var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=62043;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","56"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("62043","0",""אי דקאכיל ריביתא , מי שבקינן ליה?"","08/07/19 17:37","ה תמוז","תשע"ט","17:37","אבי גרינבלט","מדוע לא ניתן להעמיד דברי הגמרא בהיתר עסקה ?","539","","1758","True","True","False","","711","95.86.72.42","0","0","ערכין|כב ע"א",""),new Message("62047","62043","שאלתי כך בסבב הקודם","08/07/19 21:48","ה תמוז","תשע"ט","21:48","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","1758","True","True","False","","171","95.86.73.86","0","62043","ערכין|כב ע"א",""),new Message("62061","62043","בזמן הגמרא כלל לא היה "היתר עסקא"","09/07/19 17:17","ו תמוז","תשע"ט","17:17","Almuaddib","שים לב עד כמה השימוש בהיתר עסקא מאוחר. אינך מוצא אותו, למשל, אצל הרמב"ם. האזכור הראשון של משהו שלכתחילה יאפשר מעין מעשה היתר עסקא, מופיע רק אצל בעל תרומת הדשן - שחי שנים רבות אחרי הרמב"ם.

ולעניין מה עשו בתקופת הגמרא, ראה את טעותו של רב חמא בעניין הריבית (ב"מ סט:). לו היה אז משהו מעין היתר עסקא, וכי היה נכשל רב חמא כך? הרי היתה לו דרך סלולה להלוות את כספו!

ולעניין נהרדעי, שאמרו כי "האי עיסקא פלגא מלוה ופלגא פקדון", הרי זה כלל לא דומה להיתר העסקא. ראשית - כי מדובר בדבר שנעשה בדיעבד. תיקנו חכמים שאם ניתן הכסף למטרת "עסקא", אך לא נתפרשו תנאיו, ברֵרת המחדל היא: מחצית הכסף הלוואה ומחציתו פיקדון. כך בדיוק גם פוסק הרמב"ם בעניין זה.
ושים לב: אין זה מעשה מראש, המגדיר את כל התנאים הללו, כפי שנעשה בהיתר עסקא, אלא בדיעבד - כאשר לא נתפרשו התנאים.

ברור כי בזמן האמוראים לא היה קיים המנגנון של היתר עסקא כדי לאפשר הלוואות בריבית, ולכן ברורה הקביעה "מי שבקינן ליה".

ואל תתמה על כך, שהרי גם פרוזבול, טרם תיקנו הלל, לא היה קיים, וכן בחידושים הלכתיים רבים אחרים.","107","","1757","True","True","False","","213","87.71.138.11","0","62043","ערכין|כב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);