var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8818;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8818","0","כסדרן במזוזה","11/04/11 00:19","ז ניסן","תשע"א","00:19","המכריע","א. דילמא להשלים. פי' התוס' (בשונה מרש"י) לכתוב והיה אם שמוע בסוף העמוד של שמע, "או שהיה פרשת והיה אם שמוע בתחילת עמוד והוסיף שמע בגליון שלמעלה". בש"מ מביא מתוס' חיצוניות רק את הדוגמא הראשונה. ובאמת התוס' שלפנינו תמוה מאד, דהרי בעינן כסדרן גם במזוזה, ומקורו ממכילתא, ואיך יוכל לכתוב שמע בראש עמוד שכתוב בו והיה.

והשתא ראיתי במהדורות חדשות במסוה"ש עם הוספות שציינו לט"ז ריש סי' ר"צ, ואכן זו קושייתו, עי"ש בדבריו ובנקודות הכסף.

ב. התוס' מביאין מנהג במזוזה כה שיטין. ותמוה דהא המנהג כב שיטין. וראיתי כעת בשם ש"מ כת"י שמגיה זאת.

ג. בדרך אגב. בסיום הסוגיא איתא דתפילין ומזוזה נכתבין שלא מן הכתב הואיל דמיגרס גריסי. ולכ' מזוזה ניחא, אבל קדש והיה כי יביאך שבתפילין מי גריסי? האם מכאן שהיה נהוג בזמנם לקרוא כל ד' פרשיות? או דיש לומר דגריסי אצל הסופר הכותב תפילין הרבה.","199","","4771","True","True","False","","1090","212.76.103.30","0","0","מנחות|לב ע"א",""),new Message("8821","8818","התוספות סבר כר"ן","11/04/11 01:56","ז ניסן","תשע"א","01:56","דוד כוכב","לשון המכילתא דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה יח:
"קדש לי והיה כי יביאך שמע והיה אם שמוע כותבן כסדרן, ואם לא כותבן כסדרן הרי אלו יגנזו".
ר"ת מפרש אסדר הכתיבה, שהרי לשיטתו אינן מונחות בבתים כסידרן.
אך לרש"י ורמב"ם מדובר על סדר הנחתן בבתים.

ולהדיא דעת שו"ת הר"ן סימן לט:
"{מהירושלמי}: 'ספרים שכתבם כתפילין ומזוזות אין תולין בהם תפילין ומזוזות שכתבם כספרים תולין בהם', כלומר האי דלא קתני במתניתין אין בין לענין תלייה לפי שמה שתולין בספרים ואין תולין בתפילין ומזוזות אינו מחומר תפילין ומזוזות ולא מקולן של ספרים אלא מפני דרך כתיבתן אמרו כן לפי שהספרים כתיבתם גסה ויש ריוח הרבה בין שיטה לשיטה תולין אבל תפילין ומזוזות מתוך שכתיבתם דקה אין תולין, ולפיכך תפילין ומזוזות שכתבם כספרים תולין בהם וספרים שכתבן כתפילין ומזוזות אין תולין בהן".

ראיה נוספת לדבריו ממסכת מנחות דף מב ע"ב: "תפילין יש להם בדיקה, ואין ניקחין אלא מן המומחה". ופירש הרמב"ם הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה פרק ב הלכה י: "הלוקח תפילין ממי שאינו מומחה צריך לבדקן". הרי שלא חשש שמא כתבן שלא כסדרן כגון שכתב ד' במקום ה' ותלה רגלה אח"כ.
וא"ת ולדידך למה לא חיישינן שלא קידש את השם? וי"ל דכו"ע רואים שיש פה שם, ודי באמירה בפה בתחילת הספר.","125","","4771","True","True","False","","179","95.86.81.184","0","8818","מנחות|לב ע"א",""),new Message("8823","8821","בפוסקים","11/04/11 02:16","ז ניסן","תשע"א","02:16","המכריע","דומני שהמכילתא מובאת בב"י סי' ר"צ וממנו לשו"ע שם באין חולק. ואילו היה תוס' סובר שאין כלל דין כסדרן במזוזה היה זה מובא לפחות ברמ"א. ואכן היה פשיטא להט"ז והש"ך דתוס' מודו לזה, ועל כן כתבו שם תירוצים שונים. הט"ז סובר (ללא עיון כעת) שכסדרן מעכב רק בתוך הפרשה אבל לא בין פרשה לפרשה, והש"ך משיא את כוונת התוס' לענין אחר (וכמדומה שדבריו צ"ב גדול למעיין בסוגיא).","199","","4771","True","True","False","","162","212.76.103.30","0","8818","מנחות|לב ע"א",""),new Message("8824","8823","אכן","11/04/11 02:17","ז ניסן","תשע"א","02:17","דוד כוכב","שיטת הר"ן אינה מפורסמת בפוסקים האחרונים.","125","","4771","True","True","False","","92","95.86.81.184","0","8818","מנחות|לב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);