var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=85434;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("85434","0","כולנו ביחד וכל אחד לחוד","15/12/20 18:59","כט כסלו","תשפ"א","18:59","חיים א","עף על הדף
בשביל הנשמה
הרב ליאור לביא


סימן: כללי דם

בסוגייתנו מופיע מושג הלכתי אשר ממנו ניתן ללמוד לשאר ענייני איסורים: "לאו שבכללות".

לפי הכלל ההלכתי אין לוקים על לאו שבכללות.

אחת הדוגמות ללאו שבכללות הוא:"לֹא תֹאכְלוּ עַל הַדָּם" (ויקרא יט, כו)

מדברי הגמרא (סנהדרין סג, א) נלמד שמפסוק זה ניתן ללמוד על מספר איסורים:

איסור אכילת הבהמה קודם שתצא נפשה, ואפילו אם נשחטה כדין, אין לאוכלה בעודה מפרכסת.

איסור אכילת בשר קורבן טרם זריקת הדם.
שאין לקרובי משפחתו של הרוג בית דין לאכול סעודת הבראה.

אם סנהדרין הרגו נפש, אסור להם לאכול כל אותו היום.

בן סורר ומורה שמחויב במלקות ובמיתה.

מדוע אין לוקים על לאו שבכללות?

אולי בגלל שכאשר מפסוק אחד נלמדים דברים רבים בסופו של דבר אין בהירות מה בדיוק אסור ולכן לא לוקים.

הדבר דומה לאחת מהלכות החנוכה: אם אין דבר המפסיק בין נר לנר ונראים כמדורה – לא יצא ידי חובתו.

הבחנה מייצרת הבנה.
---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי
להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4","1230","","1250","True","True","False","","430","109.64.93.60","0","0","פסחים|כד ע"א",""),new Message("85435","85434","שכוייח!","15/12/20 19:54","כט כסלו","תשפ"א","19:54","יהודי אנונימי","זה מאוד יפה!","1224","","1250","True","True","False","","78","213.151.61.64","0","85434","פסחים|כד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);