var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=62260;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("62260","0","בקשת הסבר","28/07/19 08:24","כה תמוז","תשע"ט","08:24","עלי","כיצד מתייחסים חז"ל להמרתו של יצחק אבינו ע"ה באיל. האם המרה היתה אסורה כבר לפני מתן תורה ? האם חטא בכך אאע"ה ? או לאידך גיסא, מדוע נאסרה התמורה ממתן תורה ואילך אם מעשהו של אאע"ה היה חיובי ?
אנו מזכירים בפיוטים רבים 'והיה הוא ותמורתו יהיה קדש' על יצאע"ה, ולכאורה היה זה מעשה חיובי שאין כדוגמתו, ונשאר יצחק 'עולה תמימה', ומאידך על בת יפתח מסופר סיפור דומה, וחז"ל לא דברו על אפשרות המרתה אלא רק על אפשרות התרת נדרו של יפתח לגביה. מדוע ?","209","","1744","True","True","False","","659","194.114.146.227","0","0","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62263","62260","ביצחק ויפתח לא היתה המרה","28/07/19 13:19","כה תמוז","תשע"ט","13:19","דוד כוכב","יצחק לא הוקדש, אברהם רק נצטווה להקריב את יצחק. העלאת האיל "תחת בנו" היתה רצון להקריב קרבן כלשהו, בעקבות מצוות ההקרבה שבוטלה.

נדר בת יפתח לא חל ולא היה צורך להתירו.","125","","1744","True","True","False","","182","212.76.115.134","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62269","62260","אז ככה:","28/07/19 18:17","כה תמוז","תשע"ט","18:17","Almuaddib","ראשית, אם אין הקדש - אין תמורה.

האם אברהם הקדיש את יצחק?

כמובן שלא.

ה' הוא שציווה עליו 'קח נא' - ואברהם מיהר ועשה כאשר צווה.

וכשם שמיהר לעשות כאשר צווה, כך הזדרז לעשות 'אל תשלח ידך אל הנער'.

לא הקדשה היתה כאן, וכמובן - גם לא תמורה.


ולגבי "פיוטים רבים", בזכרוני עולה כרגע רק אחד - פיוטו של ר' אפרים בן יצחק מרגנשבורג שבגרמניה. פיוט מהמאה ה-12 לספירתם.

בפיוט זה אכן עושה הפייטן שימוש במשחקי לשון על כך:

"
יָדָיו וְרַגְלָיו עָקַד וְחַרְבּוֹ עָלָיו פָּקַד
לְשׂוּמוֹ עַל הָעֵצִים שָׁקַד וְהָאֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד
צַוָּאר פָּשַׁט מֵאֵלָיו וְאָבִיו נִגַּשׁ אֵלָיו
לְשֹׁחֲטוֹ לְשֵׁם בְּעָלָיו וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו
חֲקֹר אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה הָאָב עַל בְּנוֹ לֹא חָסָה
וְלִבּוֹ אֶל כַּפַּיִם נָשָׂא וַיַּרְא אֱלוֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה
קָרָא מֵרֶחֶם מִשְׁחָר תְּמוּר בִּנְךָ הַנִּבְחָר
וְהִנֵּה אַיִל אַחַר וַעֲשֵׂה אַל תְּאַחַר
חֲלִיפֵי אַזְכָּרָתוֹ תִּכּוֹן כְּהַקְטָרָתוֹ
וְתַעֲלֶה לְךָ תִּמְרָתוֹ וְהָיָה הוּא וּתְמוּרָתוֹ
זִכָּרוֹן לְפָנֶיךָ בַּשַּׁחַק לָעַד בַּסֵּפֶר יוּחַק
בְּרִית עוֹלָם בַּל יֻמְחַק אֶת אַבְרָהָם וְאֶת יִצְחָק
"

בעל הפיוט אכן שיחק כאן עם המשמעויות. תמור בנך = במקום בנך, בדיוק כשם שבהמשך 'חליפי אזכרתו' = החלופה שבאה במקום הקרבן, האזכרה. וכך גם משחק הלשון שלאחר מכן, שהוא ציטוט - לשון שיבוצית כפי שנעשה לכל אורך הפיוט. "והיה הוא ותמורתו" זה ציטוט הפסוק, כדי לחרוז ולהשלים את 'תימרתו' - שיעלה לרצון וייתמר העשן ישירות.

ודוק: כל בית של הפייטן, מסתיים בציטוט של פסוק או חלקו. כך גם נפתח הפיוט:
אִם אָפֵס רֹבַע הַקֵּן אֹהֶל שִׁכֵּן אִם רִקֵּן
אַל נָא נֹאבְדָה כִּי עַל כֵּן יֵשׁ לָנוּ אָב זָקֵן

אם כבר אין לנו בית מקדש, ואין הקרבת ציפורים, וכו' - עד הציטוט "יש לנו אב זקן" - מפרשת יוסף ואחיו.
וכן הבית הבא:
פָּנִים לוֹ תַכִּיר וְצִדְקוֹ לְפָנֶיךָ נַזְכִּיר
קַח נָא בֵּן יַקִּיר וְנִמְצָה דָמוֹ עַל קִיר
גם כאן מסתיים בציטוט המתחרז עם הבית: "ונימצה דמו על קיר". וכן הלאה בכל בתי הפיוט.

לו היית רוצה לדקדק עד כדי כך, הרי שאין כאן כלל אזכרה. זו לא מנחה, אלא העלאה לעולה, בה אין כלל אזכרה. אלא שהפייטן מעביר מסר, לא דיון הלכתי. המסר בו הוא קורא להתייחס אל עקדת יצחק כאל הקרבן,","107","","1744","True","True","False","","277","87.71.111.1","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62264","62263","י''כ. ואף אם נאמר היה הקדש, הקדש בטעות","28/07/19 14:14","כה תמוז","תשע"ט","14:14","יהודי_קדום","אינו הקדש.","233","","1744","True","True","False","","174","109.65.20.11","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62267","62264","אם אמנם כן מדוע","28/07/19 17:51","כה תמוז","תשע"ט","17:51","עלי","בכ"ז כל הפיוטים המזכירים את זכותו של יצחק מדברים בלשון של תמורה ? סתם מליצת הלשון ?","209","","1744","True","True","False","","133","194.114.146.227","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62277","62264","כך לבית הלל, אך לב"ש הקדש בטעות הוא הקדש","29/07/19 11:17","כו תמוז","תשע"ט","11:17","דוד כוכב","ובית שמאי למדו זאת מתמורה, שהרי אילו הממיר היה יודע שהמרתו לא תועיל הוא לא היה ממיר, ואעפ"כ הוא ותמורתו קודש.","125","","1743","True","True","False","","231","212.76.115.134","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62268","62267","איזה פיוטים? אנא הדגם","28/07/19 17:58","כה תמוז","תשע"ט","17:58","Almuaddib","","107","","1744","False","True","False","","131","87.71.111.1","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62291","62268","תמורה ביצחק","29/07/19 23:06","כו תמוז","תשע"ט","23:06","חסידי","בסליחות דיום א'
בקטע "את ימין עוז עוררה לעשות חיל בצדק נעקד ונשחט תמורו איל גנון נא גזעו בזעקם/תם בעוד ליל"
ובאמת זה אינו תמורה הלכתית, שהרי באמת לא היה אברהם אבינו זקוק לעשות כלום, אחרי שהקב"ה אמר לו שאל ישחוט את יצחק, אלא שמרצונו הטוב הקריב את האיל, גם שמן השמים הזמינוהו, שהרי בנס זה הגיע לשם כמבואר בחז"ל במדרשים,
ותיבת 'תמורו' הכוונה במקומו ולא בכונה ההלכתית","789","","1743","True","True","False","","161","62.0.85.58","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62278","62277","ולהלכה כמי?","29/07/19 13:05","כו תמוז","תשע"ט","13:05","יהודי_קדום","","233","","1743","False","True","False","","142","2.53.59.133","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62280","62278","לעולם הלכה כב"ה","29/07/19 14:50","כו תמוז","תשע"ט","14:50","דוד כוכב","","125","","1743","False","True","False","","169","212.76.115.134","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62285","62280","נו... אז אני לא מצליח להבין","29/07/19 16:02","כו תמוז","תשע"ט","16:02","יהודי_קדום","על מה באה הערתו.","233","","1743","True","True","False","","123","109.67.102.208","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62287","62285","ההערה היתה שאף שהדבר נכון להלכה","29/07/19 16:57","כו תמוז","תשע"ט","16:57","דוד כוכב","צריך לזכור שלבית שמאי אינו כך.
לא פוסקים כבית שמאי אבל לומדים את שיטתם.","125","","1743","True","True","False","","177","37.60.47.84","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62288","62287","נו...זה נכון תמיד ולא רק במחלוקת ב''ש","29/07/19 17:21","כו תמוז","תשע"ט","17:21","יהודי_קדום","וב''ה! מה חידוש בדבריו אלה בכלל, ובהערתו בפרט?","233","","1743","True","True","False","","134","109.67.102.208","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62297","62288","ההערה היתה שרצוי להוסיף את המילה "להלכה"","30/07/19 15:03","כז תמוז","תשע"ט","15:03","דוד כוכב","או "לבית הלל" בסוף הודעתך דלעיל.","125","","1742","True","True","False","","213","212.76.115.134","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62292","62291","ברוך המצטרף ","29/07/19 23:31","כו תמוז","תשע"ט","23:31","יהודי_קדום","אכן, העיסוק בשאלה אם אדם יכול להיות תמורה אינו מדובר בשום מקום הלכתי עד כמה שזכרוני מגיע. פיוט ומדרש הרי הם מתפרשים בכל דרך אחרת. ויש מי שאינו משקיע הרבה מעבר לאומנות הפיוט או המדרש ועדיף הכלל שאין משיבין על אגדות ומדרשים.","233","","1743","True","True","False","","179","109.67.102.208","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62293","62292","ומברכי ברוך","29/07/19 23:39","כו תמוז","תשע"ט","23:39","חסידי","","789","","1743","False","True","False","","68","62.0.85.58","0","62260","תמורה|ט ע"א",""),new Message("62298","62297","","30/07/19 16:51","כז תמוז","תשע"ט","16:51","יהודי_קדום","","233","","1742","False","True","False","","130","109.67.102.208","0","62260","תמורה|ט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);