var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6707;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6707","0","מצוות לא מבטלות זו את זו","30/01/11 15:22","כה שבט","תשע"א","15:22","מתפעל","הדוגמא המובאת, שיטת הלל הזקן שהיה כורך פסח מצה ומרור יחדיו.
רש"י כותב: "ולא אתי טעם מרור ומבטיל ליה לטעם מצה".
כמה הערות:

א: מדוע נקט רש"י דוקא שהביטול יהיה בטעם המצה? למה לא שיבטל טעם בשר הפסח?
האם רש"י רק נקט דוגמא או שזה בדוקא?

ב: בכלל, מי אומר שצריך לטעום טעם מצה בכדי לקיים את המצוה?
אם יש אדם שיש לו בעיה פיזיולוגית שהוא חסר חוש טעם, האם לא יצא ידי חובת מצות מצה? וגם כמדומני כתוב בלע מצה יצא. כי לא צריך טעם מצה. רק במרור צריך לטעום מרירות.

ג: לכאורה, ניתן לומר שבאמת מצוות בעלמא מבטלות זה את זה, אבל כאן הלל הזקן למד שכך חייבה התורה לאכול. מה שנקרא: בהכי חייבא רחמנא. הקב"ה יודע שהטעם של המרור מבטל את הטעם של המצה אבל כך ציוה אותנו. מה שאין כן אם יש לאדם למשל תרומה של משהו חריף וכמו כן יש לו מצוה לאכול מצה, כאן יש 2 מצוות נפרדות שאין שום מצוה לאוכלם יחד, שם באמת תהיה בעיה וזה יבטל.

ד: התוספות במקום שואלים שאולי לקח הלל הרבה מכל מין ובמקרה כזה לא מתבטל אף מין. ומסיים שם: "כדפרישית לעיל". היכן לעיל דיבר תוס' על ענין זה ומה סברתו?

יישר כח מראש למשיבים ועונים.","148","","4844","True","True","False","","1199","94.188.248.70","0","0","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6708","6707","לגבי שאלתך הרביעית -","30/01/11 16:00","כה שבט","תשע"א","16:00","אבי","עיין תוספות ע"ח ע"א ד"ה אלא בסוף דבריהם.","119","","4844","True","True","False","","157","79.179.201.151","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6710","6707","לגבי שאלתך הראשונה","30/01/11 20:03","כה שבט","תשע"א","20:03","דוד כוכב","הדוגמא של מצה היא בדוקא. ודינו של הלל הוא רק בזמן המקדש. ואילו בזמן הזה מודה הלל שלא ניתן לאכול את המצה עם המרור כי חובת המצה מהתורה וחובת המרור מדרבנן. ויחסית למצוה מהתורה נחשב המרור לחול. וחידוש דין זה שייך רק במצה שהרי אין בשר הפסח בזצן הזה. מסכת פסחים דף קטו ע"א.","125","","4844","True","True","False","","135","213.151.38.218","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6717","6707","שאלות א ו-ג עונות זו על זו","31/01/11 06:55","כו שבט","תשע"א","06:55","עציוני","ניתן לומר שכך הוא דין הפסח - לאכול אותו על מצות ומרורים. מצה, לעומת זאת, היא מצוה עצמאית, והא ראיה שכיום יש לנו רק מצוות מצה דאורייתא, גם כשאין קרבן פסח. לכן, לגבי מצה יכולה להתעורר בעיה אם מצוות מבטלות זו את זו.","159","","4843","True","True","False","","222","46.116.179.25","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6730","6707","תשובה לשאלות ב:-ג:","31/01/11 14:29","כו שבט","תשע"א","14:29","דוד כוכב","ב:
לגמרא (בפסחים שם) פשוט שאכילה בלא הרגשת טעם הדבר אינה אכילה, אלא בליעה. לכן למשל לא ניתן לבלוע את המצוה כשהיא עטופה.
אדם חסר חוש טעם אכילתו היא אכילה כמו אצל כולם. אין שינוי או בעיה לא במצה שהוא אוכל ולא באופן האכילה, אלא בגופו בלבד.

ג:
קיימת מצוות אכילת קרבן פסח כמו בשאר קרבנות. ואכילה זו צריכה להיות אכילה על גדריה כמו בשאר אכילות.
גם אכילת מצה היא חובה בלא קשר לאכילתה עם הקרבן, ככתוב בפסוקים רבים בתורה.
וכיון שהלל פירש שקיימת חובה לאכול את שלושת המצוות יחד, הוא למד מכאן שגם כל האכילות הפרטיות לא נפגמו עקב כך. שהרי אין רק מצוה לאכול 'מאכל העשוי ממצה, פסח, ומרור', אלא מצווה לאכול מצה (= בשמהּ המוגדר ובטעמהּ) ומצווה לאכול את בשר הקרבן (= בשמו ובטעמו).","125","","4843","True","True","False","","226","213.151.38.218","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6722","6708","יישר כח","31/01/11 08:49","כו שבט","תשע"א","08:49","מתפעל","אכן תוספות שם אומרים את סברתם אבל לא מבארים אותה.
אולי כוונתם כשאכל הרבה מצה ומעט מרור.
כאן בתוספות אני הבנתי שאכל הרבה מכל מין ולכן לא היה לי מובן. כי ככל שמרבה במצה, הרי גם כנגדו מרבה במרור.","148","","4843","True","True","False","","161","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6719","6710","לא מובנים דבריך","31/01/11 08:43","כו שבט","תשע"א","08:43","מתפעל","הגמרא הביאה מהלל שאכל את כל שלושת הדברים בזמן הבית.
היא לא מדברת על הזמן שלאחר מכן.","148","","4843","True","True","False","","160","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6720","6717","כיצד אכל הלל בזמן המקדש?","31/01/11 08:44","כו שבט","תשע"א","08:44","מתפעל","הוא אכל מצה בנפרד וגם עשה כורך?
או שיצא ידי מצות אכילת מצה בכורך?","148","","4843","True","True","False","","151","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6729","6719","נכון, אבל","31/01/11 13:35","כו שבט","תשע"א","13:35","דוד כוכב","ההתייחסות היא במיוחד למצה, כהתחלה להמשך הסוגיא - ומה בזמן הזה.","125","","4843","True","True","False","","106","213.151.38.218","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6721","6720","זה בדיוק מה שהגמרא אומרת","31/01/11 08:47","כו שבט","תשע"א","08:47","עציוני","הוא יצא גם ידי חובת מצה כי מצוות אינן מבטלות זו את זו.","159","","4843","True","True","False","","199","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6723","6721","נו, ועל כך אני שואל","31/01/11 08:52","כו שבט","תשע"א","08:52","מתפעל","אולי בעלמא מצוות כן מבטלות והלל עשה כך כי התורה ציותה בפירוש.

זה שלאחר החורבן עדיין יש מצות אכילת מצה לחוד לא סותר את המצוה לאוכלם ביחד כשיש קרבן פסח. התורה אומרת לאכול מצה בין אם יש קרבן ובין אם אין.
ואומרת שכשיש קרבן פסח, תאכל את זה בסנדוויץ אף שאחד מבטל את השני.

אבל אם תאכל תרומה חריפה למשל עם המצה, זה כן יבטל כי לא קיבלת ציווי לאכול תרומה דוקא עם המצה.","148","","4843","True","True","False","","161","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6724","6723","התורה לא ציוותה זאת לגבי מצה","31/01/11 08:58","כו שבט","תשע"א","08:58","עציוני","דין "על מצות ומרורים יאכלוהו" נאמר במפורש על קרבן הפסח. אין שום סיבה לחשוב שיש דין כזה במצוות מצה, אא"כ אתה סובר שכל דין מצה הוא סעיף בדין פסח, ועל זה אמרתי (והוכחתי מימינו) שמצוות אכילת מצה היא דין נפרד ועצמאי.","159","","4843","True","True","False","","249","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6725","6724","אנחנו מסתובבים במעגלים","31/01/11 10:53","כו שבט","תשע"א","10:53","מתפעל","ולא מצליחים להגיע להבנה בינינו.

יש 2 מצוות בתורה. אכילת מצה בליל הסדר בלי קשר לקרבן ויש אכילת קרבן הפסח על מצות ומרורים יאכלוהו.

הלל הבין שהכוונה לכרוך ולאכול השלושה יחדיו.
אבל מה לגבי מצות המצה בנפרד?
ההבנה שלי היתה שהלל סבר שלא צריך לאכול את המצה בנפרד בנוסף על הכריכה. בזה שאוכל את הפסח יחד עם המצה, יוצא גם ידי מצות המצה.

עד כאן אתה מסכים איתי?","148","","4843","True","True","False","","175","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6726","6725","עד כאן אנחנו מסכימים","31/01/11 10:56","כו שבט","תשע"א","10:56","עציוני","","159","","4843","False","True","False","","219","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6727","6726","מעולה, אז בא נמשיך","31/01/11 11:17","כו שבט","תשע"א","11:17","מתפעל","לפי זה,

כיצד רצתה הגמרא להביא ראיה שמצוות לא מעכבות זה את זה מהלל שאכל יחדיו,
באמת מצוות כן מבטלות זה את זה.
אבל כאן, כך הבין הלל, יש ציווי מיוחד מהתורה לאכול יחדיו אף שבאמת בעלמא מבטל, כאן זה לא מבטל אף שאכילת המצה מצוה נפרדת.

איפה הטעות שלי בלוגיקה?","148","","4843","True","True","False","","204","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6728","6727","הטעות היא לא בלוגיקה אלא בעובדות","31/01/11 11:24","כו שבט","תשע"א","11:24","עציוני","אין שום מצוה מן התורה לאכול את המצה עם תוספות. אין לכך שום מקור ואין לנו שום סיבה להמציא דין כזה.
יש מצוה (לדעת הלל) לאכול את הפסח על מצות ומרורים. אילו מצוות היו מבטלות זו את זו, אז ידי פסח ומרור היה יוצא, כי כך מצוותו (כפי שכתבת), אבל בשביל מצוות מצה היה צריך לאכול אותה בנפרד. מכך שהוא לא אכל מצה בנפרד (מנין זה? שאלה טובה. כתוב מה הוא אכל אבל לא כתוב שלא אכל עוד מצה - נניח את זה בצד כרגע) משמע שבאכילת הסנדביץ' הוא יצא גם ידי חובת מצה, כלומר: מצוות לא מבטלות זא"ז.","159","","4843","True","True","False","","255","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6732","6728","אהההההההההה","31/01/11 15:13","כו שבט","תשע"א","15:13","מתפעל","עכשיו הבנתי למה אתה חותר.
יפה.

ועדיין, אולי לאחר שהתורה גילתה שצריך לאכול את הפסח יחד עם המצה (והמרור) והלל הזקן ברוחב דעתו הבין שאף שהתורה ציותה על אכילת מצה בנפרד בלי קשר לפסח, בכל זאת לא מסתבר שהתורה תרצה שיאכל מצה פעמיים,
אי לזאת ובהתאם לכך, הבין הלל שכאן התורה אומרת כמקרה יוצא מן הכלל, שהמצה לא תתבטל ע"י המרור והפסח. ואין להקיש לכל התורה כולה.
זה כל כך מופרך?

אגב, המצה מתבטלת רק ע"י המרור בגלל חריפותו או גם ע"י הפסח?","148","","4843","True","True","False","","170","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6733","6730","בא נתמקד בשאלה ב'","31/01/11 15:23","כו שבט","תשע"א","15:23","מתפעל","שכן בשאלה ג' יש דיון ארוך עם עציוני.

אתה הבאת דין של מצה עטופה. מצד שני יש דין של "בלע מצה יצא", כלומר שלא צריך לטעום טעם המצה.
ומשכך, לכאורה קשה מה איכפת לי שהמרור מבטל את טעם המצה ולא טועמים את טעמה, הרי כלל לא חייבים לטעום טעם מצה.

כנראה שצריך לומר שאמנם לא צריך לטעום בפועל טעם מצה, אבל צריך שתהיה אפשרות לטעום את טעם המצה. זה שבלע את המצה, היה יכול לטעום אילו הוא לעס.
אבל זה שחיפה את המצה, גם אם היה לועס שעה שלימה לא היה טועם.
וכן זה שאוכל מצה יחד עם מרור, אין לו את האפשרות לטעום טעם מצה ולכן לא יצא.
אולי זה הביאור.","148","","4843","True","True","False","","176","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6734","6732","זה לא מופרך","31/01/11 15:24","כו שבט","תשע"א","15:24","עציוני","זה סתם לא נכון.
שים לב שאתה מניח הנחות ללא בסיס ("לא מסתבר שהתורה תרצה שיאכל מצה פעמיים") רק כדי להקשות ולהראות שהגמרא לא מובנת - אל תניח והגמרא תהיה מובנת!

(הערת הבהרה - הנחות ללא בסיס הן לא בהכרח שגויות. רק אין להן מקור.)

ורק תשים לב - לא מסתבר בעיניך שהתורה תצווה לאכול מצה פעמיים. היום אין לנו פסח ונותרה רק מצוות אכילת מצה. כמה זיתים של מצה אתה אוכל בליל הסדר?

ולגבי הנקודה האחרונה - אני תמיד הבנתי כדבר פשוט שגם הפסח יכול לבטל את הטעם, אבל אין לי שום הוכחה.","159","","4843","True","True","False","","221","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6735","6733","יפה. הסבר נוסף בר"ן","31/01/11 15:59","כו שבט","תשע"א","15:59","דוד כוכב","ר"ן על הרי"ף מסכת פסחים דף כה ע"ב:

"בלע מצה יצא דמכל מקום הרי קיים מצות אכילה בלע מרור לא יצא דמרור זכר לוימררו את חייהם הוא דאתי הילכך לא נפיק עד דטעים ליה.
בלע מצה ומרור ידי מצה יצא ידי מרור לא יצא. אף על גב דלעיל אמרינן דאתי מרור דרבנן ומבטל מצה דאורייתא וכל שכן רשות גמורה והכא כיון דלא יצא ידי מרור רשות גמור הוא ואפילו הכי לא מבטל למצה! - היינו טעמא דכי אמרינן דמבטל הני מילי כשנכנס במעיו וטעם אחר מעורב בו והיינו ע"י אכילה אבל כשבלען אין הטעמים מתערבין וכזית מצה לחודיה קאי ומשום הכי יצא".

יוצא מדבריו - גם כאשר בולעים ולא חשים בטעם, הטעם קיים ונכנס ללועו. אולם בשני מאכלים המעורבים יחד, הטעמים מתערבים ומתבטלים.","125","","4843","True","True","False","","166","213.151.38.218","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6744","6734","אתה לא צודק בנקודה זו","01/02/11 09:19","כז שבט","תשע"א","09:19","מתפעל","כשהגמרא רוצה להביא ראיה, חובת ההוכחה עליה.
להוכיח ממה שהלל הזקן אכל כריך משולש לכך שמצוות לא מבטלות זה את זה,
אין ראיה מוכחת.
אולי אכל כך כי סבר כפי השערתי שלא צריך לאכול מצה פעמיים?

ברור שאין לי הוכחה אבל אני לא צריך הוכחה. הגמרא צריכה הוכחה שלא כך.


ולגבי הנקודה האחרונה, אם כך מדוע רש"י כתב שהמרור יבטל המצה?
למה לא שהמצה תבטל את הפסח או הפסח את המרור וכו'?","148","","4842","True","True","False","","175","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6745","6735","יישר כח רבי דוד","01/02/11 09:24","כז שבט","תשע"א","09:24","מתפעל","זה ר"ן מעניין.

תזכה למצוות","148","","4842","True","True","False","","151","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6747","6744","לא מסכים","01/02/11 09:46","כז שבט","תשע"א","09:46","עציוני","יש מצוות אכילת מצה. זה דין אחד, עצמאי, שלא תלוי בכלום.
חוץ מזה יש מצוות אכילת קרבן פסח, שלפי הלל צריך להתקיים במסגרת סנדוויץ'.
כדי להגיד שבמסגרת הסנדוויץ' יוצאים גם ידי חובת מצה (למרות שבדרך כלל מצוות מבטלות זא"ז) צריך מקור - אחרת למה שנעלה את זה על הדעת? אם הכלל הוא שמצוות מבטלות זא"ז אז ברור שלצורך קיום מצוות מצה צריך לאכול מצה נטו.

(יש שאלה נפרדת - מנין שהלל לא אכל גם מצה בנפרד? אני לא יודע מה התשובה, אבל זו כנראה ההנחה בגמרא.)

לכן גם ברור שהבעיה היא רק בקיום המצה - אין בעיה בביטול טעם המרור או הפסח כי כך מצוותם, להאכל ביחד. רק מצה יש מצווה נפרדת לאכול ולכן רק בה מתעוררת בעית הביטול.","159","","4842","True","True","False","","234","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6749","6747","יש סברא להעלות את זה על הדעת","01/02/11 11:02","כז שבט","תשע"א","11:02","מתפעל","הייתי אפילו אומר סברא חזקה.
הרי התורה כאן מגלה לנו שאיננה מתחשבת בכלל של מצוות מבטלות זו את זו בכך שאת קרבן הפסח מבקשת לאכול עם המרור. והרי זה יבטל את הפסח או הפוך, ואם כן חזינן שכאן זה יוצא מן הכלל. הבין הלל הזקן שאותו כנ"ל גם נכון לגבי מצה.
קצת קשה לומר שחלק מהמצוות לא יבטלו זה את ה וחלק כן יבטלו באותה אכילה.

אני חושב שהגמרא הבינה כפשוט שכך נהג הלל, הכוונה שזה כל מה שעשה, את הכורך ותו לא.","148","","4842","True","True","False","","164","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6750","6749","ממש לא","01/02/11 11:21","כז שבט","תשע"א","11:21","עציוני","באכילת הפסח לא שייך מצוות מבטלות זו את זו כי אין כאן מצוות נפרדות - יש מצווה אחת והיא לאכול סנדוויץ' של פסח. כמו שאף אחד לא יעלה בדעתו שהלבן "יבטל" את פתיל התכלת - המצווה היא לערב אותם. הייתי מרחיק לכת ואומר (בהיסוס ולא מתוך ודאות) שאינני בטוח שלדעת הלל יש צורך בכזית בשר + כזית מצה + כזית מרור. יתכן שצריך סנדוויץ' שהוא כולו ביחד כזית (הסברא ההפוכה היא שצריך כזית בשר כדי להגדיר את הסנדוויץ' ככריך פסח). ממילא התורה לא מגלה שכאן לא מתחשבים במצוות מבטלות זא"ז.
האם לדעתך מי שיערב את הפסח עם בשר החגיגה יצא ידי חובה? לכאורה פשוט שלא (אם מצוות מבטלות זא"ז). ה"עירוב" עם מרור ומצה הוא לא עירוב - הוא הוא חלק מן הציווי.

רק מצה (שהיא במקרה גם אחד ממרכיבי הסנדוויץ') יש לה מצוה נוספת ועצמאית ולכן ביחס אליה יכולה להתעורר בעיה של ביטול.","159","","4842","True","True","False","","238","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6753","6750","טוב, נישאר חלוקים בענין זה","01/02/11 13:01","כז שבט","תשע"א","13:01","מתפעל","אני שומע את טענתך ואת ההבדל שבין מצה לשאר מרכיבי הסנדוויץ.
ועדיין אני חושב שניתן היה לסבור שהקב"ה הכניס את מצות המצה הנפרדת לסנדוויץ כדי שיצאו בו ידי חובת ב' הדברים, גם מצות המצה וגם מצות הפסח ומרכיביו.
ולכן גם למצה יש את אותו דין של המרור והפסח שלא מבטל ולא מתבטל.

בא נשאיר את זה פתוח

מעניין שאף אחד משאר הגולשים לא מחווה דעתו כאן.
אולי אמזין כמה מהם לכאן.

אגב, בכורך שאנו עושים כזכר, נדמה לי כתוב שצריך לקחת כזית מכל דבר בנפרד, 2 זיתים מצה וכזית מרור.","148","","4842","True","True","False","","191","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6754","6753","נדמה לי שאתה מתבלבל עם אפיקומן","01/02/11 13:07","כז שבט","תשע"א","13:07","עציוני","לא זכור לי שלוקחים שני זיתי מצה לכורך. לוקחים כזית מצה וכזית מרור. באפיקומן יש שמקפידים לקחת שני זיתים - אחד זכר לפסח הנאכל על השובע ושני למצה הנאכלת עימו.","159","","4842","True","True","False","","208","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6755","6754","ומה עם זכר לפסח?","01/02/11 14:27","כז שבט","תשע"א","14:27","מתפעל","אם עושים כהלל, היה צריך להיות בסברא 2 זיתים מצה, אחת לכזית מצה ואחץ עבור הפסח.","148","","4842","True","True","False","","174","94.188.248.70","0","6707","זבחים|עט ע"א",""),new Message("6757","6755","זה רק לשיטתך","01/02/11 14:47","כז שבט","תשע"א","14:47","עציוני","צריך כזית לכל אחד כי יש מצות פסח ומצות מצה באכילה הזאת. לשיטתי, מצד הפסח היה אולי מספיק כזית של סנדוויץ' (כולל הכל), אך בגלל שיש פה גם קיום של מצה (כי מצוות אינן מבטלות זא"ז) צריך שיהיה גם כזית מצה, ואז הכזית מרור שאנו לוקחים מייצג את הפסח+מרור והמצה היא מצה.
(אני מסכים שמה שאמרתי כאן מחודש, ואם יביאו לי ראיה כנגד אין לי בעיה לסגת מזה.)
איך שלא יהיה - עזוב את הסברות בצד - נדמה לי שהמנהג הפשוט הוא להסתפק בכזית מצה יחיד בכורך. (גם כך אנחנו אוכלים נהמא בנהמא באפיקומן.) בהגדות יש נוסחאות שונות האם לומר "היה כורך פסח מצה ומרור" או רק "מצה ומרור" ואולי זו הסיבה היותר פשוטה לכך שמסתפקים בכזית. (אין זכר לפסח).","159","","4842","True","True","False","","225","132.70.40.183","0","6707","זבחים|עט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);