var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=59139;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","54")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("59139","0","ניסיון תיקון לברייתא דמלה"מ","06/11/18 20:25","כח חשון","תשע"ט","20:25","עלי","הנוסח בפרק ט בברייתא דמלה"מ ברוב כתבי היד הוא כזה
א. "מנורה שעשה משה במדבר היתה באה משלזהב וטעונה מקשה וטעונה גביעים כפתרים ופרחים, שנאמר :"ועשית מנורת זהב טהור". שומע אני יעשה איברים וידבקם לה ? תלמוד לומר : ממנה יהיו" ".

ב. "מנין לרבות נרותיה ? תלמוד לומר תעשה. יכול שאני מרבה גביעים כפתרים ופרחים ? תלמוד לומר "אותה". מה ראיתה לרבות נרותיה ולהוציא גביעים כפתרים ופרחים ? אחר שריבה הכתוב מיעט. מרבה אני את נרותיה שנעשים עמה ומוציא אני את הגביעים כפתורים ופרחים שאינן נעשין עמה. מנין לרבות מלקחיה ומחתותיה ? תלמוד לומר תעשה. יכול שאני מרבה את הצבתים ואת המלקטאות ?
אחר שריבה הכתוב מיעט. מרבה אני את מלקחיה ואת מחתותיה ש(אי)[ה]ן משמשין עמה ומוציא אני את הצבתים ואת המלקטאות שאין משמשין עמה.

כשהיא באה משלזהב טעונה מקשה. כשאינה באה משלזהב אינה טעונה מקשה.
כשהיא באה משלזהב טעונה גביעים כפתורים ופרחים וכשאינה באה משלזהב אינה טעונה גביעים כפתורים ופרחים.
כשהיא באה משלזהב באה ככר וכשאינה באה משלזהב אינה באה ככר .

ר' יהושע בן קרחה אומר :"אותה" מככר ואין נרותיה מככר, שנאמר :"ככר זהב טהור תעשה אותה".
ומה אני מקיים "ואת כליה" ? - "כל כליה" - "זהב טהור".
המשך :","209","","2004","True","True","False","","654","212.76.97.247","0","0","מנחות|פח ע"א",""),new Message("59140","59139","המשך","06/11/18 20:30","כח חשון","תשע"ט","20:30","עלי","נוסח משובש זה היה לפני הרמב"ן בפירושו לתורה שניסה להסבירו, לענ"ד בלי הצלחה, וראוי לתקנו מהשיבושים כדלהלן :
"מנורה שעשה משה במדבר היתה באה משל זהב וטעונה מקשה וטעונה גביעים כפתורים ופרחים, שנאמר "ועשית מנורת זהב טהור [ מקשה תיעשה המנורה ירכה וקנה גביעיה כפתוריה ופרחיה ]". שומע אני שיעשה איברים וידביקם לה ? תלמוד לומר : "ממנה יהיו"" ( פיסקה פותחת זו אינה משובשת, כדרכן של פיסקאות פתיחה הנזכרות טוב יותר מההמשך ).
( לפי עניינה, כאן צריך להיות מקום הפיסקה הזו ולא בהמשך כבכתבי היד : )
"כשהיא באה משל זהב טעונה מקשה. כשאינה באה משל זהב אינה טעונה מקשה. כשהיא באה משל זהב טעונה גביעים כפתורים ופרחים וכשאינה באה משל זהב אינה טעונה גביעים כפתורים ופרחים. כשהיא באה משל זהב טעונה ככר וכשאינה באה משל זהב אינה באה ככר".
ב. דין ככר הזהב - הפסוק המסיים את ענין המנורה.
"( כאן חסר משפט הפתיחה המופיע בגמרא : למדנו למנורה שבאה מן הככר, שנאמר : 'ככר זהב טהור יעשה אותה'. וראה גם בספרי זוטא, שלכאורה כתוצאה מהשמטה זו נכללים הנרות בדין 'המקשה', לכן כה חשוב להבחין בה ולתקנה ! ) מנין לרבות נרותיה ? תלמוד לומר "ועשית את נרותיה שבעה [...ומלקחיה ומחתותיה זהב טהור ]"( אבל בגמרא למדו זאת מ'ואת כל כליה', שהרי לולא מלים אלו לא היינו יודעים שגם הנרות כלולים בככר, והתורה כתבה 'כל כליה' ולא 'נרותיה' מפני שהנרות עצמם עשויים שני חלקים - הבזיך והמכסה, וגם הדבר תואם לשוני משיטת ר' יהושע בן קרחה, ולכן נוסח הגמרא נראה נכון יותר וכנראה שגם זה כאן שיבוש ). יכול שאני מרבה מלקחיה ומחתותיה ? תלמוד לומר "אותה".
מה ראית לרבות נרותיה ולהוציא את המלקחיים והמחתות ?
אחר שריבה הכתוב ( את נרותיה, מלקחיה ומחתותיה ), מיעט ( לומר 'אותה', על כן ) מרבה אני את נרותיה שמשמשים עמה ומוציא אני את המלקחיים והמחתות שאינן משמשין עמה.
ר' יהושע בן קרחה אומר :"אותה" מככר ואין נרותיה מככר, שנאמר :"ככר זהב טהור יעשה אותה". ומה אני מקיים "ואת כל כליה" ? - "כל כליה" ( כלומר, כל חלקי כליה, גם פיות הנרות יעשו מ)- "זהב טהור".
כל הלומד את סוגייתנו היום יוכל לראות שהתיקון מתבקש !","209","","2004","True","True","False","","168","212.76.97.247","0","59139","מנחות|פח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);