var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6817;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6817","0","הורדת קרביים לשם הדחתן","03/02/11 09:26","כט שבט","תשע"א","09:26","עציוני","הגמרא דנה בעולה שנשחטה ע"ג המזבח, שעליה נאמר שיש להפשיטה בראש המזבח. למ"ד יש הפשט וניתוח בראש המזבח זה דין פשוט - מדובר בעולה כשירה. למ"ד אין הפשט בראש המזבח, הגמרא מסבירה שמדובר בעולה פסולה. ההפשט הוא לצורך העור והבשר נשרף (כך ע"פ רש"י).
על כך שואלת הגמרא מן התוספתא "כיצד עושה מוריד את הקרבים למטה ומדיחן " - אם מדובר על קרבן פסול שלא מוקטר על המזבח לשם מה ההדחה? ועונה מה שעונה (ראה להלן).
יש להעיר שנוסח התוספתא המצוי בידינו הוא "מפשיט ומנתח ומוריד את הדם וזורקו למטה מוריד את הקרבים ומדיחן במים וחוזר ומעלה אותן ומוריד את העור לכהנים וחוזר ומקטיר את הכל." כלומר: אין שום ספק שהתוספתא מדברת על עולה כשרה. אולי קושיית הגמרא היא מבריתא אחרת שאינה התוספתא שלנו, או שהיתה להם גירסא אחרת.

גם תשובת הגמרא היא לא פחות ממדהימה. "מדיחן למה לי? דאי מיתרמי כהן אחרינא ולא ידע נסקינהו ". הגמרא מבחינה מייד בבעיתיות שבתשובה הזאת ושואלת "ואנן ניקו נעביד להו לכהנים מילתא דאתו בה לידי תקלה? ". את המשך הגמרא (אפ''ה עדיפא שלא יהו קדשי שמים מוטלים כנבילה ) ניתן להבין בשתי צורות:
אפשרות א', השמרנית יותר, אומרת שאכן הגמרא חוזרת בה מן התשובה הראשונה. עלינו לדאוג שהקרביים לא יגיעו למזבח. למה אם כך שוטפים אותם? כדי שיראו בצורה מכובדת (הגמ' עדיין מכנה אותם "קדשי שמים" למרות שמדובר בקרבן פסול!). ע"פ אפשרות זו היינו מצפים למילה כמו "אלא" המבטאת חזרה מן האמור לעיל.
אפשרות ב' היא שאכן אין כאן חזרה. עדיין הגמרא סוברת שמדיחים את הקרביים על מנת שכהן אחר יעלה אותם בטעות. מדוע לגרום לכהן מכשלה שכזאת? כנראה שזה הרע במיעוטו - עדיף על האופציה שקדשי שמים יהיו מוטלים בבזיון כנבילה. אפשרות זו בהסבר הגמרא נוחה יותר טקסטואלית, אך הקשיים שבתוכנה ברורים.

איך שלא יהיה, ברור שלפחות בהו"א הגמרא חשבה שניתן להעלות אפשרות כזאת - שנגרום להטעיה מכוונת של הכהנים. מעין זה מצינו (אם כי יש חילוקים רבים) לגבי עורלה בחו"ל. הדין הוא שספק עורלה בחו"ל מותר, ובגמרא (קידושין לט) מסופר: "אמר ליה לוי לשמואל אריוך ספק לי ואנא איכול " ופירש רש"י - "ספק לי. לקוט שלא בפני שיהיה ספק אצלי ואנא איכול, ובערלה קאי." כלומר: שמואל התבקש להביא עורלה ללוי, רק באופן שלוי לא ידע בודאות שזו עורלה, וכך יוכל לאכול מדין ספק עורלה בחו"ל. יתכן שאצלינו העקרון דומה - לכהן שיודע שמדובר בקרבי קרבן פסול אסור להעלות אותם, אך אם כהן אחר (שאינו מודע) יעלה אותם למזבח, אז יופי. הדבר מעלה מחשבות האם פסולי מזבח הם פסולים "בעצם" או שעיקר הבעיה היא בכהן המעלה - איך אתה יכול להעלות דבר כזה למזבח (הקריבהו נא לפחתך). בודאי ניתן לחלק בין פסולים שונים ואכמ"ל.","159","","4838","True","True","False","","993","132.70.40.183","0","0","זבחים|פה ע"א",""),new Message("6818","6817","הערות נוסח","03/02/11 11:15","כט שבט","תשע"א","11:15","עציוני","עיינתי בכתב יד הותיקן (באתר הספריה הלאומית) ומצאתי שם דברים מענינים מאד:

1. בנוסח הבריתא ממנה מקשה הגמרא כתוב במפורש "כיצד היה עושה מוריד את הקרבים למטה ומדיחן ומקריבן". כלומר: למרות שמדובר על קרבן פסול, יתכן שנאפשר הקרבה, ועל זה שואלת הגמ' "היכי נעביד". (ע"פ נוסח זה ההסבר השני שהצעתי בהודעתי דלעיל פחות מחודש ממה שהיה נדמה בהתחלה).

2. בכתב היד מופיע קטע שלם שלא נמצא בגמרא שלנו! אצלינו הגמ' אומרת שקמ"ל שיש הפשט וניתוח בראש המזבח, ומיד מקשה למ"ד שאין הו"נ בראש המזבח. בכתב היד מופיע הקטע הבא (מתחיל בסוף שורה 20 בטור הימני): דאיתמ' רב פפא ורב שימי בר אשי חד אמר יש הפשט וניתוח בראש המזבח וחד אמ' אין הפשט ונתוח ברא' המזב' במאי קמיפלגי מר סבר לשלחן דמי ומר סברלבית המטבחים דמי"

3. לא חשוב אבל מענין: שורה אחת לפני הקטע הנ"ל יש טעות של הסופר - הוא כתב "למאן דאמר יש הפשט.." כשברור שזו שגיאה וצ"ל "אין הפשט..."","159","","4838","True","True","False","","286","132.70.40.183","0","6817","זבחים|פה ע"א",""),new Message("6821","6818","נמצא בשיטה מקובצת","03/02/11 11:45","כט שבט","תשע"א","11:45","המכריע","סעיף מספר שנים הוא חשוב מאין כמוהו. קטע חדש! בלי זה הסיום שלנו על זבחים יהא ללא סיום אמיתי... רצתי לרשום זאת על הגיליון של הגמרא שלי, וראיתי שהש"מ באות ו' מעתיק זאת. לכן הסתפקתי בציון שחייבים לעיין בהגהה הזו.

אני עוד לא למדתי את הסוגיא, חשבתי להעיר על זה מחר, אבל אם כבר אני רושם, אז לא אמנע מלהרהר בקול, בלי אחריות, מנין שכוונת הגמ' לאפשר וכאילו לדחוף לכיוון הזה בתקוה סמויה שכהן טועה יקריב, אולי הכוונה שאם בטעות (לא רצויה) יקריבנה כהן, לפחות יהא זה מודח. ואם כנים אנו בזאת אזי נשמט הבסיס לדיון שפתחת. אבל כאמור מחר אהיה יותר חכם בס"ד.","199","","4838","True","True","False","","127","95.86.107.17","0","6817","זבחים|פה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);