var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8855;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8855","0","אדם בעל שני ראשים","12/04/11 08:46","ח ניסן","תשע"א","08:46","הודו_כי_טוב","אמנם מצוטט במאורות הדף היומי שאדם בעל שתי ראשים לא גומר חודש
אבל תאומים סיאמיים חיים בעולם .
איך הם יקיימו בהנחה שהם יהודים , מצוות הנחת תפילין ?
2 של ראש ואחד של יד ?
אולי על ראש אחד יהיו תפילין של רבינו תם ועל השני של רשי ?","207","","4770","True","True","False","","1397","217.132.139.79","0","0","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8861","8855","שני אנשים","12/04/11 10:12","ח ניסן","תשע"א","10:12","דוד כוכב","שני אנשים מחוברים הם עדיין שני אנשים.
ומי שאין לו יד פטור מתפילין של יד (מי שאין לו ראש פטור מכל המצוות ).
האגדה מספרת שההוכחה לכך שמדובר בשני האנשים היא - שכאשר שופכים מים רותחים על אחד, רק הוא זה שצורח.","125","","4770","True","True","False","","157","95.86.75.130","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8956","8855","תפילין של יד ושל ראש","14/04/11 21:58","י ניסן","תשע"א","21:58","ברוך","בלא להתייחס כרגע למידת הרלוונטיות המציאותית של השאלה, ניתן בכל זאת לדון במקרה בו אותו אדם הנולד עם שני ראשים הצליח לשרוד עד לגיל מצוות, בחסדי ה' אשר העניק לנו את הרפואה המודרנית.
בנוסף, איש לא התייחס כאן לאפשרות של אדם בעל יותר משתי ידיים (נניח לצורך העניין כי אחת חזקה והשאר הן כהות).

דומני כי יש כאן חידוד מעניין במצות תפילין - האם המצוה היא להניח, או שהמצוה היא שהיהודי יהיה עטור בתפילין? אם המצוה היא להניח, הרי שמעשה הנחה על אבר אחד יספיק. אך אם המצוה היא להיות מעוטר, הרי שניתן לומר (אף שאין זה מוכרח) שיש צורך להיות מעוטר בכל מקום בו יש להתעטר.

בנקודה זו ניתן להציע אולי חילוק בין תפילין של יד לתפילין של ראש. זאת על פי החילוק בין תפילין של יד, שם אין מצוה שיראו את התפילין, והמצוה היא במעשה הקשירה וההנחה, לבין תפילין של ראש, עליהם נאמר 'וראו כל עמי הארץ', בהם עיקר המצוה היא להיות מעוטר, ואם כן יש מקום לומר שיתחייב אדם להניח על כל ראש שיש לו. הדבר קשור גם למחלוקת לגבי ברכות התפילין, ואכמ"ל.","86","","4768","True","True","False","","265","87.68.21.168","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8957","8855","כעת עלה מאמר של משה רענן בנושא זה","14/04/11 22:29","י ניסן","תשע"א","22:29","מנהל האתר","כאן","1","","4768","True","True","False","","241","84.228.215.39","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8862","8861","האגדה הפוכה","12/04/11 11:10","ח ניסן","תשע"א","11:10","המכריע","דומני שהאגדה מספרת שאדם בעל שני ראשים בא לפני שלמה המלך לרשת כפול, שלמה שפך מים רותחים על ראש אחד וגם השני צרח..

אמנם שם היה גוף אחד ואולי אתם מדברים בתאומי סיאם שזה בודאות שני אנשים שונים.","199","","4770","True","True","False","","210","95.86.74.219","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8865","8861","(ואני הייתי זורק מבית המדרש על שאלה זאת)","12/04/11 12:00","ח ניסן","תשע"א","12:00","Almuaddib","רק מישהו כמו רבי ירמיה יכול לשאול שאלות כאלו...","107","","4770","True","True","False","","205","81.218.141.168","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8975","8861","אז מה יעשו בבכור ?","15/04/11 09:13","יא ניסן","תשע"א","09:13","הודו_כי_טוב","כבוד הרב
עכשיו שכולנו יודעים שזה דף לז ובדף לז ב מדובר על בעית פדיון בכור עם שני ראשים שאלתי היא
אם הם שני אנשים אז יוצא רק אחד מהם הבכור ?","207","","4767","True","True","False","","179","217.132.119.232","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8867","8862","עוד בעניין תאומי סיאם","12/04/11 12:33","ח ניסן","תשע"א","12:33","עלי","אפשר לומר דברים רבים בעניין זה. לפני שמלהגים הרבה שהוא יגיעת בשר, ראוי להתמצא בעניין שכזה מהבחינה הרפואית הנוירולוגית. האם לו היתה מועלית שאלה בעניין של פיסיקה או מתמטיקה מסובכת היה מי שאינו בקי בעניין מביע את דעתו ?
הייתי מציע לפנות למומחה, למשל לפרופ' שטיינברג, שהינו נוירולוג מומחה בקנה מידה ארצי לפחות, חתן פרס ישראל, והעיקר - גדול בתורה, לבקש שיחוה דעתו בעניין. לא אתפלא אם כבר כתב דברים בעניין זה.
ועוד הערה קטנה. קיימים סוגים שונים של תאומי סיאם המחוברים באופנים שונים.
יש המחוברים מעט ויש הרבה. יש המחוברים רק מעט ואזי על פי רוב מפרידים ביניהם עוד בהיותם תינוקות, יש המחוברים במערכת העצבים ויש במחזור הדם, יש בעלי אברים משותפים רבים ויש שלא. מידת החיבור והשיתוף קובעת להלכה וראוי לדון בכל מקרה שכזה לגופו.","209","","4770","True","True","False","","391","212.117.142.227","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8866","8865","שיהיה","12/04/11 12:27","ח ניסן","תשע"א","12:27","הודו_כי_טוב","יש בתי מידרש אחרים
ועל סמך מה אתה אומר דבר כזה ?
כל האחרים פרט לרבי ירמיה צריכים לקיים "וכסיל בחושך יתהלך" לשיטתך ?
וחוץ מזה אתה יודע מה ? ברוך שכיוונתי ....","207","","4770","True","True","False","","187","217.132.139.79","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8903","8865","כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים (הטעות לומר כן)","13/04/11 04:16","ט ניסן","תשע"א","04:16","דוד כוכב","מסכת מנחות דף לז ע"א:

"בעא מיניה פלימו מרבי: מי שיש לו שני ראשים באיזה מהן מניח תפילין?
א"ל: או קום גלי או קבל עלך שמתא.
[רש"י: "או קום גלי - או עמוד וצא בגלות או קבל עליך שמתא דאחוכי חייכת בי].
אדהכי אתא ההוא גברא, א"ל: איתיליד לי ינוקא דאית ליה תרי רישי, כמה בעינן למיתב לכהן?".","125","","4769","True","True","False","","155","95.86.92.108","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8907","8903","[ללא נושא]","13/04/11 10:12","ט ניסן","תשע"א","10:12","המכריע","בעא מיניה הודו לה' (דאכתי לא מטי לסוף פירקין מיומיה) מפורומא מי שיש לו שני ראשים וכו', א"ל אלמואדיב קום גלי, אדהכי אתא ההוא כוכבא אמר איתילידא סוגיא כהאי גוונא... ועל דא מילתא אהדרוה לתלמידיה דר' ירמיה לבי מדרשא.","199","","4769","True","True","False","","226","95.86.74.219","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8914","8903","שמתא","13/04/11 16:26","ט ניסן","תשע"א","16:26","הודו_כי_טוב","אני לא לועג לאף אחד אמנם אני שואל שאלות משונות שהם כן בנימצא או לפחות תאורטית בנימצא ולראיה הינוקא ההוא , לא ידעתי אפילו ששאלה זו נישאלת בגמרא בהמשך המסכת אם הייתי יודע לא הייתי שואל וכמובן ברוך שכיוונתי בכל זאת .
בליל שני מאחר ש"דבר מלכות איחרו" ויום ראשון גליתי לבני ברק ליום ולילה עד חצות למדתי 4 דפים ולכן יצאו ממנו מספר שאלות בבת אחד .
הגמרא בעצמה שאלת שאלות שהם לפעמים תאורתיים כמו סכין שיכולה לעוף לכהן ולפצוע אותו בזמן השחיטה . בעוד שבע שנים בעהש אזכה לשאול שאלות נורמליות יותר .ובעינין השמתא לא לדאוג גזרתי על עצמי לא לבוא למפגש השנה כבר לפני פורים
ובוודאי עכשיו אני רואה שצדקתי בעזרת השם בעוד אם יהיה מפגש אשמח לבוא
אם אוזמן . גם הרבנים ב"אור שמח" דיברו אידיש כדי שרובינו לא נבין .
חג שמח וכשר","207","","4769","True","True","False","","211","217.132.139.79","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8911","8907","(תודה לך על שהבנת אותי)","13/04/11 14:59","ט ניסן","תשע"א","14:59","Almuaddib","","107","","4769","False","True","False","","171","81.218.141.168","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8913","8911","מעשה עם הפני מנחם","13/04/11 15:48","ט ניסן","תשע"א","15:48","המכריע","כשעלה הפני מנחם על כסא הרבי מגור, התקין למען הסדר הטוב להשביע את רצון כל החסידים החפצים להתפלל עמו בבית המדרש עצמו ולא בקומת הקרקע היכן שתפילת הש"צ נשמעת על ידי ארובה, שכל אלו שהם בני 50 ומעלה יתפללו למעלה ביום הראשון, וכל אלו שהם פחות מחמישים יתפללו למעלה ביום השני.

חסיד אחד חל יום הולדתו ביום ב' דראש השנה. אמרו לו הגבאים שלפי התקנה היבישה ייאלץ להיות למטה בשני הימים, לפי שביום הראשון הוא פחות מחמישים ואז מקומו למטה, ביום השני הוא בן חמישים ואז שוב מקומו למטה. הציעו לו לקבל היתר מיוחד מהרבי. נכנס אל הרבי והציע את בעייתו, נתחייך הרבי ואמר;
רגלו אחת בתוך חמישים ורגלו אחת חוץ לחמישים - על דא אפקוה מבי מדרשא...","199","","4769","True","True","False","","186","95.86.121.156","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8915","8914","יאמרו נא יראי ה' הודו לה' כי טוב","13/04/11 20:02","ט ניסן","תשע"א","20:02","המכריע","יראי ה' מבקשי תורה וידידי לומדיה יאמרו נא, בבקשה ממך, הרגש נוח עמנו!!
האם גזרת על עצמך לא לבוא בגלל שעוד לא גמרת ש"ס? התחשוב שכל משתתפי המפגש יודעים ש"ס?
האמת שלא היה מובן (לפחות לי) על איזה שמתא אתה מדבר? איך הבנת דבר מחריד שכזה?
שאלותיך לגימיטימיות. לכל אחד יש את הטעם שלו. ולפעמים את החלק המיוחד שלו בתורה. במקרה הזה אשריך שכיוונת לגמרא. (אם כי לגוף הענין יש דברים שלגמרא מותר לשאול ולנו לא. אבל לא קשור למקרה הזה).
אולי הקדושה המיוחדת שהרגשנו בבני ברק ביום ראשון היתה בזכותך?
ואתה מוזמן מראש כמובן גם לשנה הבאה. נקוה שנהיה כולנו בבית המקדש, אבל זה גם בנוגע להשנה.
מה שהזכרת אידיש, קשור למה שכתבתי בארמית? זה היה סיכום האירוע המגוחך שקרה כאן. אתה שאלת שאלה בתמימות לפי שעוד לא למדת את הגמרא, כנראה כולנו לא ידענו אותה, עובדה ששתקנו עד שהגענו, בא מי שבא והציע שאין לזה מקום בבית המדרש (הוא התכוון לסיפור ידוע על ר' ירמיה בבבא בתרא כג) ואז בא הרב כוכב והביא שזו סוגיא מפורשת (ואשריך שכיוונת, כפי שנזרקה בך נבואה עוד לפני שגילינו את הגמרא) ועל זה החזירו את הודו לה' תלמידו של ר' ירמיה.. כמו בסיפור ההוא שהחזירו את ר' ירמיה עוד לפני סוף המסכת.
אנא, הודו כי טוב היקר, אל נא תקפיד עימנו, הכל ברוח חברית, ודוקא איתך זה היה נראה מתאים, כי אתה מביא בכנפיך תמיד קלילות ועליצות מדבקת!","199","","4769","True","True","False","","187","212.76.113.43","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8918","8914","מה שמתא??!!","13/04/11 21:30","ט ניסן","תשע"א","21:30","דוד כוכב","ברור שאינך לועג לאף אחד, לכן אפילו לפי ההוה אמינא של רבי דבריו אינם רלוונטים אלינו.
מה גם שכמו שכבר כתבתי בכותרת (הקצרה מדאי) הגמרא קובעת שזה טעות לחשוב ששאלה זו אינה מציאותית ולא רלוונטית! - זו שאלה נורמלית לגמרי.
אז אם גזרת על עצמך שלא לבוא למפגש השנה כבר לפני פורים - אז כבר עבר ראש חודש ניסן רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה (שמות יב, ב) וזו כבר השנה הבאה, ותגיע בעזרת השם כמו שכתבת.
מה גם שכיון שגזרת כבר לפני פורים, אז עד לפסח כבר יעברו שלשים יום, וזה נגמר!","125","","4769","True","True","False","","114","95.86.89.69","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8949","8915","תודה","14/04/11 16:14","י ניסן","תשע"א","16:14","הודו_כי_טוב","אני מהחלט לוקח את זה ברוח חברית ואין לי בכלל בעיה "לקבל על הראש" כשצריך ,
במיוחד ממכם , וחוץ מזה דוקא מאוד אהבתי ששלבת בארמית את האירוע , ישר כח .","207","","4768","True","True","False","","160","217.132.119.232","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8923","8918","קצת נרגעתי","13/04/11 21:46","ט ניסן","תשע"א","21:46","המכריע","באיחור הבנתי שהודו התכוון בגלל שרבי רצה לשמת את פלימו. לפחות זה לא קשור אלינו. אם "גלית" לבני ברק כבר ודאי יצאת...","199","","4769","True","True","False","","167","212.76.113.43","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8945","8923","בעוונותי אני גולה כמעט כל יום חול","14/04/11 13:08","י ניסן","תשע"א","13:08","הודו_כי_טוב","לעיר אחרת וחוזר חלילה .
כמובן גלאת דבני ברק וגלות דאלעד הכי חביבים עלי ,
האם להתיר גזרה שאדם גזר על עצמו שנים מספיקים ?
ותודה על החיזוק !","207","","4768","True","True","False","","176","217.132.119.232","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8948","8945","התרת נדרים","14/04/11 16:13","י ניסן","תשע"א","16:13","המכריע","להודו כי טוב
אני לא מורה הוראה אולי הרב כוכב יאמר מה דעתו.
לעניות דעתי אם לא אמרת בפה רק חשבת, אזי אין זה חל כלל, לפי שאין בזה משום נדרי מצוה.
ואם אמרת בפה בלשון שיש לחשוש שזה נדר, אזי צריך ג' להתירו (ואין מצטרפין במחשב, רק בפועל ממש).","199","","4768","True","True","False","","158","95.86.112.13","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8950","8948","[ללא נושא]","14/04/11 16:20","י ניסן","תשע"א","16:20","הודו_כי_טוב","בגלותי בבני ברק ביום ראשון פגשתי איש מבוגר (60) עשה רושם שהוא
די בקיא בגמרא והזמנתי אותו (אני מקווה שזה מותר)
להצטרף לפורום וכדרך אגב סיפרתי לו על המיפגש ואמרתי "אני לא אבוא השנה כי השנה אני מתבייש" .
האם זו לשון נדר ?","207","","4768","True","True","False","","203","217.132.119.232","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8951","8950","לדעתי לא","14/04/11 16:43","י ניסן","תשע"א","16:43","המכריע","לעניות דעתי ממש לא. זו רק הבעת דעתך באותה שעה.
אמנם לכן חסידים ואנשי מעשה מרגילים עצמם בכגון דא לומר בלי נדר, כדי שלא להיכנס לחששות.","199","","4768","True","True","False","","161","95.86.112.13","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8953","8950","יופי","14/04/11 20:39","י ניסן","תשע"א","20:39","דוד כוכב","טוב שהזמנת אותו.
עכשיו כדי שהוא לא יתבייש, אתה צריך לבא איתו ","125","","4768","True","True","False","","105","95.86.89.69","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8961","8956","הזכרתני חקירה","14/04/11 23:49","י ניסן","תשע"א","23:49","המכריע","בימי חורפי נוהג הייתי לעלות כפעם בפעם לגאון אחד שליט"א לדבר עמו בלימוד. שאלתיו פעם האם מזוזה הוא דין בפתח אלא אופן הקיום הוא על המזוזה הימנית, או שהפצים הימני הוא המחייב.

ענה לי בגיחוך מדוע לא תשאל אם הגברא חייב בתפילין והקיום ביד שמאל או יד שמאל היא המחייבת.

בכוונה איני מרחיב בצדדי הבנת הענין כדי להשאיר מקום למעוניינים...","199","","4768","True","True","False","","144","95.86.112.13","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8962","8956","על פניו נראה","15/04/11 00:01","יא ניסן","תשע"א","00:01","דוד כוכב","כיון שתפילין הם אות, וכבלא דעבדא, די בעיטור אחד.
וכן מצינו בנר חנוכה שאינו חייב על כל פתח, אלא מפני החשד.
והיה מקום לחייב מדרבנן בכל ראש וראש מפני החשד, אלא שלא תיקנו רבנן במילי דלא שכיחי.","125","","4767","True","True","False","","110","95.86.89.69","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8970","8956","רוב העולם בשמאל","15/04/11 07:03","יא ניסן","תשע"א","07:03","הודו_כי_טוב","רשום כמדומני שאם יש לאדם שני ידיים בחוזק זהה יניח בשמאל כמו שאר העולם
אז גם עם שלוש ידיים תיהיה היד החזקה ביותר או השמאלית ביותר עם הם זהות בחוזקם","207","","4767","True","True","False","","166","217.132.119.232","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8958","8957","מצאתי מידע מעניין נוסף גם כאן","14/04/11 22:45","י ניסן","תשע"א","22:45","ברוך","תאומים סיאמיים דו-ראשיים - היבטים הלכתיים","86","","4768","True","True","False","","386","87.68.21.168","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8963","8957","קום גלי=לך לאיפה שיש כזה דבר","15/04/11 00:07","יא ניסן","תשע"א","00:07","דוד שפירא","אולי ישל ומר שכאשר רבי אמר לפלימו קום גלי הוא כלל לא התכוון להעניש אותו אלא שילך למקום בו יש אדם כזה ויראה האם הוא אדם אחד או שנים.
לפי זה נשארת השאלה למה רבי אמר: "א''ל או קום גלי או קבל עלך שמתא" מה זה יעזור שהוא יקבל עליו שמתא...","180","","4767","True","True","False","","292","31.44.131.129","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8972","8957","בן אדם שהוא לא בן אדם?","15/04/11 08:14","יא ניסן","תשע"א","08:14","הודו_כי_טוב","מקרן אורה אני מבין שהוא טוען שלמרות שהוא ילוד אישה הוא לא אדם ? היתכן ?","207","","4767","True","True","False","","202","217.132.119.232","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8967","8962","מה שייך כאן חשד","15/04/11 04:32","יא ניסן","תשע"א","04:32","המכריע","בנ"ח יתכן שאדם רואה רק פתח זה ויחשדהו שאינו מדליק, אבל כאן הרואה ראש זה רואה גם את משנהו. ולפחות יסתפק גם הוא שמא אדם אחד הוא.","199","","4767","True","True","False","","159","95.86.112.13","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8968","8963","לשיטתך יש לומר","15/04/11 04:33","יא ניסן","תשע"א","04:33","המכריע","דא"ל רבי או גלי ותברר, ואם תאמר שאין מקום כזה א"כ לגלגת וקבל שמתא.","199","","4767","True","True","False","","164","95.86.112.13","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8971","8963","וכ"כ בקרן אורה ובצאן קדשים","15/04/11 07:50","יא ניסן","תשע"א","07:50","לינקוש","פה יש אזכור של הקרן אורה.","58","","4767","True","True","False","","174","77.127.60.102","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8977","8967","אם תראה מספר ראשים","15/04/11 10:15","יא ניסן","תשע"א","10:15","דוד כוכב","בחלון רכב חולף,
התסתפק שמא אדם אחד הוא?","125","","4767","True","True","False","","102","95.86.89.69","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8974","8970","תיקון קל","15/04/11 08:55","יא ניסן","תשע"א","08:55","הודו_כי_טוב","כוונתי ביד החזקה יניח על השמאלית ביותר מבין השניים האחרות
זה מה שהבנתי אני מהגמרא לגבי הידיים","207","","4767","True","True","False","","180","217.132.119.232","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("9003","8970","כנגד הלב","16/04/11 22:11","יב ניסן","תשע"א","22:11","הודו_כי_טוב","כאן יש מחלוקת עם צריך בשמאל כמו כל העולם או מה שחשוב יותר זה כנגד הלב","207","","4766","True","True","False","","161","217.132.247.171","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8985","8971","הסבר ה"פנים מאירות" מדוע נתחייב שמתא","15/04/11 12:59","יא ניסן","תשע"א","12:59","המכריע","רבי עקיבא איגר בגליונו מציין לס' כתנות אור לבעל פנים מאירות. שם בתוך דבריו הוא מבאר דרבי סבר דבעל שני ראשים הוא בכלל מה שאמרו חכמים כל יתר כנטול דמי והוי טריפה ואין יכול לחיות. וכיון שפלימו שואל על תפילין ע"כ ס"ל דיכול לחיות ונמצא מלגלג על דברי חכמים ולכך נתחייב שמתא או גלות. אבל כששנינו ברייתא דנפדה, אע"פ שטריפה אינו נפדה, ע"כ דס"ל לתנאי דאינו טריפה, עי"ש פלפולו באריכות. ושוב נפטר משמתא.

העולה מזה דלא היתה הו"א לרבי דלא משכחת לה, אלא דס"ל דהוי טריפה. וההוכחה הסופית לא היתה מהמציאות שנולד, אלא מהברייתא ששנה אותו סבא (קבלה בידינו דהוי אליהו חוץ ממק"א בש"ס. תוס' בכ"מ). ודוק.","199","","4767","True","True","False","","178","95.86.112.13","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8981","8975","הסברו של רש"י","15/04/11 11:03","יא ניסן","תשע"א","11:03","המכריע","רשי מסביר במקום שאם היה שייך ששני תאומים יפטרו את הרחם באותו הרגע ממש, היו שניהם חייבין בפדיון אלא קי"ל אי אפשר לצמצם וודאי א' יצא ראשונה והאב חייב רק חמש, למרות שאינו יודע את מי הוא פודה.

אבל כאן כיון ששני ראשים מחוברים לגוף אחד, אף אם הם שנים זה נחשב שיצאו יחד (כנראה גם אם במציאות ראש א' ייצא קודם) ושניהם פוטרי רחם ועל כן חייב לפדות את שניהם.

ברש"י יש שילוב של שתי סברות שונות, אבל אכמ"ל.

אולי ראשו היצירתי של הודו (שעובד כמו שנים..) ינפיק לנו איזה ספק לגבי תענית בכורים?","199","","4767","True","True","False","","185","95.86.112.13","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8994","8981","דין בכור יוצא דופן","15/04/11 17:32","יא ניסן","תשע"א","17:32","דוד כוכב","כדין בכורה.
על פי טעמי בהגר"א על השו"ע.","125","","4767","True","True","False","","150","95.86.89.69","0","8855","מנחות|לד ע"ב",""),new Message("8995","8981","כבודו מתכוון לתענית ערב פסח ?","16/04/11 20:41","יב ניסן","תשע"א","20:41","הודו_כי_טוב","","207","","4766","False","True","False","","180","217.132.247.171","0","8855","מנחות|לד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);