var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=66036;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("66036","0","מאימתי? טבלת דעות התנאים","05/01/20 07:48","ח טבת","תש"פ","07:48","זילבר פדואל","בהצלחה לכולנו !","504","docx","1580","True","True","False","","969","82.81.31.217","0","0","ברכות|ב ע"ב","0-docx"),new Message("66037","66036","דעת רבי יהודה","05/01/20 09:25","ח טבת","תש"פ","09:25","מצולות ים","תודה על הטבלה - רציתי רק להוסיף את דעת רבי יהודה לפי שיטת התוס' בדף ב עמוד א ועמוד ב, שזמן קריאת שמע של ערבית מתחיל בפלג המנחה, זוהי השיטה המקדימה ביותר.","794","","1580","True","True","False","","125","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66057","66036","סיכום נוסף","05/01/20 12:23","ח טבת","תש"פ","12:23","מצולות ים","ראו כאן.","794","","1580","True","True","False","","83","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66041","66037","שיטת התוס'","05/01/20 10:30","ח טבת","תש"פ","10:30","אור חדש","לתלות ק"ש הדאו' בזמן תפילת ערבית שהינה רשות תמוהה ביותר
לדעתי זה יכול להיות מקס' הערת שוליים של תמיהה בדעתם","458","","1580","True","True","False","","140","109.186.221.208","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66053","66041","שיטת תוס' בכל זאת","05/01/20 12:16","ח טבת","תש"פ","12:16","מצולות ים","אני שמח שיש לך שאלה, אפילו קשה ביותר שגם הראשונים התקשו בה - אבל מכאן ועד להפוך את שיטת תוס' למשהו זניח... הדרך רחוקה.","794","","1580","True","True","False","","68","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66060","66053","תודה","05/01/20 12:26","ח טבת","תש"פ","12:26","אור חדש","יש לך יישוב טוב לדעתם עם מקור לתליית הדינים זה בזה?
<ניתן לומר שסברו שק"ש דרבנן ונתקנה יחד עם תקנת התפילה ולכן שתלויה בה אך אין זו הדרך הפשוטה בש"ס ופוסקים שנקטו שדאו' לפחות פס' ראשון>","458","","1580","True","True","False","","100","213.151.55.26","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66068","66060","יישוב ע"פ דברי הבית הלוי ח"א סימן ט","05/01/20 14:12","ח טבת","תש"פ","14:12","מצולות ים","אכן, יש לי ביאור בעניין זה, הוא קצת מורכב אבל נפלא, ראה כאן.
במילים קצרות: דעת התוס' בדעת רבי יהודה שסוף זמן מנחה תלוי בתחילת זמן ערבית, ואם זמן ק"ש הוא רק בצאת הכוכבים אם כן אי אפשר להתפלל ערבית רק בצאת הכוכבים שהרי צריך לסמוך גאולה לתפילה ואם כן אף זמן מנחה היה לו להסתיים בצאת הכוכבים.","794","","1580","True","True","False","","84","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66071","66068","לא מיישב כלום","05/01/20 15:10","ח טבת","תש"פ","15:10","אור חדש","והתוס' חשו בעצמם לדחיה, הרי ניתן להתפלל ולהסמיך הגאולה לתפילה כאשר מצמיד לברכות קש רק בתור קורא בתורה ואילו הקש הדאו מקיים אח"כ על מיטתו. אלו למעשה דברי רש"י שקדמו לתוס' והתוס' כאמור כ' דבריו כתגובה לזה","458","","1580","True","True","False","","105","213.151.55.26","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66075","66071","זו דעת רש"י אך תוספות כמובן חולקים עליה","05/01/20 16:46","ח טבת","תש"פ","16:46","מצולות ים","לא הבנתי את דבריך, דבריך נכונים אולי לדעת רש"י תוס' חולקים על רש"י מכח קושיות אלו והם לגמרי לא סוברים כך.","794","","1580","True","True","False","","74","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66078","66075","אבהיר יותר אם כן","05/01/20 17:16","ח טבת","תש"פ","17:16","אור חדש","רש"י הביא מקור ביר' שממנו נראה שהק"ש שעשוב בתפילה היתה לשם התפילה ולא לשם המצווה, לכן ברור לרש"י שהמתפלל לפני צה"כ צריך לחזור ולקרות על המיטה וכך מיושב המנהג עם דעות התנאים והבריתא של היר'

לדבריך כל הבסיס לדברי התוס' זה שאלתם 'וכי כיצד התפללו בלא ק"ש, אלא וודאי הסמיכו ק"ש וברכתה לתפילה ולכן גם יצאו י"ח בק"ש'

אומנם כמובן שהבסיס הזה אינו בסיס כלל שהרי רש"י כבר שאל את שאלתם ותרץ עפ"י היר' לפי שיטתו (כלומר דברי רש"י מתאימים גם לכל הדעות בתנאים שהסמיכו הזמן לצה"כ וכמבואר בפס' שצריך להיות זמן שכיבה וכן מתאימים ליר' וכן למנהג)
ואז תוס' שואל את אותה השאלה ומציע תרוץ שלא מיושב עם דעות התנאים ועם לש' הפס' ולא עם היר' וכן יוצר סתירה בפסיקה בין ר"י לרבנן! למעשה הת' של תוס' לא עדיף על פירוש רש"י בשום פרמטר ולמעשה גרוע ממנו כיוון שיוצר קשיים חדשים במקום ליישב קושי
כאשר יש תרוץ טוב ומישהו מציע אחרי התרוץ הטוב תרוץ פחות טוב בלי שום הסבר למה התרוץ השני עדיף על הראשון או מה מכריח לא לקבלו הרי שהתרוץ השני אינו אלא בגדר 'תמיהה רבה על האומרו למה נטה מהתרוץ הפשוט שלפניו'","458","","1580","True","True","False","","104","213.151.55.26","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66081","66078","רש"י הוא דלא כהלכתא בשונה מתוס'","05/01/20 17:41","ח טבת","תש"פ","17:41","מצולות ים","אני קצת תמה על דבריך. תוספות אכן תמהים על רש"י שלשיטתו יוצא שלא סמכו גאולה לתפילה דלא כהלכתא וכן לא ברכו ברכות ק"ש על הקריאה שבה יצאו ידי חובה וכן עוד שאלות. מכח זה תוספות מיישבים את המנהג להתפלל קודם עם שיטת רבי יהודה שהיא, בשונה מדעת רש"י, אכן נפסקה להלכה באמירה 'דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד'.","794","","1580","True","True","False","","67","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66086","66081","תמיהני על תמיהתך","05/01/20 19:02","ח טבת","תש"פ","19:02","אור חדש","הטיעון היה חסר פשר בתוס' אך יותר מפתיע שאתה חוזר עליו כדבר פשוט...
לרש"י קורין קש וברכותיה לפני התפילה ומסמיכים הכל כהלכה
אומנם הק"ש הנל הינה רק כ'קורא בתורה' ואילו הקש לשם חובה עושה על מיטתו, אומנם בלא ברכות שכבר אמרן אך הרי הלכה היא שאין סדר לברכות! ע"כ רש"י
מה בדיוק יש להקשות עליו מסמיכת גאולה לתפילה זה חידה שאשמח שתפתרנה לי אחר שמודה שעושים הסמיכה הנל","458","","1580","True","True","False","","91","109.186.221.208","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66087","66086","ציטוט מתוספות","05/01/20 19:22","ח טבת","תש"פ","19:22","מצולות ים","אני מצטט לך מתוספות הנ"ל:
פי' רש"י ואנן היכי קרינן מבעוד יום ואין אנו ממתינין לצאת הכוכבים כדמפרש בגמ' על כן פירש רש"י שקריאת שמע שעל המטה עיקר והוא לאחר צאת הכוכבים וכו' תימא לפירושו כו' ועוד קשה דא"כ פסקינן כרבי יהושע בן לוי דאמר תפלות באמצע תקנום פי' באמצע בין שני קריאת שמע בין קריאת שמע של שחרית ובין ק"ש של ערבית. ואנן קיי"ל כר' יוחנן דאמר לקמן (דף ד:) איזהו בן העולם הבא זה הסומך גאולה של ערבית לתפלה. ע"כ לשון התוספות.

לא הצלחתי להבין האם אתה בא לתרץ את קושיית התוס' (כמו שעשה הרשב"א בתשובה חלק א' סימן מ"ז, הובא גם בשאגת אריה סימן ג'), או משהו אחר, בכל מקרה אני לא אומר מעצמי דבר אלא מסביר את גישת התוספות, ואפילו לא מסביר אלא בעיקר מצטט.","794","","1580","True","True","False","","55","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66094","66087","אני פשוט לא","05/01/20 20:37","ח טבת","תש"פ","20:37","אור חדש","מצליח להבין קושיות התוס' ואשמח אם תוכל להסבירן לי

לרשי, הרוצה להתפלל לפני צה"כ, קורא קרש פעמיים, פעם ראשונה עם התפילה והברכות ומסמיך בזה גאולה לתפילה ופעם שניה על מיטתו בלילה לצאת י"ח
כמובן שזה לא לכתחילה לנתק הק"ש מהברכות ועיקר התקנה להתפלל בלילה כשהקריאה הדאו' סמוכה לברכות והתפילה
ע"כ רש"י
האם תוכל להסביר לי קושיה אחת של תוס' על דבריו?
אני לא מבין כיצד ומה מקשים עליו","458","","1580","True","True","False","","94","109.186.221.208","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66097","66094","סמיכת גאולה לתפילה לתוס'","05/01/20 22:46","ח טבת","תש"פ","22:46","מצולות ים","התוספות סבורים שסמיכת גאולה לתפילה היא רק כאשר הגאולה היא כתיקנה, כלומר כצורת התקנה שתקנוה חכמים דהיינו כברכה על קריאת שמע. לכן סוברים התוס' שאם קריאת שמע שבבית הכנסת אין בה קיום מצות קריאת שמע, שוב ממילא אף אין ב'גאולה' שבה משום 'סמיכת גאולה לתפילה'. התשובה שפשוטה לך כל כך שברכות קריאת שמע (ובפרט גאולה) עומדות בפני עצמן - היא תשובת הרשב"א שלא היתה פשוטה כל כך לתוספות.","794","","1580","True","True","False","","60","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66101","66097","מאיפה המצאת את זה?!?","05/01/20 23:11","ח טבת","תש"פ","23:11","אור חדש","אין לזה רמז בתוס' ובטח לא בגמ' על 'להסמיך' ובתוס' ששם, השאלה רק למה מעריב ערבים ויראו עיננו לא מפסיקים בין סיום ברכת הגאולה לתפילה, לתלות גאולה בק"ש זה דבר תימה יותר מכל מה שקראתי כאן היום","458","","1580","True","True","False","","107","109.186.221.208","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66104","66101","שום דבר לא משלי","05/01/20 23:46","ח טבת","תש"פ","23:46","מצולות ים","אני מוכרח לציין שהנוסח שלך בהרבה הודעות קצת צורם... בכל מקרה, אני לא ממציא מדילי דבר, זה ההסבר הפשוט בתוספות. אדרבה, אם יש לך הסבר אחר אשמח לשמוע - אך לדחות את דברי התוס' בעקבות קושיא כזו או אחרת, זו בדיחה.","794","","1580","True","True","False","","64","185.24.206.253","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66105","66104","סליחה","06/01/20 00:23","ט טבת","תש"פ","00:23","אור חדש","אין לי הבנה בתוס' כפי שציינתי
טענתך שלתוס' רק גאולה שקשורה לק"ש שיוצאים בה י"ח כ"כ לא רמוזה בדברי התוס' אצלנו וכ"כ לא מיושבת עם דבריהם בסוגיה שם שהפליאה על הסברך יצאה אולי בצורה
קצת קשה...
תוכל להראות היכן רמוזים הדברים בדבריהם וכיצד מיושבים הם עם הסברם ב'יראו עיננו'?
תודה","458","","1579","True","True","False","","111","109.186.221.208","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66124","66104","כעת ראיתי","06/01/20 13:28","ט טבת","תש"פ","13:28","אור חדש","שזה אבע"א בגמרא עמה בדעת ריו"ח, שלמד הסמכת קש לתפילה ולא הסמכת גאולה","458","","1579","True","True","False","","112","37.26.146.164","0","66036","ברכות|ב ע"ב",""),new Message("66159","66124","עיון בסוגיית 'לסמוך'","07/01/20 12:46","י טבת","תש"פ","12:46","אור חדש","אמר מר קורא ק''ש ומתפלל מסייע ליה לר' יוחנן דאמר ר' יוחנן איזהו בן העולם הבא זה הסומך גאולה לתפלה של ערבית רבי יהושע בן לוי אומר תפלות באמצע תקנום.
במאי קא מפלגי? אי בעית אימא קרא איבע''א סברא איבע''א סברא דר' יוחנן סבר גאולה מאורתא נמי הוי אלא גאולה מעלייתא לא הויא אלא עד צפרא ור' יהושע בן לוי סבר כיון דלא הויא אלא מצפרא לא הויא גאולה מעלייתא ואב''א קרא ושניהם מקרא אחד דרשו דכתיב {דברים ו-ז} בשכבך ובקומך ר' יוחנן סבר מקיש שכיבה לקימה מה קימה ק''ש ואח''כ תפלה אף שכיבה נמי ק''ש ואח''כ תפלה

רש"י:
זה הסומך.
וכל שכן דשחרית דעיקר גאולת מצרים בשחרית הוה כדכתיב ממחרת הפסח יצאו בני ישראל (במדבר לג) וסמיכת גאולה לתפלה רמזה דוד בספר תהלים דכתיב... ואמרי' בברכות ירושלמי (פ''א) מי שאינו סומך גאולה לתפלה למה הוא דומה לאוהבו של מלך שבא ודפק על פתחו של מלך יצא המלך ומצאו שהפליג אף הוא הפליג אלא יהיה אדם מקרב להקב''ה אליו ומרצהו בתשבחות וקלוסין של יציאת מצרים והוא מתקרב אליו ובעודו קרוב אליו יש לו לתבוע צרכיו:

המעיין יראה שיש לכאו' הבדל תהומי בין האבע"א סברא ל'קרא'
לסברא הכל מדבר על סמיכת ברכת 'גאל ישראל' לתפילה וע"ז שייך לשאול אם מפסיק השכיבנו וקדיש וכן ברור שהכל מדרבנן שהרי לא דיברה התורה מעולם על ברכות דרבנן...
לעומת זאת האבע"א 'קרא' לומד ההסמכה מפסוק 'מה קימה ק''ש ואח''כ תפלה' ולומד להסמיך ק"ש לתפילה וכן נראה שמצריך שיהיה הק"ש שעליה דיבר הפס' עצמו (כלומר זו שיוצא בה י"ח שע"ז שייך שידבר בפס'...)
אומנם לימוד זה עצמו קשה מאד, הרי בעוד שיש בתנאים דעה שיש חובה מדאו' לקרוא ק"ש בבוקר, הרי שלהתפלל בבוקר ועוד דווקא אחר ק"ש זה וודאי מדרבנן (לכל הראשונים, גם למ"ד שיש חובה בכל יום מדאו' אינו מוגבל בזמן מסויים ביום) וכיצד אם כן ניתן ללמוד מהפסוק את הלימוד הזה?!?
אלא מוכרח שהפס' הובא כרמז ואסמכתה בעלמא ואין הבדל בינו לאבע"א סברא
וממילא אין להוכיח דבר לגבי חיוב ק"ש מדאו' וממילא גם לא שצריך להיות ק"ש דאו' שנסמכת לתפילה בדווקא (אם כי ייתכן והתוס' סברו שכן ניתן ללמוד זאת ומכאן הקשו על רש"י אלא שבמש"כ מיושבת דעתו שסמך בעיקר ע האבע"א הא')","458","","1578","True","True","False","","148","213.151.55.26","0","66036","ברכות|ב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);