var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8100;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8100","0","מכפרים ומכשירים","14/03/11 11:25","ח אדר ב","תשע"א","11:25","מתפעל",""א"ר ירמיה מצינו שחלק הכתוב בין מכפרים ובין מכשירין. מכפרין אית בהו דאתו לאחר מיתה, מכשירין לית בהו דאתו לאחר מיתה. דתנן: האשה שהביאה חטאתה ומתה, יביאו יורשין עולתה. עולתה ומתה, לא יביאו יורשין חטאתה".

רבי ירמיה בא להסביר מדוע אמרינן במכשירין שהקרבן פסול לגמרי כשהקריבו שלא לשמה ואילו במכפרים הקרבן כשר אלא שלא עלה לשם חובה.
הוא מוצא עוד מקום שבו יש צד קל במכפרים מעבר למכשירים. מכפרים יכולים לבא לאחר מיתה ומכשירים לא.
מה הדוגמא שלו?
יולדת שמתה וכבר הביאה חטאת המכשירה, יביאו היורשים לאחר מיתתה את העולה המכפרת. ואילו הפוך, הביאה עולה ומתה, לא יביאו את החטאת כי החטאת נקראת במקרה הזה מכשירה ולא מכפרת ולא מביאים קרבן מכשיר לאחר מיתה.

יש פה כמה דברים לא כל כך מובנים אבל נקודה אחת לא ראיתי שעומדים עליה,
הרי הסיבה שלא מביאים את החטאת היא כפי שרש"י מבאר, שחטאת לא באה לאחר מיתה. זו הלכה למשה מסיני מחמש חטאות המתות ואחת מהם חטאת שמתו בעליה.
אם כן איך ניתן להביא ראיה ש"מכשירין" לא קרבים לאחר מיתה? אולי מכשירין בעלמא כן קרבים לאחר מיתה באופן כללי, רק שכאן יש לנו חטאת, ובחטאת יש דין מיוחד דאזלא למיתה.

אגב, יוצאת לנו כאן חידה יפה, איפה יש לנו מקרה שאדם מביא חטאת ועולה, ודוקא העולה היא המכפרת והחטאת רק מכשירתו לאכול בקדשים. הרי בדרך כלל החטאת באה לכפרה והעולה רק לריצוי.","148","","4795","True","True","False","","1201","94.188.248.70","0","0","מנחות|ב ע"א",""),new Message("8109","8100","יש לבאר","14/03/11 14:45","ח אדר ב","תשע"א","14:45","המכריע","אפשר להסביר שיסודו של רב הוא מילתא דמסתברא, שמכשיר שאין לו מה להכשיר מכיון שבעליו מתו, או במקרה המקורי של רב כשנעשה שלא לשמו ולא יעלה לבעלים לשם חובתו וע"כ יוכשר באחר. אלא דהיה קשה לנו שמסברא היה מקום לומר כך גם במכפרין. ועל זה בא ר' ירמיה להביא שמצינו במכפרין. אה"נ הראיה היא לא ממה שמכשירין לא, אלא ממה שמכפרין כן. כלומר מכיון שמצינו בעולת יולדת שבאה לכפר לאחר מיתה, הרי שכפרה של קרבן יכולה לפעול גם במנותק מבעליו, ושפיר ה"ה בשלא לשמה, אבל מכשירין אחרי דלא מצינו, נשארה הסברא הבסיסית של רב.

ובזה מובנת היטב האתקפתא של השואל מנזיר והתשובה. ודוק.","199","","4795","True","True","False","","136","95.86.81.145","0","8100","מנחות|ב ע"א",""),new Message("8149","8109","הסבר יפה, יישר כח","15/03/11 15:36","ט אדר ב","תשע"א","15:36","מתפעל","","148","","4794","False","True","False","","184","94.188.248.67","0","8100","מנחות|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);