var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=61782;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","47"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("61782","0","הריגת עובר במעי אמו היא רציחה","24/06/19 18:46","כא סיון","תשע"ט","18:46","אליעזר מ ש","כך כתב בשו''ת ''אגרות משה'' חושן משפט חלק ב' סימן ס''ט וסימן ע' . וכתב שכך זה לפי כל הראשונים.
**וכן כתב בשו''ת: ''צפנת פענח'' סימן נ''ט, שהריגת עובר במעי אמו היא ב''גדר של שפיכות דמים'' . [ויש בספריהם , על ,לפני ארבעים יום להריון ,או אחרי]
*** וכך מובן בפשיטות מהרמב''ם הלכות רוצח ושמירת נפש פרק א', שכתב, שהטעם שבעוברה שמקשה לילד הורגין העובר להציל חיי אמו , כי דנין אותו כרודף. וכן הוכיחו מהרמב''ם, ה''חקרי לב'', ו''הנודע ביהודה'' והגר''ח הלוי ועוד .
****ובספר ''משך חכמה''על התורה פרשת ויקהל, כתב, שישראל שהרג עובר במעי אמו ,מיתתו מסורה לשמים.[זו לשון שכתובה ברמב''ם לגבי הורג על ידי גרמא או שליח]כלומר, חייב עליו מיתה בידי שמים, כמו הורג על ידי גרמא, כגון כופת את חבירו לפני ארי, או חיה אחרת , ואכלתו החיה . וכך משמע מה''מאירי' על סנהדרין,[נ''ז] שכולל לכולהו ביחד . וכן כתב ב''חידושי מרן רי''ז הלוי'' על רמב''ם הלכות רוצח ושמירת נפש [בהתחלה] , שישראל שהרג עובר, חייב עליו מיתה בידי שמים, וכמו הורג על ידי גרמא, והורג את הטריפה, וישראל שהרג גר תושב .
*****והרי אמרו חז''ל שניתנה נשמה בעובר . [ראה סנהדרין צ''ב: ''אמר אנטונינוס לרבי , נשמה מאימתי ניתנה באדם'' וכו' .וראה מנחות צ''ט: ''נשמה נוצרה לארבעים יום''... וראה בספר:''נשמת חיים' לרב מנשה בן ישראל, המאמר השני פרק י''ח, שהקשה שיש סתירה בין שני המאמרים האלה , ותשובתו, וכן יש להסביר, שהנשמה התחילה להכנס לעובר כבר מתחילת ההריון, ונגמרת כניסתה בכל חלקיה או בחינותיה , בגמר ארבעים יום להריון .
******ומפורש בהלכה שהעובר נקרא:''נפש'':
א] שהנפל מאבעים ואחד יום להריון ואילך, יהיה מטמא באוהל טומאת שבעה החמורה . שנכלל במה שכתוב :''אדם כי ימות באוהל כל הבא אל האוהל יטמא שבעת ימים''. וכן כתב בגמרא: ''לרבות את הנפל שלא נקשרו אבריו בגידים'' שמטמא טומאת מת . וברמב''ם מבואר שלומדים ממה שכתוב ''הנוגע במת 'לכל' נפש אדם'' .
ב]ברמב''ם הלכות רוצח ושמירת נפש פרק א' , שכתב :''אף זו מצוות לא תעשה שלא לחוס על נפש הרודף, לפיכך הורו חכמים שהעוברה שהיא מקשה לילד, מחתכין העובר שבמעיה, לפי שכרודף הוא לה . וכפי שהבינו ברמב''ם . ה'חקרי לב'' הגר''ח הלוי , הרב פיינשטיין ועוד . וכן ה''נודע ביהודה'' . [תניינא סימן נ''ט]
******ומה שכתוב בפי' רש''י ועוד על סנהדרין ע''ב ,שהגמרא כתבה המשנה במסכת אהלות פרק ז' על ''העוברה שהיא מקשה לילד'' וכו' ,שכתב שם בפי' רש''י: במקשה לילד ומסוכנת וכו' ושהטעם שהורגין העובר להציל אמו , אם עדיין לא הוציא את ראשו, [ או רוב ראשו - דהיינו פדחתו, או רוטב גופו ב''לידה הפוכה'' שבה יוצא הגוף לפני הראש] ''לפי שאינו נפש, וניתן להורגו להציל את אמו''. הכוונה שיש שני מושגים: 1] ''נפש''במובן של ''נשמה'' שיש ביצור החי , ובעובר יש נפש/ , שהרי כבר נזרקה בו ,(או התחילה להזרק בו) נשמת רוח חיים מתחילת ההריון. [ ראה ב''יד רמ''ה" סנהדרין צ''ב, במאמר שאנטוניוס ששאל את רבי נשמה מאימתי ניתנה באדם וכו' ] 2] ''נפש'' על שם הנשימה , והעובר לא נושם, וכל חיותו וכל החמצן הדרוש לו מקבל מאמו . ולכן ,אם הוא מסכן את חייה, בדלית ברירה, ניתן להורגו להציל את אמו .","610","","1771","True","True","False","","800","147.236.31.113","0","0","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61789","61782","אבל יש מקרים בהם מצווה להרוג את העובר","24/06/19 21:03","כא סיון","תשע"ט","21:03","Almuaddib","האם תכריז על בית הדין העושים כמשנה מפורשת, שהם רוצחים?

ודוק:

הסיבה שהגמרא מביאה היא משום ניוול האם! משום כבוד המת הורגים את העובר לפני המתת המעוברת!


ולסיום כדאי להעיר כי יש מחלוקות בפוסקים בדברים מסויימים, וכדאי לראות את הדיון, השונה, בין דברי האגרות משה לגבי תינוקות עם טיי-זקס, לעומת הציץ אליעזר.","107","","1771","True","True","False","","149","87.70.49.255","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61801","61782","תקון לשון בקשר ללפני 40 יום להריון","25/06/19 10:06","כב סיון","תשע"ט","10:06","אליעזר מ ש","**לפני 40 יום להריון , האיסור פחות חמור - יחסית , לפי הרבה חכמים .","610","","1770","True","True","False","","110","213.151.52.130","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61791","61789",""מצווה להרוג"? אולי כוונתך "מותר להרוג"?","24/06/19 22:09","כא סיון","תשע"ט","22:09","יהודי_קדום","מצווה להציל את האמא למשל אבל איני יודע אם אפשר לומר ""מצווה להרוג את העובר".","233","","1771","True","True","False","","177","79.178.109.248","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61810","61789","סבת חיוב מיתת העובר היא לא מפני נול האם","25/06/19 10:31","כב סיון","תשע"ט","10:31","אליעזר מ ש","אלא , למסקנת הגמרא ,לומדים מהריבויי במקרא. שנאמר: ''ומתו גם שניהם'' . 'גם' לרבות את העובר. (אם עדיין לא עקר לצאת) וכיון שכבר יש את גזרת הכתוב שגם העובר מתחייב מיתה , הורגין אותו תחילה , כדי למנוע נוול מהאם .
**המעיין היטב בכל הנושא הזה , ובעזרת ה' , יראה, שאכן ה''אגרות משה'' כתב היטב ונכון . ואילו ב''ציץ אליעזר'', יש בחלק מדבריו , [במחכ''ת]דברים לא נכונים כלל וכלל .
***ובאופן כללי , יש רשימה גדולה מאד של :''אחרונים'' שכתבו , שאיסור הריגת עובר במעי אמו הוא מן התורה .וגם איסור חמור מאד , שפיכות דמים , או ''אביזרייהו'' דשפיכות דמים. [וגם בשלבים מוקדמים להריון , שהעובר עדיין לא התפתח , הרי אמרו רז''ל במפורש שניתנה בו נשמה , וגם אנו רואים שהוא חי . [מבחינה ביולוגית רפואית , העובר הוא יצור חי בפני עצמו] ויש בזה עוד כמה וכמה דברים חשובים לבאר .
****גם ה''ציץ אליעזר''לא מקל חלילה באיסור החמור הזה . והביאה גם את דברי ה''זוהר הקדוש'' בעניין . אין שום פוסק שמקל חלילה בחומרת האיסור הזה . ואין שום פוסק שיתיר חלילה הפלה, מסיבות סוציאליות או כלכליות ,או מסיבות רפואיות שאינן ממש קשות.","610","","1770","True","True","False","","154","213.151.52.130","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61796","61791","משנה מפורשת בערכין","24/06/19 23:44","כא סיון","תשע"ט","23:44","Almuaddib","","107","","1771","False","True","False","","146","87.70.49.255","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61797","61791","חיפשתי "מצווה להרוג" ומקבילות ולא","25/06/19 00:00","כב סיון","תשע"ט","00:00","יהודי_קדום","מצאתי.
אנא הראיני המשנה.","233","","1770","True","True","False","","185","79.178.109.248","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61798","61797","גם בכל התלמוד לא מצאתי "מצווה להרוג את","25/06/19 02:16","כב סיון","תשע"ט","02:16","יהודי_קדום","העובר".
ואף הראשונים, הפוסקים וכדו' אינם משתמשים בביטוי זה להוציא שניים שלושה.
למשל השו"ת מאמר מרדכי כרך ג חושן משפט סימן יד משתמש בביטוי זה כשהוא מסתמך על התוספות בסנהדרין דף נט עמוד א ד"ה 'ליכא' אף שהביטוי לא מופיע בתוספות עליו הוא מסתמך וז"ל התוספות:: " ... יצא ראשו אין נוגעין בו דאין דוחין נפש מפני נפש אבל קודם שיצא ראשו החי' פושטת ידה וחתכתו לאברים ומוציאה כדי להציל את אמו וכה"ג בעובד כוכבים אסור כיון שהוזהרו על העוברים וי"ל דהא נמי בישראל מצוה כדי להציל ואפשר דאפילו בעובד כוכבים שרי."

כאמור, אין בידי נוסח משנה האומר "מצווה להרוג את העובר" כפי שאמרת שיש משנה מפורשת בערכין (או בכל משנה אחרת...).","233","","1770","True","True","False","","165","79.178.109.248","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61800","61797","סליחה, טעיתי. לא משנה, דברי שמואל","25/06/19 09:59","כב סיון","תשע"ט","09:59","Almuaddib",""אמר רב יהודה אמר שמואל האשה היוצאה ליהרג מכין אותה כנגד בית הריון כדי שימות הוולד תחילה כדי שלא תבא לידי ניוול"

וכך פסק הרמב"ם להלכה, ראה בהלכות סנהדרין.","107","","1770","True","True","False","","169","87.70.49.255","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61808","61798","מדובר שם על דיני:'רודף ונרדף' כפי...","25/06/19 10:16","כב סיון","תשע"ט","10:16","אליעזר מ ש","שכתב הרמב''ם בפרק א' מהלכות רוצח ושמירת נפש , שאם אין ברירה אחרת , אזי, מצוה להציל את הנרדף אפילו בנפשו של הרודף . ושם ממשיך הרמב''ם : ''אף זו מצות ''לא תעשה'' שלא לחוס על נפש הרודף . לפיכך הורו חכמים שהעוברה שהיא מקשה לילד ,מחתכין העובר שבמעיה בין בסם ובין ביד, לפי שכרודף הוא לה ..'' והעתיקו את לשון הרמב''ם , הסמ''ג , וכן ב''שולחן ערוך חושן משפט'' סימן תכ''ה .
**ומזה אנו לומדים שיש איסור רציחה בהריגת העובר . מזה שהוצרך לטעם ''רודף'' כדי להתיר הריגתו להצלת חיי אמו . כי אם זה היה איסור אחר , לא היינו צריכים לטעם רודף , אלא היה מספיק הטעם של: ''וחי בהם'', שמזה אנו לומדים שכל מצוות התורה נדחים מפני פקוח נפש - חוץ מעבודה זרה , גילוי עריות ושפיכות דמים . וזוהי עוד הוכחה, שהריגת עובר היא בכלל איסור רציחה . וההוכחה הזו הובאה בדברי הרבה חכמים .","610","","1770","True","True","False","","171","213.151.52.130","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61803","61800","הסיבה שהורגין העובר באשה שנגזר דינה למות","25/06/19 10:08","כב סיון","תשע"ט","10:08","אליעזר מ ש","מבוארת בתוספות סנהדרין דף פ. ד''ה : "עובר'' בשם רבינו תם . ומזה אנו נלמד, שבסתמא, יש איסור חמור להרוג העובר .","610","","1770","True","True","False","","144","213.151.52.130","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61804","61800","התחדדנו בלימוד... וזה העיקר..","25/06/19 10:09","כב סיון","תשע"ט","10:09","יהודי_קדום","","233","","1770","False","True","False","","146","79.178.109.248","0","61782","ערכין|ז ע"א",""),new Message("61908","61804","אם זו לא מצווה אז למה עושים זאת ?","28/06/19 16:49","כה סיון","תשע"ט","16:49","הודו_כי_טוב","מצוות דרבנן כמו נר חנוכה היכן ציוונו ?","207","","1767","True","True","False","","250","79.176.79.246","0","61782","ערכין|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);