var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6350;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6350","0","הסבר להגהת השטמ"ק אות ד","13/01/11 12:54","ח שבט","תשע"א","12:54","שיננא","ת''ר כל העולין למזבח עולין דרך ימין ויורדין דרך שמאל עולין דרך מזרח ויורדין דרך מערב חוץ מן העולה לשלשה דברים הללו שעולים דרך מערב ויורדין דרך מערב עולין דרך ימין ויורדין דרך ימין דרך ימין דרך שמאל הוא אמר רבינא תני שמאל רבא אמר מאי ימין ימין דמזבח ומאי שמאל שמאל דגברא וניתני או אידי ואידי דמזבח או אידי ואידי דגברא קשיא.

בשטמ"ק כתב שיש להפך הסדר:
התירוץ הראשון הוא של רבא והתירוץ השני הוא של רבינא.
המניע להגהתו (אם היא מסברה ולא מכת"י) ברורה:
לא ייתכן שרבינא המאוחר לרבא, יופיע ויתרץ לפני רבא.

בניגוד לשטמ"ק חשבתי על 2 אפשרויות אחרות - לולי דבריו:
(א) הגירסה שלפנינו אכן נכונה, והגמרא היא זו שמיקמה את תירוץ רבינא המאוחר (שנשאר למסקנה) לפני תירוצו של רבא (שנדחה למסקנה).
(ב) במקום רבינא יש לגרוס אביי, שהרי מצינו בהרבה מקומות (אם זכרוני אינו מטעה אותי) שבמקרים של קושיה, הרי אביי נוטה בקלות לשנות את הגירסה, ואילו רבא מתרץ בדוחק ללא שינוי גירסה.","146","","4859","True","True","False","","1048","77.127.236.250","0","0","זבחים|סד ע"ב",""),new Message("6353","6350","על אפשרות (א) ","13/01/11 13:26","ח שבט","תשע"א","13:26","דוד שפירא","לענ"ד בדרך כלל הגמרא דרכה דווקא נוטת לעשות הפוך בדרך כלל כלומר קודם להגיד את התירוץ המוקשה ולהקשות עליו ואח"כ את התירוץ הטוב ובודאי כאשר התירוץ הראשון הוא לפי סדר הדורות אמור להיות אחריו","180","","4859","True","True","False","","199","213.151.58.185","0","6350","זבחים|סד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);