var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=85398;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","47"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","25"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","18")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("85398","0","שכר מצווה","14/12/20 15:06","כח כסלו","תשפ"א","15:06","חיים א","עף על הדף
בשביל הנשמה
הרב ליאור לביא

סימן: כ
בתה בהדלקה

שמעון העמסוני היה דורש כל 'אתים' שבתורה במשמעות של תוספת וריבוי,

כיון שהגיע ל"את ה' אלהיך תירא אותו תעבוד ובשמו תשבע" (דברים י, כ) פירש ואמר שהוא חוזר בו מדרך דרש זו, שהרי אינו יכול לדרוש ריבוי ותוספת בפסוק זה ולומר שקיים דבר נוסף על ה' עצמו.

אמרו לו תלמידיו: רבי, כל 'אתים' שדרשת מה תהא עליהן?

והרי כל הזמן דרשת "את" כתוספת ועכשיו חוזר אתה בך מכל אלה?

אמר להם: כשם שקבלתי שכר על הדרישה, כך אני מקבל שכר על הפרישה מלדרוש דרשות אלה.

עד שבא ר' עקיבא ודרש: "את ה' אלהיך תירא" אפשר לראות אף בכך לשון ריבוי: לרבות תלמידי חכמים, שאדם מצווה לירא אותם כמורא שמים.

על דברי שמעון העמסוני הקשה הבן יהוידע:

"קשה היכן קיבל (-שכר) והלא עודנו חי בעולם הזה וקבלת השכר הוא בעולם הבא?

ועוד אטו (-האם) הוא דורש על מנת לקבל פרס?

ונראה לי בס"ד דאמרו רבותינו ז"ל (משנה אבות ד, ב) 'שְּׂכַר מִצְוָה, מִצְוָה' ולזה השכר מצפים הצדיקים לכן הוא חושב כאשר טרח לדרוש תיבת 'אֶת' הראשונה נתן לו הקב"ה שכרו שזיכהו לדרוש תיבת 'אֶת' השנית וכן על זה הדרך,

ועל זה השכר קאמר 'קִּבַּלְתִּי שָׂכָר עַל הַדְּרִישָׁה' ומקוה שיקבל שכר גם כן על הפרישה שיזכהו השם יתברך לדרוש דברים אחרים בדברי תורה".

מדברי הבן יהוידע נוכל להבין הלכה ייחודית בהלכות החנוכה - "כבתה אין זקוק לה"(שבת כא, א; שו"ע תרע"ג, ב) שעיקר המצווה בהדלקה, וגם אם הנר כבה המדליק יצא כבר ידי חובתו.

הטעם לכך הוא כי שכר המצווה הוא המצווה עצמה ולא רווח חיצוני שנלווה למצווה עצמה.

וגם אם בסופו של דבר לא דלק הנר - המצווה נעשתה וזהו השכר הגדול ביותר.
---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי
להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4","1230","","1249","True","True","False","","380","46.116.70.140","0","0","פסחים|כב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);