var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=62552;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("62552","0","היכן גר רב משרשיא ?","27/08/19 12:43","כו אב","תשע"ט","12:43","עלי","ומה ההבדלים בין פום בדיתא ומתא מחסיה שבגללם אמר לבניו מה שאמר ?
( פלא בעיני שלא אמר להם פשוט לעלות לא"י ...) מדוע דווקא הוא אמר לבניו מה שאמר - וכי היה לו ניסיון אישי בעניין ?","209","","1712","True","True","False","","772","194.114.146.227","0","0","כריתות|ו ע"א",""),new Message("62590","62552","ראיתי","29/08/19 11:27","כח אב","תשע"ט","11:27","עלי","בתולדות התנאים והאמוראים שרב משרשיא היה תלמידם של רבא ואביי בישיבת מתא מחסיה, ולא ברור לי מה היה לו נגד פומבדיתא חוץ מזה שיצא שם רע לתושביה כידוע מהרבה מקומות בש"ס, אבל לא ידוע לי שבניו התכוונו לעבור לשם שהיה צריך לשכנעם להישאר במתא מחסיה לכן לא הבנתי מדוע אמר להם מה שאמר על היחס בין שני המקומות הללו. וה' יאיר עינינו.","209","","1710","True","True","False","","148","194.114.146.227","0","62552","כריתות|ו ע"א",""),new Message("62620","62552","כמו בימינו: העדיף זרם חינוך אחד על פני","01/09/19 12:34","א אלול","תשע"ט","12:34","יהודי_קדום","האחר.

ראה למשל בכתובות דף נה עמוד א ארבע מחלוקות בין ישיבת מתא מחסיא לישיבת פומבדיתא ושרק ברביעית פסקה הגמרא כבני מתא מחסיא.

ועל מה שכתבת: "פלא בעיני שלא אמר להם פשוט לעלות לא"י ..." - מקבל חיזוק ממהרש"א לאור שיטת הלימוד הבבלית בכלל (ולא רק בפומבדיתא) :

מהרש"א חידושי אגדות מסכת בבא מציעא דף פה עמוד א
דלשתכח תלמוד בבלאה מיניה כו'. פירש רש"י דלא נטרדיה כשעלה לא"י ללמוד תורה מפי רבי יוחנן כו' ומיישבין את הטעמים בלא קושיות ופרוקין עכ"ל הא ודאי דגם בני א"י הוו מקשין ומפרקין אהדדי כדאמרינן לעיל בר' יוחנן גופיה דאמר על ר"ל דהוי מקשי ליה כ"ד קושיות ומפרקינן ליה כ"ד פירוקי אלא דהיינו שהיו מעיינין ומתקנין כל דבר על בוריו והשמועה יוצאה לאור על ידי פלפולם דאהכי מייתי לה התם דר"ל עוקר הרים וחריף טובא הוה והיה מחבב ומיישב דברי ר' מאיר כדאמרינן נמי לעיל דע"י פלפולם רווחא שמעתתא משא"כ בני בבל דאפשר שהיו מפלפלים דוגמת חילוקים שבדור הזה אשר כל מי אשר יודע לכוין על צד היותר בפלפול של הבל הרי זה משובח וכל אחד מכוין לדחות דברי חבירו כדקרי להו מחבלים שאין נוחין זה לזה בהלכה ועל ידי כך לא סלקא להו שמעתתא אליבא דהלכתא כדקרי להו נמי התם במחשכים הושיבני והוא שאמר דלא נטרדיה כי פלפול כזה מטריד את האדם מן האמת ואין מגיעו לתכליתו המבוקש וק"ל:","233","","1707","True","True","False","","193","79.183.74.44","0","62552","כריתות|ו ע"א",""),new Message("62600","62590","מתא מחסיה היתה קריית הישיבה לצד סורא","30/08/19 14:30","כט אב","תשע"ט","14:30","דוד כוכב","ואילו פומבדיתא לעומת זאת, ראה:
מסכת שבת דף קנג ע"א: "אמר ליה אביי לרבה: כגון מר, דסנו ליה כולהו פומבדיתאי, מאן אחים הספידא? - אמר ליה: מיסתיא את ורבה בר רב חנן".
מסכת עירובין דף סח ע"א: "אמר ליה רבה בר רב חנן לאביי: מבואה דאית ביה תרי גברי רברבי כרבנן לא ליהוי ביה לא עירוב ולא שיתוף? אמר ליה: מאי נעביד? מר לאו אורחיה, אנא טרידנא בגירסאי, אינהו לא משגחי".
מסכת עירובין דף נא ע"ב: רבה בר רב חנן הוה רגיל דאתי מארטיבנא לפומבדיתא, אמר תהא שביתתי בצינתא. אמר ליה אביי: מאי דעתיך...".

עיר של רמאים שהסגירו למות את רבם, עם שני חכמים בלבד ועוד אחד אורח. כך לומדים תורה?!","125","","1709","True","True","False","","213","95.86.106.140","0","62552","כריתות|ו ע"א",""),new Message("62613","62590","אל תשית לבך למי שמוציא שם רע על גדולינו","01/09/19 09:33","א אלול","תשע"ט","09:33","Almuaddib","שבפומבדיתא נוסדה ישיבה גדולה לאחר חורבן ישיבת נהרדעא, ומייסדה היה רב יהודה, מגדולי אמוראי הדור השני בבבל.

ומי יחציף לומר על ישיבה זו וגדוליה דברים מבטלים כיום?

מאז הלך רב יהודה והקים בה את הישיבה, כ-800 שנה עמדה ישיבה זו על תילה, כשאת ימיה סיימה בבגדאד עם תום תקופת הגאונים, בפטירתו של רב האי גאון, עליה קונן שמואל הנגיד.
שמונה מאות שנה של לימוד תורה. שמונה-מאות שנה של גדולי עולם; מרב יהודה לרבה ורב יוסף, לאביי ורבא, רב נחמן רב יצחק, רב זבידי...

מיהו שיהין לזלזל בכבודם של ארזי הלבנון?


אל תתן ידך לקבל דברים שאינם ראויים שנכתבו כנראה בחוסר תשומת לב. אל לך לנפול בפח יקוש זה.","107","","1707","True","True","False","","362","87.71.105.154","0","62552","כריתות|ו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);