var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=747;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","45"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("747","0","שבי קשה מכולם דכולהו איתנהו ביה","30/08/09 04:00","י אלול","תשס"ט","04:00","נפתלי",""אמר ליה רבא לרבה בר מרי: מנא הא מילתא דאמור רבנן דפדיון שבוים מצוה רבה היא? אמר ליה דכתיב "והיה כי יאמרו אליך אנה נצא ואמרת אליהם כה אמר ה' אשר למות למות ואשר לחרב לחרב ואשר לרעב לרעב ואשר לשבי לשבי" ואמר רבי יוחנן כל המאוחר בפסוק זה קשה מחבירו, חרב קשה ממות ... רעב קשה מחרב ... שבי קשה מכולם דכולהו איתנהו ביה."

מפרש רש"י: "שבי כולהו איתנהו ביה - שהוא ביד העכומ"ז לעשות בו כל חפצו אם למות אם לחרב אם לרעב."

הסברא הזו תמוהה: הרי לא ניתן להרוג אדם גם במוות טבעי וגם בחרב וגם ברעב יחדיו. השובים אמנם יכולים לבחור באיזה מוות ימיתו את השבוי, אבל לעולם לא יהא זה גרוע יותר מהאפשרות הגרועה ביותר שבידיהם - רעב. מסתבר איפוא שמוות ודאי ברעב הוא גרוע יותר מאשר שבי שיש בו ספק חיים ספק מוות ספק חרב ספק רעב.

מהי אם כן הסברא בכך ש"שבי קשה מכולם" בגלל שהשובים יכולים "לעשות בו כל חפצו אם למות אם לחרב אם לרעב"?","91","","5362","True","True","False","","2260","94.159.209.87","0","0","בבא בתרא|ח ע"ב",""),new Message("748","747","אולי...","30/08/09 05:21","י אלול","תשס"ט","05:21","נפתלי","אפשר לומר שחששו של השבוי מפני העתיד וחוסר הידיעה בדבר הצפוי לו, הוא שהופך את השבי לקשה מכולם.

לא מותו של השבוי הוא שקשה ממיתתם של האחרים, אלא חייו קשים משלהם.

אמנם אם ימות בשבי, לא יהיה גרוע בכך מהמתים ברעב, אבל בעודו חי בשבי הוא חרד בו זמנית מפני המוות, החרב והרעב - "כולהו איתנהו ביה" - ומשום כך הוא "קשה מכולם".


ומצאתי סמך לזה בפסק השו"ע (יו"ד רנב, ג) "כל רגע שמאחר לפדות השבויים היכא דאפשר להקדים הוי כאילו שופך דמים" (מקור הדברים במהרי"ק שכתב זאת מסברא דנפשיה) - ובהשקפה ראשונה ניתן לשאול מדוע הוא "כאילו שופך דמים"? אם בסופו של דבר יפדה את השבוי ויציל את חייו, מה לי אם הקדים או איחר בהצלתו? על כרחך שדמו של השבוי נשפך, כביכול, בכל רגע ורגע שהוא שבוי, מחשש וחרדה מפני העתיד לבוא עליו.


--
יהיה לימודנו בסוגיה זו לזכות גלעד בן אביבה שליט ולשחרורו בעז"ה בריא ושלם במהרה.","91","","5362","True","True","False","","215","94.159.209.87","0","747","בבא בתרא|ח ע"ב",""),new Message("765","747","עיקר הקושי שבשבי","30/08/09 23:14","י אלול","תשס"ט","23:14","חננאל","נעוץ בתחילת דברי רש"י: שהוא ביד הגויים. וכן משמע בשו"ת התשב"ץ.
כמובן, כל זאת לאור הדברים שכבר נאמר ביחס לחוסר הידיעה ועוד.","81","","5362","True","True","False","","264","77.126.129.208","0","747","בבא בתרא|ח ע"ב",""),new Message("749","748","יפה כתבת, ואולי ניתן עוד לתרץ:","30/08/09 08:14","י אלול","תשס"ט","08:14","אבינועם","השובים יכולים גם לדוקרו בחרב (אך לא עד כדי מיתה),
וכן יכולים גם להרעיבו (אך לא עד כדי מיתה),
כך שהשבוי טועם "כמעט מיתה" מכל הסוגים הנ"ל, ולבסוף אף ימיתוהו השובים.

וכך יתקיים הנאמר בגמרא "כולהו איתנהו ביה".

[ולגבי "מוות" ראה מהרש"א בחידושי אגדות]","45","","5362","True","True","False","","296","84.228.179.1","0","747","בבא בתרא|ח ע"ב",""),new Message("770","765","הגמרא מנמקת "דכולהו איתנהו ביה"","31/08/09 02:35","יא אלול","תשס"ט","02:35","נפתלי","לא נאמר ששבי קשה מכולם בגלל שהוא שבוי ביד הגויים, אלא בגלל ש"כולהו איתנהו ביה" דהיינו מוות וחרב ורעב.

מה משמע משו"ת התשב"ץ? אשמח אם תואיל לתת מראה מקום.","91","","5361","True","True","False","","403","94.159.209.87","0","747","בבא בתרא|ח ע"ב",""),new Message("771","770","לא אמרתי אחרת אלא","31/08/09 02:54","יא אלול","תשס"ט","02:54","חננאל","הגבתי על השאלה המקורית, מדוע הוא חמור מכל אחד בפני עצמו. ודייקתי מרש"י ועוד שעצם כל הדברים הם כבר חמורים, אבל השבי אצל הגויים יוצר את האפשרות של כולהו איתנהו ביה.
רד"ק תהלים פח, ז. תשובות מיימוניות נזיקין יז. שו"ת תשב"ץ ח"ב כז.","81","","5361","True","True","False","","304","84.229.61.118","0","747","בבא בתרא|ח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);