var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=62531;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("62531","0","מדוע להם הותר ? ועוד שאלות","26/08/19 09:17","כה אב","תשע"ט","09:17","עלי","קיים אצלנו כלל ( מה המקור שלו ? ) ש'אין סומכים על הנס'.
אמנם ראיתי בכמה ספרים שהצדיקים כן סומכים על הנס, אבל בכל זאת אבקש לשאול, כיצד סמכו לכתחילה על הנס בעשיית שמן המשחה ובעת השימוש בו ?
ועוד, אם כן, מה מיוחד בשמן המאור בחנוכה שדלק בנס הרי נסים מרובים היו במקדש ( גם בבית שני ? ) כמו ניסי שמן המשחה, ולא מצאנו שיעשו בגלל זה חגיגה ולדורות ?
ועוד קשה לי, מדוע 'לא בכל יום מתרחשים נסים' - ואין הכוונה לניסים נסתרים אלא גלויים - כניסי שמן המשחה, אשר ברור ש'שוברים' את חוקי הטבע המוכרים לנו כחוק שימור החומר, מדוע לדור המדבר ( המן ) או לאלישע הנביא ( נס השמן בכלים ) התרחשו ניסים כאלו דבר יום ביומו ולא לדורות אחרים ?
היש בזה כלל או הסבר ידוע ?
מה עמדת הרמב"ם בעניין ( פוסק כרבי יוסי שמסביר בדרך הטבע בניגוד לרבי יהודה, אבל בכלל לא מתיחס לדברי רבי יהודה, והפלא - שגם רבי יוסי בכלל לא מתייחס לדברי רבי יהודה, האם כך צריך להתייחס לניסים - להתעלם ? האם הניסים 'קורים' רק למי שמאמין בהם - רבי יהודה בניגוד לרבי יוסי ?)?
מה התועלת ( הרוחנית ) בכך שבשמן המשחה אירעו נסים רבים ?","209","","1712","True","True","False","","659","194.114.146.227","0","0","כריתות|ה ע"א",""),new Message("62532","62531","המקור","26/08/19 09:26","כה אב","תשע"ט","09:26","אבי גרינבלט","בירושלמי נלמד מהפסוק "לֹא תְנַסּוּ אֶת ה אֱלֹקֵיכֶם", שאין סומכין על הנס"
נאמר בהקשר שהיו מונעים כהן גדול מאכילה המביאה לידי טומאה
מאידך למרות הנס שהיה בלחם הפנים שנותר חם , הקפידו על שולחנות שיש ולא כסף כדי שלא יתעפש הלחם אעפ"כ , "אין מזכירין מעשה ניסים" או בלשוננו "אין סומכין על הנס".
מעניין","539","","1712","True","True","False","","77","81.218.144.99","0","62531","כריתות|ה ע"א",""),new Message("62591","62531","יש נס ויש נס","29/08/19 13:19","כח אב","תשע"ט","13:19","מצולות ים","הרב חיים פרידלנדר בספרו שפתי חיים על חנוכה, מאריך בעניין זה וקובע גדר מסויים בעניין (יתכן ואני קצת משנה את הדברים בהתאם להבנתי).
כל האיסור לסמוך על הנס הוא כאשר הנס מנכה מזכויותיו של האדם, שאזי ישנה טענה על האדם שלא היה לו לסמוך על הנס כי מנין לו שיש לו די זכויות לכך. אין הנס מנכה מזכויותיו של האדם אלא במקום שהאדם סבור שהנס הוא דבר 'היוצא מדרך הטבע', כלומר ישנו הטבע שהוא הנהגת העולם הרגילה ויש נס שהוא פעולה 'מסובכת' עבור בורא העולם היוצאת מדרך הטבע - כיון שלפי סברתו מדובר בפעולה מחודשת הרי שיש צורך בזכות מיוחדת בכדי שהקב"ה יעשה זאת בעבורו. לכן הנס מנכה מזכויותיו ולכן אסור לסמוך על נס מסוג זה.
לעומת זאת כאשר גישת האדם היא שאין טבע בעולם, ומקרה אותיות רק מה', וכלשון הרמב"ן (סוף פרשת בא) "ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד, אלא אם יעשה המצות יצליחנו שכרו, ואם יעבור עליהם יכריתנו ענשו, הכל בגזרת עליון", הרי שאינו רואה בפעולת הנס משום דבר 'מחודש' ו'מסובך' לבורא יותר מאשר הנהגת הטבע 'הרגילה' - ובמקרה כזה אין מנכה הנס מזכויותיו כי מה לו לבורא אם ינהיגנו בהנהגת הטבע או בהנהגת הנס. וכן מותר לו לסמוך על הנס באופן זה.
על פי זה ביאר שם באופן נפלא את המעשה המפורסם עם בתו של רבי חנינא בן דוסא שהדליקה נרות שבת בחומץ ובכתה לפני אביה על כך והשיב לה מי שאמר לשמן וידלק יאמר לחומץ וידלק, וכך היה שדלקו הנרות עד שהדליקו מהם נרות במוצאי שבת. וצריך להבין כמה דברים: 1. מתי התרחש המעשה, אם קודם שנכנסה שבת הרי שיכלו לכבות הנרות ולהדליק מחדש, ואם אחר שנכנסה שבת - הרי כבר דלקו הנרות כמה זמן וראתה שהנס מתרחש ואם כן מה בכתה לפני אביה. 2. מה השיב לה מי שאמר לשמן כו' היה לו לומר יעשה ה' נס וידלק החומץ. 3 מדוע דלק החומץ על מוצאי שבת, גם אם נעשה נס מספיק שיקרה בלילה בשעה שצריך את הנרות. 4. הרי הנס מנכה מזכויותיהם ומה ניחמה אביה בכך שיהיה לה נס.
אך לפי הביאור הנ"ל הכל מתבאר היטב. בודאי ראתה בתו שהנס קורה ולא הצטערה שמא יכבו הנרות אלא עיקר חששה היה שמה ינכו מזכויותיה, ועל כך גילה לא רחב"ד את ה'סוד' שאם מתייחסים לנס בדיוק כמו לטבע ולא כהנהגה מחודשת הרי שאינו מנכה מזכויות האדם, וזהו שאמר לה 'מי שאמר לשמן שידלק יאמר לחומץ שידלק כלומר הנהגת הטבע והנהגת הנס זהות לחלוטין. ולכן הנר דלק עד מוצאי שבת לרמוז לענין זה שאין כאן משהו יוצא דופן שלא יעשנו הבורא אלא רק כדי הנצרך בשעת הליל אלא הרי הוא ממש כטבע ולכן אין שום ענין שלא ימשיך לדלוק עד מוצאי שבת.","794","","1709","True","True","False","","105","185.24.206.253","0","62531","כריתות|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);