var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=64421;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("64421","0","יולדת למקוטעין","02/12/19 08:29","ד כסלו","תש"פ","08:29","אבי גרינבלט","שוב עולה השאלה למרות שברור שאינם חולקים במציאות ומשכך הרי פשוט שהיו לידות לפני תום חודש התשיעי ועל מה באמת נחלקו , האם רוב מוחץ של הלידות היות בסיום חודש תשיעי ומשכך "אינה יולדת למקוטעין" ואין חוששים למיעוט היולדות לפני תום חודש תשיעי ?","539","","1610","True","True","False","","686","80.178.202.72","0","0","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64424","64421","זו לא תשובה מושלמת","02/12/19 09:47","ד כסלו","תש"פ","09:47","אביגדור","אבל משהו שיכול לעזור:
צריך לקחת בחשבון שני דברים לגבי בדיקת המציאות בכל הסוגיות המדעיות בעבר:
1. בדיקת המציאות הרבה פעמים היתה יותר קשה ממה שנראה לנו. לפני שלושה דורות, היו אנשים רבים שלא ידעו בני כמה הם. במיוחד עם מדובר על נשים, שלא היתה נפק"מ גדולה לצירוף למניין. היו רבים שלא ידעו מה תאריך יום ההולדת שלהם (תלוי באיזה מוצא, ברור שהיו מדינות מפותחות שבהן היה רישום מסודר). ובאמת קשה לדעת מתי בדיוק האשה התעברה, ברוב המקרים שבהם הבעל חי עם אשתו תקופה ארוכה. בנוסף, היתה מחלוקת בגמרא סוטה כז. בכלל האם אשה מתעברת סמוך לוסתה או סמוך לטבילתה.
2. חשוב לא פחות: כפי שהארכתי במאמרי על פאי ועל אורך שנת החמה, עד המהפכה המדעית, המדע והציבור לא ייחסו חשיבות רבה לבדיקת המציאות, אלא לכללים מדעיים ולסברות מדעיות (זו אמירה כללית שנכונה באופן כללי, והיו כמובן יוצאים מן הכלל). דוגמא בולטת - דברי רש"י ר"ה כד. שהלבנה בחידושה תמיד בקרן דרומית מערבית, ורק השמש היא זו שמסלולה משתנה. זה לא רק "לא מדויק מבחינה מדעית", אלא אפשר לבדוק את זה בקלות ולגלות שזה לא כך.","571","","1610","True","True","False","","147","95.86.88.246","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64426","64421","הנחתך לא נכונה","02/12/19 10:01","ד כסלו","תש"פ","10:01","אור חדש","הרי כיוון שידוע לנו שאין שום חלוקה במציאות של עוברים הנגמרים ל7 למול הנגמרים ל9 (אלא זה גידול ליניארי כמעט קבוע) הרי שברור שלא יעלה על הדעת שידע זה קיבל משרע"ה מבורא העולם בסיני
אם כן מקור הידע לא תורני אלא רפואי
כאשר המקור לא מוחלט (בלתי ניתן למחל') אלא הערכה אנושית וודאי שמסתבר שיהיו בזה מחל' כבכל תחום לימודי אנושי אחר וכמו שחלקו חכ' בענייני הלכה למה לא יחלקו בענייני רפואה?

מה שרגילים לומר ש'לא נחלקו במציאות' זה כאשר המציאות ניכרת לעיניים שאז קשה לקבל שנחלקו במציאות ממש (אומנם גם בזה כדברי הרב אביגדור כלל זה לא נכון בהכרח), אם המחל' היא ב'סברות הרופאים' הרי שאין זה כלל מחל' במציאות אלא בדעת אנוש","458","","1610","True","True","False","","82","213.151.55.26","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64439","64421","ריטב''א: שמואל וחסידים דברו למקומם ושעתם","02/12/19 17:53","ד כסלו","תש"פ","17:53","אליעזר מ ש","''שמואל וחסידים לא דברו אלא למקומם ושעתם . וקרא דהריון , סימנא ואסמכתא בעלמא הוא''. בריטב''א נדה ל''ח והובא בשו''ת הריב''ש סימן תמ''ז.","610","","1610","True","True","False","","135","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64456","64421","יש בזה דיון בשו''ת הריב''ש סימן תמ''ז","03/12/19 11:53","ה כסלו","תש"פ","11:53","אליעזר מ ש","האם הכוונה שאין מציאות שתלד לפני סוף החודש ה9, או הכוונה, שאם ילדה אז והתינוק לא גמר בסימניו -שערו לקוי וציפורני עדיין לא שלמות, אנו דנים אותו כספק נפל או כנפל . [ בזמנם, שלא היו אמצעים שיש בימינו להחיות הולדות , כגון אינקובטור . וזה לעניין הלכות שבת , שהלכה למעשה בימינו ,כפי המקובל, מחללין שבת על כל הפגים - להחיותם -מטעם זה . וגם, מהטעם ,שחוששין שאם יגידו לאחיות ב'פגיה' על זה תחללו ועל זה לא, הן תתבלבלנה, בגלל שיש כמה וכמה ילודים, וכל מיני מטלות , וממשמרת למשמרת . - כך מקובל הלכה למעשה בימינו . אמנם לעניין הלכות יבום , זה עוד נושא]
**ונפקא מינה למעשה , לעניין הלכות יבום. [ראה ב''שולחן ערוך'' אבן העזר סימן קנ''ו סעיף ד'] שאם נולד ולד לאחר תשעה חודשי הריון, אפילו אם הוא מת מיד, ואפילו אם לא גמר בסימניו - בשערו וציפורניו . זה נקרא שהאב שמת הביא זרע לעולם ,ואשתו לא צריכה להתייבם. אבל אם ילדה בחודש השמיני , הרי , שאם אנו רואים שגמר בסימניו - בשערו וציפורניו - ששערו לא לקוי וציפורני שלמות . הרי זה ולד קיימא , ונקרא שהביא זרע לעולם, אפילו אם מת מיד לאחר הלידה, [ או בלידה] ואשתו לא צריכה להתייבם. אבל, אם ילדה ולד שלא גמר בסימניו , אז , זה נקרא שהאב המנוח לא השאיר זרע בעולם, ואשתו זקוקה ליבום . כעת, השאלה, מה יהיה אם ילדה ולד שלא גמר בסימניו באמצע החודש התשיעי , האם נדון אותו כמו מי שילדה בחודש השמיני או לא . וכל זה 'מדרבנן ' כי מן התורה בכל לידה נחשב שהשאיר זרע . [ כרגע איני בטוח אם הסברי מתאים לכל השיטות] ולכן , יש מקום לסברתך, שהדיון כיצד להתייחס לזה, ולעל פי הסתברות של רוב. ובזה, יכול להיות שינוי מזמן לזמן או ממקום למקום. [ האם להסתכל על הולד הזה, כעל מי שהיה אמור להגמר בסוף החודש התשיעי, ונולד קודם זמנו ]","610","","1609","True","True","False","","126","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64440","64424","תגובה","02/12/19 18:11","ד כסלו","תש"פ","18:11","אליעזר מ ש","בקשר לדבריו על פי' רש''י ר''ה כד.
על דברי רש''י שם, כבר השיג הראב''ע.[מובא בש''ס שוטנשטיין.(הם הבינו ,שכוונת רש''י ,שלעולם הלבנה שוקעת בדרום מערב . אבל המעיין ברש''י יראה שכוונתו ש''לעולם'' בין בימות החמה ובין בימות הגשמים 'לאחר חידושה ' היא בדרום מערב . אבל בהמשך מסלולה, יש שינוי במהלך השנה )] אבל המעיין ברש'י ,יראה, שהכוונה בעוד יום, זמן מה לפני שקיעת החמה . ואכן, בדרך כלל ,הלבנה מיד לאחר חידושה, לו היינו יכולים לראותה, היא בחלק הדרום מערבי של כיפת השמיים . ובחלק מהזמנים היא נעה במסלולה לכיוון מערב, במסלול ניצב כמעט לאופק מערב, ותשקע בדרום מערב . ובחלק מהזמנים היא תנוע במסלול אלכסוני ביחס לאופק מערב, ובשלב מסוים תחצה את כיפת השמים - במסלולה המחושב או הנצפה, מהחצי הדרומי לחצי הצפוני ותשקע בצפון מערב. יתכן והכוונה בפי' רש'י למסלול מחושב של הלבנה ביחס לחמה, שבאופן כללי כך חישבו בי''ד, ועל פיו חקרו העדים . ולא על השאלה הספציפית ששאלו העדים . (או, שמדבר על אפשרות לראות הלבנה בחידושה בעוד יום אפילו יותר משעה לפני השקיעה, אם ערפילים כיסו השמש - אני צריך לברר אם זו אפשרות . אם יש בין הגולשים מי שמתמצא בדברים האלו ,יכול לכתוב על דברי ) יש לציין ,שהחיד''א כתב שחלק מפי' רש''י לתלמוד , לא רש''י כתבו , אלא הוא מקונטרסים שהיו לראשונים, כגון ,קונטרס מגנצא .
**ולגבי יולדת למקוטעין . יש ביאור הגר''א ארוך על שו''ע או''ח הלכות שבת סימן של''א, ששם גם מוזכר הריטב''א ,שכתב שבמקומו וזמנו של שמואל, לא היתה יולדת למקוטעין . זה כנראה שינוי בנתונים ממקומות שונים .","610","","1610","True","True","False","","132","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64452","64424","למתעניינים בסוגיא","03/12/19 11:06","ה כסלו","תש"פ","11:06","אביגדור","רש" מסביר את הגמרא ששואלים את העדים "לצפונה או לדרומה" שהחמה כידוע נעה במהלך השנה על ציר צפון-דרום, בקיץ שוקעת בצפון מערב ובחורף בדרום מערב. לעומת זאת, כותב רש"י: הלבנה בחידושה לעולם בקרן דרומית מערבית, ולכן בחורף היא מצפון לחמה ובקיץ מדרום לה.
המציאות היא שהלבנה גם היא נעה כמו החמה בציר דרום-צפון בין הקיץ לחורף, ואמנם היא סוטה מציר זה כחמש מעלות לכאן ולכאן (שאל"כ היה כל חודש ליקוי חמה וגם ליקוי לבנה), אך סטייה זו לא קשורה לימות החורף והקיץ.
ועכ"פ, הבדלי המסלול בין הקיץ לחורף גדולים כמובן יותר מאותן חמש מעלות. והדבר נראה לעיניים שבקיץ החמה בחידושה בקרן צפונית מערבית, שלא כדברי רש"י.
וכן העירו בגמרא שוטנשטיין.","571","","1609","True","True","False","","144","95.86.88.246","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64461","64424","חכמינו בדקו המציאות , ודוגמאות לכך ...","03/12/19 16:44","ה כסלו","תש"פ","16:44","אליעזר מ ש","*חכמינו , בענייני חכמת הטבע שהתקבלו במסורת , אם הייתה מציאות שנראית שונה , הם התייחסו לכך , ולא התעלמו מהשאלה. דוגמה לכך , הנושא הזה , שדובר עליו בחידושי הריטב''א , והריב''ש הביאו ,וברשב''ץ - מהראשונים . וה''בית יוסף'' והרמ''א . וכפי שהבאתי דבריהם בכמה הודעות כאן ב''אשכול'' הזה.[זה החכמים שידוע לי בספרים. ואולי עוד חכמים התייחסו לזה בספריהם]
**וכן בתוס' בעניין ''שינוי טבעים , וכן בביאור הגר''א לשו''ע או''ח סימן של''א הביא בכמה נושאים, וספרים שהתייחסו לשינויים.
***ובענין פי' רש''י לר''ה כד, אכתוב הודעה .","610","","1609","True","True","False","","121","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64462","64424","בעניין פי' רש''י לר''ה כד","03/12/19 17:10","ה כסלו","תש"פ","17:10","אליעזר מ ש","א] הראשונים שם, מפרשים את הגמרא בכמה דרכים אחרות , ולכן המובא שם בפי' רש''י לא מייצג את גישתם.
ב] ברור, שבכתבי הראשונים שיש לנו בספרים על האסטרונומיה של קדוש החודש,-ראב''ע, ורמב''ם- הלכות קדוש החודש, ופי' המשנה למסכת ראש השנה .(ויש גם קטע פי' בעניין זה , לגמרא מסכת ראש השנה, שיצא מכתב יד, שמיוחס לרבי שלמה מן ההר[מדרום צרפת , בסוף האלף החמישי , בין תלמידיו- רבינו יונה]) יש דברים נכונים, ואין שם שום דבר מסוג הגישה שכתב ''אביגדור'' בהודעתו , של כביכול התעלמות מהמציאות. והרי ,הידע האסטרונומי על קדוש החודש ,בסיסו ועיקרו מ''הלכה למשה מסיני'', [ראה בפירושי ר''ח ורבינו בחיי והאברבנאל על שמות י''ב ב'. וכן במכילתא ופי' המלבי''ם שם . וכן בפי' המשנה לרמב''ם מסכת ראש השנה פרק ב' משנה ז'(ו')] ונוספו לו ראיות וטעמים על כל דבר, על פי ספרי האסטרונומיה של חכמי יון .(רמב''ם הלכות קדוש החודש פרק י''ז) והכל שם נכון , - עד כמה שידוע . [כי , הגם שחכמי ישראל , וכן האסטרונומיה המודרנית , דחו את תיאוריית הגלגלים של חכמי יון (ויש כמה תיאוריות משנה בתיאוריה שלהם , ולא ברור , אם הכל בהכרח נדחה לפי הידע בזמנינו, ואכמ''ל) הרי, שבתצפיות וחישובים, והתכלית המעשית, זה עובד.
ג]ואת דברי פי' רש''י שם, אפשר לפרש בדרך שמתקבלים הדברים , כפי שהסברתי בהודעתי שכותרתה: ''תגובה''- כאן באשכול הזה.
ד] וכפי שכבר כתבתי שם בהודעתי , חלק מפירוש רש''י לתלמוד , זה לא מרש''י, אלא מקונטרסים שהיו . (וייתכן שהיה סידור דברים לא גבוה או טעויות בהעתקה)","610","","1609","True","True","False","","132","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64463","64424","בעניין אורך שנת החמה","03/12/19 17:20","ה כסלו","תש"פ","17:20","אליעזר מ ש","*הרמב''ם כתב בהלכות קדוש החודש שבאורך שנת החמה נחלקו חכמי ישראל וכן חכמי פרס וכן חכמי יון , וכמה מחלוקות יש בדבר . ושיש אומרים שאורך שנת החמה זה 365 ימים ורביע, ויש אומרים שזה פחות . המחלוקות הללו, הם בהפרשים של כמה דקות לכאן ולכאן, ולא נבעו - כביכול - מזה שלא ייחסו חשיבות רבה לבדיקת המציאות , כפי שנטען בהודעת 'אביגדור', אלא , שזה מצריך תצפיות מדוייקות לאורך זמן, ושעונים מדוייקים. וגם היו כמה שיטות לחישוב או לתצפית . וזה קשור לסעיף הבא.
**יש את אורך ''שנת החמה הסידרית'' ויש את אורך שנת החמה ''הטרופית'' , וכבר היפרכוס[ שחי בזמן החשמונאים] חישב נכון , או קרוב לנכון , שאורך שנת החמה הסידרית הוא כמה דקות יותר מ365 יממות ורביע , ואורך שנת החמה ה'טרופית' הוא פחות בכמה דקות . [יש עוד מה לכתוב בזה . אבל די בדברים אלו להפריך את הרושם הלא נכון שעלול להטעות מההודעה של 'אביגדור'.
***אורך שנת החמה לפי שמואל הוא 365 יממות ורביע , והוא מספר עגול וכעין 'ממוצע' בין אורך שנת החמה 'הסידרית' לטרופית' . וזה יכול ליישב , למה לעניין ברכת החמה אנו משתמשים בעריך הזה . כי מתבוננים גם ביחס החמה לכדור הארץ, וגם בתצפית לחמה על רקע הכוכבי שבת ]","610","","1609","True","True","False","","116","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64482","64424","ההסבר בראשונים בעניין פאי","04/12/19 16:40","ו כסלו","תש"פ","16:40","אליעזר מ ש","*ההסבר לזה, ודברי הראשונים בזה . ראה בש''ס שוטנשטיין מסכת ערובין דף יד. הערות 32 ו34.[ולא כמו ש'אביגדור' מציג את הדברים]","610","","1608","True","True","False","","112","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64428","64426","שאלה","02/12/19 10:38","ד כסלו","תש"פ","10:38","אבי גרינבלט","האם לא ראו כלל במציאות לידות במהלך חודש תשיעי ?
"אינה יולדת למקוטעין" היינו , אין כלל מציאות כזו ?","539","","1610","True","True","False","","67","80.178.202.72","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64429","64428","ומי אמר לך שזה תשיעי?","02/12/19 10:40","ד כסלו","תש"פ","10:40","אור חדש","אולי זה שביעי שהתאחר? (כך תרצו שאלה דומה)","458","","1610","True","True","False","","89","213.151.55.26","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64430","64429","אם כך מה משמעות הביטוי","02/12/19 10:42","ד כסלו","תש"פ","10:42","אבי גרינבלט","לא יודעים באיזה חודש היא ולכן :
א. מנין שבהכרח יולדת לשבעה העובר חי ואולי הוא בכלל נולד בשמיני.
ב. מדוע בשמיני אינו חי שהרי אולי נולד בשביעי או בתשיעי ?
ג. יולדת או אינה יולדת למקוטעין ממילא לא ניתן לבחינה אז מה בכלל הדיון והרלבנטיות לנתון שאינו ניתן כלל לבדיקה ?","539","","1610","True","True","False","","63","80.178.202.72","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64433","64430","שאלות מצויינות","02/12/19 11:14","ד כסלו","תש"פ","11:14","אור חדש","ואם היו שואלים אותן את אותם הרופאים שהמציאו בתחילה את החלוקה הנ"ל ייתכן שהיו חוזרים בהם
אלא שהשאלות לא עלו בזמן והקביעה הרפואית התמוהה נאמרה (ולאחר מכן כששאלו תרצו התרוץ שלעיל)
תוכל לקרוא כאן כיצד הגיע לעולם הקביעה לדעתי

כיוון שהקביעה הופיעה בספרי המדע כאמת מדעית מפורסמת לא נותר לחכמים אלא להתייחס אליה כך (כלומר להתחשב בה לעניין הלכה כבכל נתון רפואי מפורסם אחר) אומנם כדרך ידיעות רפואיות כמובן שגם בזו היו עניינים לא מבוררים דיים ובהם נחלקו במפורש חז"ל ואולי הלכו בזה אחר מלומדים שחלקו בינהם","458","","1610","True","True","False","","112","213.151.55.26","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64549","64430","בדקו בסימניו","08/12/19 18:17","י כסלו","תש"פ","18:17","אליעזר מ ש","ראה ביבמות פ. דעת רבי ורשב''ג . ומכאן ש''בן שמונה'' הוא מי שראו ששערו לקוי וצפורניו לא גמורות, וידעו להבחין שנולד קודם זמנו , ולא היה לו סיכוי לשרוד הרבה זמן - בימיהם שלא היו אמצעים כגון 'אינקובטור'.
**והטעם שנקרא ''בן שמונה''. כי מבחינה סטטיסטית, רוב הנולדים חיים ששרדו את הלידה, והעריכו שלא ישרדו הרבה זמן, היו בחודש השמיני . כי, בחודש השביעי , זה רחוק מהחודש התשיעי, ולכן ,היו בדרך כלל כאלה, נולדים מתים, או מתים בלידה.[כי, כיון שהרוב הגדול של הולדות, לפי קצב ההתפתחות, אמורים להיגמר בסוף החודש התשיעי , גם רוב הנולדים לפני שכלו חודשיהם - לפני שנגמרה התפתחותם , היו מאלה.]
***ואכן, ''בן שמונה'', זה לאו דווקא מי שנולד בחודש השמיני , זה יכול להיות גם מי שנולד בחודש השביעי, וראו שהוא לא שלם . ומאידך גיסא , זה לא כולל את כל הנולדים בחודש השמיני , כי , כאמור, אם גמר בסימניו , גם אם נולד ודאי בחודש השמיני , לא מתייחסים אליו כנפל. אלא, זה ביטוי שמשמעותו , מי שהיה אמור להגמר בסוף החודש התשיעי, ונולד קודם זמנו -ולכן לא היה לו סיכוי לשרוד הרבה זמן . הגם שבינתיים הוא חי .","610","","1604","True","True","False","","136","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64434","64433","חבשת כובע שאינו שלך....","02/12/19 11:56","ד כסלו","תש"פ","11:56","אבי גרינבלט",""תוכל לקרוא כאן כיצד הגיע לעולם הקביעה לדעתי"........","539","","1610","True","True","False","","59","80.178.202.72","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64435","64434","לא הבנתי הערתך","02/12/19 11:58","ד כסלו","תש"פ","11:58","אור חדש","הפנתי למשהו שכתבתי בעבר...
כמובן שזו השערה בלבד אך לדעתי בחינת מכלול הנתונים שיש לנו על הקביעה הנ"ל מובילות למסקנה ששם","458","","1610","True","True","False","","77","213.151.55.26","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64436","64435","...","02/12/19 11:59","ד כסלו","תש"פ","11:59","אבי גרינבלט","האם באמת כתבת זאת כהשערה ?","539","","1610","True","True","False","","64","80.178.202.72","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64437","64436","יש לך פשט אחר","02/12/19 12:01","ד כסלו","תש"פ","12:01","אור חדש","במילים "לדעתי' ו"מה שקרה כאן היה כנראה כך.." ?!?","458","","1610","True","True","False","","82","213.151.55.26","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64454","64439","וראה בשו''ע אבה''ז סי' קנ''ו ד' בהג''ה","03/12/19 11:34","ה כסלו","תש"פ","11:34","אליעזר מ ש","יש אומרים , דבזמן הזה אפילו לא נכנסת בחודש הט' רק יום אחד ,מלבד יום שנתעברה בו , הוי ולד קיימא . ואע''ג דאמרינן בגמרא ,יולדת לט' אינה יולדת למקוטעין , כבר תמהו על זה רבים שהחוש מכחיש זה . אלא, שאנו צריכים לומר , שעכשיו נשתנה העניין , וכן הוא בכמה דברים. [ב''י בשם הרשב''ש] .
**ועי' בביאור הגר''א על שו'ע או''ח סימן של''א [ בהלכות שבת] שהביא גם כמה וכמה דברים וכמה מקורות שהשתנו בהם הטבעים .
***וראה עוד בשו''ע יו''ד סימן שט''ז בהג''ה, ואו''ח סימן קע''ג במ''א סק''א.
[****וב''חזון אי''ש '' על אבן העזר סימן קנ''ה השווה זה לעניין היולדת לז' ולט' חודשים].","610","","1609","True","True","False","","121","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64457","64452","כנראה השתנו","03/12/19 13:19","ה כסלו","תש"פ","13:19","אור חדש","הטבעים גם של מסלולי השמש והירח, גילוי מדהים","458","","1609","True","True","False","","77","213.151.55.26","0","64421","נידה|לח ע"ב",""),new Message("64565","64549","איזהו בן שמונה? כל שלא כלו לו חדשיו","09/12/19 18:29","יא כסלו","תש"פ","18:29","אליעזר מ ש","[יבמות פ.]כלומר , לא כתוב כאן: ''הנולד בחודש השמיני'' אלא ''כל שלא כלא כלו לו חודשיו'' . שאנו עושים הערכה שהוא יצא לפני שנגמר [ או זמן ניכר לפני שנגמר] ולכן לא היה לו סיכוי לשרוד..(אלא בדרך נס)ו''כל'' בא לרבות, גם אם נולד לפני החודש השמיני ,ולפי מראהו, כך אנו מאבחנים אותו.","610","","1603","True","True","False","","160","213.151.52.130","0","64421","נידה|לח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);