var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9013;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9013","0","המטיל תכלת בירושלים אינו אלה מן המתמיהין","17/04/11 00:27","יג ניסן","תשע"א","00:27","הודו_כי_טוב","למה רק ירושלים ?
בבבל זה בסדר ?","207","","4765","True","True","False","","1127","217.132.247.171","0","0","מנחות|מ ע"א",""),new Message("9021","9013","דוגמא","17/04/11 01:05","יג ניסן","תשע"א","01:05","דוד כוכב","רבינו גרשום מסכת מנחות דף מ ע"א:
"להכי אסרו בירושלים משום דהוה רוב עם ולא בקיאי".

נראה שכך הפירוש, אותה תקנה נגזרה בירושלים, מקום שהיו בו אנשים רבים, והיו בהם גם כאלו שאינם בקיאים.
בבבל המצב היה ברוב המקומות יותר גרוע. לא היה אפילו מי שיזהירם.","125","","4765","True","True","False","","136","95.86.64.122","0","9013","מנחות|מ ע"א",""),new Message("9037","9013","תכלת בפועל","17/04/11 12:20","יג ניסן","תשע"א","12:20","ביינישית","שאלה לגבי ימינו אנו:
האמירה הזאת קשורה, אם הבנתי נכון, לחומר ממנו החוט של התכלת עשוי, ולא לצבע. בזמנם החוטים של הלבן והתכלת לא היו מאותו חומר (אלא זה מצמר וזה מפשתן).

בימינו יש שנוהגים ללכת עם תכלת בציצית, אבל כמדומני שהחוטים הלבנים והתכולים הם מאותו חומר אלא שזה צבוע וזה לא. לכאורה אם ככה, הביטוי הנ"ל לא רלוונטי.

בכלל, האם יש פה מישהו שנוהג ללכת עם ציצית תכלת שיכול להעשיר אותנו קצת? (במיוחד אני אפילו ציצית לבנה אין לי )","141","","4765","True","True","False","","117","79.183.28.30","0","9013","מנחות|מ ע"א",""),new Message("9027","9021","אבל בבל היתה אז המרכז הרוחני הקובע","17/04/11 01:21","יג ניסן","תשע"א","01:21","הודו_כי_טוב","וחוץ מזה בבל היתה רק דוגמא התכוונתי לכל מקום אחר בעולם קטן כגדול
יש כאלה כיום שלשיטתם חילזון התכלת נימצא אז זה נוגע להם גם","207","","4765","True","True","False","","195","217.132.247.171","0","9013","מנחות|מ ע"א",""),new Message("9028","9027","לא בכל מקום","17/04/11 01:45","יג ניסן","תשע"א","01:45","דוד כוכב","היו מקומות תורה כמו מתא מחסיא.
אבל בפומבדיתא היו רק שלשה חכמים ראויים, מסכת שבת דף קנג ע"א.
ובכפרים (קרייתא) היו בורים.

הגזרה נוהגת היום בכל מקום.","125","","4765","True","True","False","","119","95.86.64.122","0","9013","מנחות|מ ע"א",""),new Message("9044","9037","הצורך בהבחנה","17/04/11 17:46","יג ניסן","תשע"א","17:46","דוד כוכב","המומחיות שנדרשה בגמרא היא בהבחנה בין התכלת ללבן אלא בין התכלת המופק מחילזון לבין תכלת מזוייף המופק ממקור צימחי הנקרא קלא אילן (אינדיגו).
וכאמור הצבע של שני חומרים אלו הוא זהה. אוכל בעז"ה להראות במפגש.","125","","4765","True","True","False","","160","95.86.64.122","0","9013","מנחות|מ ע"א",""),new Message("34202","9044","הפלא ופלא","25/04/14 00:34","כה ניסן","תשע"ד","00:34","אמלתראות","לכאורה כהיום שיש לנו תכלת, חוזר איסור לבישת חוטי ציצית [תכלת] בבגד פשתן [בסדין]!!!

(וראה דברי הרב וויס נר"ו
כתב בשו"ת הרא"ש (כלל ב' סימן ח') דכאשר טעם התקנה ידוע לכל, אם בטל הטעם בטלה התקנה, ורק בתקנה שאין טעמה ידוע אמרו דצריך מנין אחר להתירה. ובד"ז כתב דאף שאסרו חכמים לעשות ציצית בטלית של פשתן גזירה משום קלא אילן או משום כסות לילה, בזמה"ז שאין לנו תכלת אם אין לו אלא טלית של פשתן לא יבטל מצות ציצית אלא יטיל בו ציצית של פשתן דכיון דבטל הטעם בטלה הגזירה, דהכל ידעו טעם גזירה זו. ודברי הרא"ש הובאו במגן אברהם (סימן ט' סק"ז), עי"ש.

ב. ודברי המג"א עמוקים ועמומים כדרכו בקודש בכל מקום ויש לעיין בכונתו. דלאחר שהביא את עיקר דברי הרא"ש כתב "אבל בנידון זה (סדין בציצית) אין כאן תקנה אלא בית שמאי אוסרין משום גזירה וכיון דהשתא לא שייך הך גזירה שרי")

והנה בסוגיית סדין בציצית [מ, א] לאחר שהגמרא מסיקה דבית הלל מחייבים בציצית, מביאה הגמ' את דברי ר"א ב"ר צדוק:
"והלא כל המטיל תכלת בירושלים אינו אלא מן המתמיהין".
ומסביר רבי מדוע אסרוה: "גזירה משום קלא אילן", היינו שמא יטיל צמר הצבוע בקלא אילן, וכיון שסדין הוא מפשתן הוי כלאיים שלא במקום מצווה. ומקשה הגמ': "לא יהא אלא לבן", היינו: שאם אין לו תכלת הרי מטיל לבן, ואף קלא אילן לא גרע מסתם צמר לבן. ומתרצת, כיון שאפשר בלבן ממין הטלית, פשתן, ואין כאן תכלת, אסור להטיל צמר לבן שלא יפגע באיסור כלאיים, ורק אם היה לו תכלת היה מותר לב"ה להטיל אף לבן מצמר. שמענו מכאן שרק בטלית של פשתן גזרו שלא להטיל ציצית של צמר מחשש קלא אילן, אבל בטלית של צמר לא שמענו שום איסור, ואף הצבע אינו מעכב.

וכהיום שנתגלה שוב התכלת אסור ללבוש פשתן עם תכלתא אפי' הלבן דגזרינן דלמא ילבוש קלא אילן","267","","3661","True","True","False","","290","66.128.7.111","0","9013","מנחות|מ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);