var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=87972;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("87972","0","הגהות הגר"א שקלים דף יח","08/04/21 10:15","כו ניסן","תשפ"א","10:15","אוריאל שלמוני","הגהות הגר"א שקלים דף יח עם פירוש אור אליהו","605","","1115","True","True","False","","457","213.151.49.163","0","0","שקלים|יח ע"א",""),new Message("87990","87972","מי כתב את הפירוש אור אליהו ?","08/04/21 21:53","כו ניסן","תשפ"א","21:53","עלי","והאם אי אפשר להעלות את כל הספר של הגהות הגר"א בצורה המשכית ולא רק בכל דף לחוד מה שמקשה על העיון ?","209","","1115","True","True","False","","84","87.70.18.118","0","87972","שקלים|יח ע"א",""),new Message("87992","87990","אני כתבתי בסייעתא דשמיא","08/04/21 23:45","כו ניסן","תשפ"א","23:45","אוריאל שלמוני","לא הבנתי בדיוק כיצד ומה להעלות? האם הכוונה להעלות את כל הספר בשלימות?","605","","1115","True","True","False","","36","212.76.99.13","0","87972","שקלים|יח ע"א",""),new Message("87993","87990","הסבר מדוע הגיה הגר"א","08/04/21 23:48","כו ניסן","תשפ"א","23:48","עלי","את תיאור המזבח של המשכן בדף שלנו ומחק חלק ממנו ( ולא תקן את הסדר, שהיה לו להגיה גם כך : אמה קרנות אמה כרכוב אמה מערכה ).
ראשית חשוב מאד לציין שבברייתא המדוברת התיאור הוא במבט על, כלומר מלמעלה, ולפי הברייתא כפי שהיא המזבח היה בנוי כמו המזבח בבית המקדש והשוני הוא רק במידות האורך והרוחב של גג המזבח כלומר מקום המערכה עצמה עם שתי אמות הילוך הכהנים בראש המזבח שכללו אמה פנויה לגמרי סביב מקום המערכה ואמה שבזויותיה היו ארבע הקרנות ונקראת על שמן. מקום המערכה במשכן היה של אמה על אמה מרובעת.
בבית המקדש היו נוסף למקום המערכה ושתי האמות של הילוך הכהנים שסביבה גם אמה אופקית של סובב בגובה שש אמות מהקרקע ואמת אופקית של היסוד בגובה אמה בחלק מפיאות המזבח.
מי שלומד את הסוגיות בזבחים סב, מגלה שלשיטת רש"י מבנה המזבח במשכן אינו כולל את שתי האמות האחרונות (כאמות המוסיפות לאורך ורוחב המזבח). יש לשער שהגר"א הבין מזה שהתיאור כאן אם נכון הוא כולו הריהו סותר את הסברו של רש"י ובהנחה שרש"י ראה את הברייתא כאן ולא התעלם ממנה, הוכרח להגיה כשיטת רש"י בזבחים ולמחוק את האמות הללו מהברייתא.
אכן מפליא הדבר כיצד התעלם רש"י בזבחים מהברייתא המפורשת כאן בפירושו שם והרי כל רז וכל מקור לא אניס ליה לרש"י ואינו מזכיר אותה כלל בפירושו ? לטעון שרש"י לא ראה את מסכת שקלים בירושלמי היא אולי אפשרות אך אפילו בלי בדיקה מדוקדקת נראה שהמסכת דווקא היתה לפניו כי למיטב זכרוני הוא מצטט ממנה בכמה מקומות.
הבעיה העיקרית היא שתיאור המזבח במשכן בברייתא דמלה"מ משובש מאד ולא ניתן היה להשתמש בו כראוי כבר בתקופת הראשונים. בין הפרטים הנזכרים שם הוא שאמות היסוד והסובב נחשבות כאמה בדופן ולא כאמה אופקית. והיות ושפת הסובב לשיטת ר' יוסי מצויה בגובה שש אמות ובאמה הששית מצוי מכבר הנחושת המגיע עד גובה חמש אמות שהוא חצי המזבח יוצא שהסובב הוא המכבר ומעליו הכרכוב.
זה הבסיס לשיטות רש"י ואחריו הגר"א, אולם בכל כתבי היד כלומר ליידן והגניזה, שתי האמות שמחק הגר"א אכן מופיעות והמסקנה החלופית היא אפוא שאין לסמוך כרש"י על הנוסח המשובש של הברייתא דמלה"מ ולתקן את תיקונו של הגר"א ויש לסמוך על הברייתא כאן כמות שהיא, .
אולם אם אמנם כן, הרי שאמת היסוד ואמת הסובב הן אמות אופקיות כבבית המקדש ומן הסתם באותו גובה, ואם כן יש לתקן את נוסח הברייתא דמלה"מ בהתאם ואם כן המכבר איננו הסובב ויש להסביר מחדש את סוגיית זבחים סב.
לא אאריך כאן להסביר מה שמוסבר במאמר על השינויים במבנה מזבח העולה המופיע כאן בחלון המאמרים, יקראו הלומדים את הצעתי החלופית להסבר הסוגיה
( ורק אוסיף שלכאורה קשה מדוע ר' יוסי ורבי יוסי ברבי יהודה קוראים לסובב בשם זה (כמו הסובב של ביהמ"ק ), אם כשיטת רש"י במזבח העולה במשכן לא היה סובב אופקי אלא רק המכבר והכרכוב בדופן, ומדוע לא אמר ר' יוסי משפת מכבר ( העליונה ) ולמעלה או משפת כרכוב ( התחתונה ) ולמעלה ).","209","","1115","True","True","False","","76","87.70.18.118","0","87972","שקלים|יח ע"א",""),new Message("87994","87992","אכן כן להעלות בשלמות וזה יקל מאד","08/04/21 23:52","כו ניסן","תשפ"א","23:52","עלי","הייתי מציע לך לקרא בעיון את מאמריי ואם ניתן לתקן בספר את הצריך תיקון ולהוסיף בהערות את הצעותי ותגובותי שכאן בפורום ובמאמרים, כי כפי שאולי כבר ראית אינני מסכים לחלק מהגהות הגר"א כמו גם לפירושי רש"י והצעתי הסברים חלופיים.","209","","1115","True","True","False","","74","87.70.18.118","0","87972","שקלים|יח ע"א",""),new Message("88003","87994","שלחתי עכשיו קישור לכל המסכת יחד","09/04/21 10:40","כז ניסן","תשפ"א","10:40","אוריאל שלמוני","לגבי תיקונים על מה שכתבתי
הספר כרגע נמצא בשלבים מתקדמים בבית הדפוס, כך שבמהדורה זו אי אפשר לשנות.
אם תהיה מהדורה נוספת אי"ה יתוקן בע"ה מה שצריך.","605","","1114","True","True","False","","54","212.76.99.13","0","87972","שקלים|יח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);