var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=72428;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","63"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","41"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","37")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("72428","0",""הזורע והחורש...המכבה והמבעיר"","17/05/20 10:17","כג אייר","תש"פ","10:17","אבי גרינבלט","הגמרא פותחת בשאלה על הסדר הנכון וראוי לחרוש לפני הזריעה ונותנת תשובה.
מדוע הגמרא אינה דנה בסיום העיסוק במשנה (עה,ב) בסדר הנכון לגבי הבערה הקודמת לכיבוי (הרמב"ם שינה אכן את הסדר) ?","539","","1463","True","True","False","","483","77.125.9.90","0","0","שבת|עג ע"א",""),new Message("72430","72428","להדגיש","17/05/20 10:24","כג אייר","תש"פ","10:24","אור חדש","שכל איסור כיבוי הוא מצד הכשר ההבערה שבהמשך

ולא כטועים שיש איסור עצמי בכיבוי","458","","1463","True","True","False","","136","85.250.50.219","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72440","72428","ולמה הירושלמי לא שואל על הזורע והחורש?","17/05/20 11:32","כג אייר","תש"פ","11:32","הראל","ירושלמי שבת פ"ז ה"ב:

לכל דבר שהוא להניית קרקע חייב משום חורש החופר החורץ הנועץ המדייר המעדר המזבל המכבד המרבץ המפעפע גושים המברה בחרשים המצית את האור בחישת קנים ובאג' תמרים וכר' זעירא אמת המי' שהיא מכשר' צדדיה לזריעה המסקל הבונ' מדריגו' הממלא את הנקעים שתחת הזתים והעושה עוגיות לגפנים וכל דבר שהוא להניי' קרקע חייב משום חורש (...)

כל דבר שהיה מבחיל את הפירי חייב משו' זורע הנוטע המבריך המרכיב המקרסם המזרד המפסל המזהם המפרק המאבק המעשן המתלע הקוטם הסך והמשקה והמנקב והעושה בתי' וכל דבר שהוא להבחיל את הפירי חייב משום זורע זעורא רב חייא בר אשי בשם כהנא הנוטע בשבת חייב משום זורע

כנראה כי הגרסה שלפניו היתה כמו הגרסה שבכ"י קויפמן (מצורף).","46","jpg","1463","True","True","False","","428","213.151.45.81","0","72428","שבת|עג ע"א","0-jpg"),new Message("72544","72428","הצעה מחודשת","19/05/20 00:12","כה אייר","תש"פ","00:12","לינקוש","פוסט בפייסבוק של Dotan Arad (ומובא כאן ברשותו):

למה קדם המכבה למבעיר?

בניגוד לשאר הצמדים במשנתנו, כאן קדמה פעולת הביטול לפעולת העשייה. הראשונים כבר עסקו בשאלה זו, אבל הרשו לי להציע פתרון חדש, קצת פרוע.

מכל המלאכות ברשימת המלאכות רק בודדות נזכרות במפורש בתורה: חורש וקוצר ("בחריש ובקציר תשבות") ומבעיר ("לא תבערו אש בכל מושבותיכם"). נעזוב כרגע את השאלה מה היתה המלאכה שעשה המקושש (על כך נחלקו תנאים); מכל מקום מלאכתו אינה מופיעה בלשון לאו.

לדעת חכמים ישנה מלאכה נוספת שנזכרה בתורה: הוצאה. על דברי המשנה בהוריות בעניין הוראת בית דין "יש שבת בתורה אבל המוציא מרשות לרשות פטור", שואלת הגמרא "הוצאה, הא כתיבא?!" (הוריות ד ע"א). היכן נכתבה? בכתבי היד שם מובאים פסוקים שונים: "אל יצא איש ממקומו" (כ"י מינכן), "אל יעשו עוד מלאכה... ויכלא העם מהביא" (כ"י פריס), או "לא תוציאו משא מבתיכם" (דפוס ונציה). במסכתנו הוקדש דיון רחב ללימוד מהפסוקים של צדדיה השונים של מלאכה זו (ונניח כעת לשאלה מה פשט הפסוקים והאם באמת יש "מלאכת הוצאה" במקרא).

ארבע המלאכות המפורשות הוצבו בראש רשימת המלאכות ובסופה. הרשימה פותחת בשלישיה שקודקודיה הם מלאכות מפורשות בתורה: "*החורש* הזורע [ו]*הקוצר*", מונה 33 מלאכות בתווך, ומסיימת בשלישיה שקודקודיה הם מלאכות מפורשות: "*והמבעיר* והמכה בפטיש *והמוציא מרשות לרשות*". כל שלישיה פותחת וחותמת במלאכה מפורשת וכל רשימת הל"ט פותחת וחותמת במלאכה מפורשת.

אם כן המכבה הוקדם למבעיר, כדי שהמבעיר יוכל להיות בשלישיה החותמת של הרשימה.

מלאכות שבת סובלות מחולשה מסוימת, שכן הם "כהררים התלויים בשערה", כדברי המשנה בחגיגה, ואינן מבוססות בכתוב. לכן, הציב התנא בראש הרשימה ובסופה "נקודות עוגן" המבססות את מקור המלאכות, כאומר מה הן מסיני, אף כולן מסיני.","58","","1461","True","True","False","","192","213.151.61.140","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72555","72428","ורק לחדד: במשנתנו החורש ואח"כ הזורע","19/05/20 08:29","כה אייר","תש"פ","08:29","Almuaddib",".","107","","1461","True","True","False","","85","77.125.244.60","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72431","72430","איזו פעולה קודמת ?","17/05/20 10:26","כג אייר","תש"פ","10:26","אבי גרינבלט","לגבי כיבוי והבערה , תוס' כבר עונה לשאלתי","539","","1463","True","True","False","","63","77.125.9.90","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72433","72431","לא הבנת","17/05/20 10:30","כג אייר","תש"פ","10:30","אור חדש","אם אין סיבה לשנות עושים כסדר כרונולוגי אע"פ שאין זה עניין תורני
אם ניתן ללמד עניין תורני ע"י הסידור מעדיפים זאת אף שמשנים מהכרונולוגי","458","","1463","True","True","False","","128","85.250.50.219","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72435","72433","כנראה שיש ורואים זאת במשנה","17/05/20 10:31","כג אייר","תש"פ","10:31","אבי גרינבלט","ועוד יותר - ברמב"ם","539","","1463","True","True","False","","45","77.125.9.90","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72439","72435","יש מה?","17/05/20 11:23","כג אייר","תש"פ","11:23","אור חדש","למדתי עניינים רבים מסידורו של הרמב"ם, כמובן שאם זה רק סידור כרונולוגי אז אין מה ללמוד","458","","1463","True","True","False","","128","85.250.50.219","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72443","72440",">>>","17/05/20 11:40","כג אייר","תש"פ","11:40","אבי גרינבלט","אכן ואני משתמש בהוצאת מכון המאור וגם כאן אכן הסדר שונה עפ"י הכת"י (כך היה ככה"נ בידי הרמב"ם ולכן הסדר כמובא בכת"י).
מה זה אומר לגבי התשובה שניתנה אצלנו ?","539","","1463","True","True","False","","53","77.125.9.90","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72557","72555","עפ"י כתבי היד","19/05/20 08:34","כה אייר","תש"פ","08:34","אבי גרינבלט","א"כ , מהי שאלת הגמרא ?","539","","1461","True","True","False","","36","77.125.40.226","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72576","72557","לא רק כתבי היד, גם נוסח המשנה התימני","19/05/20 11:54","כה אייר","תש"פ","11:54","Almuaddib","ראה במהדורת הרב קאפח לפירוש הרמב"ם על המשנה.


ושאלת הגמרא נובעת מכך שהיו שני נוסחים למסירת משנה זו, כבר אז. ללא ספק, נוסח המשנה שהיה במפני בעלי המסורה בבבל, היה הזורע והחורש, ועל כן נשאלה השאלה.","107","","1461","True","True","False","","116","77.125.244.60","0","72428","שבת|עג ע"א",""),new Message("72578","72576","אכן כך מסתבר יש"כ","19/05/20 12:01","כה אייר","תש"פ","12:01","אבי גרינבלט","אני לומד מתוך פורמט של מכון המאו"ר (בבלי וירושלמי) ומעניין שבבלי לא ציינו את כת"י וכך מופיעה המשנה בבבלי ואילו בירושלמי הגיהו וציינו את המקור - "כת"י".","539","","1461","True","True","False","","53","77.125.40.226","0","72428","שבת|עג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);