var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=71427;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("71427","0",""רבא בעא לצעוריה"","21/04/20 12:16","כז ניסן","תש"פ","12:16","אבי גרינבלט","א. בתלמוד מצינו מקומות רבים שחכמים לא ידעו לתת תשובה ומה צער יש בזה ?
ב. האם זו פעולה הראויה כשרוצים ללמד ? מה הקשר בין הבוץ לבין הלימוד ?
ג. בסיום יש תחושה ש"נושמים לרווחה" על כך שרבא לא ביישו לבסוף , האם זו ביקורת על רבא ?","539","","1472","True","True","False","","484","77.125.32.27","0","0","שבת|מו ע"א",""),new Message("71428","71427","הסיבה","21/04/20 12:36","כז ניסן","תש"פ","12:36","מאורות החיים","כאן מטרתו של רבא היתה לצער אותו על כך שלא ניקה את נעליו לפני שנכנס לביתו ולכלך לו את המיטה שישב עליה.
החתם סופר אומר שהקב"ה הציל את רבא מלהלבין את פני רב אויא שלא יצא תקלה מתחת ידו של רבא.","973","","1472","True","True","False","","65","213.137.64.73","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71435","71427","לשאלה א","21/04/20 12:49","כז ניסן","תש"פ","12:49","יום יום ידרשון","ראה דברי הגמ' בתענית (ט:) "רב שימי בר אשי הוה שכיח קמיה דרב פפא, הוה מקשי ליה טובא. יומא חד חזייה דנפל על אפיה, שמעיה דאמר רחמנא ליצלן מכיסופא דשימי, קביל עליה שתיקותא ותו לא אקשי ליה".","919","","1472","True","True","False","","111","188.64.206.91","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71526","71427","ראה בדף על הדף ובהערות הגרי"ש אלישיב","23/04/20 21:50","כט ניסן","תש"פ","21:50","דוד כוכב","דף על הדף מסכת שבת דף מו ע"א
וברש"י: איקפד רבא משום טינוף המיטה ע"כ. ודבר פלא הוא להבין הדברים כפשוטם. ובספר עמודי אור להגאון ר' יחיאל העליר ז"ל (סי' ח') כתב כאן פירוש נפלא בהקדם דברי הגמ' להלן (קכ"ד ע"ב):

אמר רב נחמן אמר שמואל חרס קטנה מותר לטלטל בחצר אבל בכרמלית לא. ור"נ דידי' אמר אפילו בכרמלית אבל בר"ה לא. ורבא אמר אפילו בר"ה, ואזדא רבא לטעמי' דרבא הוה אזיל בריתקא דמחוזא אתווסי מסאניה טינא אתא שמעי' שקל חספא וקא מכפר לי' רמו בי' רבנן קלא אמר לא מסתייא דלא גמירי מיגמר נמי מגמרי אילו בחצר הואי מי לא הוה חזיא לכסויי בי' מנא ה"נ חזיא לדידי.

שמעינן מזה, דרבא הוה ס"ל דמותר לקנח רגליו המאוסות בטיט בחרס בר"ה ומכ"ש בחצר כר"נ. ותלמידי דרבא דרמו בי' קלא בשמעי' דרבא ס"ל דאסור לקנח בחרס בחצר או בר"ה ולכך רמו בי' קלא:

והשתא אנהר לן עלמא לפרש דברי חכמים וחידותם. רב אויא הוה מאיסא כרעיה בטינא וכי אתא לקמי' דרבא לא קנחם. ומעשה כי הוה בשבת הוה ככל הני עובדא דמייתי שם. משום דס"ל דאסור לטלטל חרס קטנה.

ולכך כי אתיבי קמי' דרבא (ותלמידיו הושיבוהו) וראה רבא שלא קנח רגליו וס"ל כתלמידי דרבא דאסור לטלטל חרס. ולכך בעא לצעורי' בדין זה ושאיל לי' מענינא. מ"ט רבה ור"י דאמרי תרווייהו שרגא דנפטא נמי שרי לטלטולי. אמר לי' הואיל וחזיא לכסויי בי' מנא.

ולכך מהדר לי' רבא אלא מעתה כל צרורות שבחצר מטלטלין. ובזה רצה להוכיחו מדוע לא קנח רגליו המאוסים בטיט בחצר ע"י חרס. והשיבו ר"א הא איכא תורת כלי עלי' הני ליכא תורת כלי עלי'. ואשתיק רבא. ולכך ר"נ ב"י דהיה תלמיד רבא ודאי היה מהני דאוכח להו רבא לקמן (קכ"ד ב') כדלעיל. אמר בריך רחמנא דלא כספי' רבא לר"א. וקמו תלמידי דרבא ור"א בשיטתייהו דאסור לקנח בחרס.

ורבא אישתיק, ונראה בעיני דהודה להם. וראייתי מהא דאיתא לקמן (קמא א') אמר אביי ואיתימא רב יהודה טיט שעל גבי רגלו מקנחו בקרקע ואינו מקנחו בכותל. אמר רבא בכותל מ"ט לא כו' אלא אמר רבא מקנחו בכותל ואין מקנחו בקרקע. ואילו דינו דחרס לא זכר רבא כלל. וש"מ דהדר בי' רבא לגבי' ר"א ותלמידיו. ומפני זה אמר רבא עירובין (ס"ד א') ולאפרושי מאיסורא אפילו בפניו ש"ד. ורומז להא דבדף קכ"ד ב'. עכת"ד שם. והדברים נפלאים למבין.

המעניין בדבר תורה זה הוא, כי הוא נדפס גם בספר בשם מנחת יהודה מהג"ר יהודה יודיל אפשטיין ז"ל (בשנת תרל"ג) ושם בסיום הדברים כותב המחבר הנ"ל, שכנראה בעל העמודי אור שמע ממנו דבר תורה זה ע"ש היטב מש"כ. וראה בנושא זה בקובץ סיני (קובץ קי"ב ע' ג והלאה) ע"כ.

הערות הגרי"ש אלישיב מסכת שבת דף מו ע"א
יז) רב אויא אקלע לבי רבא וכו' איקפד רבא בעי לצעוריה א"ל מ"ט וכו'. ולפרש"י מה שרצה לצערו היינו לשאלו שאלות שלא יוכל להשיב עליהם, ולפ"ז יתכן דמעשה זה היה בחול.
אמנם עי' בחת"ס שהק' דמה צער הוא זה שלא ידע תשובה לשאלה, הרי כמה פעמים מצינו בגמ' שלא ידעו תשובה ומה צער יש בזה, ולכך פירש האי עובדא שהיה בשבת וע"פ מאי דאמרי' לקמן דף קכ"ד: דרבא הוי אזיל בריתקא דמחוזא ונתלכלכו נעליו בטיט אתא שמעיה וניקה נעליו בחרס, ורמו ביה רבנן קלא, ואמר לא מסתייא דלא גמירי מיגמר נמי מגמרי, דהרי כיון דחזי לכסויי בהו מנא בחצר שרי אף ברה"ר ולא הוי מוקצה, וא"כ חזי' דרבנן לא ידעו דין זה ונתפרסם ע"י רבא, וא"כ י"ל דרצה רבא לצערו על מה שלא ניקה את נעליו בחרס ברה"ר כדעביד רבא, וע"ז הוכיח לו באופן שהוא עצמו יסיק ויוכרח דשרי, אמנם למסקנא אמרי' דלא כספיה לרב אדא, והיינו דאף דהוכיח דבעצם מה שנשתייר מכלי לא הוי מוקצה, כל דחזי למידי עדיין י"ל דה"מ בחצר [דחזי לכסוי מנא] אבל ברה"ר לא, או די"ל דשברי חרסים שאני, ואף דרבא ס"ל דבכל הני נמי שרי וכדמוכח לקמן, מ"מ לא הוכיח זאת, וממילא לא איכסיף רב אדא.","125","","1470","True","True","False","","182","95.86.101.40","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71431","71428","מה עלינו ללמוד ממקרה זה ?","21/04/20 12:41","כז ניסן","תש"פ","12:41","אבי גרינבלט","שהלבנת פנים כעין מידות הכעס והגאוה , הרמב"ם מונע מאיתנו ללכת בהן בשביל הזהב.","539","","1472","True","True","False","","49","77.125.32.27","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71438","71435","אכן אבל היו מקרים רבים שלא כך הסתיים","21/04/20 12:56","כז ניסן","תש"פ","12:56","אבי גרינבלט","","539","","1472","False","True","False","","61","77.125.32.27","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71441","71438","כך נפסק להלכה","21/04/20 13:00","כז ניסן","תש"פ","13:00","יום יום ידרשון","לשון הגמ' לעיל דף ג: "כי קאי רבי בהא מסכתא לא תשייליה במסכתא אחריתי דילמא לאו אדעתיה דאי לאו דרבי גברא רבה הוא כספתיה". וכן פסק הרמב"ם.
זה שלא כתוב שהחכמים הצטערו כשלא ידעו זה לא אומר שלא הצטערו.","919","","1472","True","True","False","","111","188.64.206.91","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71443","71441","כך ראוי למבייש לנהוג","21/04/20 13:06","כז ניסן","תש"פ","13:06","אבי גרינבלט","כלומר יש כאן מסר חינוכי גם אם רב אויא לא התבייש.","539","","1472","True","True","False","","63","77.125.32.27","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71449","71443","ואני לתומי חשבתי","21/04/20 14:18","כז ניסן","תש"פ","14:18","עלי","שרבא רצה לרמוז לרב אויא בשאלה בנוגע לדבר מאוס כמכסה שרגליו המלוכלכות אינן ראויות כמכסה למיטה... וענה לו רב אויא, שלו היה הלכלוך נובע מלכלוך סתם היה צודק אך כאן מדובר בכלי - שאינו מאוס, והתכוון לעצמו. על זה כתוב 'רגלי חסידיו ישמור'...","209","","1472","True","True","False","","151","141.226.62.125","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71451","71449","יפה!","21/04/20 15:01","כז ניסן","תש"פ","15:01","יום יום ידרשון","","919","","1472","False","True","False","","96","46.19.86.199","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71457","71451","אסור לת"ח שיהא לו רבב על בגדו","21/04/20 21:59","כז ניסן","תש"פ","21:59","ישראל קלר","","881","","1472","False","True","False","","42","2.55.155.189","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71460","71457","זה לא בגד, אולי יש לחלק","21/04/20 22:25","כז ניסן","תש"פ","22:25","יום יום ידרשון","","919","","1472","False","True","False","","92","46.19.86.199","0","71427","שבת|מו ע"א",""),new Message("71536","71457","האם כעת חייבת במוות את דוד המלך?","24/04/20 12:16","ל ניסן","תש"פ","12:16","Almuaddib",".

(מסכת ברכות דף ד.)","107","","1469","True","True","False","","112","87.70.3.199","0","71427","שבת|מו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);