var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8428;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8428","0","ההערות המוסגרות במסכת מנחות","28/03/11 08:42","כב אדר ב","תשע"א","08:42","שמואל","מתחילת מסכת מנחות שמתי לב להרבה הערות פירוש שנכנסו לתוך טקסט הגמרא, בדפוס וילנא הן מצויינות בסוגריים בעקבות הערות השיטמ"ק ועוד אחרונים שאין זה מנוסח הגמרא. אני מביא דוגמא מדף ה: ויש גם קודם ואחר כך:
דתנן: אין מביאין מנחת בכורים ומנחת בהמה קודם לעומר (דבעינן ממשקה ישראל), ואם הביא - פסול, קודם לשתי הלחם לא יביא (משום דאיקרו בכורים), ואם הביא - כשר; ואמר רבי יצחק אמר ריש לקיש: לא שנו אלא בארבעה עשר ובחמשה עשר, אבל בששה עשר - אם הביא כשר, (וקשיא לי ליהוו כמחוסר זמן),
כל ההערות המוסגרות הן פירוש, ואפשר לראות על הסגנון שלהם שאין הם מנוסח הגמרא.
בדקתי בתוכנת עדי נוסח וראיתי שכל ההערות האלו נכנסו בדפוס ונציה, אין הן נמצאות בשום כתב יד.
מישהו יודע מי הוא אביהן של ההערות האלו? מדוע בדפוס ונציה התייחסו אליהן כאל חלק מהטקסט ולא ציינו באיזו צורה שמדובר בהערות פירוש?
[שמתי לב לזה במסכת מנחות, כמדומני שיש כדבר הזה בעוד מסכתות מסדר קדשים.]","164","","4785","True","True","False","","1133","80.230.36.149","0","0","מנחות|ה ע"ב",""),new Message("8431","8428","מענין מאד","28/03/11 09:56","כב אדר ב","תשע"א","09:56","המכריע","יישר כח על העיון בכתבי היד. גם לי היה ברור תמיד ומוכח מתוכו שאין זה מנוסח השס. יתכן מאד שונציה לא חשבו כלל שזה מהשס, אלא כידוע עד זבחים העתיקו משונצינו. שהיה מדפיס יהודי רציני. ונצמדו אליו לגמרי. ומזבחים היה נאלץ בומבירגו לעשות את העבודה לבד (אני לא מתכוון לבד בלי חכמים שעזרו לו), לכן גם ככה זה נראה... בכל אופן יתכן שהם העיזו להכניס פירוש שנערך על ידם בקצרה על פי רש"י. אולי הם חשבו לעשות אות אחרת ונשתכח מהם תוך כדי עבודה. כך שזה השוטנשטיין הראשון בעצם.
למי שיש את ההקדמות והסיומים של בומבירגי אולי כן ימצא שם התייחסות לזה.","199","","4785","True","True","False","","194","95.86.122.34","0","8428","מנחות|ה ע"ב",""),new Message("8444","8428","תגובות שנשלחו אלינו ע"י גולשים","28/03/11 17:04","כב אדר ב","תשע"א","17:04","מנהל הפורום","גולש ראשון:
לא מן הנמנע שישנה כמות דומה של הוספות פרשניות בדפוס במסכתות אחרות, אלא שמדפיסי וילנא לא שמו אותם בסוגריים. בקדשים, בעקבות הגהות ר' בצלאל אשכנזי - שנכתבו סביב דפוס ויניציאה שלו, המדפיסים האחרונים התעוררו לכך, והיו מחוייבים לבודד אותם בסוגריים.
זאת רק השערה וטעונה חיזוק משני כיוונים:
1. האם הוסגרו לפני דפוס וילנא (הראשונים לפרסם הגהות רב"א)?
2. מחקר מקיף והשוואתי של הוספות פרשניות בין מסכתות.
כמובן השני הרבה יותר מורכב. ומותיר אותנו ב'צריך עיון'.
לצערינו, מסכת מנחות היא מסכת דלת מחקרים, על אף חשיבותה וגודלה.

גולש נוסף:
אוכל להוסיף לדיון זה שהעובדה שההוספות מתועדות לפנינו רק בדפוס אינו אומר שהן נוצרו רק אגב ההדפסה. סביר מאד שהיו להם מהלכים גם בכתבי היד, וממילא שהם נוספו הרבה לפני המאה ה16. כבר קרה במחקרים של פרקי בבלי (תלמידי שמא פרידמן) שגרסאות שלא היו בכתבי היד ונחשדו כהוספות דפוס נתגלו מתועדות בראשונים קדמונים ובקטעי גניזה! כך שהזהירות נחוצה.","49","","4785","True","True","False","","181","77.126.249.233","0","8428","מנחות|ה ע"ב",""),new Message("8501","8428","תשובת מכון התלמוד, יד הרב הרצוג","30/03/11 11:34","כד אדר ב","תשע"א","11:34","מנהל הפורום","מבדיקה שטחית ברישומי שנויי הנוסחאות שלנו, ראיתי שאכן מילים מוסגרות אלו אינן נמצאות בכה"י שלפנינו.
הסגרת המילים הנ"ל בסודרים עגולות נעשתה לראשונה בדפוס פראנקפורט דאדרה. על פי הגהותיו של ר' שמואל קאידנוור בספרו "ברכת הזבח". שיו"ל בשנת תכ"ט. (הרבה אחרי הוצאת ש"ס ויניציאה)
ראה על כך ב"מאמר על הדפסת התלמוד" מאת ר' רפאל נתן נטע רבינוביץ. עמ' 122 הערה קכד.
מעניין שגם בשיטה מקובצת לר' בצלאל אשכנזי, הוא מוחק קטעים אלו (כמובן שלא בדקתי את כל המקומות), ואולי מחיקותיו על סמך כתבי היד.

בברכה
דוד ארונובסקי
מכון התלמוד, יד הרב הרצוג","49","","4783","True","True","False","","302","192.115.90.150","0","8428","מנחות|ה ע"ב",""),new Message("8449","8444","[ללא נושא]","28/03/11 23:00","כב אדר ב","תשע"א","23:00","שמואל","כמובן שיש עוד הערות פרשניות במסכתות נוספות, זכורה לי במיוחד מסכת בבא מציעא, שם הרמב"ן מצביע פעמים לא מעטות על הוספות ביאור שהוא מייחס אותם לר' יהודאי גאון [ומעניין שבעלי התוספות אינם סבורים כך]. אבל נראה לי שמסכת מנחות [ואולי עוד בסדר קדשים] שונה מכך הן בגלל ריבוי ההערות, והן בגלל הסגנון שנשמע כמעט 'אחרוני'.","164","","4785","True","True","False","","109","80.230.36.149","0","8428","מנחות|ה ע"ב",""),new Message("8504","8501","ר' בצלאל יצא מקברו?","30/03/11 15:06","כד אדר ב","תשע"א","15:06","המכריע","משהו כאן מוזר.
איך יכול ר' בצלאל אשכנזי למחוק הערות שנכתבו בשנת תכט, שנה שבה הוא כבר היה שוכן עפר עשרות רבות בשנים?","199","","4783","True","True","False","","191","95.86.122.34","0","8428","מנחות|ה ע"ב",""),new Message("8507","8504","הסוגריים הם משנת תכט","30/03/11 15:35","כד אדר ב","תשע"א","15:35","עציוני","התשובה ממכון התלמוד אומרת שהסגרת המילים היא מדפוס תכ"ט. בדפוסים שקודם לכן (וכנראה גם בחלק מכתבי היד - אך לא אלה שלפנינו) הופיעו המלים הנ"ל ללא סוגריים, ולכן ר"ב אשכנזי יכול היה למחוק אותן.","159","","4783","True","True","False","","231","132.70.40.183","0","8428","מנחות|ה ע"ב",""),new Message("8683","8507","ההוספות במסכתות הקודמות לא דמות לענייננו","06/04/11 23:34","ב ניסן","תשע"א","23:34","שמואל מ","נכתבה כאן לעיל תגובה בקשר להוספות פרשניות גם בשאר מסכתות, והובאה דוגמא מהקטעים שציין הרמב"ן שהם מרב יהודאי. הדברים לכאורה לא מדוייקים. כל לומד קדשים יודע שממסכת מנחות ואילך הגמרא מלאה בנוסחאות כפולות ומשונות, פירושים קצרים וכו' שהוכנסו לתוך רצף הטקסט, מה שעל פניו (לפחות לא בולט לעין) לא קיים במסכתות הקודמות. ההוספות של רב יהודאי גאון או רבנן סבוראי הם הוספות של סוגיות שלמות, או משא ומתן שלם, עוד קושיות ותירוצים ראיות וכו'. הראשונים גם מציינים כך על כל הסוגיא הראשונה בקידושין. אין לזה קשר לענייננו.
לא בדקתי, אבל אם נכונה העובדה שצויינה לעיל על כך שממנחות ואילך לא התסמך בומבגירי(?) על שונצינו, הרי שכנראה זו העובדה המשמעותית ביותר בהקשר זה. (מה בקשר לנזיר?)","173","","4776","True","True","False","","132","31.44.136.157","0","8428","מנחות|ה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);