var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=59876;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("59876","0","נבילה מחיים","19/12/18 07:41","יא טבת","תשע"ט","07:41","אבי גרינבלט","רש"י "ואפילו בחייה מטמאה"
רמב"ם שחיטה ג,יט
"הרי זו נבילה מחיים ואין השחיטה מועלת בה"

מה הסיבה לטומאה זו עוד בחיי הבהמה שהרי אין בע"ח מטמאים בחייהם ?","539","","1956","True","True","False","","646","37.26.149.145","0","0","חולין|כא ע"א",""),new Message("59882","59876","נחשב כמת","19/12/18 09:08","יא טבת","תשע"ט","09:08","דוד כוכב","אַל נָא תְהִי כַּמֵּת (במדבר יב, יב).","125","","1956","True","True","False","","162","212.76.98.156","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59891","59876","כי במקרים אלה חייהם אינם חיים....","19/12/18 09:50","יא טבת","תשע"ט","09:50","יהודי_קדום","כך לימדונו חכמים שהמקרים כמו "נשברה מפרקת ורוב בשר עמה" וכו' דנים את הבהמה כמתה - אפילו עודנה בחיים.
ובע"ה יורחב בדף לב.

ולא רק בבהמה, גם אדם "שנקרע כדג מגבו או שהותז ראשו או שנחלק לשני חלקים בבטנו הרי זה מטמא אף על פי שעדיין הוא מרפרף באחד מאיבריו" (רמב"ם הלכות טומאת מת פרק א הלכה טו)

וודאי שצריך עוד לימוד ועיון גדול בשאלתו.","233","","1956","True","True","False","","187","79.177.59.82","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59896","59876","הסבר יסודי","19/12/18 12:04","יא טבת","תשע"ט","12:04","אור חדש","באמת שזהו דיון יסודי שיש לערוך בדף
מה ההבדל בין נבלה וטרפה?
ובכן נבלה זה כל בהמה שמתה ללא שחיטה כשרה כלל בין היה לה מום מטריף ובין שלא, נבלה מטמאה אחר מותה שהרי 'נבלה'='מתה'

טרפה זה מצב של מום מסכן חיים (או כזה שקיבל משרע"ה ברשימה מסיני בלי קשר למסוכנותו), שחיטה כשרה שמתרחשת בין ההטרפות לבין המיתה מונעת את הטרפה מלהפוך לנבלה

כלומר שחיטה זה דווקא בבהמה חיה טרם שנתנבלה(מתה)

מה המשמעות של ניטל ירכה המנבל אם כן מ'חיים'?

מסתבר שההסבר היחיד לסתירה הינו שהכוונה שברגע שניטל הירך והחלל ניכר (כלומר זה פצע פתוח) הרי בהכרח מתרחש כאן 'איבוד דם הנפש' שזה נחשב למיתה.
כלומר לפי תפיסת חז"ל (מקורה בחכמת יוון?) יש במחזור הדם הכולל בגוף הרבה דם אך ה'נפש'- החיים תלויים רק בחלק קטן מכלל המחזור, לכן ניתן לדמם הרבה דם ולא 'למות' ורק ביציאת רביעית מסויימת המדמם דומם- מת, בד"כ דימום כשלעצמו לא מזוהה עם מיתה בהכרח וכמעשים שבכל יום שגם פציעות קשות ואף קטיעות אברים מסתיימות בסגירה וחיים אך לפעמים פצע מסויים ללא התערבות מיידית של חסימת העורקים ייחשב כ'רוב סיכויים שרביעית הנפש הלכה'- מוות.
בעורקים הראשיים אם לא מניחים חסם עורקים מיד סמוך לפציעה כמות הדם שתדלוף הינה קטלנית בתוך זמן קצר מאד (תלוי במרכזיות העורק) או לפי חז"ל הסיכוי שרביעית החיים יצאה כבר הינו גבוה מאד-עד כדי שניתן לקבוע 'מתה'
יש לדעת שהעורקים הגדולים ביותר אחר ההתפצלות מהעורק שיוצא מהלב הינם העורקים המתפצלים באגן (דוג' אצל האדם) וא"כ פשוט שאם רואים בהמה שניטל ירכה והפצע פתוח הרי שלא נותר לרואה אלא להעריך שכבר יצאה לה 'רביעית הנפש' וממילא לא יועיל עוד לשחוט הבהמה כדי להצילה מטומאת נבלה אפ' שעדיין שותת ממנה דם ומפרפרת, כל זה קורה גם במתה וכאן הרי רוב הסוכויים שיצאה לה רביעית הנפש כאמור","458","","1956","True","True","False","","300","213.151.55.26","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59897","59876","האם לא","19/12/18 12:07","יא טבת","תשע"ט","12:07","עלי","מפני שכאשר ניתקה הירך ממקומה לגמרי הדבר כרוך בהכרח בדמם מרובה מיידי הגורם תוך זמן מאד קצר למות כללי, והיות ולא ניתן לעוצרו דומה הדבר ל'פסיק רישיה' ?
מוזר יותר הדבר בעינינו כי כיום קיימים אמצעים גם במקרים של דמם מסיבי לעצור דימום ולא רק להשאיר את האדם או הבהמה בחיים אלא אף לחבר לו מחדש את הירך ולהבריאו !
ברם לפי הרפואה בעת העתיקה הדבר הגיוני מאד.
לכאורה מניעת אספקת דם מוחלטת למוח משמעה מות. ברם למעשה ניתן להפסיק למספר לא מועט של שניות את זרימת הדם ועדיין לא ייגרם נזק בלתי הפיך ניכר בתנאים שונים ( כמו בקור ובלחץ ) ולכן במשך זמן זה ניתן לטפל ולמנוע מות, כך שגם דמם מסיבי אינו בהכרח גזר דין מות כבעבר.
ברם לגבי בהמות, מעשית, מן הסתם הכלל לא השתנה.","209","","1956","True","True","False","","166","194.114.146.227","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59883","59882","חידוש הוא בנבילה ולא בטריפה ?","19/12/18 09:10","יא טבת","תשע"ט","09:10","אבי גרינבלט","","539","","1956","False","True","False","","91","81.218.144.99","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59885","59883","טריפה נחשב כחי העומד למות","19/12/18 09:12","יא טבת","תשע"ט","09:12","דוד כוכב","","125","","1956","False","True","False","","159","212.76.98.156","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59886","59885","ומה ההבדל לענין הטומאה מחיים ?","19/12/18 09:18","יא טבת","תשע"ט","09:18","אבי גרינבלט","","539","","1956","False","True","False","","88","81.218.144.99","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59888","59886","רק מת *עכשיו* מטמא","19/12/18 09:20","יא טבת","תשע"ט","09:20","דוד כוכב","","125","","1956","False","True","False","","145","212.76.98.156","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59889","59888","וחוזר חלילה , מדוע דוקא נבילה נחשבת כך ?","19/12/18 09:21","יא טבת","תשע"ט","09:21","אבי גרינבלט","","539","","1956","False","True","False","","83","81.218.144.99","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59894","59889","כי זה באמת מת, עם פירפורים","19/12/18 10:23","יא טבת","תשע"ט","10:23","דוד כוכב","כשהראש לגמרי גדוע זה לא חי, גם אם הגוף זז.
מה שאין כן חי גמור שודאי ימות בקרוב.","125","","1956","True","True","False","","187","212.76.98.156","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59892","59891",">>>","19/12/18 10:08","יא טבת","תשע"ט","10:08","אבי גרינבלט","לגבי אדם הדין בודאי שונה שכן נוהגים בו דיני טומאה וריפרוף הוא למעשה רפלקס ולא סימן חיות.
בבהמה שנחסר הירך שלה וחללה ניכר , אין כאן רפלקס אלא "שוויוה" כנבילה ומטמאה בחייה.
"אם לדין נקבל וכו'"....","539","","1956","True","True","False","","91","81.218.144.99","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59893","59892","וזו אחת הסיבות שאמרתי שצע"ג בשאלתך....","19/12/18 10:10","יא טבת","תשע"ט","10:10","יהודי_קדום","","233","","1956","False","True","False","","148","79.177.59.82","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59895","59894","גם בהמה שניטל ירכה וחללה ניכר = פירפור ?","19/12/18 10:39","יא טבת","תשע"ט","10:39","אבי גרינבלט","","539","","1956","False","True","False","","104","81.218.144.99","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59901","59895","כן, היא מגודעת לחלוטין","19/12/18 12:26","יא טבת","תשע"ט","12:26","דוד כוכב",""בהמה שניטל ירך שלה וחללה עמה עד שתראה חסרה כשתרבץ הרי זו נבלה, כמו שנחתך חציה ונחלקה לשני גופות" (רמב"ם הלכות שחיטה פרק ג הלכה יט).","125","","1956","True","True","False","","180","212.76.98.156","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59905","59897","תודה על המידע החשוב ועוד שאלה","19/12/18 14:59","יא טבת","תשע"ט","14:59","אבי גרינבלט","רש"י במקום
"וחלל שלה - כלומר לא שניטל העצם עם קצת הבשר הפנימי ונשאר בשר העליון והעור עד חצי הירך או שלישיתו וחופה את המכה דהתם טרפה הוא דהויא כדתנן (לקמן דף עו.) בהמה שנחתכו רגליה דהיינו אחרונים מן הארכובה ולמעלה טרפה אבל כשנטל כל הבשר עד שנראית גופה של מקום החתך כעין חלל קיבדור"א בלע"ז":

למעשה מתוך הסברך הקליני המלומד , חייבים להבין שההבדל אליבא דרש"י בין טריפה לנבילה חייב להיות חיתוך קריטי של כלי דם ראשיים ?","539","","1956","True","True","False","","126","81.218.144.99","0","59876","חולין|כא ע"א",""),new Message("59907","59905","באמת","19/12/18 21:58","יא טבת","תשע"ט","21:58","עלי","רק שיערתי שכך הוא.
אגב, פעם ראיתי בYOUTUBE סרטון על תנינים התוקפים בע"ח - זברות, גנו וצבאים בעוברם בנהרות, ובאחד מהקטעים תפס תנין בפיו את ירכו האחת של זברה ופשוט תלש כמעט את כולה, עד כ-10-20 ס"מ מתחת לגובה בטנו . הזברה המסכן עוד הצליח לברוח אל מחוץ לנהר על שלוש רגליו אך אז צנח באפיסת כוחות וכמובן מת תוך זמן קצר.
בכל אופן במקרה זה הזברה נעשה טריפה, כי הירך נקטעה ולא נתלשה כולה, ולכן אובדן הדם היה מעט איטי יותר ולקח יותר זמן עד שמת אולם לו נתלשה הירך בבת אחת לגמרי יש להניח שהמות היה מהיר מאד עקב אובדן הדם המסיבי","209","","1956","True","True","False","","164","31.44.134.1","0","59876","חולין|כא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);