var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=7151;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("7151","0","השבירה והמריקה משום נותר?","13/02/11 23:37","ט אדר א","תשע"א","23:37","המכריע","בזכרוני שהביאו בזה הלומדים לעיל נידון אם זה רק בגלל בעיית הנותר או "דין" לשבור ולמרק ולשטוף בפני עצמו. וציינו לרשב"ם עה"ת.
ראוי לציין כאן שלפי הצד של רמי בר חמא שבישול בלא בליעה מחייב, וזו בעיא שלא איפשטא, הרי מוכח דאין זה רק בגלל הבליעה, שהרי אין בליעה בזה.
לעומת זה רש"י בד"ה בלוע אומר דבלוע לבד ודאי טען טיפול (שבירה או מירוק) משום נותר. והיה משמע דזה גופא הספק של רמי בר חמא, האם זה רק משום נותר או גם דין בפני עצמו.
אם כי בדוחק היה אולי מקום לטעון שיש איזו ט"ס ברש"י וזה שייך להלן לגבי שיירי מנחות, כי שם אין שום "דין", וזה ודאי רק בגלל הנותר. מלבד שאין לנו רשות להגיה כך מסברא. גם רש"י על התורה אומר להדיא הטעם בגלל נותר (לא רק רשב"ם). וא"כ הדרן לכך שזה הספק של רמי בר חמא ולא איפשטא, האם הטעם רק בגלל נותר או גם דין בפני עצמו.","199","","4828","True","True","False","","894","212.76.123.132","0","0","זבחים|צה ע"ב",""),new Message("7157","7151","שאלה","13/02/11 23:44","ט אדר א","תשע"א","23:44","משיב מאורות דף היומי","מבואר רמב"ח מודה בבלוע בלא בישול, משום נותר. ולא מסתבר שרמב"ח מסתפק אם ישנם שני דינים במריקה ושטיפה, א. בלוע בלא בישול, ב. בישול בלא בליעה.","142","","4828","True","True","False","","232","85.130.130.141","0","7151","זבחים|צה ע"ב",""),new Message("7161","7157","הבהרה","13/02/11 23:52","ט אדר א","תשע"א","23:52","המכריע","הוא אשר דיברתי. שמדין נותר ודאי יש, ולכן פשיטא לן בלוע בלא בישול, רק מספק"ל לרמב"ח אי יש גם דין נוסף בפני עצמו לא מצד נותר, ולכן יהא גם בבישול בלא בליעה. (יתכן שאם נכריע כהצד הזה היה מקום לומר שאין כלל דין מצד נותר, אבל זה מוכח משיירי מנחות. אלא שייתכן שבאמת זה לא מצד הפרשה אלא מסברא. ודוק).","199","","4828","True","True","False","","122","212.76.123.132","0","7151","זבחים|צה ע"ב",""),new Message("7164","7161","רגע...","13/02/11 23:58","ט אדר א","תשע"א","23:58","משיב מאורות דף היומי","דין נותר לא מחייב מריקה ושטיפה לפני שנעשה נותר, ולא מחייב שטיפה בכלל.

לכן שאלתי שזה כן נראה לי שני דינים. א. מניעת היווצרות נותר, ב. בישול ללא בליעה.","142","","4828","True","True","False","","270","85.130.130.141","0","7151","זבחים|צה ע"ב",""),new Message("7167","7164","מקורות","14/02/11 00:44","י אדר א","תשע"א","00:44","המכריע","ראה בס' המפתח הל' מעה"ק פ"ח הי"ד (בקטע התשיעי) 8 מקורות הדנים בזה לשיטת הרמב"ם. וברור להם שייתכן שזה כדי שלא תהיה בעיה של נותר. עי"ש אי המצוה מיד או דוקא כשניתותר וכו'. בבגד ודאי זה לא בגלל נותר, והא דבעינן במקום קדוש ג"כ א"צ כדי להפליט הנותר. זה רק אולי שרש המצוה, אבל לא גדר פרטיה.","199","","4827","True","True","False","","125","212.76.123.132","0","7151","זבחים|צה ע"ב",""),new Message("7220","7167","דף צו - הגדרה ממוצעת","14/02/11 23:44","י אדר א","תשע"א","23:44","המכריע","בתחילת הדף המטוטלת נוטה לצד שזה רק בגלל נותר הבלוע, או יותר נכון בגלל הבלוע שייהפך לנותר. רש"י בתחילת העמוד מבאר שהקושיא נהדרינהו לכבשונות בנויה על ההנחה שכל הענין הוא הפלטת הבלוע. אמנם דברי רש"י צריכין ביאור שנראה כאילו נפשט שבישול בלא בליעה אין טעון בזמן שהבעיא לא נפשטה. ועי' היטב תחילת התוס' ד"ה אלא.

ומאידך גיסא בסוף הדף אנו רואים להיפך. ותרומה לא בעיא מריקה ושטיפה וכו'. זו שאלה הבנויה להדיא על ההנחה שכל הענין הפלטת בליעה ולכן הגמ' לא רואה הבדל בין זה לתרומה. ואילו ג' התירוצים של הסוגיא זה בדיוק מה שהם דוחים. א. בקדשים בעינן כל הכלי, ב. מים דוקא. ג. גם צונן. והיינו דבתרומה זה רק הפלטת בליעה ולכן לא בעינן טפי, ובקדשים זו גזיה"כ המחייבת דינים מסויימים.

ויש לתמוה לאור זה מדוע לא אמרו בפשטות שבתרומה אם לא רוצה להשתמש בכלי אינו חייב להגעילו משא"כ בקדשים, כדחזינן דאף כלי שנטמא נוקבו ומכניסו ומטהרו.
ועוד מדוע לא הזכירו דדוקא במקום קדוש.

ולעצם הענין היה נראה מכל הסתירות בנושא, שיסוד הדין הוא הפלטת בליעה, אבל אין אלו גדריה, אלא כבר נתנה התורה בזה גזירה עם דינים מסויימים החורגים מהמתחייב מצד הבליעה. ודוק היטב. (יצויין שיש בזה באחרונים וכפי שציינתי לעיל. וכל דברינו כאן הם ללא עיון באחרונים, אלא העולה לעניות דעתינו מתוך הסוגיא).","199","","4827","True","True","False","","135","212.76.123.132","0","7151","זבחים|צה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);