var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5577;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5577","0","קושיה בהבנת הגמרא: "אבל הנך"","14/12/10 08:08","ז טבת","תשע"א","08:08","שאינו יודע לשאול","במשנה (לעיל, לב.) נאמר:
(1) קיבל הכשר ונתן לפסול יחזיר לכשר
(2) קיבל בימינו ונתן לשמאלו יחזיר לימינו
(3) קיבל בכלי קדש ונתן לכלי חול יחזיר לכלי קדש
(4) נשפך מן הכלי על הרצפה ואספו כשר
(5) נתנו על גבי הכבש שלא כנגד היסוד נתן את הניתנין למטה למעלן ואת הניתנין למעלן למטה ואת הניתנין בפנים בחוץ ואת הניתנין בחוץ בפנים אם יש דם הנפש יחזור הכשר ויקבל


אצלנו בסוגיה נאמר:
קיבל הכשר ונתן לפסול כו':
וצריכא
דאי אשמעינן פסול הוה אמינא מאי פסול טמא דחזי לעבודת ציבור אבל שמאל לא
ואי אשמעינן שמאל דאית ליה הכשירא ביום הכיפורים אבל כלי חול לא
ואי אשמעינן כלי חול משום דחזו לקדושינהו אבל הנך אימא לא צריכא


השאלה שלי היא על מה מוסבת המילה "הנך" - האם על מקרים 1-2 או על מקרים 4-5?
[רש"י כתב כך בתחילת הסוגיה: "וצריכא. לאשמועינן דאית להו תקנה בחזרה:" - אך זה עדיין לא עוזר לי להבין.]
בפשטות, מסגנון הגמרא בצריכותות מעין אלו, משמע ש"אבל הנך" חוזר על מקרים 1-2,
אבל אם כן - קשה לי מדוע הגמרא לא עושה גם צריכותות על מקרים 4-5 (ועל כל אחד מהם בנפרד).","48","","4888","True","True","False","","904","77.127.162.13","0","0","זבחים|לד ע"ב",""),new Message("5581","5577","שים לב להבדלים בתוך הרשימה:","14/12/10 10:55","ז טבת","תשע"א","10:55","Almuaddib","בשלושת הראשונים נעשה מעשה שלא כפי שצריך לעשותו; הכהן שקיבל את הדם העבירו להולכה לזר, או שהעבירו ליד שמאל, או שהעבירו לכלי של חול.

יש פגם במעשה, וניתן לתקנו. הפגם, כפי הנראה, נמצא בשלב ההולכה. קבלת הדם כבר נעשתה - כהלכה - ולאחר מכן, אך לפני הזריקה, נעשה משהו בניגוד לפרוטוקול.


כלומר, יש מכנה משותף לשלושת המקרים הללו, ובשל מכנה משותף זה, באה הגמרא להראות את היחודיות שבכל אחד מהם, כדי להבהיר מדוע צריך לתת את כל שלושתם ולא רק אחד מהם, וממנו נלמד לגבי השאר.


לא כן שני המקרים הבאים:


(4) אינו מעשה שנעשה שלא כפי שצריך לעשותו, אלא "תאונה". נשפך הדם מהכלי! מבהיר התנא כי אם ניתן היה לאספו, וכך אכן נעשה - תוקנה התקלה וניתן להמשיך.
כאן, אין ספק כי מעשה זה לא היה יכול להלמד מאחד משלושת הקודמים, משום שבבירור מדובר כאן על תאונה, לא על טעות במעשה/מעשה שאינו לפי הפרוטוקול.

גם (5) אינו כשלושתם, משום שכאן כבר מדובר על הזריקה עצמה.","107","","4888","True","True","False","","133","212.25.82.194","0","5577","זבחים|לד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);