var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=78539;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("78539","0","בכדי אכילת פרס - מה הנוסחה לחישוב הזמן?","13/08/20 17:23","כג אב","תש"פ","17:23","אליצפן","אכילת פרס מוגדרת בתלמור (תלמוד בבלי מסכת עירובין דף ד עמוד א)

בכדי אכילת פרס - פת חיטין ולא פת שעורין, מיסב ואוכל בליפתן.

איך מההגדרה התלמודית מחשבים את הזמן?","502","","1353","True","True","False","","556","77.125.55.12","0","0","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78540","78539","זמן אכילת חצי סעודת העירוב","13/08/20 17:45","כג אב","תש"פ","17:45","אבי גרינבלט","היות ואדם הרוצה לקנות שביתתו חייב להניח במקום שביתתו מע"ש, מזון 2 סעודות ופרס היינו חצי מכמות זו.
נחלקו בשיעור זה, רש"י (4 ביצים) ורמב"ם (3 ביצים), אם לזה התכוונת.
בימינו הומר הדבר לזמן ומפאת המחלוקות הטווח גדול מאד (2 - 9 דקות וכמובן חילוק בין חומרות דאורייתא לקולות מדרבנן).","539","","1353","True","True","False","","66","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78541","78540","אני שאול איך חושב הזמן?","13/08/20 18:17","כג אב","תש"פ","18:17","אליצפן","בין אם זה 3 ביצים ובין אם זה 4 ביצים.","502","","1353","True","True","False","","152","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78543","78541","כך שיערו את זמן האכילה בפועל","13/08/20 18:30","כג אב","תש"פ","18:30","אבי גרינבלט","הבעיה כמובן בחילוקים בשיעורי הביצה וכמובן החילוק המרכזי בין רש"י לרמב"ם.","539","","1353","True","True","False","","59","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78544","78543","איך מה הנוסחה?","13/08/20 18:51","כג אב","תש"פ","18:51","אליצפן","","502","","1353","False","True","False","","133","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78545","78544","מדוע צריך נוסחה ?","13/08/20 18:54","כג אב","תש"פ","18:54","אבי גרינבלט","תבדוק בעצמך ותיווכח (מכיר לפחות אחד שבדק).
כך בעוד נושאים הלכתיים (תפילת הדרך לדוגמא).","539","","1353","True","True","False","","71","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78546","78545","הטווח של הזמן לא סביר","13/08/20 22:18","כג אב","תש"פ","22:18","אליצפן","איך פרס שהוא בין 2 ל-3 ביצים 50% נותן טווח בין 2 ל-9 דקות 350%?

האם אי פעם עשו ניסוי וראו כמה זמן אוכלים כמות כזו של פת חיטין בישיבה עם לפתן. ואיך יש פער כה עצום בתוצאות?","502","","1353","True","True","False","","129","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78549","78545","בפועל זה לא ככה","14/08/20 06:46","כד אב","תש"פ","06:46","יום יום ידרשון","האחרונים האריכו הרבה להוכיח מהו שיעור כדי אכילת פרס, ולא הסתמכו בזה על בדיקת המציאות אלא על הוכחות מגמרות שונות ביחס לשיעורים שידועים לנו ומוגדרים יותר (ראה למשל שו"ת חת"ס חלק ו סימן טז, מרחשת חלק א סימן יד).","919","","1352","True","True","False","","118","213.151.42.76","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78550","78549","ואיך הגיעו לטווח הזמנים ?","14/08/20 07:34","כד אב","תש"פ","07:34","אבי גרינבלט","הגדרות הזמן המוכר לנו , בהכרח קשור במציאות.
נראה לי שזה תלוי בכמה משתנים
האם משערים באכילה של אדם בינוני או כל אחד לפי פיו והאם זה רק אכילת פת או פת עם לפתן בהסבה
או שבכלל בכל מאכל משערים לפי קצב אכילתו (סוגיית כוס התה)","539","","1352","True","True","False","","61","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78555","78549","גם החת"ם סופר מתלבט בשאלה הזו","14/08/20 08:01","כד אב","תש"פ","08:01","אליצפן","שו"ת חתם סופר חלק ו - ליקוטים סימן טז

"מ"מ רחוק קצת בעיני לאכול ח' זתים זא"ז במינוט א' "

לא מסתדר לו משך הזמן עם הכמות שמדובר בה והוא קופץ מדקה אחת ל-9 דקות.","502","","1352","True","True","False","","130","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78551","78550","אתה רק מחזק את הקושיא.","14/08/20 07:46","כד אב","תש"פ","07:46","אליצפן","איך בימי חז"ל מדדו 2 דקות או אפילו 9 דקות?

אם לגבי עדות של דיני נפשות (בעת דרישת העדים על שעת ביצוע העבירה החמורה, רצח ע"ז, חילול שבת, עריות) טעות של שעתיים היא טעות סבירה, שעל פיה מוצאים אדם להורג.","502","","1352","True","True","False","","134","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78553","78550","אתה מתעלם ממה שכתבתי","14/08/20 07:52","כד אב","תש"פ","07:52","יום יום ידרשון","מאיפה לך שזה בין 2 ל-9 דקות? בדקת? אתה מסתמך על מה שכתבו האחרונים, ותבדוק ותראה שהם לא בדקו כמה זמן לוקח להם לאכול אלא עשו חשבונות על פי הגמרא.
זה בדיוק מה שגרם להגיע לטווח הזמנים, כי הראיות מגמרות שונות לא תמיד מדויקות, כל אחד סובר שיש להוכיח ממקום אחד ודוחה את האפשרות להוכיח ממקום אחר, וממילא יש טווח גדול כי כל ראיה מביאה למסקנה אחרת.
ועוד נקודה, עצם זה שניסו לתת שיעור זמן כדי אכילת פרס, מוכיח שלפחות הם סבורים שלא הולכים בכל אדם לפי אכילתו ובכל מאכל לפי אכילתו, אלא יש שיעור אחיד לכולם.","919","","1352","True","True","False","","98","213.151.42.76","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78552","78551","אין קושיא","14/08/20 07:48","כד אב","תש"פ","07:48","אבי גרינבלט","מחלוקות רבות , יש ויש וכ"א עם המדידה וההבנה שלו כיצד ואת מה מודדים.
כאן אינו דיני נפשות ואכן מוסכם שבחיובי דאורייתא כאשר אזלינן לחומרא , בודאי שמצמצמים ולדוגמא משך זמן אכילת מצה , אם לא שמדובר במקרי קיצון של אנשים חלשים , הפוסקים מחמירים וכך נהגינן (לכל היותר כ 4 דקות).","539","","1352","True","True","False","","72","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78557","78552","אני מתפלא על ההיגיון שלך.","14/08/20 08:05","כד אב","תש"פ","08:05","אליצפן","אכילת מצה זה לא דיני נפשות ושם מקפידים על דקות, ואילו בחריצת דין מוות, על אדם, טווח הטעות בשעת ביצוע העבירה הוא אפילו שעתיים.

הייתכן?","502","","1352","True","True","False","","140","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78554","78553","אסביר שוב","14/08/20 07:58","כד אב","תש"פ","07:58","אבי גרינבלט","כיצד הגיעו מהגדרת הגמרא "בכדי אכילת פרס" למספר דקות (לא רלבנטי כעת אם 2 או 9 דקות) ?","539","","1352","True","True","False","","72","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78556","78554","בזמן הגמרא לא היה שעון","14/08/20 08:03","כד אב","תש"פ","08:03","יום יום ידרשון","נתנו שיעורים של זמן על פי פעולות, כדי אכילת פרס, כדי הילוך מיל, כדי טבילה וכו'.
הראשונים והאחרונים עמלו כדי להבין מה בדיוק שיעור הזמן, ולמדו זאת על פי חשבונות של מספר מקורות בגמרא.","919","","1352","True","True","False","","87","213.151.42.76","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78558","78556","ללא שביצעו בדיקות במציאות ?","14/08/20 08:06","כד אב","תש"פ","08:06","אבי גרינבלט","פשוט שבזמן התלמוד לא היה שעון וגם לא היה משקל אלא נפח ומה נעשה וההרגל השתנה ?
מעין הדיונים לגבי מידות נפחיות או משקל (המקובל יותר בימינו).
אין כל סבירות שלא ביצעו בדיקות במציאות.","539","","1352","True","True","False","","71","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78560","78557","דיון שונה לגמרי","14/08/20 08:07","כד אב","תש"פ","08:07","אבי גרינבלט","אתה מתכוון לפער בין עדויות ומה סביר שאנשים ידייקו.","539","","1352","True","True","False","","84","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78559","78558","אכן בזמנם כך היה","14/08/20 08:07","כד אב","תש"פ","08:07","יום יום ידרשון","חשבתי שהדיון כאן הוא על חישוב הדקות המקובל בימינו.","919","","1352","True","True","False","","108","213.151.42.76","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78561","78559","יסביר ר' אליצפן את כוונתו","14/08/20 08:09","כד אב","תש"פ","08:09","אבי גרינבלט","לפי אחת מההודעות , הבנתי שכוונת השאלה כיצד הומר המושג החזל"י המתייחס לנפח למושגי הזמן.
אתה ענית על הסיבה לפערים בין הגדרות הזמן.
כך הבנתי לענ"ד.","539","","1352","True","True","False","","82","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78562","78560","אני מתכוון למדידת זמן בזמן חז"ל","14/08/20 08:27","כד אב","תש"פ","08:27","אליצפן","אם אדם סביר לא מסוגל לדעת באיזה שעה הוא נמצא, ומתירים לו לטעות עד שעתיים, איך מבקשים ממנו לדייק על 2-9 דקות באכילת פרס?","502","","1352","True","True","False","","140","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78563","78562","לא ברורה ההשוואה","14/08/20 08:38","כד אב","תש"פ","08:38","אבי גרינבלט","בעדות שואלים עד א , מתי אירע המקרה וכנ"ל את עד ב' , הסבירות לטעות היא בפער של עד 2 יחידות (זמן,מרחק וכד)
בנידון דידן , אדם מבקש לברר (לדוגמא) עד כמה יכול לשהות בבית המנוגע ללא שבגדיו יטמאו , התשובה - הזמן שלוקח לאכול וכו' (אם ישאלוהו כמה זמן שהה ולא ידע , מן הסתם אם זה בדאורייתא , נחמיר ואם מדרבנן נקל)
מסכים לגמרי שכאשר עוברים לשיטת מדידה בזמן כבימינו , ההגדרה תלויה במספר גורמים וחזרנו לבעיית הפער הגדול שהעלית.","539","","1352","True","True","False","","75","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78577","78563","אולי לא ירדת לסוף דעתי.","14/08/20 12:47","כד אב","תש"פ","12:47","אליצפן","אני לא מדבר על ההלכה אני מדבר על אופן קביעת הזמן. כיום יש שעונים דיגטליים שניתן למדוד בהם אפילו מאיות שנייה. אולם בימי חז"ל לא היה.

איך שיערו "כדי אכילת פרס" אם לא היה להם שעונים והזמנים שמדברים עליהם הם בין 2 ל-9 דקות. איך בן אדם ידע שעברו 2 דקות או אפילו 9 דקות?

לכן נשאלת השאלה כאשר בדורות האחרונים "חישבו/העריכו" את פרק הזמן הזה, אלו פרמטרים לקחו בחשבון בכדי להגיע לתוצאה הזו?

איך יש פער של מאות אחוזים בין התוצאות?","502","","1352","True","True","False","","149","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78578","78577","זו שאלה כוללת","14/08/20 14:32","כד אב","תש"פ","14:32","אבי גרינבלט","איך ידעו "עמך" מתי הנץ ?
שקיעה? צאת הכוכבים ?
איך ידעו מהי רביעית ?

רוב האנשים אכן לא ידעו (יש גמרא בחולין כמדומני על אחד האמוראים שתיקן כלי בנפח רביעיתא).
הגר"ע זצ"ל סבר שאין חובה להקפיד בנץ על הדקה (שהרי מה עשו ללא שעון).
תיתכן אפשרות שידעו עד כדי כך את השיעור או שאכן לא ידעו ושיערו שהרי התורה לא ניתנה למלאכי השרת.
ככל שניתן היה לדייק ונוצרו כלי מדידה מדוייקים , התחיל הפולמוס על השיעורים.
סוגי כזית שונים הגדירו שיעורים וחילוקי דינים שונים.
נושא רחב ואכן נוצרו כאמור חילוקים שונים ומגוונים.
אך לפני מספר ימים שמעתי כי הרב אלקנה ליאור (ר"מ בישיבת בית אל כמדומני) בנו של הגר"ד ליאור שליט"א עשה עבודה גדולה בניסיון להוכיח את מידת האמה עפ"י קווי המיתאר של הר הבית שהרי מידתו היתה ריבוע בן 500 אמה (ויש שיודעים להגדיר את הגבולות במדוייק) אבל זו רק דוגמא.","539","","1352","True","True","False","","90","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78579","78578","האם בגלל שהיום יש מכשור צריך לדייק יותר?","14/08/20 15:15","כד אב","תש"פ","15:15","אליצפן","","502","","1352","False","True","False","","164","77.125.55.12","0","78539","עירובין|ד ע"א",""),new Message("78581","78579","פולמוס בפני עצמו","14/08/20 15:47","כד אב","תש"פ","15:47","אבי גרינבלט","מזכיר את בדיקת האתרוגים ע"י לופה ....

בכל מקרה , מצרף את הדברים לגבי אמה של קודש , לעיונך אם תמצא בזה ענין.

שבת שלום","539","","1352","True","True","False","","147","77.126.151.252","0","78539","עירובין|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);