var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5628;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5628","0","חלוקה לפיסקאות וצבעים בתוכנת "גמראור"","16/12/10 21:36","ט טבת","תשע"א","21:36","יוסף שמשי","ראה בקובץ המצורף את "השלם"


הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

חלוקה לפיסקאות וצבעים – תוכנת "גמראור"

מסכת זבחים דף לז עמוד א


לתשומת לב! החלוקה והצביעה בוצעו באופן אוטומטי, ללא עריכה ידנית. ולכן בכמה מקומות תיתכנה שגיאות בצבעים, בעיקר במקומות שהתרוץ כולל בתוכו שאלה/קושיה.


זבחים דף לז עמוד א

בעמוד זה נוספו הדגשות: "ביטויי הקישור" [ואין להגדירם "מילות מפתח" שעליהן ארחיב בפעמים הבאות]. גם כאן יש משמעות לצבעי הרקע כמו למילם עצמם.
איפה התועלת ללומד הדף היומי?
כעיקרון צבע הרקע חייב להיות כמו צבע הגופן עצמו. כי ברור שמילת שאלה "מנין" תהיה צבועה ברקע ורוד/אדום וגם היא עצמה [הגופן] יהיה צבוע באותו צבע מכיון שיש להניח שהמשפט כולו הוא "שאלה".

אבל לפעמים קורה שאין התאמה בצבעים ואין זו שגיאה אלא "הבנה משמעותית"
למשל ... התוכנה ביצעה את כל המצורף באופן אוטומטי. גם לומד הדף היומי יכול באופן כזה לקבל "תמונה" על מהלך הגמרא...

המשך יבוא...



גמ'.

תנו רבנן: מנין לניתנין על מזבח החיצון שנתנן במתנה אחת שכיפר?

תלמוד לומר: (מקור לדין) (דברים יב) ודם זבחיך ישפך.


והאי להכי הוא דאתא?

האי מיבעי ליה לכדתניא:

----------------------
זבחים דף לז עמוד א
----------------------


מנין לכל הדמים שטעונים מתן דם ליסוד?

ת"ל: ודם זבחיך ישפך!

נפקא ליה מדרבי,
דתניא,
רבי אומר: (מקור) (ויקרא ה) והנשאר בדם ימצה - (דרשת הפסוק) שאין ת"ל (מקור לדין) בדם, (דרשת הפסוק)
ומה ת"ל בדם?

(נימוק) לפי שלא למדנו אלא לניתנין מתן ד' שטעונין מתן דמים ליסוד,
שאר דמים מנין?

ת"ל: (מקור לדין) והנשאר בדם ימצה, (דרשת הפסוק)
שאין ת"ל (מקור לדין) בדם,
ומה ת"ל בדם?

לימד על כל הדמים (דרשת הפסוק) (דין) שטעונין מתן דמים ליסוד.


ואכתי להכי הוא דאתא?

מיבעי ליה לכדתניא: מנין לניתנין בזריקה שנתנן בשפיכה יצא?

ת"ל: ודם זבחיך ישפך!

סבר לה כר' עקיבא,
דאמר: לא זריקה בכלל שפיכה ולא שפיכה בכלל זריקה,
דתנן: ברך ברכת הפסח פטר את של זבח,
של זבח - לא פטר את הפסח,
דברי ר' ישמעאל;

רבי עקיבא אומר לא זו פוטרת זו,
ולא זו פוטרת זו.


אכתי להכי הוא דאתא?

מיבעי ליה לכדתניא: ר' ישמעאל אומר,
מתוך,
שנאמר: (מקור) (במדבר יח) אך בכור שור או בכור כשב או בכור עז וגו',
למדנו לבכור שטעון מתן דמים ואימורים לגבי מזבח, (מקור) (דרשת הפסוק)
מעשר ופסח מנין?

תלמוד לומר: ודם זבחיך ישפך!

סבר לה כר' יוסי הגלילי,
דתניא,
רבי יוסי הגלילי אומר: דמו לא נאמר אלא דמם,
חלבו לא נאמר אלא חלבם,
לימד על בכור מעשר ופסח (דרשת הפסוק) (דין) שטעון מתן דמים ואימורין לגבי מזבח.


ורבי ישמעאל האי קרא מפיק ליה להכי ומפיק ליה להכי?

תרי תנאי אליבא דרבי ישמעאל .


בשלמא לרבי ישמעאל דמוקים לה כוליה בבכור,
היינו,
דכתיב (מקור) (במדבר יח) ובשרם יהיה לך.


אלא לרבי יוסי דמוקי ליה נמי במעשר ופסח,
מעשר ופסח בעלים אכלי ליה,
מאי ובשרם יהיה לך?


אחד תם ואחד בעל מום,

-----------------------
זבחים דף לז עמוד ב
----------------------

לימד על בכור בעל מום (דרשת הפסוק) (דין) שניתן לכהן,
שלא מצינו לו בכל התורה כולה.","195","doc","4887","True","True","False","","2690","94.159.214.113","0","0","זבחים|לז ע"א","0-doc"),new Message("5630","5628","במחילה מכת"ר","16/12/10 21:53","ט טבת","תשע"א","21:53","שיננא","פתחתי את הקובץ (שהרי מה שכתבת בהודעה עצמה בפורום מופיע ללא צבעים),
ובמקום אור נהיה לי חושך...

זו ממש "תורה" שלמה ללמוד את כל שיטת הסימונים וכו' וכו' וכו',
וכך במקום להשקיע בהבנת הדף, יש צורך להשקיע בפיענוח והבנת הסימנים והצבעים וכו' וכו'.

אני לא רואה שתצמח תועלת מכך שאחלק דף שכזה (שיגמור לי את הצבע במדפסת) למשתתפי שיעור הדף היומי שלי.

אני מסכים שיש לומדים שקשה להם עם "צורת הדף" הקלאסית מחמת עייפות וכו' וכו', אך דומני שהפתרון הוא - מקסימום - לתת להם לעיין בשטיינזלץ או לערוך להם את דף הגמרא בקובץ וורד, כאשר כל פסקה וכו' תתחיל בשורה חדשה ואולי אף לשלב סימני פיסוק. [בכיוון של גמרא סדורה שהזכרתי קודם]
אך לחלק דף כפי שערכת - נדמה לי שלא יהיה יעיל כלל וכלל.

אני חלילה לא מזלזל בתוכנה זו ובמפעלך החשוב - אך נדמה לי שקהל היעד הוא תלמידים מתחילים, כאשר הר"מ שלהם רוצה לתרגל איתם את הבנת הגמרא.
אך לא נראה לי שקהל היעד הוא לומדי הדף היומי.
כך גם עמדתי בנוגע לגמרא ברורה שהזכרתי קודם.","146","","4887","True","True","False","","436","84.228.230.98","0","5628","זבחים|לז ע"א",""),new Message("5631","5630","חלוקה לקטעים וצביעת השורות","16/12/10 22:20","ט טבת","תשע"א","22:20","יוסף שמשי","תודה רבה ויישר כח על הערותיך.

כל מה שאני מציע ב"גמראור" זאת אופציה רק למי שלא "עוור צבעים".

הטענה שיגמרו הצבעים במדפסת מזכירה לי את הטענה לפני 30 שנה, שיש להעדיף לכתוב על הלוח כדי לא לבזבז דפים שמחלקים לתלמידים.

ועל זה נאמר "דור דור וקשייו...".

בפעמים הבאות אציג עוד כמה פונקציות "ללא צבע" שאולי תוכל להפיק מהם תועלת ל"דף היומי".

הערה: האם ניסית פעם אחרי שיעור דף יומי לבקש מאחד הלומדים שיקרא סוגיה אחת במנגינה מתאימה? איך היה?

שאלה נוספת: האם אחרי שלומדים אצלך דף יומי מישהו מהלומדים גם חוזר על החומר? ואם כן כיצד? הוא באמת לומד שנית את כל הדף "כרגיל"?
הרי זוהי הבעיה הגדולה "כיצד חוזרים..."?
האם הם חוזרים [עם מה הולכים הביתה ...] ? עם החקירה במחלוקת הראשונים [שזה חשוב כשלעצמו] או עם "בקיאות טובה" בדף. [אני יכול להוכיח שפעמים רבות החלוקה של שורות הגמרא תלויה במחלוקת ראשונים...]

ונראה לי שעימוד מפורט [עם צבע או בלעדיו] מיקל מאד את החזרה על הלימוד, מפני שהאדם מנצל גם את ה"תפיסה החזותית" שלו [נכון, לא כל אדם משתשמש ביעילות ב"תפיסה החזותית" בכלל, או בסוגים שלה - בפרט]","195","","4887","True","True","False","","214","94.159.214.113","0","5628","זבחים|לז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);