var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=7526;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("7526","0","ראיה להלכה מקרבנו של מנוח","27/02/11 02:34","כג אדר א","תשע"א","02:34","המכריע","הגמ' אומרת דמקורו של ר' שמעון להכשיר בבמה שלא במזבח היא ממנוח דכתיב ויעל לה'. ולכ' מאי ראיה ממנוח שעם הארץ היה דכך נכון. ובפרט קשה שר' יוסי דחינן אליביה דהוי הוראת שעה. למה הכוונה? להוראת המלאך? שאמר לו לה' תעלהו ולא הורהו לבנות מזבח? הרי מנוח לא ידע שהוא מלאך?

ולכ' צריך לומר דאכן הראיה מהמלאך, ואף אם מנוח לא ידע שהוא מלאך וגם אולי לא היה בטוח שלפחות הוא מורה הוראה בישראל, מ"מ לא יתכן שהמלאך יאמר לו לעשות שלא כדין. ולכן ר"ש מוכיח, ור' יוסי דוחה דהיתה הוראת שעה למלאך לומר כך למנוח.

ובמאמר המוסגר, אין לך קדושה מבטן גדולה מזו, שכבר בשלב הבשורה נלמדת הלכה מהנהגת ההורים. ובדרך דרוש ניתן לומר לר' יוסי שטעם ההוראת שעה, לרמז שיכניע את אויבי ישראל גם בדרכים בלתי שגרתיות החל מזנבות שועלים ולחי חמור וכלה בעמודי הבית.","199","","4815","True","True","False","","861","95.86.118.241","0","0","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7527","7526","הסברים נוספים","27/02/11 03:31","כג אדר א","תשע"א","03:31","דוד כוכב","בגמרא הקשו על האומר שמנוח ע"ה היה, שאם כן גם אלקנה ואלישע היו כן, ולא תירצו. (ואין ע"ה נביא).
גם למ"ד ע"ה היה, לא היה לפסוק לציין שהיה על הצור, בודאי אם אינו כדין. וזה נראה עיקר.
עי"ל שנלמד מלשון "ויעל על הצור לה'" - שנתקבל קרבנו כדין לפני ה'.","125","","4815","True","True","False","","133","95.86.100.188","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7528","7526","הלואי עלי שתפילתי תענה כמוהו","27/02/11 09:07","כג אדר א","תשע"א","09:07","Almuaddib","אתה יכול לקראו עם הארץ גם שנה, אבל כשמנוח התפלל לה' ששליחו - הוא חשב שמדובר בנביא ולא במלאך - יבוא אליו שוב - תפילתו נענתה מייד.

כמה צדיקים גדולי עולם אתה מכיר שה' שלח אליהם מלאך לבקשתם?


ועוד, בשלב מסויים, מלאך ה' הוא שהתעסק עם העולה הזו:

"וַיִּקַּח מָנוֹחַ אֶת-גְּדִי הָעִזִּים וְאֶת-הַמִּנְחָה, וַיַּעַל עַל-הַצּוּר לַה'; וּמַפְלִא לַעֲשׂוֹת, וּמָנוֹחַ וְאִשְׁתּוֹ רֹאִים"

המלאך "הפליא לעשות". דומני כי לא ברור אם ממנוח אנו לומדים או מהמלאך.

ואף אם תאמר שמנוח העלה בתחילה, הרי עשה זאת בהשגחת המלאך - וזה לא מיחה בידו.","107","","4815","True","True","False","","189","81.218.141.168","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7531","7528","חשבונותיו של הקב"ה לא מגדירים את מנוח","27/02/11 09:31","כג אדר א","תשע"א","09:31","שלמה שטרסברג","קודם כל השאלה היא על הגמרא שהיא זו שקראה לו "עם הארץ"

מעבר לכך כשה' רוצה ויש לו את שיקוליו ה' מתגלה גם לאנשים רשעים ואפילו לבהמות ולגויים ולה' פיתרונים.

יתכן גם שאשתו הייתה צדקת ובשבילה התגלה שנית וכ'

ודאי זה שה' מסיבותיו החליט לשלוח את המלאך שנית אליו (דרך אגב גם בפעם השניה הוא התגלה קודם לאשה) אינו מוכיח כלום על כך שאינו עם הארץ.","205","","4815","True","True","False","","182","95.86.112.205","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7533","7531","כוונתי היתה: ולו הייתי עם הארץ כמוהו","27/02/11 09:55","כג אדר א","תשע"א","09:55","Almuaddib","רב נחמן, האמורא, הוא שקבע כי מנוח עם הארץ היה, משום שהלך אחרי אשתו.


לעומת רב נחמן - עם הארץ היה. ואני אומר לך, שלו אשתי היתה מדברת עם מלאכים - הלוך הייתי הולך אחריה, ולו גם ידעתי כי רב נחמן יקרא לי עם הארץ.

טוב לי להיות עם הארץ בפיו של רב נחמן, מסיבות כמו אלו שבגינן כונה כך מנוח, שעתר לפני ה' - ותפילתו נענתה. שדיבר עם המלאך - וזה הבטיחו.


אמת, בסיפור טפל מנוח לאשתו, עד כי קרא עליו שם אוריאל סימון וכינהו "בעלה של אשת מנוח". ועדיין, מה שראתה שפחה בים סוף לא ראה בן בוזי, ומה שנענה בעלה של אשת מנוח, לא נענו גדולים וחשובים.","107","","4815","True","True","False","","378","81.218.141.168","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7535","7533","מכאן אין קושיה לרב נחמן","27/02/11 10:42","כג אדר א","תשע"א","10:42","דוד כוכב","שיבת המלאך לא היתה בהכרח משום תפילתו של מנוח, אלא לצורך שמשון.
ועוד, שיתכן עם הארץ שתפילתו נשמעת, גם תפילת הגר נשמעה, אלא שאין למדין הלכות ממעשי עם הארץ.

ובכל אופן המחלוקת שם היא רק על מנוח, אולם לכו"ע שם אין ללכת אחרי אשתו ממש, ונלמד שם מהפסוק (אחי הגר"א בספר מעלות התורה כותב משם הגר"א שאין תרי"ג מצוות בלבד, אלא הרבה יותר, כל הנלמד מהפסוקים הוא בכלל המצוות).
אלא שתוכל להסתמך על הגרש"ז אויערבך שהעלה אפשרות שאיסור זה אינו שייך בימינו.","125","","4815","True","True","False","","115","95.86.100.188","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7536","7535","מדוע היום אין איסור ללכת אחרי אשתו?","27/02/11 11:45","כג אדר א","תשע"א","11:45","שלמה שטרסברג","היכן הגרש"ז מתייחס לנושא תוכל להרחיב מעט לגבי הסיבה האפשרית לשינוי היום?","205","","4815","True","True","False","","206","95.86.112.205","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7540","7535","כך או כך, ניתן ללמוד הלכה ממעשהו של מנוח","27/02/11 14:30","כג אדר א","תשע"א","14:30","Almuaddib","כפי שכתבתי לעיל, הכל היה תחת השגחתו של המלאך, שאף השתתף והפליא לעשות.

ראוי הוא המלאך לסמוך עליו בדיני העלאת עולה לה'.","107","","4815","True","True","False","","175","81.218.141.168","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7553","7536","שו"ת מנחת שלמה חלק א סימן צא אות כג","27/02/11 20:10","כג אדר א","תשע"א","20:10","דוד כוכב","בדבר הליכה אחורי אשה. [מתוך תשובה להגאון מוה"ר אליעזר י' וולדינברג שליט"א - בדבר השאלה באשת חבר אם מותר לכבדה לעלות קודם לאוטובוס וכדו' משום חשש איסור של הליכה אחורי אשה.]

קבלתי את יקרת מכתבו ונהניתי מאד ממה שמצא בלקט יושר יו"ד סי' שע"ו שכתב בזה"ל: ואמר שמותר לילך אחר אשת חבר או אחר אמו משום דבזמן הזה אין אנו מוזהרין כ"כ מלילך אחר אשה, עכ"ל, ובכוונת דבריו הנראים מקופיא כתמוהים מאד נלענ"ד לפרש באופן זה. כי מצד הסברא הי' נלענ"ד דמלשון השו"ע באהע"ז סי' כ"א סעי' א' "פגע" אשה בשוק משמע דאין דרכן של נשים להיות בשווקים ורק על דרך מקרה "פגע", וכידוע דלפנים הי' דרכן של נשים צנועות להיות בבית כדכתיב כל כבודה בת מלך פנימה (ומפורסם מהחת"ס דטעמא דנשים אין מדליקות לעצמן נר חנוכה הוא כדי שלא תעמודנה על פתח הבית הסמוך לרה"ר), ולכן כשהולך כנגד אשה אין החשש גדול כי יתבייש להסתכל בה שהרי היא תרגיש בכך, משא"כ לאחריה שהוא רואה ואינו נראה חיישינן טפי, ונוסף לזה גם נראה שבזמנם הי' אפשר להזהר מלכת אחרי אשה, משא"כ בזמננו הרי אף אם יברח מאחורי אשה ימצא תיכף את עצמו אחורי אשה אחרת, וכמדומה לי שנשים מצויות ברחוב יותר מאנשים ומה גם בזמנינו שהפריצות מצויה הרבה ולצערינו הפרוץ מרובה על העומד ואין מתביישים להסתכל באשה גם בפניה, ולכן הי' נלע"ד דבמקום מצוה [או שצריך לעשות כן מצד הנימוס] אין טעם להחמיר בזמננו, ואף שבזמן התה"ד המצב היה הרבה יותר טוב מבזמננו, אבל מ"מ יתכן שגם אז כבר היו הנשים מצויות בשווקים ורחובות ובכל מקום שהולך הי' נמצא תמיד אחורי אשה ולכן כתב להקל כן נלע"ד, וכיון דבלא"ה רגיל בי' טובא שפיר מסתבר להקל במקום מצוה.
/מילואים והשמטות/ [העירו לי מתשובות הרדב"ז ח"ב סי' תש"ע שאוסר אפילו כשממהר לדבר מצוה עיין שם.]","125","","4815","True","True","False","","276","95.86.122.142","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7569","7540","מה ההבדל בין מלאך לבת קול? לא בשמיים היא","28/02/11 10:56","כד אדר א","תשע"א","10:56","משיב מאורות דף היומי","","142","","4814","False","True","False","","260","85.130.130.141","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7556","7553","נא יודגש שמתיר רק לצורך מצוה!!","27/02/11 20:38","כג אדר א","תשע"א","20:38","המכריע","","199","","4815","False","True","False","","134","213.151.54.43","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7559","7556","אכן","27/02/11 22:49","כג אדר א","תשע"א","22:49","דוד כוכב","וגם אלמואדיב איירי בצורך מצוה - לרוץ אחר המלאכים...
בכל אופן דייקתי לומר שהוא העלה אפשרות, כי סברתו נאמרה בכל גווני, אלא שהיקל למעשה לצורך מצוה בלבד.
ויש להאריך בזה, כי בלאו הכי לכל צורך שרי אפילו בעומדות על הכביסה. ב"ב נז ע"ב.","125","","4815","True","True","False","","132","95.86.122.142","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7579","7569","מצאנו הלכות שנלמדות מאליהו מלאך הברית","28/02/11 15:44","כד אדר א","תשע"א","15:44","שלמה שטרסברג","בגמרא מסופר על מפגשים שונים בין אליהו הנביא לאחר שעלה השמים ונהפך למלאך הברית לבין התנאים הקדושים בחלק מהמקומות מפורש שלמדו ממנו הלכות למשך הדוגמא בתחילת מסכת ברכות

תניא א''ר יוסי פעם אחת הייתי מהלך בדרך ונכנסתי לחורבה אחת מחורבות ירושלים להתפלל בא אליהו זכור לטוב ושמר לי על הפתח (והמתין לי) עד שסיימתי תפלתי לאחר שסיימתי תפלתי אמר לי שלום עליך רבי ואמרתי לו שלום עליך רבי ומורי ואמר לי בני מפני מה נכנסת לחורבה זו אמרתי לו להתפלל ואמר לי היה לך להתפלל בדרך ואמרתי לו מתיירא הייתי שמא יפסיקו בי עוברי דרכים ואמר לי היה לך להתפלל תפלה קצרה

באותה שעה למדתי ממנו שלשה דברים למדתי שאין נכנסין לחורבה ולמדתי שמתפללין בדרך ולמדתי שהמתפלל בדרך מתפלל תפלה קצרה

הרחבה של דברים מתי לא בשמים היא והאם יש אפשרות להעזר בשמים עיין בהרחבה בהקדמת הרב ראובן מרגליות לספר שו"ת מהשמים לרבינו יעקב ממרויש שהרחיב והביא דוגמאות רבות לדבר ע"ש","205","","4814","True","True","False","","218","95.86.103.128","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7587","7569","וכי במחלוקת הלכתית עסקינן?","28/02/11 16:53","כד אדר א","תשע"א","16:53","Almuaddib","אילו היתה מחלוקת הלכתית, והיה עומד אדם מכאן ומלאך מכאן, סהדי במרומים שהייתי אוחז בשולי גלימתי כדי שאמהר לרוץ אחריך ולהצדיק את דבריך. אמת דבריך, בדיון הלכתי - לא עדיף המלאך על בת הקול, וקימא לן כרבי יהושע במעשה תנורו של עכנאי.

אבל כאן לא דיון הוא, אלא מעשה רב.

ואם עדיין חולק אתה, לא עלי תלונתך, צא וקבול על האמוראים שקבעו כי למד רבי שמעון מקרבנו של מנוח.","107","","4814","True","True","False","","162","81.218.141.168","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7580","7579","אם אליהו מופיע בצורת אדם, אז יש לו דין","28/02/11 15:53","כד אדר א","תשע"א","15:53","משיב מאורות דף היומי","ת"ח. ואם לא אומר את הדברים מכח חכמתו אלא מכח נבואה, הרי אפ' מנבואה של נביא בשר ודם לא לומדים הלכות.

כך נדמה לי כתוב בהקדמה לפ' המש' לרמב"ם.","142","","4814","True","True","False","","321","82.166.18.134","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7582","7580","המקור הוא בחתם סופר","28/02/11 16:28","כד אדר א","תשע"א","16:28","המכריע","בשו"ת חלק ו' (ליקוטים שאחרי חו"מ) סימן צח, יעוי"ש.","199","","4814","True","True","False","","136","213.151.54.43","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7589","7580","גם המלאך אצל מנוח ניגלה כבשר ודם","28/02/11 17:21","כד אדר א","תשע"א","17:21","שלמה שטרסברג","גם אצל מנוח המלאך ניגלה עליהם בדמות בשר ודם וא"כ גם לפי החילוק שעשית ניתן ללמוד ממנו וק"ל","205","","4814","True","True","False","","215","95.86.103.128","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7583","7582","הקדמת הרמב"ם למשנה","28/02/11 16:34","כד אדר א","תשע"א","16:34","משיב מאורות דף היומי","ודע, שהנבואה לא תועיל בעיון בפירושי התורה ולמידת הדינים בי"ג מדות, אלא מה שיעשה יהושע ופינחס בעניני העיון והדין הוא מה שיעשה רבינא ורב אשי. אבל לשאלת מה הוא יתרון הנביא ופעולתו במצות הרי הוא חי נפשי מן היסודות הגדולים והעצומים שעליהם משען הדת ויסודו.","142","","4814","True","True","False","","296","82.166.18.134","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7598","7582","וכן","28/02/11 21:45","כד אדר א","תשע"א","21:45","דוד כוכב","לעניין שפוטרים בברכתם ומצטרפים למניין כאשר הם נראים כבשר ודם,
בספר חסידים (מרגליות) סימן אלף קכט:

"ואם חפצים המתים להתראות אז ניתן רשות להתראות אף על פי שנקבר בתכריכי מתים יכולים להראות לבניהם במלבוש באיזה מלבוש שרוצים פעם במלבוש שנקבר עמו ופעם במלבוש של קודם לכן ורבינו הקדוש היה נראה בבגדים חמודות שהיה לובש בשבת ולא בתכריכין להודיע שעדיין היה בתוקפו ופוטר את הרבים ידי חובתן בקידוש היום ולא כשאר המתים שהם חפשי מן המצות כי אם כחי בבגדים כמו שהיה לובש בחייו והצדיקים נקראים חיים אפילו במיתתם ופוטר בקידוש בני הבית".

ומובא בגליון הש"ס באחד המקומות, הראה זאת הרב מרדכי אליהו, ואיני זוכר באיזו מסכת.

ויש בזה בהערות לספר חסידים שם.","125","","4814","True","True","False","","106","212.76.122.150","0","7526","זבחים|קח ע"ב",""),new Message("7602","7598","כתובות קג א'","28/02/11 23:17","כד אדר א","תשע"א","23:17","המכריע","","199","","4814","False","True","False","","97","213.151.54.43","0","7526","זבחים|קח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);