var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6443;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","61"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6443","0","למה אתרוג אינו נכלל בדברים שניתן למנות?","20/01/11 10:58","טו שבט","תשע"א","10:58","יאירה","הרי יש לו חשיבות יתירה בארבעת המינים וגם בודקים אותו ביסודיות דקדקנית לפני שקונים. אבל לא מדובר בו בגמרתנו וגם לא במסכת ביצה (ג,ע"ב)","192","","4851","True","True","False","","1005","2.54.121.128","0","0","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6444","6443","כנראה שלא היה כל כך חשוב","20/01/11 11:21","טו שבט","תשע"א","11:21","עציוני","כפי הנראה לא קנו אתרוגים בצורה שונה מהותית מזו שקנו את שאר הפירות, והדקדקנות (המופרזת) המצויה כיום היא דבר חדש יחסית.","159","","4851","True","True","False","","219","132.70.40.183","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6451","6443","אולי","20/01/11 22:51","טו שבט","תשע"א","22:51","משיב מאורות דף היומי","אפשר שאין כאן ספירה של כל הדברים שדרכם לימנות, שברור הדבר שישנן עוד המון פירות או ירקות כאלו. אלא שהברייתא מביאה כמה דוגמאות מחכימות, שמתוך הכרת המציאות יש בהם חידוש מסויים בסיווג שלהם בקטגוריה זו.","142","","4851","True","True","False","","219","85.130.130.141","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6445","6444","ואולי גם לא היה מצוי","20/01/11 11:38","טו שבט","תשע"א","11:38","לינקוש","סוכה לא ע"א-ע"ב:
והתניא ארבעת מינין שבלולב כשם שאין פוחתין מהן כך אין מוסיפין עליהן לא מצא אתרוג לא יביא לא פריש ולא רמון ולא דבר אחר כמושין כשרין יבשין פסולין ר' יהודה אומר אף יבשין וא''ר יהודה מעשה בבני כרכין שהיו מורישין את לולביהן לבני בניהן ...
אמר מר לא מצא אתרוג לא יביא לא רמון ולא פריש ולא דבר אחר פשיטא מהו דתימא לייתי כי היכי שלא תשכח תורת אתרוג קמ''ל זימנין דנפיק חורבא מיניה דאתי למסרך","58","","4851","True","True","False","","169","77.126.241.180","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6563","6444","כך סובר גם הגרז"ן גולדברג","24/01/11 23:14","יט שבט","תשע"א","23:14","דוד כוכב","וראיה ממסכת מעילה ו משנה ד:
"נתן לו שתי פרוטות אמר לו הבא לי אתרוג והלך והביא לו בפרוטה אתרוג ובפרוטה רמון".","125","","4847","True","True","False","","117","212.76.114.46","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6448","6445","ולכן אדרבה","20/01/11 15:18","טו שבט","תשע"א","15:18","דוד כוכב","כיון שאתרוג לא היה מצוי, הוא היה חשוב ביותר, ואינו דבר שבמנין אלא היה נמכר כל פריט לעצמו, והוא חשוב יותר מחתיכה הראויה להתכבד. שלא כאותם ששה-שבעה דברים שנמכרו לרוב מספר פריטים ובמניין, כגון מספר קלחי כרוב.","125","","4851","True","True","False","","117","212.76.113.84","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6452","6451","לא מסכים","21/01/11 06:10","טז שבט","תשע"א","06:10","עציוני","אם יש מחלוקת אם הרשימה כוללת ששה או שבעה פריטים, משמע שהרשימה הזו היא בדווקא.","159","","4850","True","True","False","","213","46.116.179.25","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6453","6452","כתוב בריטב"א","21/01/11 06:49","טז שבט","תשע"א","06:49","משיב מאורות דף היומי","ליתר דיוק הכוונה שהתנא נקט בכל השבעה, סוג או זן מיוחד במין מסויים, שהמין באופן כללי אין דרכו לימנות, אבל בתוך מין זה ישנו זן מיוחד שדרכו לימנות.

ולכן אתרוג אם כל המין הוא דרכו לימנות, ברור שאינו נכלל ברשימה של התנא.

הריטב"א אומר שיכול להיות שיש כאן רק דוגמאות:

חידושי הריטב"א מסכת יבמות דף פא עמוד ב

ר' יוחנן אמר את שדרכו לימנות שנינו ור"ל אמר כל שדרכו לימנות שנינו. פי' שדרכו לימנות לעולם ואינם נמכרים באומד, וכל שדרכו לימנות היינו [דרוב פעמים דרכו לימנות] ופעמים נמכרים באומד.
ורוב המפרשים הסכימו דפלוגתא דר"ל ור' יוחנן היינו לר"מ, ולפיכך תפסו לשונו ובו נחלקו אי אמר ר"מ את שדרכו או כל שדרכו, אבל לרבנן את שדרכו בטל שלא אסרו הם אלא ו' דברים השנויים במשנתינו בלבד שהם חשובים מאד, והא דאפליגו ר"ל ור' יוחנן אליבא דר"מ, היינו משום דס"ל דהלכתא כוותיה וסוגיא כוותיה בכוליה תלמודא דדבר שבמנין לא בטיל, והא דתנן בפרק בתרא דע"ז אלו דברים אסורים ואוסרין בכל שהן לא אתיא כולה כרבנן אלא כר"מ, ומיהו מודו רבנן דבעלי חיים לא בטלי כדמוכח בריש פרק התערובות גבי חטאות המתות ושור הנסקל שנתערבו באחרים כלם ימותו, הלכך מתני' דע"ז דקתני שור הנסקל ועגלה ערופה וצפורי מצורע ופטר חמור אי בעלי חיים נינהו מודו רבנן דלא בטלי, אבל ע"ז ויין נסך ועורות לבובין ושער נזיר ובשר בחלב לא אתיא אלא כר"מ, וכן מאי דקי"ל בחתיכה הראויה להתכבד בה לפני האורחים דלא בטלה כדאיתא בפרק כל הבשר הויא דלא כרבנן, וזו שיטת התוס' והיא שיטת רבינו ז"ל והיא נכונה.
וי"מ דהכא ר' יוחנן ור"ל אליבא דרבנן פליגי והלכתא כותייהו. ומתני' דמסכת ע"ז כרבנן היא מדלא אמרינן התם ר"מ היא, וששה דברים דמנו רבנן במתני' לאו דוקא אלא שדברו בהוה ובמצוי להם וה"ה לכל שכיוצא בזה, ור' יוחנן סובר כי אותם דברים שאמרו חכמים הם דרכם לימנות לעולם והם וכיוצא בהם אוסרים בכל שהם, ור"ל סבר דהני לאו דוקא אלא ה"ה כל שדרכם לימנות ברוב הפעמים ולאפוקי מחבילות תלתן דר"מ שאינם נמנים אלא במיעוט הפעמים,","142","","4850","True","True","False","","235","85.130.130.141","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6454","6453","כוונת הריטב"א","21/01/11 09:13","טז שבט","תשע"א","09:13","דוד כוכב",""שדברו בהוה ובמצוי להם" - שאצלם דברים אלו דוקא היו חשובים. וכך הדין גם אם בדור אחר חשוב פרי אחר.
אולם השאלה פה היתה שלכאורה גם בזמנם ובמקומם אתרוג היה חשוב.","125","","4850","True","True","False","","105","213.151.61.147","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6477","6453","עיון בריטב"א","23/01/11 03:18","יח שבט","תשע"א","03:18","המכריע","יישר כח על הבאת הריטב"א החשוב הזה. אלא שנראה ברור שכוונתו כפי שכבר ביאר רד"כ שאין זה לכל הזמנים אבל בזמנם בודאי היתה זו רשימה קבועה.

אלא מש"כ הריטב"א דמוכח דמודו בבע"ח, לכ' זה מענין. שהרי בסוגיא באוקימתא ראשונה העמידו את המשנה כר"מ אלא דאתי שפיר רק לר"ל. וגם בתי' דר"פ העמידו כתנא דליטרא קציעות (והיינו ר' יהודה אליבא דר' יהושע) ולא מודו רבנן דר"מ בבע"ח, ורק לר' אשי הכי ס"ל. ואפשר דלזה כוונת הריטב"א לפי שהוא בתראה ומסקנה דסוגיא.

אלא שמ"מ באמת לר' אשי על כרחך רשימת הששה או השבעה אינה שלימה דהרי גם בע"ח לא בטלי משום חשיבותן, וצ"ע.","199","","4848","True","True","False","","138","213.151.43.244","0","6443","זבחים|עב ע"ב",""),new Message("6538","6477","אני מודה מקרב לב לכל המשיבים!יישר כח!","24/01/11 14:14","יט שבט","תשע"א","14:14","יאירה","","192","","4847","False","True","False","","137","212.76.124.208","0","6443","זבחים|עב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);