var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=90319;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("90319","0","לא ברור","02/06/21 11:29","כב סיון","תשפ"א","11:29","עלי","מדוע לא בנו את כותל הטרקסין, האם מפני שרוחבו היה אמה בלבד בגובה 30 אמה, בעוד שגובה בית שני היה ארבעים אמה ולא ניתן היה באותה עת לבנות כותל יציב ברוחב אמה בגובה כזה, ולבנות כותל רחב יותר שרוחבו יהיה על חשבון הקדש או קה"ק לא רצו כי אסור לשנות מתוכנית המקדש, או שלא בנו אותו כי הבונים לא ידעו בתקופת בית שני האם צריך לבנותו בקדש או שצריך לבנותו בקה"ק או בשניהם. ויש כנראה מחלוקת בזה בין רש"י לרמב"ם ואכמ"ל ( יש הסבר כהוספה למשנת תמיד או מידות - אינני זוכר - של המשנה בהוצאת מכון המקדש עם פירוש ברטנורא וקהתי בעניין )
אבל לענ"ד כמו בכל עניין, יש לחזור למקרא.
הפרוכת במשכן תלתה הרי על עמודים וכלונס שתלו על ווי העמודים.
היכן עמדו העמודים - בקדש או בקה"ק ?
היכן תלתה הפרוכת ( שהיתה בעובי טפח ) - בקדש או בקה"ק או חצי חצי ?
א. לא כתוב מפורש בכתוב היכן עמדו העמודים ולגבי הפרוכת כתוב שתלתה תחת הקרסים, כלומר בגבול שבין יריעות המשכן בגבול הקדש וקה"ק. אולם האם זה אומר שתלתה חצי חצי ( חצי עובי בקדש וחצי בקה"ק ) או שזה אומר שצידה האחד היה בקו הגבול ? שוב הדבר אינו כתוב.
אולם מאידך כתוב 'והבדילה הפרוכת לכם בין הקדש ובין קדש הקדשים', ועפי"ר ביטוי כזה - בין...ובין... משקף עמידה חצי חצי ( כמו המאורות המבדילים בין היום ובין הלילה ולכן יש משכי זמן של מעלות השחר עד הנץ החמה ובין הערביים ). ברם מאידך כתוב 'והבדילה לכם' ואולי הכוונה שתלתה רק בקדש. אך נראה שאין הכוונה למיקום אלא לעצם היותה מבדילה.
אם נכונים דברינו הרי שפרוכת המשכן עמדה כשחצי עוביה - חצי טפח - תלה בקדש וחצי עוביה בקה"ק. המשך יבוא.","209","","1080","True","True","False","","430","87.70.122.80","0","0","יומא|נב ע"א",""),new Message("90321","90319","המשך","02/06/21 11:42","כב סיון","תשפ"א","11:42","עלי","בבית ראשון בנו כאמור כותל בין ההיכל לקה"ק. לא ברור מה הוא החליף - את הפרוכת של המשכן או את העמודים או שהוא מבנה חדש שאין לו קשר למשכן. בכל אופן הפרוכת שתלתה בפתחו היתה תלויה כמו הפרוכת במשכן. אולם בניגוד לתליה על עמודים וכלונס בה עובי הפרוכת תמיד נוסף לעובי העמודים, תליה בפתח יכולה להיות תחת עובי הכותל של הפתח, מה שאומר שהכותל אינו בא במקום העמודים אלא במקום הפרוכת עצמה, כי במשכן צר המידות די היה בפרוכת אבל במקדש הכפול ברוחבו וגובהו לא נוח לעשות פרוכת גדולה ונוח לעשותה באותה מידה כבמשכן ולהוסיף כותל !
אם נכונים דברינו, הרי שדין הכותל בבית ראשון שהיה צריך להיות כדין הפרוכת במשכן, היה צריך ג"כ להיות חצי חצי ! אם נכונים הדברים, הרי שהכותל הפחית מחללי הקדש וקה"ק חצי אמה מכל אחד מהם, אבל חצי אמה היא מדידה לא נחשבת בחשבונות ולכן לא מנו את עוביו בחשבונות אורך המקדש.
זה ניחא אם נאמר שלא יכלו לבנותו בבית שני מחמת גובהו ועוביו הצר. אך אם לא בנו אותו מחמת ספק קדושתו, הרי שפשטנו שמיקומו היה חצי חצי, אם כן מדוע חז"ל הסתפקו בקדושתו אם כלפנים או כלחוץ, הרי פשוט שחצי חצי ?!
זו רק תחילת הדיון ואשמח לקרא תגובות לשלב זה.
ההמשך באשכול 'ולפני הדביר'.","209","","1080","True","True","False","","62","87.70.122.80","0","90319","יומא|נב ע"א",""),new Message("90322","90321","כשאתה פושט","02/06/21 11:50","כב סיון","תשפ"א","11:50","אור חדש","משהו ע"ס ספקולציה אז גם המסקנה שלך נותרת תלויה ועומדת נישט אהין ונישט אהער","458","","1080","True","True","False","","79","147.236.176.244","0","90319","יומא|נב ע"א",""),new Message("90328","90322","ספקולציה=חשבון","02/06/21 12:48","כב סיון","תשפ"א","12:48","עלי","אם כוונתך לומר שלא 'סגרתי' את החשבון, אתה צודק. עשיתי חשבון לכמה אפשרויות ולא סגרתי אלא הצגתי את האפשרויות בלי להכריע ביניהן. זו דרכה של גמרא, שמציעה כמה אפשרויות ולאחר הצעה ראשונית יש תמיד 'איבעית אימא' נוספות ובד"כ אין הגמרא שוללת אף אחת מהאפשרויות ( גם אם פוסקים כאחרונה ). הרי העליתי בעיה שלא הוכרעה ולא באתי אלא לעורר מחשבה וחשבון. אם יש לך חשבון כלשהו שיעזור להכריע לאחת האפשרויות - נא כתוב דבריך.","209","","1080","True","True","False","","81","87.70.122.80","0","90319","יומא|נב ע"א",""),new Message("90329","90328","הערתי רק","02/06/21 13:01","כב סיון","תשפ"א","13:01","אור חדש","על "הרי פשוט שחצי חצי" שכתבת","458","","1080","True","True","False","","69","77.139.145.160","0","90319","יומא|נב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);