var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6086;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","58"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6086","0","תלמיד חדש מאתגר","06/01/11 23:28","א שבט","תשע"א","23:28","המכריע",""היה שם תלמיד אחד שבא לבית המדרש לפני חכמים תחילה". כלומר זה היה תחילת לימודו לפני חכמים. לכאורה לשם מה לספר זאת. בדרך דרוש, ניתן ללמד מכאן לכבד שאלות של מתחילים. אמנם מחד גיסא חסר להם ידע והרבה פעמים שאלותיהם הם שלא כענין ונדרשת סבלנות רבה להשיבם, אבל מאידך גיסא דוקא מתוך החידוש שלהם, הם שואלים שאלות יסוד שלא יעלה על דעת ותיקים לשאול (כמו למה יפול התפוח ולא יעלה או יישאר במקומו), והמתייחס לזה בכובד ראש ימצא עצמו מחוייב לחשוב על יסודות העניינים ולהגדירם היטב, בבחינת ומתלמידי יותר מכולם (גם מהטריים). וכמו שבסוגיא בזכותו של ריה"ג שדרגו רי"ש ור"ע את שיטתם הקדומה.
הכרתי גאון גדול בבני ברק (הרב גדליה נדל זצ"ל) שהיה חביב עליו לשוחח עם מתחילים (בחורים שנכנסו זה עתה לישיבות או בעלי תשובה טריים) קודם שהם מתקבעים.","199","","4864","True","True","False","","1151","95.86.121.108","0","0","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6089","6086","יפה מאוד","07/01/11 02:31","ב שבט","תשע"א","02:31","דוד כוכב","","125","","4863","False","True","False","","156","212.76.105.143","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6123","6086","נכון ותודה","08/01/11 23:00","ג שבט","תשע"א","23:00","student","גם באונ' יוצא לעבור לפעמים על מאמרים וכו', לעתים דווקא תלמיד חדש שעובר על מחקר יכול למצוא ברגע בעיה יסודית שנעלמה מעיני כולם, דווקא מכיוון שכולם כבר נעולים - יש מקומות שהפכו את זה לנוהג להעביר מחקרים לסטודנט שנה א' שיעבור עליהם ויעיר הערות, וכך גם היינו נוהגים בצבא - לשאול חייל צעיר לגבי שאלה כבדת משקל, ואני זוכר מספר פעמים שדווקא הוא בא עם הפתרון הכי פשוט וטוב. גם לי עלו בראש החוויות האלו בדיוק כשקראתי את הקטע הזה.

תודה על הזכרת השם הרב גדליה נדל זצ"ל, לא היכרתיו, אך בעקבות הרשומה התחלתי לחפש מעט אודותיו, ועתה בלנ"ד אקרא את הספר שכתב תלמידו הרב יצחק שילת "בתורתו של ר' גדליה" אותו העלה לרשת - רק מקריאת ההקדמה לספר התרגשתי מאוד.","177","","4862","True","True","False","","429","77.124.126.14","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6124","6123","לגבי ספרו של הרב שילת","08/01/11 23:15","ג שבט","תשע"א","23:15","מנהל האתר","מידע מינימאלי מופיע כאן.

(לא הצלחנו ליצור איתו קשר, ולכן המידע חלקי, וללא קבצי דוגמא ותמונה וכו')","1","","4862","True","True","False","","298","84.228.135.96","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6126","6123","גם בספר תורה ","08/01/11 23:37","ג שבט","תשע"א","23:37","דוד שפירא","גם כשבודקים אותיות בספר תורה קוראים לילד שמתחיל לקרוא לבדוק אם הוא מבחין איזו אות מדובר","180","","4862","True","True","False","","217","95.86.125.145","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6129","6124","גז"ש בתורת הרב נדל","09/01/11 01:14","ד שבט","תשע"א","01:14","המכריע","אני זכיתי להכירו אישית, יש לנו קירבת משפחה מסויימת, ושוחחתי עמו מדי פעם. דומני שיש ספר על תולדות חייו מהרב שילת, ודומני ג"כ שהמשפחה לא מרוצה מהדמות כפי שהיא עולה מן הספר. אמסור כאן דוגמה אחת ששמעתי ממנו. הרב נדל הניח יסוד שגז"ש אינה סתם קוד בעלמא. אלא המילה ממנה נגזרת הגזירה היא המהותית לנושא וגם שהקשר בין שתי הפרשיות הוא ענייני ומהותי. והוא הסביר זאת בכל הש"ס ללא יוצא מהכלל. אני הייתי נוכח פעם כשאמר זאת בתוך דבריו ואחד הנוכחים ביקש דוגמה, הרב אמר לו שאל אתה היכן שאתה רוצה. שאל השואל מהגז"ש חמשה עשר חמשה עשר (לגבי סוכות) מחג המצות ולמדים מזה חיוב לאכול לילה ראשון בסוכה.
הסביר הרב נדל כך. בפסח התורה קוראת לכל החג, חג המצות, למרות שאין חיוב לאכול מצה כל שבעת הימים, אלא אין לאכול חמץ, ובכל זאת הפת שלך בימים אלו היא מצה, רק שאתה יכול לא לאכול פת. רצתה התורה שיהא הדבר ניכר, המעבר לפת מצה, לכן ציותה בלילה הראשון לאכול כזית מצה, כדי לתחום את הזמן מעתה ואילך כימי מצה. ולכן היא מתייחסת במיוחד ליום ט"ו למרות שהוא רק אחד מן השבעה. הוא הדין בסוכות. מקום אכילתך של אכילת קבע כל שבעת הימים, הוא בסוכה, אלא יכול הנך לא לאכול כלל סעודת קבע כל שבעת הימים. ואיך יהא ניכר הדבר, על ידי שבלילה הראשון תקבע סעודה בסוכתך. ולכן גם בסוכות ישנה התייחסות מיוחדת ליום טו. הוי "ילפינן לסוכות חמשה עשר חמשה עשר מחג המצות". וקיצרתי באופן שדי בכך למתבונן לתפוס את עוצמת הדברים.","199","","4861","True","True","False","","304","95.86.78.131","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6146","6124","את הספר","09/01/11 10:05","ד שבט","תשע"א","10:05","student","אליו התייחסתי, שכתב על תולדות חייו ניתן להוריד (לא למטרות מסחריות)
בקישור כאן. הוא מתייחס בהקדמה להתנגדות משפחתו מחד גיסא, ומאידך גיסא לתגובתו של ר' גדליה עוד בחייו להתנגדות זו.","177","","4861","True","True","False","","206","77.124.126.14","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6137","6129","עוד עליו","09/01/11 07:00","ד שבט","תשע"א","07:00","דוד כוכב","התנגד בחריפות להצביע לכנסת, ותמך באבולוציה - בעניין הבריאה.","125","","4861","True","True","False","","164","213.151.41.49","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6158","6129","הדוגמה הזו מובאת אצל שילת","09/01/11 15:45","ד שבט","תשע"א","15:45","המכריע","שוב ראיתי (בעקבות ההפניה כאן, הורדתי מהרשת את ספרו של שילת ובלעתי אותו), שהוא מביא דוגמה זו בפרק הראשון על מקורות ההלכה בסעיף ה', קצת בשינוי סגנון אבל אני את הרשום בזכרוני הבאתי.","199","","4861","True","True","False","","204","95.86.78.131","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6140","6137","לא מדויק","09/01/11 09:20","ד שבט","תשע"א","09:20","המכריע","לדעתי קשה מאד לדון בדמותו של הרב נדל זצ"ל במסגרת כזו, הוא היה אדם מאד מורכב, ודעותיו בבחינת מורכב שבמורכב. אי אפשר להתחיל לנגוע בדעותיו על רגל אחת. בכל אופן מתוך היכירות אישית אוכל לומר ששני הדברים מאד לא מדוייקים בלשון המעטה. על הנושא השני דיברתי עמו בעצמי לא פעם אלא שכאמור לא נראה לי נכון להיכנס לזה כאן.","199","","4861","True","True","False","","209","95.86.78.131","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6164","6146","לא נכון","09/01/11 21:31","ד שבט","תשע"א","21:31","נחמן","נכון שחלק מהדברים הודפסו באופן פרטי עוד בחיי הרב זצ"ל, ובעידודו, אך לא הסכים בחייו על ההדפסה של הספר, ולא פלא שהרב שילת הדפיס מיד לאחר פטירתו, כי בחיי הרב לא הצליח הרב שילת לקבל אישור על הדפסה ציבורית. ודבר זה לא היה במקרה, כלומר למרות שהוא היה מאוד מרוצה מהכתיבה של הרב שילת אבל עדיין הרב הרגיש שאין הספר משקף נכון את מכלול האישיות שלו.

בקיצור, הרב שילת מטה את התמונה באופן חד צדדי, וכן המאמר בקישור שאתה מפנה איליו.

כאילו המשפחה מנסה להסתיר את דמותו האמתית של הרב, אך אין זה מדויק לגמרי, כי הרב שילת גם מזייף את דמותו האמיתית של הרב, והראייה שחיכה לפטירתו כדי להוציא לאור את הספר.

אגב, הרב שילת באמת חתם על ויתור זכויות יוצרים על הספר.

עוד הערה, שנכון שבסוף ימיו לא היה הרב בשיא הכשרון שלו.","182","","4861","True","True","False","","213","85.130.130.141","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6168","6164","מה שכן יצא לאור בחיי הרב","09/01/11 21:45","ד שבט","תשע"א","21:45","נחמן","בשונה מהרב שילת, הרב ויינטרוב מב"ב תלמיד הרב, הוציא לאור בחיי הרב ובהסכמתו, שלושה כרכים כתבי יד של חידושי תורה עמוקים בכל הש"ס שנכתבו בידי הרב בעצמו לפני זמן רב.

למרות הכל, הרב הסכים להוצאה זו, כי ראה בהוצאה זו (ניתן להשיג את הספרים בבית הרב ויינטרוב בב"ב), דבר שאינו נוגד לגמרי את דמותו. אבל לא נתן רשות לרב שילת להוציא עליו ספר, ולכן שילת הדפיס אותו לאחר פטירתו.

ציטוט ויקיפדיה:

הרב נדל לא פרסם מכתביו בעצמו דבר. תלמידיו הוציאו את "חידושי ר' גדליה", שני כרכים של חידושים שנעתקו מכתב ידו, בני ברק תשס"א. כמו כן נדפס קונטרס של חידושי אגדה ויסודות התורה שנקרא "שיעורי ר' גדליה". לאחר מותו יצא לאור ספר דברי הספד והערכה עליו. כל אלו הודפסו על ידי הרב דב ויינטרוב - ממקורביו של הרב.

השיעורים שהודפסו קוצצו בצורה ניכרת, והחידושים שאינם מתאימים לרוח הכללית הנושבת בציבור הליטאי-חרדי הושמטו. הרב יצחק שילת הוציא לאור בעקבות זאת את הספר "בתורתו של ר' גדליה", שבו השיעורים המלאים, ובהקדמה סיפר שר' גדליה ביקש ממנו להוציא את תורתו, ושהביע את מורת רוחו מהקיצוצים שנערכו בה. הספר עורר התנגדות מצד משפחת הרב ומצד רבנים חרדיים, ולאחר לחצים ומשא ומתן הסכים הרב שילת שלא להפיץ את הספר בחנויות, אלא במכירה אישית, עד שהעותקים אזלו. כיום (מרץ 2008) הספר אזל, ובעקבות לחצים של אישים מהציבור החרדי, אין כוונה להדפיסו שוב. עם זאת, באישור העורך ניתן להוריד את הספר בגרסה סרוקה. [1]

כל הנ"ל הוא שקר.

הרב ידע על ההשמטות, והסכים להן מרצנונו המלא. הרב שילת לא עשה טובה לרב, כי לא היה כל בעיה מצד הרב להדפיס בחייו את שאר השיעורים ששילת רשם והדפיס באופן פרטי.

אבל בויקפידיה דאגו להשמיט שהרב הסכים לצנזורה זו בחייו, כלומר שלא התנגד להוצאת הספרים בצורתן הנוכחית, למרות שיתכן ואמר שהספר הוא מאוד חלקי, אבל לא נתן אישור לרב שילת לפרסם בחייו את הספר של השיעורים ששילת רשם.

כמו תמיד, משתמשים בנפטרים לצרכי החיים.","182","","4861","True","True","False","","884","85.130.130.141","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6172","6168","מסקנה","09/01/11 22:40","ד שבט","תשע"א","22:40","נחמן","למרות כל הביקורת וההסתייגות וכו', הרב ראה בשלושת הספרים (שהועתקו מכתב ידו), שהוציא הרב ויינטרוב, חיבור המשקף אותו יותר נכון [אם כי לא באופן מלא] כלפי הציבור, מזה של הרב שילת,
ומאידך, הרב שילת לא קיבל הסכמה מהרב להדפיס את ספרו בחיי הרב, ומיהר לעשות זאת לאחר פטירתו. [למרות שהרב היה מרוצה מכתיבתו של הרב שילת].","182","","4861","True","True","False","","230","85.130.130.141","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6177","6172","משפחת הרב","09/01/11 23:36","ד שבט","תשע"א","23:36","המכריע","האמת שקצת ליבי נוקפי שהיה לי יד בהוצאת הדיון על ר' גדליה לרשות הרבים, ביודעי כמה הדבר היה זר ומנוגד למהותו, אבל אחרי שארכו הדברים, אני לא אוסיף כלום עליו למרות שיש לי הרבה מה לומר בכל מה שדיברתם מהיכירות אישית עמוקה, אבל באתי בגלל נקודה אחת חשובה. בניו וחתניו של ר' גדליה הם אנשים גדולים בזכות עצמם, מוכשרים ועמקנים לא בסדר גודל הרגיל, ובפרט הם אנשי אמת ללא כחל ושרק, תלמידים נאמנים של אביהם הגדול, ה"נדלים" הם שם דבר בכך שאין הם עושים שום חשבון לאף אחת נגד האמת. ולכן לפחות שיהא ברור שאם הם סבורים שהספר של הרב שילת (איני מכירו אישית, וחלילה לא היתה כוונה לזלזל) לא משקף את אביהם, הרי הדבר ברור למי שמכירם, שאין כל אינטרסנטיות מכל סוג שהוא, אלא זו אכן דעתם. אם כי ייתכן שהרב שילת חלוק עליהם, ואולי זו זכותו, אבל בכל אופן דומני שמי שמכיר את ילדיו של הרב יודע שהם קיבלו מאביהם על אחת עשר ויותר מכל מישהו אחר, והכירו אותו היטב, והם עולים בהבנתם ובעמקנותם על פני כל מתחרה, ולדידי הם בני סמכא מושלמים בהבנת והגדרת דרכיו ושיטתו. ודי בזה.","199","","4861","True","True","False","","207","95.86.78.131","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6181","6177","מסכים","09/01/11 23:56","ד שבט","תשע"א","23:56","נחמן","שבניו וחתניו הם מוסמכים ואמינים בכדי להגדיר את עמדתו מול ציבור, כלומר באיזה תבנית היה הרב מגדיר את עצמו מול הציבור. כלומר בתבנית של מחבר חידושי ר' גדליה או מחבר של מתורתו של ר' גדליה... ועל כך דעת הרב ברורה כנ"ל, וכן דעת בניו.

אבל לגבי עצם הבנת תורתו של הרב אינם מוסמכים בהכרח, כמו שאין הכרח שהגרי"ז, בנו של הגר"ח מוסמך יותר מתלמידי הגר"ח לגבי הבנת תורתו.

אך לענ"ד, גם הרב שילת לא חדר לעומקו של הרב, כי הוא היכיר אותו בתקופה מאוחרת מידי. ובאמת הספר של הרב שילת הוא קצת מעניין, אבל גם די שטחי.

כדי לספוג את תורתו, היה צריך, כרקע מוקדם, גם להיות ת"ח קלאסי בקנה מידה שלו, ולא הרבה היו ברמה כזו, כדי לעבור לשלב ב'.

שלב ב' בלי שלב א' מתקרב לתחביב אינטלטקטואלי די עלוב.","182","","4861","True","True","False","","234","85.130.130.141","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6184","6177","אין מחלוקת","10/01/11 00:21","ה שבט","תשע"א","00:21","דוד כוכב","אינני מתמצא היטב בתורתו של ר' גדליה, אבל מהאמור פה ברור לי דבר אחד.
גם כאשר ר' גדליה מסכים לצינזור חלק מהפירסום, הוא ודאי לא חזר בו מהדברים עצמם שכתב.
כל המחלוקת איפא היא רק באפקט שייצור פירסומם באזני הציבור. שכן מעשים שבכל יום שנערים פני זקנים ילבינו (סוטה דף מט ע"ב, סנהדרין דף צז ע"א) ומדביקים תוויות נמהרות, משום חוסר הרצון או היכולת להבין את עומק הדברים או לקבלם.
וכי אפשר שדבריו של אדם לא ישקפו אותו? רק כאשר הצופים מרכיבים את משקפיהם הם.
יתר על כן י"ל, דמר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, אלא שכל אחד מכיר את מידת אנשי מקומו הוא וחברתו.","125","","4860","True","True","False","","191","213.151.41.49","0","6086","זבחים|נז ע"א",""),new Message("6222","6184","ברור שכן","10/01/11 20:49","ה שבט","תשע"א","20:49","משיב מאורות דף היומי","למשל, ספר מורה נבוכים אינו משקף נכון את הרמב"ם לעיני העם, [דייקא], ולכן נמנעו מללמוד בו.

כל דבר עמוק הנמסר בידי ציבור, בדרך כלל אינו משקף את המחבר, ולכן הדברים העמוקים נאמרים תמיד ברמז. ולא מתפרסים כטקסט המתאים לקריאה פשוטה.","142","","4860","True","True","False","","290","85.130.130.141","0","6086","זבחים|נז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);