var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=59537;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","50"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","44"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("59537","0","ואישי ישראל- ההבדל בין נוסח אשכנז לספרד","29/11/18 23:07","כא כסלו","תשע"ט","23:07","זילבר פדואל","מתוך שיעור של הרב מוטי אלון על "ואישי ישראל ותפילתם מהרה באהבה תקבל ברצון" - דף קי' למנחות. סיום והתחלה טובים לכל עם ישראל.

הזכרנו את "ואשי ישראל ותפילתם מהרה באהבה תקבל ברצון". אינני יודע אם פעם הזכרנו, אבל אני רוצה להזכיר את זה עכשיו. אמרנו על זה עכשיו, שלפי המדרש הכוונה היא שמיכאל השר הגדול מקריב על המזבח את קדושי, את צדיקי ישראל על המזבח, ועל זה אנחנו מתפללים "ואשי ישראל ותפילתם מהרה באהבה תקבל ברצון". זה לא עוד קורבנות, זה לא קורבנות של ספר ויקרא במובן הרגיל שחשבנו עד עכשיו. מי שזוכר, ומן הסתם, הרי אמרנו שההפטרה היא גם נוסח אשכנז וגם נוסח ספרד, אז מוכרחים להראות בכל זאת משהו שהוא שונה. מי שזוכר יש הבדל בין נוסח אשכנז ונוסח ספרד במילה אחת פה. בנוסח ספרד כולם אומרים "ואשי ישראל ותפילתם מהרה באהבה תקבל ברצון", כך בנוסחאות ספרד. בנוסח אשכנז איזו מילה לא נמצאת? "מהרה". זה נשמע עכשיו ככה דיון של נוסח, אבל שניה אחת תשמעו משהו מדהים. אני כתמיד תמהתי בדבר אחד. התוספות חי באשכנז, והוא מן הסתם התפלל נוסח אשכנז. הוא לא זכה למה שאנחנו זוכים שילדינו כבר לא יודעים בכלל מה זה נוסח ספרד ומה זה נוסח אשכנז, והם הכל מתבלבלים בזה "ברוך הוא וברוך שמו", ו"בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה" והכל כבר בעזרת ה'. הוא ידע נוסח אשכנז. תראו מה כתוב אצלו בסידור. הוא אומר בסוף מקור 7 "והיינו דאמרינן בשמונה עשרה בעבודה ואשי ישראל ותפלתם מהרה באהבה תקבל ברצון". האם את זה הכניס המדפיס שהתפלל נוסח ספרד? איך זה נכנס? לא הבנתי אף פעם, עד שגיליתי דבר מדהים, שאינני יודע אם הזכרתי אותו. זכור לטוב, ידידי פרופסור אברהם גרוסמן, בספרו חכמי אשכנז הראשונים מצטט את זה. הרב יעקב הלוי שהיה רבו של רש"י, אנחנו ערב מסעי הצלב, הימים ימים נוראים, ימים קשים. יהודים יוצאים לעבודתם, ואינם יודעים מה ימית יום. יהודים יודעים שהם יצטרכו אולי לקדש את ה' היום, כי הם לא ימירו את דתם. לקדש אז את ה' ולא להמיר את הדת זה רק משמעות אחת.
... ובאותו יום, ביום אחד מן הימים עומד רבי יעקב הלוי בבית-המדרש, זה סיפור פלאי. ופותח את הסידור, ובסידור בנוסח אשכנז היה כמו בנוסח ספרד "ואשי ישראל ותפילתם מהרה באהבה תקבל ברצון", כך היה לפניו בסידור. הוא עומד לפני התלמידים והקהל ואומר: הפירוש של הפסוק הזה בתפילה הוא על הקדושים שנהרגים פה כל יום, עליהם נאמר "ואשי ישראל ותפילתם". אם נגזר עלינו אנחנו מתכללים בכלל ישראל ואומרים "באהבה תקבל ברצון", אבל אנחנו לא נאמר "מהרה". לרצות שזה יהיה "מהרה"? ובאותו רגע הוא מבטל את "מהרה"? משם בנוסח אשכנז יש "ואאשי ישראל ותפילתם באהבה תקבל ברצון". אבל לנוסחאות הספרדים שלא היו שם לא הגיע השינוי. זה סיפור היסטורי מדהים.","504","","1978","True","True","False","","953","82.81.31.217","0","0","מנחות|קי ע"א",""),new Message("59560","59537","אין כמו "מייסע-ניירע" חסר קשר למציאות","02/12/18 11:16","כד כסלו","תשע"ט","11:16","Almuaddib","ראשית, להבדל בין הנוסחאות:


לפי פירושו של הרוו"ה בסידורו 'עבודת ישראל', מקבלת בעל הרוקח וספר הכלבו, בברכת "רצה" צריכות להיות 34 מלים.
בנוסח אשכנז, זה יכלול את מלית היחס "את" ולא את המלה "מהרה", וההיפך בנוסח ספרד:

רְצֵה ה' אֱלהֵינוּ בְּעַמְּךָ יִשרָאֵל וּבִתְפִלָּתָם וְהָשֵׁב אֶת הָעֲבודָה לִדְבִיר בֵּיתֶךָ. וְאִשֵּׁי יִשרָאֵל וּתְפִלָּתָם. בְּאַהֲבָה תְקַבֵּל בְּרָצון. וּתְהִי לְרָצון תָּמִיד עֲבודַת יִשרָאֵל עַמֶּךָ:
וְתֶחֱזֶינָה עֵינֵינוּ בְּשׁוּבְךָ לְצִיּון בְּרַחֲמִים: בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמַּחֲזִיר שְׁכִינָתו לְצִיּון:


כלומר, יש כאן 'החלפה' בין 'את' - שלשיטתו לא אמור להופיע בנוסח ספרד, לבין 'מהרה'. העיקר לשמור על 34 מלים בברכה זו.

בשם היוסיף אומץ הוא גם מביא שמהרי"ל ציווה שלא לומר מהרה.

המהרי"ל - רבי יעקב בן משה מולין - חי כמאתים שנים אחרי רש"י.


ומכאן לשנית - מיהו אותו "רבי יעקב הלוי רבו של רש"י" ?

רבותיו של רש"י מוכרים לנו, בנוסף לאביו - רבי יצחק, הוא למד את רבי יעקב בן יקר, רבי יצחק הלוי ורבי יצחק בן יהודה.


רבו של רש"י יכול לעמוד ערב מסעי הצלב הראשונים?

מסע הצלב הראשון החל להתארגן בשנת 1096, רש"י עצמו נפטר בשנת 1105. מתי היה סיפק בידי רבו לחוות את מסעי הצלב הראשונים?


אינני יודע אם הטעות היא של גרוסמן, או של הרב אלון. עדיין, מייסע-ניירע, אבל סיפור לעתיקי משדים.","107","","1975","True","True","False","","291","82.81.160.69","0","59537","מנחות|קי ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);