו בעייתיים","01/07/21 21:56","כא תמוז","תשפ"א","21:56","אליעזר מ ש","א]אמנם, חז''ל קראו למורדים שהשתלטו בחלק השני של ה'מרד הגדול' על ירושלים-''בריוני'', וכידוע, הם הדיחו את ממשלת המרד הראשונה, ולא שמעו לסנהדרי הגדולה. אבל, כנראה שיוסף בן מתתיהו נאלץ על ידי הקיסר - שהוא היה תחת פיקוחו כשכתב את ספריו, להוסיף בתיאורים שמגזימים ברעתם של הקנאים האלה. ברור, שאמינותו של יוסף היא בעירבון מוגבל. הרי הוא היה נתון לפיקוחם של הקיסרים הפלויים -ימח שמם וזכרם,(אספסינוס, וטיטוס , ודומיציאנוס- ימח שמם וזכרם) בשעה שכתב ספריו. וכנראה נאלץ לשנות (וגם להשמיט) דברים לפי הוראתם, או מתוך חשש פן יבולע לו.
ב] חשוב לציין [מה שלא ראיתי ששמים לו לב], שבשלב הראשון של המרד, נחלו היהודים ניצחון אדיר על שלשת הלגיונות הרומיים שהגיעו לירושלים בפיקודו של קצטיוס גלוס- הנציב הרומי של סוריה. אז עדיין הכל התנהל על ידי הממשלה הנבחרת בראשות רבן שמעון בן גמליאל. ורק לאחר שה'קנאים הקיצוניים' הדיחו את הממשלה הזו ולא רצו לשמוע לחכמים - אחר כך, לבסוף, לא החזיקו מעמד מול החיל הרומי שבא אחר כך, ונפלה העיר וחרב המקדש.
ג]וכן, יש לציין, שיוסף בן מתתיהו מעיד על עצמו, שהוא ואנשיו סירבו להוראת הממשלה הזו שעליו לעזוב את הגליל ולהגיע לירושלים ולעמוד לבירור לפני הסנהדרי הגדולה. עד כמה אמין בפרטי פרטים, מי שמעיד על עצמו שנהג כך?
ג] ועם כל זה, זכרם שמור בעמינו, ויש רחובות על שמם, שמעון בר גיורא , יוחנן מגוש חלב, וגם יוסף בן מתתיהו.
ד] וכל לוחמינו הגיבורים שנפלו בקרבות הגבורה כנגד האויב הרומי ושותפיו. יהי זכרם ברוך.","610","","1046","True","True","False","","93","199.203.37.197","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90839","90838","חלק ג","27/06/21 07:43","יז תמוז","תשפ"א","07:43","אמלתראות","התבוסתנות והנהנתנות - גורמי הנפילה
עיון מחודש בגורמי הנפילה המוזכרים בחז"ל, מגלה שלדעת חז"ל התבוסתנות והנהנתנות, דווקא הם שהביאו לכישלונו של המרד וחורבן הבית: '...שהיו אוהבין את הממון ושונאין אילו לאילו שנאת חינם' (תוספתא, מנחות י"ג). הסבר לאמירה זו נמצא בתיאורים ההיסטוריים השונים, אלו מלמדים שהמתנגדים העיקריים למרד היו בעלי הממון, אלו שכל תוצאה של המרד, הייתה פוגעת במעמדם הכלכלי. חציית הקווים והלשנה אצל האויב, נוכל למצוא באגדת קמצא ובר קמצא, אגדה שקורעת צוהר לעולמה של קבוצת הנהנתנים, שלא היססו לבגוד בחבריהם ובעמם. ההלשנה אצל האויב וחציית הקווים בזמן המרד ולפניו, היו הביטוי החמור של שנאת חינם, אותה שנאה שהביאה לחורבנו של הבית. כשלבגידה זו מתלווה סלחנות בדמות 'ענוותנותו של בן אבקילס' שאף היא 'החריבה את ביתנו'.

מי שמכיר את הבוגדנות שיכולה לפשות בגופים כמו 'בצלם', 'יש גבול', שלום עכשיו', מבין את האמירה 'שנאת חינם'. סיפור בר קמצא מצביע על התנהגות בוגדנית המונעת מניכור לאומי, ומנהנתנות חולנית. ואכן יש לומר, משנאת חינם של רובד מנוכר, אנוכי, נטול רגש לאומי, חרב הבית. לאלו ע"פ המסקנה ההיסטורית אין להתנהג בענוותנות, את אלו יש להוקיע, ודאי לא לנהוג בהם 'אהבת חינם'.

הטלת רפש ואשמה בגיבורי המרד שהשליכו נפשם מנגד, היא פעולה זדונית של משכתבי ההיסטוריה שבכל דור ודור, אלו ההופכים את הגיבורים לבריונים, את הנועזים לשופכי דם אחיהם, את מוסרי הנפש על עמם לשונאי שנאת חינם.","267","","1050","True","True","False","","54","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90866","90841","אי אפשר להתעלם מעילום הירושלמי","27/06/21 19:07","יז תמוז","תשפ"א","19:07","אמלתראות","זה אומר דרשני!

אכן צריך יותר זהירות בלשון ויש לחדדו, ובכל זאת, כאשר אנחנו לאחר שנות אלפיים חוזרים לארה"ק ולבית המקדש, בודאי שהדרך היא שונה לגמרי, והקב"ה שנתן בלב ריב"ז בשעתו לרחם על עמו וכו', כמו"כ הדרך בודאי יהיה בהשגחה ובדרך של נצחון ותפארת ובדרכי מערימי מלחמה ומרגלים בדרך התורה, וחייב להיות שונה מדרך אל החורבן.

ולכן על אף שבר כוכבא ומשיחים השונים וכן החורבנות של בית המקדש בשלביה מובאים ומסתכלים עליהם באור שלילי, אין ספק שבשלבי הגאולה כל אלה וכל טכסיסיה חייבים להיות באור חיובי, ולמפרע גם אלה שהתנגדו לריבז, בזמן הגאולה הכל כשיר.","267","","1050","True","True","False","","71","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90867","90866","כמה השערות למה חסר בירושלמי","27/06/21 19:52","יז תמוז","תשפ"א","19:52","אחיקם קשת","בירושלמי חסרים לנו פרקים שלמים - סוף שבת מכות ונידה. יתכן שגם נעלם מאיתנו כל קדשים.
סוגיות הלכתיות רבות וגדולות שנמצאות בבבלי, לא מוזכרות בירושלמי כלל.
הירושלמי ממעט באגדות ביחס לבבלי (י"א בגלל שבא"י היו ספרים המיוחדים לאגדה). הוא גם כותב על החשש שאנשים יגיעו מאגדות לטעויות.
לענ"ד כל זה מספיק בשביל לא לבנות בניינים מכך שחסר ירושלמי על החורבן.

אבל חוץ מההשערות הנ"ל, כל הסברות על תורת ארץ ישראל וכו' היו צריכות להיות נכונות גם על האיכה רבה, כך שפלפול בעניין לא מתחיל.
(וזה חוץ מהשאלה, שהירושלמי נכתב בא"י בתקופת הרומאים והביזנטים ממשיכיהם, בתקופות של גזירות ושמדות. לעומת הבבלי שחיו יותר בנחת יחסית. כך שלהגדיר את הירושלמי כזמן גאולה וכו' צריך חידוד נוסף)","510","","1050","True","True","False","","77","95.86.74.208","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90868","90867","מצוה לקנות","27/06/21 20:02","יז תמוז","תשפ"א","20:02","אמלתראות","חשוב לקנות הספר, לפחות להיות בתוך העניינים...

האדישות של כלל ישראל היום היא איום ונורא! פשוט החיים עם ווטסאפ וכל בעיות החיים והרגלי חיים מעוותים וכל החיים רצים אחרי שטויות והבלים, ולא מתעניינים בכלל להקים שכינתא מעפרא, וכל הקינות שמודפסים וכל הטיולים וכו' זה בשביל להרוג את הזמן, והישיבות ואולפנות הם כאן רק כלהבדיל אצל הגויים לבלות הזמן ולהשתדרג בחיים וכו', רק קומץ מיעוט רואה הגאולה בהשתקמותה ורוצה ליטול חלק.
|הדגש|
במלאכת מחשבת, מנפץ ד"ר בן ארי את השקרים של יוסף בן מתתיהו הבוגד, מעיין מחדש במקורות חז"ל על המרד ומוכיח כי לא הייתה מלחמת אחים בירושלים וכי בין הפלגים השונים התקיימו תיאום אסטרטגי וחלוקת גזרות.
זו הייתה מלחמת אין ברירה, בה לוחמים עזי נפש המסורים לעמם ולמקדש, היכו בלגיונות הרומאים וזרעו בהם יאוש. חיבור מבריק ומבוסס העושה צדק היסטורי עם גיבורי המרד 'שורפי האסמים', ומשיב לכל הגינויים והעיוותים ההיסטוריים. החיבור עוסק בין היתר בסוגיית יציאתו של ריב"ז אל יבנה מול לוחמי ירושלים 'הבריונים', ודן בשאלה מה הדרך שהצילה את קיומו של עם ישראל.

עלות הספר: 30 ש"ח, לא כולל משלוח (משלוח בתוספת 10 ש"ח).
תשלום יתבצע לאחר קבלת הספר באמצעות העברה בנקאית, ביט או פייבוקס.
|סדגש|","267","","1050","True","True","False","","77","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90883","90868","זה המצוה ה- 614 ?","28/06/21 15:05","יח תמוז","תשפ"א","15:05","אלף בית רשי","אני לא קראתי אף פעם את "יוספון" ואני גם לא יקרא את החוברות/ספרים הנ"ל,
אני ימשיך להשתמש בגמרא ובמדרשים וההבנה העיקרית העולה מתוכם על גבורות הנפש ולא גבורות הגוף, ועל שריפת האוצרות בירושלים כצעד אווילי של "הבריונים" נגד חכמי ירושלים (גיטין נו.) ודברי רש"י בריוני. אנשים ריקים ופוחזים למלחמה:
ודי לי בזה","278","","1049","True","True","False","","134","96.20.220.141","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90898","90883","לרשי","28/06/21 18:09","יח תמוז","תשפ"א","18:09","אמלתראות","כנראה גם האלף בית של רשי אינך יודע, כי רש"ע כן קרא יוסיפין...

ולהתעלם מירושלמי ומחז"ל אחרים זה כמו להתעלם מללמוד דברי בית שמאי, ומתי פוסקים כמוהם..

בהצלחה בעיוות התורה

תלמיד חכם שאין בו דעת נבילה טובה הימנה","267","","1049","True","True","False","","80","172.58.227.76","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90901","90883","יש לחלק","28/06/21 18:34","יח תמוז","תשפ"א","18:34","אחיקם קשת","ספר יוסיפון הובא ע"י רשי תוס' מצודות, והיו שהחזיקוהו לספר מוסמך (אולי מחוסר ידיעת זהות מחברו - זה דיון נפרד), ועכ"פ הוא מתאר את החורבן באופן שבכלליות מתאים לדברי חזל העיקריים (כמובן תוך חנופה מוגזמת לרשעים, שכבר העירו על כך שזהו מאימת המלכות וכו'),
ועליו נכתב ש"הגר"א השתוקק לתרגום יוסיפון, שעל ידו נוכל לבוא אל מטרת כוונתם של רז"ל בתלמוד ובמדרשים" (הסכמת ר' אברהם שמחה מאמטשיסלאוו לספרו של קלמן שולמן מלחמות היהודים חלק ב).

אין לדמות בין הנ"ל לבין חוברת שנכתבה בזמננו שכל עיקרה ומטרתה סותרת את דברי חז"ל. שלגביה לא רק שאיני רואה טעם ללומדה, אלא שאני רואה בה טעם לפגם.","510","","1049","True","True","False","","113","95.86.74.208","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90900","90898","מי זה רש"ע?","28/06/21 18:18","יח תמוז","תשפ"א","18:18","אלף בית רשי","יכול להיות שאלף בית אני לא יודע, אבל ציטטתי רש"י ואת הסברו על אותם "בריונים", ושומה עלי קצת לחדד את הויכוח בינינו לפני שאתה מתחיל בכינויים ובירידה לרמה ה"אישית" אנא כתוב את שמך "המלא"","278","","1049","True","True","False","","107","96.20.220.141","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90970","90898","מי זה "ירושלמי וחז"ל אחרים"?","30/06/21 09:39","כ תמוז","תשפ"א","09:39","אחיקם קשת","חשבתי שהסברתי כבר קודם..
אחזור ואוסיף מעט:
1. אם רוצים לחלק בין תורת א"י לתורת חו"ל, אז איכה רבה הוא תורת א"י. וגם בו יש התנגדות חריפה למרד.
2. הירושלמי שותק מסוגיות רבות הלכתיות ואגדתיות כאחת. כבר כתבו רבים שנשמטו ממנו קטעים רבים. רק בתור דוגמאות לסוגיות "כבדות" בבבלי שלא מופיעות בירושלמי כלל: לחי העומד מאליו, יאוש שלא מדעת, היזק ראיה, גוד או אגוד, רוב וקרוב, תליוהו וזבין, פלגא נזקא קנסא או ממונא, המחלוקת מתי ניתנו עשרת הדברות. כך שלהוכיח מכך שבירושלמי שבידינו אין סוגיא מסוימת, ולבנות על כך בניין - לא נשמע סביר.
3. ההסברים שמובאים בחזל להתנגדות של ריבז (ורבנן) למרד, לא קשורים בכלל ל"גלות" מול "גאולה". הם לא מדברים על "איסור למרוד באומות" אלא על הסברים מעשיים של המציאות: לא מסתייעא מילתא, אנשים השותים מים ששלקו בהם תבן יעמדו בפני חייליו של אספסיינוס?, וכי מה הוא מבקש מכם חץ אחד או קשת אחת וילך לו.
4. יש מקום לחלק בין שיטת הירושלמי לשיטת הבבלי ביחס לגאולה. לכן למשל אם אתה דן על כך ש"שלושת השבועות" לא נמצא בירושלמי - אפשר להסביר שזה בכלל שהוא בארץ ישראל. אבל בסוגייתנו לא מדובר על איך להתנהג, אלא על פרשנות של העבר - האם המורדים צדקו או לא. גם בבבל וגם בארץ ישראל ידעו שהמרד היה בארץ ישראל, בזמן שבית המקדש היה קיים. אז לדבריך (בהנחה שהבנתי נכון את כוונתך) גם הבבלי היה אמור לדעת שבזמן הגאולה ראוי למרוד.
5. אם מדברים על המרידות, דווקא מרד החורבן היה הרי בזמן שבית המקדש היה בנוי, ודווקא אז רבנן וריב"ז התנגדו למרד. דווקא מרד בר כוזיבא היה בזמן הגלות (אע"פ שהיה בא"י כמובן), תחת אדריינוס מגדולי שונאי ישראל (ככל הנראה הרבה יותר "גלות" מנירון קיסר, שהיה בעיקר מושחת ומטורף). ודווקא אז רוב חכמי ישראל (לפי הרמבם) תמכו בבר כוזיבא.
כך שהסברות על חילוק מהותי בין א"י לבבל בעניין זה נראות לי חסרות בסיס ("בסיס" הכוונה מקורות בדברי חז"ל וכד')","510","","1047","True","True","False","","59","95.86.74.208","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90902","90900","אני מניח שהוא התכוון לרש"י","28/06/21 18:43","יח תמוז","תשפ"א","18:43","אחיקם קשת","","510","","1049","False","True","False","","73","95.86.74.208","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("98110","90901","חייבים לראות","25/02/22 19:59","כד אדר א","תשפ"ב","19:59","אמלתראות","ראה כאן
https://youtu.be/MhObvDXR0SM","267","","807","True","True","False","","72","172.58.227.91","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90903","90902","אוי ויי וזה מה שיצא לו בטעות!!!","28/06/21 18:45","יח תמוז","תשפ"א","18:45","אלף בית רשי","","278","","1049","False","True","False","","77","96.20.220.141","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90913","90903","האות י' והאות ע' אחת ליד השניה במקלדת","28/06/21 22:10","יח תמוז","תשפ"א","22:10","אוריאל שלמוני","","605","","1049","False","True","False","","49","95.86.75.240","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90914","90913","נכון, אבל זה מראה על המהירות","28/06/21 23:14","יח תמוז","תשפ"א","23:14","אלף בית רשי","וכתיבה ללא מחשבה העיקר לענות, לו היה חושב היה קורא שוב את דבריו ומתקנם, אלא שגם את דברי פירשן כרצונו","278","","1049","True","True","False","","87","96.20.220.141","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90950","90914","אכן צריך מתינות, ואין לי אותה כרגע.","29/06/21 17:49","יט תמוז","תשפ"א","17:49","אמלתראות","לכן אביא גם מצד השני

מכאן

הקיצונים בימי בית שני גרמו לחורבן הארץ

מי שקרא את הספר של ההיסטוריון היהודי יוסיפוס פלויוס שלחם תחילה נגד הרומאים
ולאחר מכן נעשה היסטוריון של הצבא הרומי בארץ ישראל בראשותו של אספסיינוס
קיסר ובנו טיטוס ותיעד בצורה מעולה את מהלך הקרבות בין הלוחמים היהודים לצבא
הרומי הגדול והממושמע המתורגל והמסודר בסדר מופתי כלשון יוסיפוס,אינו יכול שלא
להתרשם שהקיצונים הם שהמיטו את החורבן על הארץ.

יוסיפון אינו מזכיר כלל את הנהגת החכמים בעלת ההשפעה הרבה שהייתה באותה תקופה
ובצדק, היות וההנהגה הרבנית לא הסכימה להלחם נגד הרומאים מבחינת "אומה זו מן השמים המליכוה" אומנם ר' עקיבא סבר ההיפך אבל לצערינו התוצאות מראות על תמונה עגומה
מאוד שאלמלא לא היו קיצונים שנלחמו ברומאים היו תוצאות המפגש עם השלטון הרומי
"טובות" לאין שיעור מתוצאות המלחמה נגד הרומאים שגררה להרג רב ולחורבן הארץ.

בפרשתינו שלח לך עם ישראל רוצה להוכיח את נאמנותו לארץ "וישכימו בבקר ויעלו אל ראש
ההר לאמר הננו ועלינו אל המקום אשר אמר ה' כי חטאנו" (שם, מ).אך משה רבינו מזהיר
את העם "למה זה אתם עוברים את פי ד' והיא לא תצלח",ובכל זאת "ויעפלו לעלות אל ראש ההר..." וירד העמלקי והכנעני היושב בהר ההוא ויכום, ויכתום עד החרמה"

דברים אלו אני כותב לתושבי יצהר היקרים הנלחמים כעת נגד כוחות הצבא והמשטרה והכריזו שישפך דם "נילחם עד טיפת הדם האחרונה, אין לנו בית אחר ואין לנו ארץ אחרת", כך אומר היום (ה) ל'בחדרי חרדים' תושב וותיק ומוכר ביצהר.
לדעתי כל מי שיכול להניא אותם מהתעסקות עם שלטון הרשע שיש לנו במדינה הזו תבוא עליו ברכה.","267","","1048","True","True","False","","69","172.58.224.78","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90951","90950","המשך","29/06/21 17:50","יט תמוז","תשפ"א","17:50","אמלתראות","אלמלא הבריונים




אלמלא נכנעו הבריונים לא גלו ישראל

גיטין נ"ו ע"א

הוו בה הנהו תלתא עתירי, נקדימון בן גוריון, ובן כלבא שבוע, ובן ציצית הכסת וכו'. בן ציצית הכסת, שהיתה ציצתו נגררת על גבי כסתות, איכא דאמרי שהיתה כסתו (כסא שלו, רש"י) מוטלת בין גדולי רומי (כשהיה הולך ברומי להקביל פני קיסר, רש"י) וכו'. הוו בהו הנהו בריוני (אנשים ריקים ופוחזים למלחמה), אמרו להו רבנן (להנך בריוני) ניפוק ונעביד שלמא בהדייהו, לא שבקינהו, אמרו להו ניפוק ונעבד קרבא בהדייהו, אמרו להו רבנן לא מסתייעא מילתא (לנצח), קמו קלנהו להנהו אמברי דחיטי ושערי, והוה כפנא.

מהרש"א

וכתב שם המהרש"א: איכא דאמרי שהיתה כסתו מוטלת וכו', והי' בידו להתנצל עליהם בפני המלכות, אי לאו כדמסיק משום דהוו בה בריוני כו', והם פריצי ישראל שהיו בהם, כמפורש ביוסיפון, והם מתוך שנאתן זה את זה גרמו להם החורבן והגלות, שלא היו רוצים ליכנע לרומיים, כדקאמר דא"ל רבנן ניעבוד שלמא כו', שכבר ידעו זה כי סימן אבות לבנים, שאמר יעקב (בראשית ל"ג י"ד) יעבר נא אדוני לפני עבדו וגו', כמפורש בחידושינו באגדות בפ"ק דע"ז (דף ח' ע"ב, סוף ד"ה אמר), ולכך אמרו רבנן לא מסתייעא מלתא ליעבוד בהדייהו קרבא.

אילו היו הבריונים נכנעים לא היו נחרב ביהמ"ק



ספורנו

וירץ עשו, נהפך לבו כמו רגע בהכנעותיו של יעקב, כאמרם ז"ל שאחיה השילוני קלל את ישראל בקנה הנכנע לכל הרוחות (תענית כ' ע"א), הן לו עשו כן בריוני בית שני לא היה נחרב בית קדשנו כמו שהעיד רבן יוחנן בן זכאי באמרו (גיטין נ"ו ע"ב) דאית בן לא שבקינן. (בראשית לג,ד)

אם היו נכנעים היו נשארים על אדמתם ולא נשרף הבית

אור החיים

בנפול עמה ביד צר (איכה א,ז). ואומרו בנפול עמה וגו', הכוונה כי בכל אותו זמן שצר אספסיינוס וטיטוס בית שני וגם בימי נבוכדנצר המציא ה' להם תרופה ע"י שאם היו נכנעים להם היו נשארים על אדמתם ולא היה נשרף הבית. ותמצא כמה פעמים היה ירמי' ע"ה צועק ואמר למלך שיפיל עצמו לפני המלך ואין רע, דכתיב (ירמיה לח,יז) ויאמר ירמיה אל צדקיהו כה אמר ה' וגו' אם יצא תצא אל שרי מלך בבל וגו', ואפ"ה לא רצו וכן תמצא שאמר ריב"ז לאספסיינוס "והלבנון באדיר יפול" שהיה יודע בוודאי שנכבשה הארץ לפניו, ואילו היו משלימין לא היה עושה מה שעשה אח"כ כדמוכח מהש"ס בפירוש. ולזה אמר הנביא בנפול עמה וגו' פי' דכאשר נפל ביד נבוכדנצר שהיתה העיר כבושה ועומדת לא מצאה עוזר, דאם הי' לה עוזר היו עושים כדברי הנביא ולצאת ישראל אליו, לא הי' עושה מה שעשה אח"כ כשנכנסו להיכל, והיינו (איכה שם) ראוה צרים ושמחו על שהשביתה לחלוטין ושרפה באש, דאם הי' להם עוזר לא היתה באה לדבר זה.

חטא חטאה ירושלים על כן לנדה היתה, כל מכבדיה הזילוה כי ראו ערותה גם היא נאנחה ותשב אחור (איכה א,ח). כונתו, להיות כי לא נגזר גזרה מאת ד', אלא שיהיו נכנעים ישראל למלך בבל כאמור לעיל, א"כ מצד שהקשו ערפם ולא השלימו לא היה ראוי שתלכד העיר, אלא שהיה לד' לעשות המצאה ליפרע מהם, ולמה לא היה כך ומה חטאה ירושלים בפרט זה מיהא שלא רצו להשלים, דמצד זה נמשך חרבן הבית, לזה אמר הלא תדע כי גם ירושלים יש לה חלק בחטא אחד, דהיינו שהיו מקיימין בה עבודה זרה, והרי מחזקת ידי עובדי עבודה זרה, שהיא מקום לעבודה זרה, ולהיותה היא אינה עושה כלום, לזה נחשב לה לחטא בעלמא. הגם שישראל מזידים, לזה כפל לומר חטא חטאה, לומר מה שאני מחשיב דבר זה חטא, לא גוף העון, כי גוף העון הוא מצד שהיו עובדי עבודה זרה, אלא שבערך ירושלים אני קורא אותו חטא ... והן אמת, אילו ישראל היו נכנעים למלך, היה ד' מכפר ולא היה מביא הרעה, לא עליהם ולא עליה, מה שאין כן עתה בעידן ריתחא, ענשין אשוגג ואמזיד בכל אופן שיהיה בה. (אוה"ח הק' בפירושו ראשון לציון על מגילת איכה)

אם היו משעבדים עצמם לא היו נופלים במה שנפלו

לחם דמעה

יתן למכהו לחי ישבע בחרפה (איכה ג,ל). והנכון כי היא עצה לרואה את עצמו שלא יוכל להשגב מפני אויביו שיכיר את הזמן ואת עת גדולת אויביו, וינטלם וינשאם, ולא ינסה להקהל ולעמוד על נפשו לבלתי השתעבד לו, אבל יתן לו הלחי כרצונו, ואז זה האויב ישבע בזה, ולא יכהו, ופירוש מכהו אשר יוכל על זה. והנה רמז כפי מה שאחשוב לענין שקרה ליוסף בן גוריון ז"ל עם עדת הפריצים שלא היו רוצים להשתעבד לרומה, ואף על פי שהשעה צריכה לכך, והנכבד הוא ז"ל היה מבקש מהם שישתעבדו לרומיים, הואיל והשעה צריכה לכך, ע","267","","1048","True","True","False","","57","172.58.224.78","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90952","90951","ולכן המסקנה","29/06/21 17:54","יט תמוז","תשפ"א","17:54","אמלתראות","ברור שבשעת מלחמה כמו במלחה"ע השניה, הרבי מבלז החזוא ועוד רבים אמרו שבשעתו נסתלק מהם לענות ברוה"ק וכו' וזה חלק החורבן, ובכל זאת אחרי כן רואים השגחות נפלאות שהשכינה בתוך החורבן ג"כ.

ולכן עכשיו בזמן הגאולה של קמעה קמעה בודאי הזמן לאמץ דעת הירושלמי, ובזמן שהירושלמי שותק היינו כיון שאז הקב"ה נכנס לתודעת עם ישראל דרך הבבלי.

אבל לחטוא בזדון ללכת נגד בנין בית המקדש ובנין ירושלים בעת בנייתה זה אותה עוון של הבריונים שלא הלכו אחר ריב"ז.

ונחש הנחושת יוכיח.

וכדאי לתקן המלים רש"ע.","267","","1048","True","True","False","","57","172.58.224.78","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90955","90952","מה שלחלק מהציבור בוודאי לחלק השני אינו!!","29/06/21 19:13","יט תמוז","תשפ"א","19:13","אלף בית רשי","מתוך דבריך "ולכן עכשיו בזמן הגאולה של קמעה קמעה בודאי הזמן לאמץ דעת הירושלמי"
אני בתוך ציבור גדול שלא רואה את הקמעה קמעה של הגאולה, אלא רואה הפוך, שחזרנו אחורנית לתוך גלות מרה, כבר הפציע סוג של שחר שאין בעיה פיזית בארץ ישראל ואפילו בעולם (אילולא הסיבות של פעולות מסוימות בא"י שמציתים שוב את העימות הפיזי בעולם) והתחילה שואה רוחנית בא"י המשליכה באופן מסויים על ציבור יהודי שמתבולל וכל יהדותו מסתכמת ונוחה לו כך שהוא ציוני כביכול,
ובכל אופן אני לא רוצה להיכנס לוויכוח כללי בעניין מי הצודק! כי הוא וויכוח עקר ללא סיכוי שאי מי מן הצדדים יתכופף ויסכים לדעתו של האחר, כי אצל כל אחד זה ציפור נפשו,
וכמובן בוודאי שלא אכנס לוויכוח אישי, שכב' הסיק מתוך דברי של אקרא את יוסיפון והרי גם רש"י קרא את זה, ולכן שיעבור שוב על הודעתי ציינתי שלא קראתי את יוסיפון כי זו היא עובדה והוספתי שלא אקרא את הספרים והחוברות שציינת עליהם שזה מצוה,

והשי"ת יעזור שבימנו "כולנו" בבריאות איתנה נזכה ויבוא משיח צדקינו לגאלינו ויבנה ביהמ"ק בב"א","278","","1048","True","True","False","","72","96.20.220.141","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90994","90952","בימינו, לפי העניין,מה שעלינו לעשות בקצרה","01/07/21 22:09","כא תמוז","תשפ"א","22:09","אליעזר מ ש","א] לחזק האחדות והשלום ואהבת ישראל והחינוך לערכים, וזה ידוע.
ב] לחזק ההתיישבות היהודית רבתי בכל הארץ , גם כחלק מההשתדלות כדרך הטבע לעמוד כנגד אויבינו, שאינם מכירים כלל בזכותנו על הארץ הזו, ויהי ה' עמנו.[אם נצמצם את עיקר שטחי ההתיישבות היהודית בארץ זה יגביר את המוטיבציה שלהם להמשיך לפעול נגדנו, וגם עלול להגביר סיכונים בעתיד . אמנם קודם אמונה ובטחון בה' אבל , כידוע יש גם לפעול כדרך הטבע
ג] ולהגביר העליה היהודית לארץ, ולעודד הילודה בעמינו, גם כדי שנחזיק מעמד בעתיד מול הלחץ המתוכנן בעתיד עלינו מצד אויבינו, שירצו להשתמש גם ב'בעיה הדמוגרפית'.
ד]ולשלב את זה, עם קדום עניינים יותר צודקים בכלכלה למען כל העניים מעמינו. וקדום מדיניות שכון יותר צודקת ונכונה, למען כל קהל עדת מי מנה. ויהי האל בעזרתנו.","610","","1046","True","True","False","","83","199.203.37.197","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90965","90955","אכן כימי החורבן שכ"א התבצר בעמדתו","29/06/21 23:18","יט תמוז","תשפ"א","23:18","אמלתראות","וכן האי ידיעה ואי רצון לדעת חוץ משלש רביס [ס' ב' ור"א] שאימצו להם וכל השאר מצוה לצנזר דבריהם ולזלזל בהם...

וכן לא ללמוד ארכיאולוגיה של הר הבית רק מה שכתוב בתמיד ומדות, וכן בכל סוגיית התורה שהם רק רלוונטיים ללמוד להוסיף קדושה וכו', רק הלכות בשר וחלב וכו'","267","","1048","True","True","False","","40","172.58.224.210","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90973","90970","כנראה שהתעלמת","30/06/21 19:13","כ תמוז","תשפ"א","19:13","אמלתראות","מה שהעלימו מבר כוכבא. וכן ממנחם וכן מרבי אפס וכן משאר מלחמות וכו'.

הגמרא בכלל ממעיט מלדבר בנושא וכן בתורה הק', וכן ראוי להיות, ובכל זאת הירושלמי כאשר מרבה לדבר בגאולה וכו', וממעיט ביותר מבבלי, אכן אולי אינו חולק בפרשה, אבל בודאי מאמץ חלק הסכל שבמהלך החורבן","267","","1047","True","True","False","","55","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("93417","90970","היו סימנים שמימיים שהחורבן בפתח","30/08/21 06:00","כב אלול","תשפ"א","06:00","אמלתראות","ת"ר ארבעים שנה קודם חורבן הבית לא היה גורל עולה בימין ולא היה לשון של זהורית מלבין ולא היה נר מערבי דולק והיו דלתות ההיכל נפתחות מאליהן עד שגער בהן רבן יוחנן בן זכאי אמר לו היכל היכל מפני מה אתה מבעית עצמך יודע אני בך שסופך עתיד ליחרב וכבר נתנבא עליך זכריה בן עדוא (זכריה יא, א) פתח לבנון דלתיך ותאכל אש בארזיך.

כהיום יש סימנים שמימיים שהגאולה בפתח. ולכן להיאחז במהלך ריב"ז ולדשדש בה כאשר רוב גדו"י היום סוברים שהגאולה בפתח ואין ירושלים של מעלה נבנית אלא בירושלים של מטה זה עוון ופשע, בדיוק כחטא הבריונים בזמנם.

[חוצמזה שהירושלמי יתן דגוש וידבר על הגאולה ביותר מאשר הבבלי, וזה נכון במספר המאמרים שמדברים מגאולה מעשית כקמעא קמעא וכדו']","267","","986","True","True","False","","62","172.58.230.221","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90974","90973","עיין בהודעה שבה פתחתי את השרשור","30/06/21 19:19","כ תמוז","תשפ"א","19:19","אחיקם קשת","כתבתי בפירוט שהבבלי מסתיר את לוחמי בר כוכבא.
איך קישרת זאת להסבר למה הירושלמי לדעתך מתעלם ממרד החורבן,
וא"כ למה בזמן הגאולה לאמץ את דעת הירושלמי בעניין זה,
ואיך לדעתך זו מצווה לקנות את החוברת הנ"ל,
לא ברור לי","510","","1047","True","True","False","","74","95.86.74.208","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90975","90974","אם תבין למה הציבור שומרי התורה בארה"ק","30/06/21 19:34","כ תמוז","תשפ"א","19:34","אמלתראות","מתעלם בעילום אדיר איום ונורא מקידום בנין בית המקדש ומתרגולי קרבן התמיד, שזה כן מתואר בפרוטרוט בבלי ובחורבן וכו', אז נקל להבין הכל

לך נא וראה תרגול קרבן התמיד סמוך ליריחו, מה שלא תמצא בכל תשקורת החרדיתך וציונות הדתית, שמתעלמים בעזות נוראה מרבותיהם החת"ס והח"ח ועוד רבים שביקשו וכתבו תשובות לרוב ע"ז שיש להקריב בזה"ז, ובכל זאת רק כמות מצומצמת עושים בלי רעש את עבודתם נאמנה

תרגל","267","","1047","True","True","False","","58","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90976","90975","המשך","30/06/21 19:35","כ תמוז","תשפ"א","19:35","אמלתראות","מרתק! תמונות וסרטנים קצרים מתרגול קרבן התמיד
בשבעה עשר בתמוז נערך במצפה יריחו תרגול של הקרבת התמיד • סרטון 1: הקרבת התמיד במצוק ובמצוק • סרטון 2: הצגת דגם מזבח בגודל אמיתי ותרגול קבלת הדם, הולכתו וזריקתו • סרטון 3: משמעות הקרבת בהמה וההבדל בין התמיד ושאר קרבנות הציבור לעולות אחרות • סרטון 4: הרב אריה ליפו בקריאה נדרשת לראש הממשלה: החזר את התמיד למקומו • סרטון 5: פרופסור הלל ויס: בשבעה עשר בתמוז בטל התמיד • סרטון 6: הסבר והדגמה של קבלת הדם וזריקתו • הסברים: הרב מרדכי פרסוף • שבעה עשר בתמוז • בית הספר לכהנים • מצפה יריחו

https://youtu.be/KuwVoaeaAy4","267","","1047","True","True","False","","62","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90977","90976","סליחה עם ישראל [לא השומרי תורה] לא מתעלם","30/06/21 19:37","כ תמוז","תשפ"א","19:37","אמלתראות","מעיתון המעריב

שיחות בהר הבית - פרק 58: חידוש קורבן התמיד בי"ז בתמוז
בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים: ''מסלע המחלוקת לסלע הפיוס של קיום האנושי''

אופירה הלוי 28/06/2021 14:30 1 דק' קריאה השמעה
תגיות: ירושלים / יז' בתמוז / הר הביתשתפו:
דגם של בית המקדש השני במוזיאון ישראל דגם של בית המקדש השני במוזיאון ישראל (צילום: Ariely, CC BY 3.0)

פרויקט ''שיחות בהר הבית'': י"ז בתמוז הוא המועד אשר בו הובקעו חומות העיר ירושלים לפני כאלפיים שנה. במשך שלושה שבועות פרעו הרומאים ביהודים עד שבסופו של דבר הכריעו ושרפו את בית המקדש. אסון טראומטי שלא יישכח לעולם.מאז החורבן ועד עתה, ימים אלו הוכרזו כימי אבל, בהם היהודים נוהגים במנהגי אבלות על האובדן של המקום הקדוש ביותר להם - חורבן בית המקדש, ששימש לתקשורת בלתי אמצעית של עם ישראל עם אלוהיו.


דמותו מעוררת ההשראה של מחבר הספר המכונן “מסע לארץ האסירים"
"שתוק, אני רוצה שתקשיב": מה גרם לכספית להתרעם על מפגין הימין?



בימים אלו גם בטל קורבן התמיד. קבוצה של אנשים ''שוחרי המקדש'' החליטו שביום זה בשנת תשפ''א במקום להשרות תחושת אבל לחדש את ימינו כקדם ובזאת לקדם את הגאולה ובניית בית המקדש. לשם כך הם בנו במצפה יריחו אי שם בדרום החם ''מזבח דמה'' בו הם מחדשים את עבודת המקדש, בעיקר בימים אלו, להופכם מימי אבל לימי תקווה וגאולה. חוויה יוצאת דופן ומרגשת. כל שנותר לי זה לאחל להם בהצלחה על האומץ וההעזה להפוך ימי אבל לימי חידוש ושמחה.","267","","1047","True","True","False","","67","71.241.153.32","0","90786","גיטין|נה ע"ב",""),new Message("90993","90992","הערות קלות","01/07/21 22:06","כא תמוז","תשפ"א","22:06","אחיקם קשת","ב. הניצחון על גאלוס היה זמן קצר לפני הקמת ממשלה הנבחרת. הניצחון על גאלוס היה בח' חשוון תתכ"ז, ורק אח"כ הוקמה הממשלה הנ"ל [הניצחון על גאלוס גרם לנו לצרות צרורות, כי הוא נתן כוח למורדים אבל אין זה המקום]
ג2. זה שהיו שהחליטו לקרוא על שמם רחובות, זו לא ראיה שאנחנו - שהולכים בדרכם של חזל - מכבדים אותם.","510","","1046","True","True","False","","58","95.86.74.208","0","90786","גיטין|נה ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82739);