var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=60917;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("60917","0","גוזמא ולשון הואי - איך יודעים מתי?","02/03/19 22:38","כה אדר א","תשע"ט","22:38","אליצפן","התלמוד הבבלי במסכת חולין (דף צ עמוד ב) אומר: "אמר רבי אמי: דברה תורה לשון הואי, דברו נביאים לשון הואי, דברו חכמים לשון הואי.

התלמוד מביא דוגמא לכל מקרה. אך לגבי מקרים אחרים, איך יודעים מתי זה כפשוטו ומתי זה לשון הוואי או אולי משמעות אחרת לדברים?

1. למשל אגדות רבב"ח (בבא בתרא עג והילך)..

2. (סנהדרין דף צה עמוד ב) "אמר רב יהודה אמר רב: בא עליהם סנחריב הרשע ... : אורך מחנהו ארבע מאות פרסי, רחב צואר סוסיו ארבעים פרסי, סך מחנהו מאתים וששים ריבוא אלפים חסר חד. בעי אביי: חסר חד ריבויא, או חסר חד אלפא, או חסר מאה, או חסר חד? תיקו.

3. (ירושלמי מסכת תענית פרק ד דף סח טור ד /ה"ה) " רבי יוחנן קול אדריינוס קיסר הורג בביתר שמונים אלף ריבוא א"ר יוחנן שמונים אלף זוג של תוקעי קרנו' היו מקיפין את ביתר וכל אחד ואחד היה ממונה על כמה חיילות והיה שם בן כוזבה והיה לו מאתים אלף מטיפי אצבע שלחו חכמים ואמרו לו עד אימתי אתה עושה את ישר' בעלי מומין אמר להן וכי היאך איפשר לבודקן אמרו לו כל מי שאינו רוכב על סוסו ועוקר ארז מן לבנון לא יהיה נכתב באיסרטיא שלך והיו לו מאתים אלף כך ומאתי' אלף כך .","502","","1890","True","True","False","","656","77.127.110.3","0","0","חולין|צ ע"ב",""),new Message("60918","60917","[ללא נושא]","02/03/19 22:40","כה אדר א","תשע"ט","22:40","אור חדש","א: מסורת
ב: שכל ישר

הסדר לאו דוקא מדוייק...","458","","1890","True","True","False","","99","46.116.79.249","0","60917","חולין|צ ע"ב",""),new Message("60921","60918","מה הקריטריונים, ל"שכל הישר"?","03/03/19 07:05","כו אדר א","תשע"ט","07:05","אליצפן","האם יש רשימה של המקרים מתי כפשוטו ומתי הוואי?

למשל, פסוקים מן התנ"ך: (מלכים א פרק כ)

(כט) וַיַּחֲנוּ אֵלֶּה נֹכַח אֵלֶּה שִׁבְעַת יָמִים וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וַתִּקְרַב הַמִּלְחָמָה וַיַּכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת אֲרָם מֵאָה אֶלֶף רַגְלִי בְּיוֹם אֶחָד:
(ל) וַיָּנֻסוּ הַנּוֹתָרִים אֲפֵקָה אֶל הָעִיר וַתִּפֹּל הַחוֹמָה עַל עֶשְׂרִים וְשִׁבְעָה אֶלֶף אִישׁ הַנּוֹתָרִים וּבֶן הֲדַד נָס וַיָּבֹא אֶל הָעִיר חֶדֶר בְּחָדֶר: ס

זה הוואי או כפשוטו?

המלב"ים למשל פותר זאת "שלא כדרך הטבע"
מלבי"ם מלכים א פרק כ
(כט - ל) ויחנו. ספר כי גם כבוש הזה היה שלא בדרך הטבע, א] ממה שהכו מאה אלף ביום אחד, ב] ממה שנפלה החומה על הנותרים:

לפי מה ניתן לקבוע האם היה נס או לא?","502","","1889","True","True","False","","217","77.127.110.3","0","60917","חולין|צ ע"ב",""),new Message("60930","60921","כרגיל","03/03/19 12:12","כו אדר א","תשע"ט","12:12","אור חדש","א: צריך שיהיה שכל
ב: שיהיה ישר

כמבן שהדברים למרות פשטותם לא מדוייקים כ"כ ולכן זה בהכרח יגרור מחל' בין אותם ששכלם יקבל דבר מה כאפשרי לאותם שיגידו שזה הוואי","458","","1889","True","True","False","","121","213.151.55.26","0","60917","חולין|צ ע"ב",""),new Message("60931","60930","שכל ישר זה דבר אבסולוטי?","03/03/19 12:29","כו אדר א","תשע"ט","12:29","אליצפן","אם לפני 100 שנה הייתה אומר לאדם שניתן עם קופסה בגודל 10 על 5 ס"מ בעובי של כמה מ"מ לשוחח עם אדם בקצה השני של העולם, זה היה סיפור גוזמא/הוואי או כפשוטו?

אז אך ניתן על סמך "שכל ישר" לקבוע מה בחז"ל זה כפשוטו ומה זה הווי או גוזמא. ושלא לדבר על הנאמר בתנ"ך?","502","","1889","True","True","False","","194","77.127.110.3","0","60917","חולין|צ ע"ב",""),new Message("60932","60931","וודאי שלא מוחלט","03/03/19 12:30","כו אדר א","תשע"ט","12:30","אור חדש","וזה, כפי שהערתי לעיל, מקור למחל' רבות בתחום","458","","1889","True","True","False","","145","37.26.147.171","0","60917","חולין|צ ע"ב",""),new Message("60933","60932","אז אפשר על פי השכל לשפוט את חז"ל והתנ"ך?","03/03/19 12:44","כו אדר א","תשע"ט","12:44","אליצפן","הנה דוגמא:
תלמוד בבלי מסכת פסחים דף סד עמוד ב

פעם אחת ביקש אגריפס המלך ליתן עיניו באוכלוסי ישראל. אמר ליה לכהן גדול: תן עיניך בפסחים. נטל כוליא מכל אחד, ונמצאו שם ששים ריבוא זוגי כליות, כפלים כיוצאי מצרים חוץ מטמא ושהיה בדרך רחוקה. ואין לך כל פסח ופסח שלא נמנו עליו יותר מעשרה בני אדם, והיו קוראין אותו פסח מעובין.

60x2 ריבוא זה 1,200,000, צאן. עלכל אחד כזה מגיע גם השליח של הקבוצה שנמנו עליו + הכהנים ששוחטים, מקבלי הדם מוליכי (מוסרי) הדם והזורקים + לויים ששרים ומנגנים את ההלל בזמן ההקרבה.

גם אם נחלק זאת ל-3 כתות קרי 400,000 האם שטח העזרה יכול להכיל כמות כזו של אנשים, צאן וכלים?

האם זה מספר אמיתי או הווי/גוזמא?","502","","1889","True","True","False","","193","77.127.110.3","0","60917","חולין|צ ע"ב",""),new Message("60934","60933","לשפוט?!","03/03/19 12:46","כו אדר א","תשע"ט","12:46","אור חדש","אם תעין במפרשי התנך והשס תגלה שאכן הם עסקו גם בזה.
כמובן כ"א קבע לעצמו את הגבולות ואכמ"ל...","458","","1889","True","True","False","","93","37.26.147.171","0","60917","חולין|צ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);