var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8868;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8868","0","סכנה ואין בה מצוה ","11/04/11 22:21","ז ניסן","תשע"א","22:21","דוד שפירא","אומרת הגמ': "תניא נמי הכי תלאה במקל או שהניחה אחר הדלת סכנה ואין בה מצוה" ומסביר רש"י: "סכנה. מן המזיקים שאין הבית משתמר בה עד שיקבענה בצורת הפתח כהילכתה:" משמע מרש"י שאין הכוונה כמו המשנה במגילה: "העושה תפלתו עגולה סכנה ואין בה מצוה" ששם בפשטות הכוונה היא שמסוכן לשים כך את התפילין כמו שאומר רש"י שם: "סכנה. שלא תכנס בראשו:" אלא הכוונה היא שזה לא מועיל לשמירה מפני המזיקין, מענין שהשתמשו באותו לשני דברים שונים.","180","","4770","True","True","False","","1199","95.86.106.118","0","0","מנחות|לב ע"ב",""),new Message("8872","8868","התוס'","12/04/11 01:43","ח ניסן","תשע"א","01:43","המכריע","התוס' במקום מפרשים גם כאן כמו שם.","199","","4769","True","True","False","","157","95.86.74.219","0","8868","מנחות|לב ע"ב",""),new Message("8876","8872","אבל אבל אבל","12/04/11 03:19","ח ניסן","תשע"א","03:19","דוד כוכב","דוקא בתפילין פירש תוספות דלא כרש"י!
בתוספות מסכת מגילה דף כד ע"ב - "פר"ת בשעת הסכנה יכול להסתכן בהן ולא תגין עליו המצוה ולא יעשה לו נס כמו לאלישע בעל הכנפים (שבת דף מט.)".

וקשה, למה במזוזה פירש ר"ת כפירוש רש"י שם, ולא פירש כפירושו עצמו שם, כפי שאכן פירש היראים תלמידו בסימן ת [דפוס ישן - יח]: "תניא תלאה במקל או שהניחה אחרי הדלת סכנה ואינה מצוה פי' בשעת השמד שנו שמסכן נפשו בחנם".

וסברתי שר"ת פירש אחר הדלת באופן שונה מהשאילת דוד לכן לא יכל לפרש במזוזה בסכנת השמד, כי לפירושו מה עניין אחר הדלת לשעת השמד.

עד שמצאתי בהלכות קטנות למרדכי (מנחות) פרק הקומץ רבה רמז תתקסא:
"הניחה אחורי הדלת סכנה ואין בה מצוה פ"ה שאין הבית משתמר מפני המזיקין. וקשה לר"ת דאם כן פסולה נמי הוי ונראה לר"ת שמא יהרג שם מתוך שהוא מצר אצלה והוא מקום מוצנע".

ויש שם נוסחות שונות, ואפשר שהמגיהים לא הבינו את כוונת הדברים.
ולגירסה זו, משמע שכבר ר"ת פירש בדיוק כיראים, ושאחר הדלת הוא מקום מוסתר, כמו שקצת הרחבתי כאן.","125","","4769","True","True","False","","138","95.86.75.130","0","8868","מנחות|לב ע"ב",""),new Message("8884","8872","לא הבנתי את קושית התוס' על רש"י","12/04/11 15:07","ח ניסן","תשע"א","15:07","דוד שפירא","","180","","4769","False","True","False","","189","95.86.82.188","0","8868","מנחות|לב ע"ב",""),new Message("8886","8876","למה אין בה מצוה זה לא מקביל לפסולה?","12/04/11 15:08","ח ניסן","תשע"א","15:08","דוד שפירא","","180","","4769","False","True","False","","193","95.86.82.188","0","8868","מנחות|לב ע"ב",""),new Message("8893","8884","קושית התוספות","12/04/11 19:33","ח ניסן","תשע"א","19:33","דוד כוכב","למה אמרו דוקא על תלאה במקל או שהניחה אחר הדלת - סכנה ואין בה מצוה, היו צריכים לומר כך על כל מזוזה העשויה שלא כהילכתה והיא פסולה, שיש בה סכנה.","125","","4769","True","True","False","","128","95.86.92.108","0","8868","מנחות|לב ע"ב",""),new Message("8892","8886","זה כן - כלומר, אין בה שום מצוה.","12/04/11 19:30","ח ניסן","תשע"א","19:30","דוד כוכב","","125","","4769","False","True","False","","95","95.86.92.108","0","8868","מנחות|לב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);