var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6782;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","46"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6782","0","חידושו של רבא בכח המחשבה","02/02/11 15:46","כח שבט","תשע"א","15:46","מתפעל",""אמר רבא: כל מידי דחשיב עליה לפני ולפנים לא מיפסל בהיכל".

היה קשה לי להבין חידושו הגדול של רבא.

התורה כתבה ב' פסוקים שלא להכניס דם להיכל ולקדש הקודשים ולא הבנו למה לי ב' פסוקים? מספיק לכתוב להיכל כי לא ניתן להכניס לקדש הקדשים מבלי להכניס להיכל תחילה, בהתחלה ניסתה הגמרא ליישב שיש אפשרות דרך הגג ודחתה.
לכן תירץ רבא שצריך את הפסוק שקדש הקדשים פוסל באופן שההיכל לא פסל.
הכיצד?
אם תכנן בדעתו להכניס לקדש הקודשים, אזי ההכנסה להיכל לא מעלה ולא מורידה.
זה נשמע לי חידוש עצום, וכי למה שלא יפסל הדם בגלל שהאיש בדעתו המשובשת רוצה להכניס את הדם לקדש הקדשים? הרי התורה אומרת שדם כזה שכלל אין לו מה לחפש לא בהיכל ובודאי שלא בקדש הקדשים שנכנסים אליו אחת בשנה, אם מכניסים אותו להיכל הוא נפסל.
אז יכול אדם במחשבה כלשהיא להפקיע פסילה זו?
איך זה עובד?
ניקח למשל פסול דומה מאד, פסול יוצא מהעזרה של בשר קדשים או דם קדשים.
אם אדם תיכנן להוציא את הבשר לירושלים, ויצא רק את העזרה להר הבית, האם זה לא יפסל כי תכנן להוציא את זה רחוק יותר? כי לא נתקיימה מחשבתו?
זה נשמע לי פלא פלאות.


אגב, מה יהיה הדין באדם שהכניס דם להיכל בשידה תיבה ומגדל?","148","","4842","True","True","False","","911","94.188.248.70","0","0","זבחים|פב ע"ב",""),new Message("6784","6782","המחשבה היא חלק מהפסול","02/02/11 15:58","כח שבט","תשע"א","15:58","המכריע","יוצא שהבאת כדוגמה, שם המעשה היבש הוא הפוסל. אבל כאן נאמר לכפר בקודש, שפוסל לחד מ"ד רק אם כיפר, ולפחות לכו"ע פוסל רק אם הכניס על דעת לכפר, וכשמכוון לכפר בקה"ק הרי להיכל הכניס ללא כוונה לכפר ולכן שם אינו פוסל.","199","","4842","True","True","False","","137","95.86.107.17","0","6782","זבחים|פב ע"ב",""),new Message("6797","6784","יישר כח, ושאלה","02/02/11 22:50","כח שבט","תשע"א","22:50","מתפעל","כתבת: "לכו"ע פוסל רק אם הכניס על דעת לכפר".
היכן ראית כדבר הזה? זה מפורש באחד המפרשים?

גם מעניין אם הרמב"ם פוסק את דינו של רבא וכיצד הוא מביא את זה.","148","","4842","True","True","False","","147","95.86.113.6","0","6782","זבחים|פב ע"ב",""),new Message("6805","6797","על דעת לכפר","03/02/11 00:55","כט שבט","תשע"א","00:55","המכריע","א. לשאלתך מנין שלכו"ע נפסל רק בנכנס אדעתא לכפר, ראשית כל כך משמעות המשנה (פב.), נכנס לכפר אע"פ שלא כיפר פסול דברי ר"א וכו'.
ב. בדף פג. ברש"י סוד"ה ה"ג בתו"כ "אף אשר יובא מדמה לכפר, מתחילת "הבאתה על מנת לכפר" משמע שנפסל וכו'.
ג. וכן הוא ברמב"ם (פ"ב מפסוהמו"ק הט"ז) דם החטאת שהכניסו לכפר בו בפנים וכו'.
ד. והטעם לכל זה מפני שכתוב בתורה יובא את דמה לכפר בקדש, וכל פלוגתא דתנאי היא אי לכפר היינו ע"מ לכפר או לכפר היינו ויצאה מחשבתו אל הפועל.
ה. הרמב"ם פירש או גרס אחרת את הבעיא האחרונה, הראב"ד הוא כרש"י וכך הוא כותב (שם הי"ד) " מפרוכת למזבח הזהב שהכל בהיכל מהו וכו' וכי הדר עייל ליה לבית הפרוכת ובא (אצ"ל הובא) קרינן ביה". עי"ש להרמב"ם פירוש לגמרי אחר שהנידון האחרון הוא שהוציא מחוץ להיכל באמצע הזיות של היכל.","199","","4841","True","True","False","","128","95.86.107.17","0","6782","זבחים|פב ע"ב",""),new Message("6823","6805","יישר כח, אכן לא שמתי לב לכך","03/02/11 11:50","כט שבט","תשע"א","11:50","מתפעל","שצריך כאן את המחשבה לכפר בדוקא.

יוצא באמת חידה יפה,
כיצד יתכן מקרה שאדם יכניס דם חטאת להיכל במזיד לפני הזריקה, אף שיודע שאסור להכניס לשם את הדם, וזה באופן פשוט פוסל את הקרבן,
ובכל זאת יוכל להוציאה בחזרה והקרבן לא יפסל ויוכל להזות על המזבח החיצון.

ומשכח"ל כשהכניס במזיד אמנם אבל לא על מנת לכפר בהיכל אלא בקדש הקדשים.
או שכלל לא התכוון לכפר.","148","","4841","True","True","False","","156","94.188.248.70","0","6782","זבחים|פב ע"ב",""),new Message("6825","6823","חידוד החידה","03/02/11 11:58","כט שבט","תשע"א","11:58","המכריע","כיצד יתכן שני כהנים ובידם שני קרבנות שוין לחלוטין, שתי חטאות רגילות, שניהם נכנסו להיכל עם הדם באותו אופן בדיוק, ובכל זאת זה פסל את החטאת וחבירו לא.","199","","4841","True","True","False","","126","95.86.107.17","0","6782","זבחים|פב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);