var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=66051;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","50"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","44"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("66051","0","מה בין יום ללילה?","05/01/20 12:04","ח טבת","תש"פ","12:04","אור חדש","הלומד תחילת המסכת אמור לשאול עצמו שאלה יסודית בהלכ' זמנים "מה המגדיר לפי התורה של 'וים' ומה מגדיר 'לילה'?"
התשובה המוכרת לכולנו של מצה"כ עד עלוה"ש הינה סיכום נחמד ופשטני לכמה מהסוגיות בש"ס ושלנו בכלל אך סיכום זה מתעלם ראשית מהדעות הרבות השונות של התנאים בשאלה שנית מתעלם מהצורך במקור תורני לחלוקה הנ"ל ושלישית סותר הדעות המובאות בתנאים שדנו במישור של התנהגות אנושית ולא ברמה האסטרונומית של מהלך השמש

לכן נראה שהיותר נכון שלתורה המגדיר יום ולילה זה לא 'היכן נמצאת השמש'(כפי שסבר רבא בתחילה) אלא 'מה עושים בני האדם' (וכפשט דברי התנאים וכפי שביאר ר"ז למסקנה, וכן הובאה רק דעתו אצלנו בברכות)","458","","1576","True","True","False","","832","213.151.55.26","0","0","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66054","66051","זמן שכיבה וקימה","05/01/20 12:19","ח טבת","תש"פ","12:19","מצולות ים","אני מסכים עם השאלה והצורך בהגדרה הנ"ל, אך דווקא ההקשר לסוגיית זמן קריאת שמע הוא לא כל כך מדוייק. הרי זמן קריאת שמע תלוי (לרוב הדעות) בזמן שכיבה וקימה ולא ביום ולילה.","794","","1576","True","True","False","","60","185.24.206.253","0","66051","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66064","66051","דווקא נראה שהדיון אצלנו הוא דיון צדדי","05/01/20 13:02","ח טבת","תש"פ","13:02","maruvka","בגדול יש הגדרות ליום ולילה שהם הם שקיעת החמה או צאת הכוכבים, לכן לדוגמא ברור מאימתי זכאין הכהנים לאכול בתרומתם, וברור מתי מתחילה שבת. אולם ישנו דיון צדדי לגבי קריאת שמע, ממתי אפשר להתחיל. כלומר ממתי מתחיל הבשכבך.

הנקודה המעניינת בעיני היא שהגדרת השכיבה היא מאוד פרקטית, כלומר ממתי אנשים שוכבים ולא איזה דיון אפיורי מתי אנשים אמורים לשכב.

לאור זאת, נראה לי להסביר את הדיעות השונות כחולקות בשאלה, מי הם האנשים שלפיהם אנו אמורים לקבוע מתי מחילה השכיבה. ואז הסימנים שנותנים התנאים השונים, אינם סימנים כלל וכלל לזמן השכיבה, אלא הקריטריונים המגדירים מהו זמן שכיבה.","93","","1576","True","True","False","","92","107.77.224.95","0","66051","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66079","66051","כשאור השמש זה יום","05/01/20 17:19","ח טבת","תש"פ","17:19","אליעזר מ ש","וכשחושך זה לילה .
והגמרא רק דנה ,אם משקיעת השמש , או מצאת הכוכבים מתחיל הלילה. [כאן בעמוד ב' , ולא העלתה אפשרות נוספת לפרש]
וכך כתוב בתורה :''ויקרא אלהים לאור יום ולחושך קרא לילה''[בראשית פרק א']
**והתחלת זמן קריאת שמע של ערבית לא בהכרח מקביל להתחלת הלילה . אלא , כתוב בתורה ''ובשכבך ובקומך'', ''ובשכבך'' פירושו כל זמן שבני אדם עוסקין לילך ולשכב. [ כפירוש רש''י להלן בדעת רבי אליעזר] או , כל זמן שבני אדם שוכבים.[כפי' רש''י להלן בדעת חכמים]
***אמנם, זה קרוב להתחלת הלילה, מעט לפניו או מעט לאחריו . כי כך ראוי, שישנו בלילה. כי ''לא אברי לילה אלא או לשינה או לגירסא''. ולכן, גם בזמן נחמיה כשבנו את חומות ירושלים, והיה חשוב לסיים את מחצית המלאכה לגובה החומה, לקשור אותה סביב בהקדם , מפני צרי יהודה ובנימין . בכל זאת , לא עסקו במלאכה בלילה , אלא, הלילה היה למשמר והיום למלאכה . שישנו בלילה, וחלק שמרו במשמרות, והתחלפו במשך הלילה. מה שאין כן ביום, כולם היו ערים. וחצים מחזיקים בכלי נשק, ברמחים,ועוד , וחצים עושה במלאכת בניית החומה.
****וכל המשא ומתן בין רבא לרבי זירא , זה , עד כמה הגבולות בהתחזקות האור או החלשתו.והכוונה בפירוש רש''י ש''כל זמן שעוסקין במלאכה זה יום'', אין הכוונה שלפי זה נקבע היום , אלא , שאנו רואים מלשון המקרא, שכך זה היה שם, שכל הזמן שהם עסקו בו במלאכה - מעלות השחר ועד צאת הכוכבים , נקרא יום.אמנם , משם לומדים שכך ראוי לעשות , לעשות במלאכה ביום ולא בלילה.
*****ואכן , בקונטרס ב''סדור הרב'' ,כתב, ששיטת רבינו תם לכאורה ''סותרת את החוש'' . כלומר, ברור שכשאנו נראה חושך גמור אז זה לילה, ואיך יתכן שלפי פרשנות מסויימת ברבינו תם יוצא שזה עדיין יום.
******ואם יהיו בני אדם שמחליטים בהתנהגותם להפוך חלק מהיום ללילה וחלק מהלילה ליום , זה לא ישנה את הגדרות היום והלילה . ועוד, שכך זה לפי הבריאות לישון בלילה, ולעסוק במלאכה ביום . וכמו שכתוב בתהילים: '' תזרח השמש יאספון ואל מעונותם ירבצון , יצא אדם לפעלו ולעבודתו עדי ערב''. [ במזמור ק''ג]","610","","1576","True","True","False","","135","213.151.52.130","0","66051","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66056","66054","אדרבה","05/01/20 12:22","ח טבת","תש"פ","12:22","אור חדש","זה המקור הדאו' שמצוות שעניינן לזמני יום שונים תלויים בהנהגת האדם ולא בגרמי השמים
ומה שניתנו המאורות לימים ושנים, הרי ניתנו לכללות האנושות ולא לישראל בהקשר של מצוות בדווקא אלא כפשט הפס' להכר הזמנים בלבד","458","","1576","True","True","False","","76","213.151.55.26","0","66051","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66061","66056","קריאת שמע שונה משאר המצוות","05/01/20 12:26","ח טבת","תש"פ","12:26","מצולות ים","איני מסכים עמך בנושא זה שקריאת שמע היא המקור לשאר המצוות בהגדרת יום ולילה, תוכל להסכים איתי בענין זה לפי שאר השיטות שאינן סוברות שזמן קריאת שמע הוא מצאת הכוכבים.
כך גם מפורש בסוגיא להלן דף ח עמוד ב ובתוספות שם.","794","","1576","True","True","False","","65","185.24.206.253","0","66051","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66062","66061","[ללא נושא]","05/01/20 12:31","ח טבת","תש"פ","12:31","אור חדש","לא באמת התכוונתי שזה מקור לדין אלא יותר שזה עוד ביטוי להנ"ל

ראייתך לא ברורה לי, גם שם יש התייחסות להנהגת בנ"א

וכן אעירך שיש בפורטל את הגמ' בצורה מאד נוחה ללימוד והפניה","458","","1576","True","True","False","","91","213.151.55.26","0","66051","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66067","66062","תודה על העדכון","05/01/20 14:04","ח טבת","תש"פ","14:04","מצולות ים","יישר כח, לא שמתי לב לאופציה זו - תועלתי מאד","794","","1576","True","True","False","","68","185.24.206.253","0","66051","ברכות|ב ע"א",""),new Message("66080","66064","האם נכנסת לקישור?","05/01/20 17:23","ח טבת","תש"פ","17:23","אור חדש","במגילה נראה שמצוות ה'יום' מגוונות מאד ולכולן המגדיר של היום לפני המסקנה שם של ר"ז זה 'זמן שעושים בו מלאכה'
שבת קשורה למערכת של תאריכים ובזה מקובל הפס' של בראשית שלזה ניתנו המארות","458","","1576","True","True","False","","104","213.151.55.26","0","66051","ברכות|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);