var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=7332;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("7332","0","מעשה ביוסף הכהן","18/02/11 10:23","יד אדר א","תשע"א","10:23","משיב מאורות דף היומי","לה יטמא - מצוה, לא רצה - מטמאין אותו על כרחו, ומעשה ביוסף הכהן שמתה אשתו בערב הפסח ולא רצה ליטמא, ונמנו אחיו הכהנים וטימאוהו בעל כרחו;

משנה מסכת חלה פרק ד
יוסף הכהן הביא בכורי יין ושמן ולא קבלו ממנו אף הוא העלה את בניו ובני ביתו [הקטנים] לעשות פסח קטן בירושלים והחזירוהו שלא יקבע הדבר חובה.

למה רבי יוסף הכהן לא רצה להיטמא על מת?

אולי תופעה זו היא מעין מ"ש רמב"ם הל' מקואות פ"א ה"ט הקופץ לתוך המקוה ה"ז מגונה הטובל פעמיים הרי זה מגונה האומר לחברו כבוש ידך עלי ה"ז מגונה, ומקורו בתוספתא וע' רא"ש בסוף נדה דביאר כל זה במקוה מצומצם עיי"ש, אבל ברמב"ם משמע דלא איירי במ"ס מצומצמות מדלא ביאר זה כלל, ועוד דלא כתב הל' זו בסוף פ"ח, וכן דייק בכס"מ בשם הריב"ש,

ונראה כוונת הרמב"ם בטובל פעמיים שמחשיב את דין הטבילה כדבר המטפל בצרכי האדם כגון לצאת מרוח הטומאה או מהאווירה הרעיונית של הטומאה, כל אחד לפי טבעו, ולכן חושב שעדיף פעמיים מפעם אחת, ומחשבה זו אם היתה בדברי חולין הייתה רק טעות ולא דבר מגונה אבל מכיון שהיא שימוש בדין התורה היא לא רק טעות אלא היא מגונה דיש בה הפניה של הדין טבילה לסיפוק צרכי האדם למיניהם, דזה גופא שהדין הוא דדי בפעם אחת, עושה שכל נטייה מהדין תוך כדי השימוש בדין הוא בהכרח שימוש בדין טבילה לצורכי האדם, ולא רק לקבעמ"ש . וכן בקופץ למקוה ובאומר לחברו וכו' נראה שלא די לו בדין טבילה אלא מוסיף לזה קפיצה או כבישת יד חברו, להוסיף השפעת המקוה עליו.

וכן הוא בנ"ד, אם חושבים שדין הטומאת מת הוא טיפול ושכלול של האדם, אפשר לחשוב שעדיף שלא להיטמא לקרובים אפ' שמצות ה' עליו להיטמא, אבל אם תכלית המצות הם מעשה עבודה, ולא טיפול ושכלול האדם כתכלית בפני עצמה, מובן למה טימאוהו אחיו בע"כ.","142","","4818","True","True","False","","1508","85.130.130.141","0","0","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7344","7332","[ללא נושא]","19/02/11 22:45","טו אדר א","תשע"א","22:45","נחמן","מ"ש מזכיר את הרמב"ם בסוף הל' שבת הכותב שמי שאינו רוצה לחלל שבת עבור פק"נ אינו אלא שמץ מינות. עוד דוגמה לאדם ששמירת שבת חשובה לו יותר מקיום המצות.","182","","4817","True","True","False","","129","85.130.130.141","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7346","7332","נראה שיש כאן משהו יותר כללי","19/02/11 23:47","טו אדר א","תשע"א","23:47","שלמה שטרסברג","אין הכרח לחבר את זה שטמאוהו להקשר של טומאה. אלא בפשטות אדם גדול משמש דוגמא לאחרים ואם היו רואים אותו שעל אף שמתה אשתו אינו מיטמא לה כדי לאכול קורבן פסח, היו מסיקים שכך ראוי לנהוג. וכדי להוציא מתפיסה זו ולמנוע טעות טמאו אותו

כפי שמסופר ששמואל ורב היו בסעודה ורב החמיר על עצמו שלא לאכול בגלל שהשתמשו בשמן של נוכרים וזה היה אחרי שגזרה זו לא התקבלה בציבור ובוטלה. ושמואל אמר לו אכול ואי לא גזרינן עליך זקן ממרה .

יש הבדל בין מקרה שאדם מחמיר בתוך ביתו בלי שדבר מסויים מהוה דוגמא וחיוב לאחרים לבין כשעושה דברים שכולם יודעים שכך הוא נוהג וע"י זה רבים יחשבו שכך חובה לנהוג

ואולי על אף שאני לא בטוח במה שאני אומר עכשיו ואשמח לתגובות, זו הסיבה שרבים מגדולי ישראל לא לובשים תכלת על אף שיש מקום גדול ולו בגלל הספק של מצווה להחמיר בדבר, כי דבר זה מפורסם לכול ואם ינהגו כך יתפרש הדבר בציבור שכך חובה לעשות מצד הדין וכיוון שלא ברור להם שכך חובה מצד הדין אלא רק כהחמרה מצד הספק חסו על ממונם של ישראל ולא נהגו כך גם לעצמם כדי שלא יתפרש הדבר כחיוב לציבור.","205","","4817","True","True","False","","220","212.76.100.245","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7348","7332","סבר שהוא רשות","20/02/11 00:00","טז אדר א","תשע"א","00:00","המכריע","הדברים יפים מאד ,, אבל מזכירים את ה"בראותי כל עיר" של ר' חיים וולאזינר.. הרי מוכח בסוגיא שהוא רצה פשוט לאכול פסח לערב, (לא די שהפסיד את אשתו עוד יפסיד גם פסח), זו הרי הקושיא שאם בלאו הכי ייאסר מדין אונן מה ירויח שלא ייטמא. וא"כ מה כעורה לומר שהוא סבר כמ"ד רשות ולכן הפסח עדיף, והם סברי כמ"ד מצוה.","199","","4816","True","True","False","","153","95.86.84.240","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7349","7348","ולשלמה אמר","20/02/11 00:09","טז אדר א","תשע"א","00:09","המכריע","הרעיון שלך בודאי נכון בעצמותו. רציתי להוסיף שהרב שטרנבוך מספר בספרו מועדים וזמנים חלק ח' שהוא למד חברותא עם ה"בית ישראל" והרבי אמר לו שיש הרבה דברים שהוא היה רוצה להחמיר על עצמו אבל הוא נמנע מכיון שאינו איש פרטי וכל דבר שהוא יעשה, יחשבו החסידים שחובה ללכת בעקבותיו.

לגבי התכלת, דומני שדבריך הן שיקול רק אצל חלק קטן מגדולי ישראל. אצל רובם ישנה כאן גישה שמרנית של חדש אסור, ואם רבותינו לא ידעו מי אנו שנדע, וכיון שגם בעלי התכלת חלוקים בינם לבין עצמם, וכל אחד בזמנו היה בטוח שזה סוף פסוק ובאו אחריו וזזו מדעתו, כך אי אפשר להיות בטוח גם היום, ועל כן אין זה בגדר ספק המחייב לשנות את המסורת. אחרים גם מסתמכים על דברי סוד שמשתמע שלא יתגלה עד ביאת המשיח. ועוד נימוקים בסגנון הזה. אני מתאר לעצמי שדבריך בזה ודבריי יעוררו איזו סערה קטנה בכוס המים שלנו... בכל אופן איני בקי בתחום הזה, אבל בזכרוני שהשיקול שהעלית הוא מהשיקולים הקטנים בנושא.","199","","4816","True","True","False","","140","95.86.84.240","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7371","7348","אם המחלוקת היא לגיטימית התגובה קשה מידי","20/02/11 11:42","טז אדר א","תשע"א","11:42","שלמה שטרסברג","וכי תעלה על דעתך שבגלל מחלוקת לגיטימית שאין בה חשש לתקלה חמורה ינקטו צעד כה דרסטי ויטמאו את האדם נגד רצונו?","205","","4816","True","True","False","","203","212.76.98.6","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7413","7348","אבל","21/02/11 18:26","יז אדר א","תשע"א","18:26","משיב מאורות דף היומי","שים נא לב לראיות, חשבתי שיש לקשר את מעשה חומרה של יוסף הכהן שאינו רוצה להיטמא, לחומרות האחרות שלו, בראייה ובביכורים.

א. זה לא במקרה שג' פעמים מסופר לנו שרצה להחמיר ומנעו זאת ממנו.

ב. אם זה היה קשור למח' רבי עקיבא ורבי ישמעאל, לא היו אומרים לנו שטימאו אותו בע"כ, כי לא בכל מח' אומרים לנו שמי שנוהג כשיטתו מכרחים אותו לנהוג כהלכה.

ג. ולמה דווקא אחיו הכהנים ולא החכמים הסוברים חובה.

אלא שיש כאן לכאורה יצר מצד האדם שלא להיטמא מעבר לדין התורה.","142","","4815","True","True","False","","291","82.166.18.134","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7359","7349","שתי שערות","20/02/11 05:55","טז אדר א","תשע"א","05:55","דוד כוכב","בצבע תכלת.

א. קשה לומר שבעלי התכלת חלוקים בינם לבין עצמם. אם יבקשו אבאר.

ב. בעניין דברי הסוד שאין בהם משמעות שהתכלת לא יתגלה עד לבניין הבית. עוד שם מעניין הגאולה שבמגילת אסתר - מענינא דיומא - פורים משולש קטן למנחת יצחק.
וטוב לב משתה תמיד.","125","","4816","True","True","False","","115","212.76.98.154","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7362","7359","[ללא נושא]","20/02/11 08:55","טז אדר א","תשע"א","08:55","המכריע","ראדזין היה בטוח, הרב הרצוג אחריו, וכעת אחריהם. ודי בכך למי שלא מחפש להתווכח סתם","199","","4816","True","True","False","","145","95.86.84.240","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7364","7362","התכלת","20/02/11 09:11","טז אדר א","תשע"א","09:11","שלמה שטרסברג","מדוע בהרבה מצוות אחרות עושים חומרות ע"ג חומרות כדי לצאת עוד דעה בהלכה והדבר פשוט ומקובל ויש אנשים שמוציאים על כך כסף וזמן ומונעים מעצמם הרבה דברים בגלל חומרות כאלו ואחרים ותיקצר היריעה מלפרט ואילו כאן כשיש ספק בזיהוי נקטנו בשב ואל תעשה עדיף?

במיוחד שלהרבה שיטות יתכן שאנו עוברים איסור כשאנו לובשים בגד של ארבע כנפות ללא תכלת","205","","4816","True","True","False","","245","212.76.98.6","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7377","7362","אכן כך היה","20/02/11 13:58","טז אדר א","תשע"א","13:58","דוד כוכב","אבל היום ברור למתמצאים בסוגיה, שאין מקום לתכלת ראדזין, ואותו צבע דוהה כלל אינו מופק באמת מאותו דג.
וגם הרב הרצוג רצה לקבוע כבעלי התכלת דהיום, אלא שלא ראה שצבע החילזון כצבע הים, והוא סבר שציבעו לבן, כצבע הצדפים היבשים. ואין 'בעלי תכלת' מהצדף שלו שכן לא ניתן כל כך להפיק ממנו צבע.
גם הרב יוסף קאפח זצ"ל אמר לי שהזיהוי דהיום נראה צודק.

מאמר קצר מהרב אליהו טבגר שבירר את הנושא.
עוד מאמרים.","125","","4816","True","True","False","","128","212.76.98.154","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7378","7364","על טענה זו","20/02/11 14:02","טז אדר א","תשע"א","14:02","דוד כוכב","השיבו לאדמו"ר מראדזין שאין מקום להחמיר אם אין ודאות שההחמרה תוציא ידי חובה לכל צדדי הספק.","125","","4816","True","True","False","","102","212.76.98.154","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7379","7377","היא הנותנת","20/02/11 14:40","טז אדר א","תשע"א","14:40","שלמה שטרסברג","אם אכן כך הדבר מדוע גדולי הדור לא מרימים את הכפפה יושבים על המדוכא ומכריעים בדבר שהוא מצווה מהתורה ויתכן שבאי עשייתו יש עברה כשלובש בגד של ארבע כנפות","205","","4816","True","True","False","","227","212.76.98.6","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7383","7377","יישר כח על המאמרים","20/02/11 15:52","טז אדר א","תשע"א","15:52","המכריע","עד היום לא ידעתי עד כמה אין הסכמה בין המתעסקים בנושא. המאמרים שהבאת פשוט פתחו את עיני למרות המגמתיות שלהם לצד הרב טבגר. (אם היתה לי איזו ס"ד אולי בכל זאת, ירדתי ממנה סופית...)","199","","4816","True","True","False","","140","95.86.84.240","0","7332","זבחים|ק ע"א",""),new Message("7505","7379","[ללא נושא]","25/02/11 00:17","כא אדר א","תשע"א","00:17","משיב מאורות דף היומי","בגלל שנפסק להלכה שהתכלת אינו מעכב את הלבן, בצירוף האי ודאות האופף את התכלת.","142","","4811","True","True","False","","262","85.130.130.141","0","7332","זבחים|ק ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);