var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=58980;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("58980","0","מנחת מאפה תנור איך מברך עליה "המוציא"","25/10/18 15:46","טז חשון","תשע"ט","15:46","אליצפן","הרכב המנחה: "כל המנחות הנעשות בכלי - טעונות שלשה מתנות שמן: יציקה, ובלילה, ומתן שמן בכלי קודם לעשייתן. (מנחות דף עד עמוד ב ).

ועוד מוסיף התלמוד: "דתניא: היה עומד ומקריב מנחות בירושלים, ...; נטלן לאכלן, אומר: המוציא לחם מן הארץ,

הרי עִסָּה שֶׁלָּשָׁהּ בִּדְבַשׁ אוֹ בְּשֶׁמֶן אוֹ בְּחָלָב אוֹ שֶׁעֵרֵב בָּהּ מִינֵי תְּבָלִין וַאֲפָיָהּ, וְהִיא הַנִּקְרֵאת 'פַּת הַבָּאָה בְּכִיסָנִין' - אַף עַל פִּי שֶׁהִיא פַּת, מְבָרֵךְ עָלֶיהָ 'בּוֹרֵא מִינֵי מְזוֹנוֹת'

אז איך האוכל מנחות מברך "המוציא" על מאפה המוגדר "כפת הבא בכיסנין"?","502","","2020","True","True","False","","685","77.126.124.66","0","0","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58983","58980","שקובע סעודתו עליהן","25/10/18 22:40","טז חשון","תשע"ט","22:40","אור חדש","","458","","2020","False","True","False","","88","93.173.243.196","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58984","58980","מנחת מאפה תנור","25/10/18 23:10","טז חשון","תשע"ט","23:10","אבי גרינבלט","רמב"ם מעשה הקרבנות יג,ח
"מנחת מאפה תנור כיצד אם חלות היא בולל הסלת בשמן ולש בפושרין ואופה ופותת ונותן בכלי שרת ונותן עליה לבונתה ואין בה יציקת שמן שנאמר חלות מצות בלולות בשמן ואם רקיקין היא לש את הסלת בפושרין ומושח את הרקיקין בשמן שנאמר ורקיקי מצות משוחים בשמן ויראה לי שאחר אפייה מושח אותם":

האם תכולת המים אינה משפיעה על ההגדרה "פת הבאה בכיסנין" (ומשכך אולי יענה על שאלתך) ?
ברקיקין נראה פשוט שמברך המוציא ואינה בגדר "פת הבאה בכיסנין"","539","","2020","True","True","False","","127","95.86.72.42","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58989","58983","התלמוד לא התנה זאת.","26/10/18 07:16","יז חשון","תשע"ט","07:16","אליצפן","התלמוד מדבר רק האם יש כזית או לא, וברור שבכמות כזו קטנה, לא מדובר על סעודה ובוודאי לא על קביעת סעודה.","502","","2019","True","True","False","","153","77.126.124.66","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58990","58984","איפה מצאת מקור שתכולת המים קובעת?","26/10/18 07:18","יז חשון","תשע"ט","07:18","אליצפן","","502","","2019","False","True","False","","157","77.126.124.66","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58991","58989","לא במנחות","26/10/18 08:29","יז חשון","תשע"ט","08:29","אור חדש","אבל בברכות כן","458","","2019","True","True","False","","91","5.102.246.227","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58992","58990","לענ"ד כך מובן באו"ח קסח,ז ברמ"א","26/10/18 08:46","יז חשון","תשע"ט","08:46","אבי גרינבלט",""ויש אומרים שזה נקרא פת גמור אלא אם כן יש בהם הרבה תבלין או דבש כמיני מתיקה שקורין לעקי"ך שכמעט הדבש והתבלין הם עיקר וכן נוהגים".
יש משמעות ליחס שבין המים לשאר הממתיקים וגם הרגשת הטעם (יש מכאן גם נפק"מ להלכה בין המחבר לרמ"א האם צריך גם טעם וגם יחס או די בטעם כדי להשפיע על הברכה)","539","","2019","True","True","False","","114","95.86.72.42","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58993","58991","מנין לך החילוק בברכות בין חולין לקודשים?","26/10/18 11:51","יז חשון","תשע"ט","11:51","אליצפן","מנין לך החילוק בין ברכות בחולין לברכות בקודשים?","502","","2019","True","True","False","","170","77.126.124.66","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58998","58992","אז רב יוסף ניחן ברוה"ק","26/10/18 11:56","יז חשון","תשע"ט","11:56","אליצפן","אתה מביא מקור לרב יוסף מהרמ"א, כולמר רב יוסף ניחן ברוה"ק וידע מה יכתוב הרמ"א אחרי מאות שנים?

צריך מקור לרב יוסף מחכמים שקדמו לו.","502","","2019","True","True","False","","169","77.126.124.66","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("58999","58993","התכונתי לשמות מסכתות","26/10/18 12:11","יז חשון","תשע"ט","12:11","אור חדש","","458","","2019","False","True","False","","81","213.151.55.26","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59004","58998","ראה רש"י ברכות מא,ב כמקור לרמ"א","26/10/18 12:55","יז חשון","תשע"ט","12:55","אבי גרינבלט","","539","","2019","False","True","False","","71","95.86.72.42","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59000","58999","כלומר מחלוקת בין סוגיות?","26/10/18 12:23","יז חשון","תשע"ט","12:23","אליצפן","ומניין שזו מחלוקת? אולי ההגדרה ל"פת הבא בכיסנין" אינה נכונה, ויוצרת את הסתירה?","502","","2019","True","True","False","","150","77.126.124.66","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59001","59000","כלומר","26/10/18 12:25","יז חשון","תשע"ט","12:25","אור חדש","שהגמ' במנחות לא התייחסה לפרטי דיני ברכת המוציא וכתבה בסתם רק ביחס לדין המנחה כאשר עליך לברר במס' ברכות את כל פרטי הדין של ברכה זו","458","","2019","True","True","False","","104","213.151.55.26","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59002","59001","אכל שמן בפת זה משהו מהותי בהגדרה","26/10/18 12:44","יז חשון","תשע"ט","12:44","אליצפן","השמן הוא חלק בלתי נפרד מהמנחה. הוא מלווה את כל התהליך של הכנת המנחה. יש רק 2 יוצאי דופן - חטאת וסוטה.

אז דבר כל כך מהותי נעלם מעיני הברייתא?","502","","2019","True","True","False","","167","77.126.124.66","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59006","59004","לאחר אכילה ובהמ"ז היו רגילים להביא כיסני","26/10/18 13:54","יז חשון","תשע"ט","13:54","אליצפן","רש"י מדבר על אכילה לאחר הסעודה והבריתא מדברת על אכילת המנחה כשלעצמה.","502","","2019","True","True","False","","169","77.126.124.66","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59007","59006","הברכה אחרי קשורה לזו שלפני","26/10/18 14:08","יז חשון","תשע"ט","14:08","אבי גרינבלט","","539","","2019","False","True","False","","85","95.86.72.42","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59008","59007","לפי פרוש זה של רש"י הפת באה כקינוח","26/10/18 15:11","יז חשון","תשע"ט","15:11","אליצפן","והברייתא מדברת על מנחה הנאכלת לכתחילה, ולא "אחרי"","502","","2019","True","True","False","","183","77.126.124.66","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59009","59008","למה שתהיה נפק"מ לענין הברכה ?","26/10/18 15:15","יז חשון","תשע"ט","15:15","אבי גרינבלט","הנושא הוא הרכב העיסה שהרי אם אחרי האוכל יביאו פת רגילה ללא תוספת דבש וכד' הרי פשוט שיברך המוציא ובהמ"ז.","539","","2019","True","True","False","","104","95.86.72.42","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59011","59009","לא לפי רש"י","27/10/18 19:56","יח חשון","תשע"ט","19:56","אליצפן","לפי רש"י לא ההרכב קובע אלא המקם בסעודה.

אם זה חלק מהסעודה - המוציא
אחרי הסעודה - במ"מ.
הנה לשון רש"י במלואו:

רש"י מסכת ברכות דף מא עמוד ב

פת הבאה בכסנין - לאחר אכילה וברכת המזון היו רגילים להביא כיסנין, והן קליות, לפי שיפין ללב כדאמרינן בעלמא (עירובין כ"ט ב) הני כיסני דמעלו לליבא, ומביאין עמהן פת שנלושה עם תבלין כעין אובליאי"ש +עוגות, מטעמים+ שלנו, ויש שעושין אותן כמין צפורים ואילנות ואוכלין מהן דבר מועט, ומתוך שנותנים בה תבלין הרבה ואגוזים ושקדים ומאכלה מועט - לא הטעינוה ברכה מעין שלש, מידי דהוה אפת אורז ודוחן, דאמרינן בפרקין (/ברכות/ דף ל"ז ע"ב) בתחלה בורא מיני מזונות ולבסוף ולא כלום.","502","","2018","True","True","False","","185","77.125.52.145","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59015","59011","צריך להדגיש בתוך דברי רש"י","27/10/18 21:29","יח חשון","תשע"ט","21:29","אבי גרינבלט",""... ומתוך שנותנים בה תבלין הרבה ואגוזים ושקדים ומאכלה מועט - לא הטעינוה ברכה מעין שלש..."
זה המקור לדברי הרמ"א והמקור הוא בברכות ויש משמעות לאחוז המים.
מ.ש.ל","539","","2018","True","True","False","","103","95.86.72.42","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59016","59015","אבל במנחות נותנים הרבה שמן","27/10/18 21:55","יח חשון","תשע"ט","21:55","אליצפן","אבל במנחות נותנים הרבה שמן, ומאכלו מועט (התלמוד דן על +/- כזית) ובכל זאת מברכים "המוציא". וזה בניגוד לרש"י ובניגוד לרמ"א המסתך עליו.
מה עוד שרש"י מדבר על אחרי הארוחה והברייתא מדברת על הסעודה עצמה שהרי הכהן אוכל את המנחות ל"גופה של האכילה". זו המצווה לאכול.","502","","2018","True","True","False","","181","77.125.52.145","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59017","59016","חזור לרמב"ם המצוטט","27/10/18 22:51","יח חשון","תשע"ט","22:51","אבי גרינבלט","מעבר לזה , דברי הברייתא שהביא רב יוסף לא התקבלו ברמב"ם להלכה לענין המוציא אלא רק לענין שהחיינו וצריך להבין מה דעת תנא דברייתא לגבי פת הבאה בכיסנין (באותן מנחות שנכנסות להגדרה זו).","539","","2018","True","True","False","","99","95.86.72.42","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59018","59017","דווקא דברי הרמב"ם תואמים את הברייתא","28/10/18 08:41","יט חשון","תשע"ט","08:41","אליצפן",""עִסָּה שֶׁלָּשָׁהּ בִּדְבַשׁ אוֹ בְּשֶׁמֶן אוֹ בְּחָלָב אוֹ שֶׁעֵרֵב בָּהּ מִינֵי תְּבָלִין וַאֲפָיָהּ, וְהִיא הַנִּקְרֵאת 'פַּת הַבָּאָה בְּכִיסָנִין' - אַף עַל פִּי שֶׁהִיא פַּת, מְבָרֵךְ עָלֶיהָ 'בּוֹרֵא מִינֵי מְזוֹנוֹת';
וְאִם קָבַע סְעוּדָתוֹ עָלֶיהָ - מְבָרֵךְ 'הַמּוֹצִיא'.

כלומר אותה מנחה (הספוגה בשמן) שהכהן אוכל אותה בתוך סעודה מברך עליה "המוציא" כמו הברייתא.

כך שהמונח "כסנין" איננו מתייחס לצורת הפת אלא לאופן האכילה שלו.
בתוך הסעודה - המוציא
כקליות לאחר הסעודה - במ"מ.","502","","2017","True","True","False","","174","77.125.52.145","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59019","59018","כוונתי לרמב"ם על המנחות","28/10/18 08:44","יט חשון","תשע"ט","08:44","אבי גרינבלט","","539","","2017","False","True","False","","84","37.26.148.188","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59020","59019","הרמב"ם מביא הלכות במקום המתאים להן","28/10/18 08:52","יט חשון","תשע"ט","08:52","אליצפן","במנחות הוא עוסק ב"מנחות" ובברכות ב"ברכות".

אי אפשר לדבר על "שהחיינו". בצורה מרוכזת לכן הוא מציין ברכה זו בכל מקום בו הוא דן במקרה.

המנחות מוגדרות כ"לחם" ולכן כאשר הוא דן בהן, הוא לא צריך לציין ברכה עליהם בהלכות מנחות כי כבר כתב זא בהלכות ברכות בסעיפים הקשורים בלחם לסוגיו.","502","","2017","True","True","False","","188","77.125.52.145","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59021","59020","הרמב"ם מתייחס להרכב המנחות ונושא המים","28/10/18 09:07","יט חשון","תשע"ט","09:07","אבי גרינבלט",""בערך" משם התחלנו...
דרך אגב , הבאת סברה בהודעתך הקודמת ומבחינתי , זו סברה יפה (למרות עפ"י רוב אינך שש לקבל סברות..... )
יש"כ ושבוע טוב","539","","2017","True","True","False","","100","81.218.144.99","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59022","59021","על איזו סברה אתה מדבר.","28/10/18 09:41","יט חשון","תשע"ט","09:41","אליצפן","","502","","2017","False","True","False","","157","77.125.52.145","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59023","59022","הרמב"ם מתיחס ל"שהחיינו" בהלכות ברכות","28/10/18 11:21","יט חשון","תשע"ט","11:21","אבי גרינבלט","ברכות יא,ט
למרות שסברת אחרת.","539","","2017","True","True","False","","94","81.218.144.99","0","58980","מנחות|עה ע"ב",""),new Message("59024","59023","צודק.","28/10/18 13:43","יט חשון","תשע"ט","13:43","אליצפן","לא בדקתי, שלפתי סברא. והוכחת אותי כי אין לסמוך על סברות.","502","","2017","True","True","False","","167","77.125.52.145","0","58980","מנחות|עה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);