var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=76511;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","55"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","36"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("76511","0","הערה","22/07/20 03:46","א אב","תש"פ","03:46","שמואל דוד","קלז:

ת"ר המל אומר אקב"ו על המילה כו׳ המל את הגרים אומר ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אקב"ו על המילה כו׳ המל את העבדים אומר אקב"ו על המילה

יל״ע מדוע רק אצל גרים הוסיף הגמרא ׳ברוך אתה ה׳ אלהינו מלך העולם׳ וצ״ע","595","","1395","True","True","False","","441","174.198.201.42","0","0","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76513","76511","מצ"ב גירסה אחרת","22/07/20 06:22","א אב","תש"פ","06:22","אבי גרינבלט","שעונה על שאלתך.
חודש טוב ומבורך","539","jpg","1395","True","True","False","","61","77.125.5.89","0","76511","שבת|קלז ע"ב","0-jpg"),new Message("76536","76511","ייש"כ על השאלה... וכן צ"ע ברמב"ם","22/07/20 16:00","א אב","תש"פ","16:00","מרדכי דב זינגר","הלכות מילה - פרק שלישי
א הַמָּל מְבָרֵךְ קֹדֶם שֶׁיָּמוּל
אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הַמִּילָה, ...

ד הַמָּל אֶת הַגֵּרִים מְבָרֵךְ.
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לָמוּל אֶת הַגֵּרִים וּלְהַטִּיף מִמֶּנּוּ דַּם ....

ה הַמָּל אֶת עַבְדּוֹ מְבָרֵךְ
אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לָמוּל אֶת הָעֲבָדִים ...

לפ"ז משמע שהברכה שהגמרא כתבת זה בדוקא


ונ"ל...
דהו"א... שעל גר לא נברך "וציוונו"
דאינו כמו עבד שהתורה מצווה עלי למול.
גר...רוצה תתגייר רוצה אל תתגייר...מהיכי תיתי וציוונו...
ולכן מחדשים לנו...שחלק מ"ואהבתם את הגר" זה ...למול אותו

כ"כ מצאתי...(לא יודע מי זה המפרש)
ד {המל את הגרים מברך וכו'.} סוף פרק ר''א דמילה. ונוסחת רבינו כנוסחת הרי''ף ז''ל והטעם שכללו הכל בברכה אחת וגם שתקנו הברכה בלמ''ד למול לפי שאינו גר עד שימול ויטבול ולכן תקנוה בלמ''ד דלהבא משמע וגם כן אינו כעושה מצוה לאחרים שברכת השבח היא על בריתן של ישראל ולפיכך לא תקנו ברכה למילה לחודה אלא כללו הכל בברכה אחת לפי שדם המילה בריתן של ישראל ועל דם הברית אנו מברכין. ומה שתקנו בה להטיף מהם דם ברית לפי שיש כמה גרים שמתגיירים כשהם נמולים ועיקר מילתן הטפת דם ברית הוא לפיכך תקנו לכולם כן:","807","","1395","True","True","False","","81","37.60.42.107","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76551","76511","אולי ע"פ המורגל","22/07/20 19:55","א אב","תש"פ","19:55","איתיאל","כשמצטטים ברכה שרגילים ותדירים בה, יש תחושה שהציטוט מיותר, ונוטים לקצר.

אבל כשמצטטים ברכה נדירה - מצטטים באופן מלא.

ברכת הבן היא תדירה. ברכת עבדים ג"כ קצת. אבל גרים היה עניין נדיר","842","","1395","True","True","False","","74","","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76515","76513","יישר כח!","22/07/20 06:39","א אב","תש"פ","06:39","שמואל דוד","גם לך","595","","1395","True","True","False","","89","174.198.200.149","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76516","76515","חגיגה יב","22/07/20 06:41","א אב","תש"פ","06:41","אבי גרינבלט",""ובחגיגה (יב.) דאר"ל כל העוסק בתורה בלילה הקב"ה מושך עליו חוט של חסד ביום שנא' יומם יצוה וגו'"
אשריך","539","","1395","True","True","False","","53","77.125.5.89","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76518","76516","אמן!","22/07/20 07:13","א אב","תש"פ","07:13","שמואל דוד","","595","","1395","False","True","False","","94","174.198.200.149","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76537","76536","יישר כח!","22/07/20 16:16","א אב","תש"פ","16:16","שמואל דוד","","595","","1395","False","True","False","","83","174.198.200.149","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76538","76536","ראה כס"מ שם","22/07/20 16:29","א אב","תש"פ","16:29","אבי גרינבלט",""ויש לומר דלא דמו דמילת גר המצוה מוטלת על כל איש מישראל וכולם שוים בדבר אלא שכל הקודם בו זכה".
מעניין מה המקור של הכס"מ לזה.
(למה התכוונת שאינך יודע מי המפרש ?)","539","","1395","True","True","False","","40","77.125.5.89","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76539","76538","זה מה"תורת-אמת" ולא ברור לי בשם מי","22/07/20 16:36","א אב","תש"פ","16:36","מרדכי דב זינגר","משנה תורה - ספר אהבה-הלכות מילה סדר תפילות כל השנה - פרק שלישי - תצוגה משולבת","807","","1395","True","True","False","","50","37.60.42.107","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76540","76539","תורת אמת? מי זה?","22/07/20 16:56","א אב","תש"פ","16:56","שמואל דוד","","595","","1395","False","True","False","","93","174.198.200.149","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76544","76539","ציטוט מהכס"מ","22/07/20 17:31","א אב","תש"פ","17:31","אבי גרינבלט","","539","","1395","False","True","False","","48","77.125.5.89","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76541","76540","מאגר תורני - לשם שמים (כמו שו"ת בר אילן)","22/07/20 16:58","א אב","תש"פ","16:58","מרדכי דב זינגר","","807","","1395","False","True","False","","38","37.60.42.107","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76542","76541","אפשר צילום?","22/07/20 17:06","א אב","תש"פ","17:06","שמואל דוד","","595","","1395","False","True","False","","88","174.198.200.149","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76543","76542","בבקשה","22/07/20 17:19","א אב","תש"פ","17:19","מרדכי דב זינגר","","807","jpg","1395","False","True","False","","32","37.60.42.107","0","76511","שבת|קלז ע"ב","0-jpg"),new Message("76547","76544","יש מישהו שהעיר על שינוי הלשון הרמב״ם?","22/07/20 18:24","א אב","תש"פ","18:24","שמואל דוד","","595","","1395","False","True","False","","103","174.198.244.216","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76624","76544","יישכ. מענין שלא הצלחתי למצוא את הכותרת","24/07/20 02:16","ג אב","תש"פ","02:16","מרדכי דב זינגר","","807","","1393","False","True","False","","54","37.60.42.107","0","76511","שבת|קלז ע"ב",""),new Message("76548","76547","לא מצאתי לשאלתך אבל ביאור הכס"מ","22/07/20 18:26","א אב","תש"פ","18:26","אבי גרינבלט","ככל שעברתי על מפרשי הרמב"ם , אבל "לא מצאתי אינה ראיה".
עברתי על הגירסאות כולל זו של הרב קפאח זצ"ל ובגרים אכן יש ניסוח שונה מהאחרים ולכן דברי הכס"מ כפי שהבאתי לעיל מצריכים הבנה ובירור.

ומצאתי בספר נרות אהרון (ר' אברהם אהרן הלוי פראג (תר"ל-תרפ"א):

"ומרן כ"מ בהל' ה' כותב בפשיטות דמילת גר המצוה מוטלת על כל איש מישראל ומנין פשוט לו כל כך, ורבנו כתב זה פעמיים בפ"א ה"א וריש פרק זה שמצוה על ישראל שימולו כל ערל שביניהן ומשמע אבל לא ערלים אחרים. [ואף דכתב רבנו בפ"א ה"ז דגר שנכנס לקהל ישראל חייב מילה תחלה. היינו דאיכא חיובא על העבד להמול ובלי זה לא יכנס לכלל ישראל, אבל לא מוכרח דאיכא מצוה על כלל ישראל].

ונראה דדברי רבנו לקמן פ"ח מהל' מלכים ה"י מעלים ארוכה לזה, שכן הוא אומר משה רבנו לא הנחיל התורה והמצות אלא לישראל וכו' ולכל הרוצה להתגייר וכו' שנאמר ככם כגר עכ"ל. ומרן שם לא הערה מקור למ"ש ולכל הרוצה להתגייר, ומשמע דקרא דככם כגר שהביא רבנו הוא גופא המקור, אבל צ"ב למה תפס פסוק זה אחרי שכבר קדמו לו הרבה פעמים מאמר כזה, לכן נראה דמקורו עפי"מ דדריש רבי בכריתות דף ט' ע"א במקרא זה (דמיותר הוא שהרי כבר כתוב שם וכי יגור וגו' ולגר הגר, וע"כ נתנו ענין לכלל דין גרות), מה אבותיכם לא נכנסו לברית אלא במילה וטבילה וכו', ולפי"ז גדר הדברים כך הוא, דודאי אין אנו מצווים לכוף משאר אומות שיקבלו עליהם תורה, ולא עוד אלא שגם דוחין אותן בשמאל שכן למדנו מרות, אבל אחר שקבל עליו ורוצה להתגייר ע"ז נאמר ככם כגר, ר"ל כשם שנצטוו אבותינו להכנס בברית כן אנו מצווים להכניס את הגר במילה, ואיכא מצוה על ישראל ולא רק חיובא דגר עצמו, וגר הכתוב כאן נקרא על שם סופו במה שהוא רוצה להתגייר. אסרו חג שבועות עטר"ת"","539","","1395","True","True","False","","58","77.125.5.89","0","76511","שבת|קלז ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);